پایان نامه رشته روانشناسی در مورد : مهم‌ترین اصول راهبردی در کاربرد اخلاق حرفه‌ای اسلامی

مهم‌ترین اصول راهبردی در کاربرد اخلاق حرفه‌ای اسلامی در اخلاق حرفه‌ای اسلامی، ملاک نهایی اخلاق همانا خواست خداوند یعنی خیر مطلق است. مهم‌ترین اصول راهبردی که به منزله منشأ شکل‌گیری مولفه‌های کاربردی در اخلاق حرفه‌ای اسلامی محسوب می‌گردند، عبارتند از: کرامت انسانی ، آزادی فردی ، عدالت اجتماعی که در مفهوم عام یعنی قراردادن هر امری در جایگاه شایسته آن و امانت‌ورزی بصورت امانت داری و بینش امانت‌نگری که از میان اصول گفته شده آخرین و مهم‌ترین اصل است. مفهوم امانت‌داری در کسب و کار قابل تجزیه به ۳ پرسش است: اولاً چه چیزی در کسب و کار، مورد امانت قرار می‌گیرد، ثانیاً منظور از امانت‌داری در قبال آن امور چیست؟…

پایان نامه رشته روانشناسی در مورد : مهم‌ترین اصول راهبردی در کاربرد اخلاق حرفه‌ای اسلامی

مهم‌ترین اصول راهبردی در کاربرد اخلاق حرفه‌ای اسلامی در اخلاق حرفه‌ای اسلامی، ملاک نهایی اخلاق همانا خواست خداوند یعنی خیر مطلق است. مهم‌ترین اصول راهبردی که به منزله منشأ شکل‌گیری مولفه‌های کاربردی در اخلاق حرفه‌ای اسلامی محسوب می‌گردند، عبارتند از: کرامت انسانی ، آزادی فردی ، عدالت اجتماعی که در مفهوم عام یعنی قراردادن هر امری در جایگاه شایسته آن و امانت‌ورزی بصورت امانت داری و بینش امانت‌نگری که از میان اصول گفته شده آخرین و مهم‌ترین اصل است. مفهوم امانت‌داری در کسب و کار قابل تجزیه به ۳ پرسش است: اولاً چه چیزی در کسب و کار، مورد امانت قرار می‌گیرد، ثانیاً منظور از امانت‌داری در قبال آن امور چیست؟…

معنویت در محیط کار، اخلاق کاری اسلامی

روش های سنتی تغییر افراد و فرهنگ سازمانی بر همسو کردن ساختارها و سیستم های سازمانی با رفتارهای مطلوب متمرکز است. این روش مستلزم تلاش و استمرار فوق العاده است. می­توانیم این روش را » تغییر از بیرون به درون « بنامیم؛ زیرا در این روش، تغییر ابتدا از عناصری بیرون افراد آغاز می شود. در مقابل دانش معنوی پیشنهاد می­کند که تغییر می تواند به صورت از» درون به بیرون « مدیریت شود. در واقع افرادی که زندگی معنوی را تجربه می­کنند، می توانند با روش های سازگار با اهداف سازمانی موجب رشد و توسعه خود و سازمان شوند)هیتن و دیگران،:۶۱ ۲۰۰۴)همچنین محققان بیان می­کنند که تشویق معنویت در محیط…

رویکرد مخالفان معنویت، اخلاق کار اسلامی

اگر بخواهیم آرای افراد مخالف دین و معنویت ر ا نیز در نظر بگیریم، باید رویکرد زیر را نیز اضافه کنیم:۴٫رویکرد مخالفان معنویت (بوژ[۳۶]، ۲۰۰۰).در ادامه به طور خلاصه به بیان هر یک از این رویکر دها می پردازیم: رویکرد دینی: این رویکرد معنویت را جزئی از یک دین و مذهب بخصوص می داند (کریشناکومار و نک، ۲۰۰۰). برای مثال : مسیحیان باور دارند که معنویت نوعی « دعوت به کار» می باشد؛ آن ها کار را مشارکت در خلاقیت خداوند و وظیف های الهی می دانند. بویژه پروتستان ها که پیرو عقاید مارتین لوتر هستند، عقیده دارند که خداوند به طور مداوم در حال خلق است و کار کردن مشارکت…

رویکرد مخالفان معنویت، اخلاق کار اسلامی

رویکرد اگزیستانسیالیستی / سکولار (Krshnakumar & Neck,2002).اگر آراء افراد مخالف دین و معنویت را نیز در نظرگرفته شود باید رویکرد زیر را نیز اضافه گردد:رویکرد مخالفان معنویت (Boje,2000).در ادامه به طور خلاصه به بیان هر یک از این رویکردها پرداخته می شود: ۲-۲-۷-۱-۱- رویکرد درون گرا/ متافیزیکی در این نگاه معنویت نوعی آگاهی درونی است که از درون هر فرد برمی‌خیزد و فراتر از ارزش‌ها و باورهای برنامه‌ریزی شده است. در حقیقت در این رویکرد معنویت فراتر از قوانین و ادیان ملاحظه می‌شود (کریشناکومار و نک، ۲۰۰۲؛ گایلوری[۵۱]، ۲۰۰۰)). برای مثال گرابر[۵۲] (۲۰۰۰) بیان می‌کند که معنویت

از امور رسمی و تشریفاتی اجتناب می‌کند و امری غیرحرفه‌ای، بدون سلسله مراتب، و…

مذاهب اسلامی، مسئولیت مدنی، فلسفه اخلاق

فقعانی، زین الدین، الدرالمنضود فی معرفه صنیع النیات و الایقاعات و العقود، مکتبه امام عصر، شیراز، الطبعه الاولی، ۱۴۱۸ ق.فیض کاشانی، محمدحسن، مفاتیح الشرایع، ج ۲، نشر مجمع الذخائر الاسلامیه، مطبعه الخیام، قم، ۱۴۰۱ ق.فیومی، احمد بن محمد بن علی، المصباح المنیر، تحقیق یوسف الشیخ المحمد، المکتبه العصریه، بیروت، ۱۴۱۸ ق.کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الروضه من الکافی، داراکتب الاسلامی، تهران، ۱۳۶۲٫محقق اردبیلی، مجمع الفائده و البرهان، ج ۱۴، به تحقیق مجتبی عراقی، شیخ علی پناه اشتهاردی، جامعه مدرسین قم، الطبعه الاولی، ۱۴۱۶ ق.محقق کرکی، علی بن عبدالعلی، جامع المقاصد، ج ۷، موسسه آل البیت، قم، بی تا.مرتضی عاملی، جعفر، الآداب الطبیبه فی الاسلام، جامعه مدرسیه حوزه علمیه قم، ۱۳۶۲٫مصطفوی،…

قانون مجازات اسلامی، جمعی بودن مسئولیت، مسئولیت اخلاقی

چهار دیدگاه در این زمینه مطرح شده است (میرسعیدی، ۱۳۹۰، ص ۱۷۶) ۱-۵-۱- علم به قانون، عنصر سازنده سوء نیت جزایی رأی غالب و نظر اکثر حقوقدانان بر اینست که تکمیل سوء نیت جزایی یا قصد مجرمانه امکان ندارد ؛ مگر اینکه فاعل بداند که فعل او ممنوع و جرم است. به عبارت دیگر قصد مجرمانه آنگاه کامل می‌شود که علم به « جرم بودن » و ممنوعیت جزایی » هم در کنار علم به اجزای جرم قرار گیرد. این نظریه بر این اساس توجیه پذیر است که علاوه بر عنصر مادی، عنصر قانونی هم به جرگه « عناصر جرم » بپیوندد ؛ در این صورت، به همان دلیل که علم…

قانون مجازات اسلامی، کشورهای اسلامی، اخلاق اجتماعی

مانعیت قتل بر ارث از منظر فقه امامیه و اهل سنت ۳- مانعیت قتل بر ارث از منظر فقه امامیه و اهل سنت قتل، کفر، لعان و ولادت از زنا از جمله عواملی است که قانون ایران آن را جزو موانع ارث می‌داند؛ هر چند علما و فقها در تعیین موانع ارث یک سخن نیستند و نویسندگان قانون مدنی موانع ذکر شده را براساس نظر مشهور بیان کرده‌اند. قتل تنها مانعی است که در اکثر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی به عنوان یکی از علل عدم انتقال ترکه از مورث به وارث بیان شده است و شاید حکمت آن، جلوگیری از تحقق بعضی نیات سوء بوده که انگیزه‌های مادی عمده‌ترین داعی…

مسئولیت اخلاقی، اسلام و ایران، در منابع فقهی

در مقابل برخی از فقها معتقدند که دلیلی بر شرط بودن قصد، به مفهوم انگیزه، در تحقق حقیقت غش وجود ندارد. زیرا بدیهی است که غش از امور عینی و واقعی است. و نه از امور ذهنی و قصدی. بنابراین، اختلاف انگیزه­ها در تحقق ماهیّت آن تأثیری ندارد. فقط شرط است که بایع نسبت به تحقق آن عالم و مشتری نسبت به آن جاهل باشند[۳۱]. پس اگر بدون اراده­ی مالک و رضایت او کالای خوب با پست مخلوط گردد یا شیر با آب مخلوط شود و وی آنها را بدون اعلام عیب بفروشد این کار او نیز غش و ممنوع خواهد بود. زیرا روایات ممنوعیت غش اطلاق دارد و قیدی دال…

اخلاق اسلامی، دنیا و آخرت، آیات الهی

گفتار اوّل: عفو در کتب لغت عربیدر کتابهای لغت معناهایی از این دست برای عفو آورده­اند:۱-الصَّفح: (صَفح عنه و ترک عقوبته) که به معنای گذشتن از مجازات جانی است.[۲]۲- دفع سوء او بلاء: (عافی الله فلاناً) یعنی خداوند بدی را از فلانی دفع کند.[۳]۳- السّهوله او الیُسر: (یُقال: درک الامر عفواً صَفواً) که مفهوم سهولت و آسانی را می­رساند.[۴]از دیگر معانی ذکر شده در این کتب می­توان به العطا، الکثره، الطلب، الفضل و … اشاره کرد. همچنین در کتب لغت عرب به معنای آنچه بر نفقه (حق عیال و فرزندان) زیاد بیاید را نیز گویند. در قرآن کریم آمده است: ای پیامبر از تو می­پرسند که چه چیزی را انفاق کنند،…

اخلاق اسلامی، دکترین حقوقی، فقهای امامیه

در قرآن کریم در آیات متعددی از ماده عفو استفاده شده است که با توجه به کاربرد، معنی آن نیز متفاوت است. به عنوان مثال، گاهی در معنی از بین بردنِ اثر به کار برده شده است[۱۱] «وَلَقَدْ عَفَا عَنکُمْ»[۱۲]، در برخی آیات به معنی سقوط حق، استفاده شده است[۱۳] «وَاعْفُ عَنَّا»[۱۴]، گاهی با استعمال واژه «عفوّ» «إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ»[۱۵]، به معنای گذشت از گناه و ترک مجازات آن[۱۶]، به کار رفته، و بالاخره گاهی به معنای گذشتن از طلب، اراده شده است[۱۷]: «وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ».[۱۸]آنچه مسلّم است، این است که بیشترین استفاده از این صیغه در قرآن کریم، همان مفهوم رایج و شایع آن، یعنی از گناه کسی گذشتن…

امر به معروف و نهی از منکر، اخلاق اسلامی

ما طب می خواهیم، اما طب استعماری که امروز، این نسخه را ببر، هفته بعد،‌آخر هم یک مرض از دواها و قرص های سمی اضافه شود، خیر.ما صنعت می خواهیم، ‌ اما صنعت استعماری ساخته شده خارج و پیچ ها را در اینجا ببندیم و احیانا” رنگش را در ایران بزنیم، خیر،‌اگر هم کسی پیدا شود چیزی بسازد، ‌او را نیست و نابود کنند.ما بانک ها را می خواهیم، ‌اما بانک ربوی و چپاولگری که تمام سرمایه خاورمیانه به جیب یک عده پولدار غربی برود، خیر، بلکه هر کس که در بانک مبلغی دارد، یک سهام بر باشد و شرعا” بانک هم خود یک کاسب باشد، نه مفت خور.ما دادو ستد…

نظام کیفری اسلام، ارزش های اخلاقی

الف ) توجه به عدالت و استحقاق مجرماز دیدگاه اسلام مجرم با ارتکاب جرم قابل مجازات می شود وبرای مجازات کردن او هیچ دلیل دیگری جز مجرم بودن او لازم نیست . این حقیقت در قرآن کریم ،هم به صورت کلی و هم در مورد جرایم خاص مورد تأکید قرار گرفته است. قاعده کلی در این رابطه این است که « هرکس کاربدی انجام دهد جزای آن را خواهد دید».ب) توجه به آثار و نتایج حاصل از اجرای مجازاتبرای تبیین این بعد از تئوری اسلام ند مورد فلسفه مجازات موارد زیر قابل توجه است: دنیوی بودن کیفر جرایم : از دیدگاه اسلام مجرم باید در هیم عالم مورد تعقیب ، محاکمه…

جرایم علیه اخلاق و عفت عمومی، قانون مجازات اسلامی

3-1-2-2-2 جرایم علیه اموال و مالکیتطبق ماده ۶۶۴ قانون تعزیرات اقدام به ساخت یا تغییر کلید یا ساختن و تهیه هر نوع وسیله برای ارتکاب جرم به عنوان جرم مستقل شناخته شده که دارای مجازات مستقل می باشد.قانونگذار در این ماده صرف ساختن و تهیه وسایل مذکور را که می تواند از مصادیق معاونت تلقی گردد را صرف نظر از وقوع یا عدم وقوع جرم و به دلیل اهمیت موضوع در حکم جرم مستقل قرار داده است.ماده ۶۶۴: هر کس عالماً عامداً برای ارتکاب جرمی اقدام به ساخت کلید یا تغییر آن نماید، یا هر نوع وسیله ای برای ارتکاب جرم بسازد یا تهیه کند به حبس از سه ماه تا…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...