شاخص های رهبری تحولی، خلاقیت و نوآوری

نقش رهبر/ پیرو رهبر و پیروان در رشد متقابلند؛ آگاهی پیروان رهبر، پیروان را در تغییر درگیر می کند؛ برتری یافتن نیازهای افراد رهبر بر آنچه که برای تغییر نیاز است متمرکز می شود؛ دیگران را برای دستیابی به تغییر بر می انگیزاند تغییر هماهنگ به افراد، زمینه ها، مفاهیم و فرهنگ توجه ندارد رفتارها و /یا خصوصیات رهبری اخلاقی به عنوان وسیله ای برای کمک به افراد برای خود- باوری؛ تمرکز بر مسئولیت های اجتماعی نفوذ ایده آل، انگیزش روحی، تحریک ذهنی، ملاحظات فردی عامل تغییر، با جرات، اصولی، پیچیدگی دست نخورده، ارزش ها هدایت شده و قابل اعتمادند، یادگیری محور، نظری خلاق، مطمئن، نظری، اصولی، پیرو مدار، علاقه مند،…

سازمان یادگیرنده، سبک رهبری تحولی

جدول ۱۴-۴- آزمون ANOVA برای تعیین معنی داری بین سبک رهبری تحولی مدیران بر حسب مدرک تحصیلی آنان …………………………………………………………………………………………………………………………..۶۴جدول ۱۵-۴- آزمون ANOVA برای تعیین معنی داری انطباق دانشگاههای علمی – کاربردی سمنان با شاخص های سازمان یاد گیرنده بر حسب تحصیلات مدیر ……………………………………………………………۶۴جدول ۱۶-۴- آماره های گروه …………………………………………………………………………………………………..۶۵جدول ۱۷-۴- آزمون میانگین ها برای تعین معنی دار تفاوت بین انطباق رفتار مدیران با سبک رهبری تحولی بر حسب سابقه کاری ……………………………………………………………………………………………………..۶۶جدول ۱۸-۴- آماره های گروه …………………………………………………………………………………………………..۶۷جدول ۱۹-۴- آزمون میانگین برای گروه های مستقل برای تعیین معنی داری انطباق دانشگاه های علمی کاربردی استان سمنان با شاخص های سازمان یاد گیرنده بر حسب سابقه کاری مدیران ……………………..۶۷جدول ۲۰-۴- آماره های گروه ……………………………………………………………………………………………………۶۸جدول ۲۱-۴-…

سازمان یادگیرنده، سبک رهبری تحولی

فهرست جداولجدول ۱-۲- الگوهای رهبری و تحولی از دیدگاه صاحبنظران مختلف …………………………………………….۱۹جدول ۲-۲- چهار تئوری پرداز کلیدی: رهبری تحولی …………………………………………………………………..۲۱جدول ۳-۲- مقایسه سازمان یاد گیرنده و یادگیری سازمانی ……………………………………………………………۲۸جدول ۴-۲- تفاوت سازمان یاد گیرنده با سازمان سنتی ………………………………………………………………….۳۹جدول ۱-۳- حجم نمونه مورد پژوهش بر حسب جنسیت، سابقه کاری و تحصیلات ……………………….۴۸جدول ۲-۳- پایایی پرسشنامه ها ………………………………………………………………………………………………..۵۰جدول ۰-۴- آزمون K-S برای خوبی برازندگی توزیع نمرات مربوط به هر یک از متغیرهای تحقیق ……۵۳جدول ۱-۴- میزان مطابقت دانشگاه های جامع علمی – کاربردی سمنان با شاخص های سازمانیاد گیرنده…………………………………………………………………………………………………………………………………۵۴جدول ۲-۴- نمره یادگیری دانشگاههای جامع علمی – کاربردی سمنان با توجه به شاخص تسلط فردی………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۵جدول ۳-۴- نمره یادگیرنده بودن با توجه به شاخص الگوهای…

دانلود پایان نامه تعریف رهبری مبادله ای

تعریف رهبری مبادله ای رهبری مبادله ای عبارت است از رهبری مبتنی بر مبادله بین رهبر و پیرو به طوری که تمایلات فردی طرفین تأمین شود(یعقوبی و مقدمی[۱]،

۲۰۰۹). این سبک رهبری در دو دسته رهبری مبتنی بر پاداشهای مشروط و مبتنی بر مدیریت بر مبنای استثناء تقسیم می‌شود. ۲-۳-۳-۱- پاداش­های مشروط این رهبران رابطه خود با زیر دستانشان را به صورت مجموعه ای از قراردادها، معاملات، یا یک موازنه خدمت/پاداش می­بینند. این مدیران استانداردهای کار را تعیین می­ کنند، به وضوح این استانداردها را برای زیردستانشان توضیح می‌دهند و این آگاهی را به زیردستان می‌دهند که اگر عملکرد آنها رضایت بخش باشد، چه پاداشی دریافت خواهند کرد. مدیرانی که…

دانلود پایان نامه تعریف رهبری مبادله ای

تعریف رهبری مبادله ای رهبری مبادله ای عبارت است از رهبری مبتنی بر مبادله بین رهبر و پیرو به طوری که تمایلات فردی طرفین تأمین شود(یعقوبی و مقدمی[۱]، ۲۰۰۹). این سبک رهبری در دو دسته رهبری مبتنی بر پاداشهای مشروط و مبتنی بر مدیریت بر مبنای استثناء تقسیم می‌شود. ۲-۳-۳-۱- پاداش­های مشروط این رهبران رابطه خود با زیر دستانشان را به صورت مجموعه ای از قراردادها، معاملات، یا یک موازنه خدمت/پاداش می­بینند. این مدیران استانداردهای کار را تعیین می­ کنند، به وضوح این استانداردها را برای زیردستانشان توضیح می‌دهند و این آگاهی را به زیردستان می‌دهند که اگر عملکرد آنها رضایت بخش باشد، چه پاداشی دریافت خواهند کرد. مدیرانی که…

نگرش تحولی – ماتریسی برای توسعه فاوا در مدارس

نگرش تحولی رویکرد تحولی ، با مدارسی که فاوا را خلاقانه برای بازسازی و تجدیدنظر در سازمان مدرسه به کار برده اند ارتباط دارد . فاوا به عنوان یک بخش اصلی اما نامرئی بهره وری شخصی و روش حرفه ای جلوه می کند . اینک کانون برنامه ی درسی غالبا دانش آموز محوری بوده و به حوزه های درسی در دنیای واقعی مبدل گردیده است . دسترسی دانش آموزان به فناوری ، وسیع و نامحدود است . آنها حتی مسئولیت بیشتری در قبال یادگیری و ارزیابی خود به عهده می گیرند . فاوا به عنوان یک حوزه ی درسی در یک سطح کاربردی تدریس می شود و در کلیه ی حوزه…

تعاریف و اصطلاحات، رهبری تحول آفرین

نویسندگان دیگری نیز مانند بایبرمن[۲] وهمکارانش(۱۹۹۹)، استراک و همکارانش(۲۰۰۲)، فرای (۲۰۰۳)، ریو (۲۰۰۵) به این موضوع پرداخته­اند و به این نتیجه رسیده­اند که رهبری و معنویت چنان می­توانند در هم تنیده باشند که حتی بتوان یک نوع رهبری به نام رهبری معنوی را وارد ادبیات رفتار سازمانی نمود و پژوهش­ها در حوزه­ی آن تا جایی پیش رفت که لوئیس فرای معتقد بود که یکی از مهم­ترین عوامل فراموش­شده تئوری­های انگیزش، رهبری معنوی بوده است ( خائف الهی و همکاران، ۱۳۸۹).در طول تاریخ‌، مفهوم رهبری معنوی و معنویت به اشکال گوناگونی تجلی یافته و در گستره آن بسیار سخن گفته شد. هر فرد از نگاه مختلفی به آن نگریسته و با تکیه…

سبک رهبری تحول آفرین، نگرش شناختی و رفتاری

مکانیسم های یکپارچگی سلسله مراتب تیم ها چگونه رهبران تحولی به یادگیری سازمانی و پیشبرد سازمان به سمت سازمان یادگیرنده کمک می کنند؟در آینده نزدیک تنها سازمانی می تواند ادعای برتری کند که قادر باشد از قابلیت ها، تعهد و ظرفیت یادگیری افراد در تمامی سطوح سازمان به نحو احسن بهره برداری نماید (هدایت و روشن، ۱۳۸۴).یادگیری عامل کلیدی مورد نیاز سازمانی است که می خواهد در دنیای جدید اقتصادی پا بر جا بماند. رهبری به عنوان یک عامل اساسی در حرکت به سوی سازمان یادگیرنده معرفی شده است (امی[۱۰۲]، ۲۰۰۸). رهبری در چنین سازمان هایی بیشتر باید تحولی باشد (جیمز، ۲۰۰۳). به عبارت دیگر، اداره و مدیریت یادگیرنده سازمانی، که…

سازمان یادگیرنده، تاریخچه رهبری

سازمان یاد گیرنده:[۱۵]سازمانی است که در آن افراد در تمامی سطوح فردی و گروهی به صورت مداوم ظرفیت یادگیری خود را برای رسیدن به اهداف مود نظر افزایش می دهند (هدایت بین، ۲۰۰۰، به نقل از رضائیان، ۱۳۸۰). سازمان یاد گیرنده، سازمانی است که در آن افراد به طور مستمر در پی افزایش قابلیت های خود برای تحصیل نتایجی هستند که به واقع طالب آن هستند، جایی که الگوهای جدید تفکر پرورش می یابد و تمایلات گروهی محقق می شود و مجموعه ای است که در آن افراد پیوسته می آموزند که چگونه یاد بگیرند(هدایت و روشن، ۱۳۸۴). این سازمان ها در بر دارنده شاخص هایی از جمله تسلط فردی، الگوهای…

رفتارهای شهروندی سازمانی، تئوری جانشین های رهبری

علاوه براقدامات وعملکردهای رسمی سازمان که درجهت تقویت رفتارشهروندی مؤثراست،فرایندهای غیررسمی نیز وجود دارندکه سازمانهامی توانندباایجادآنها به توسعه وتقویت بیشتررفتارشهروندی بپردازند. برخی ازروانشناسان اجتماعی معتقدند که فشارهای اجتماعی وهنجارهای گروهی غالباً تأثیر بیشتری نسبت به رویه های رسمی بررفتارفردی درسازمان هامی گذارند. به همین علت توسعه مکانیسم های غیررسمی مانندفرهنگ مشارکتی،یک رکن اساسی ومحوری برای تقویت رفتارشهروندی درمحیط کاراست. البته ناگفته نماندکه ظهوروترویج فرهنگ مشارکتی ازطریق فرایندجامعه پذیری صورت میگیرد،فرآیندی که طی آن اعضای تازه سازمان مواردی راکه ازنظرسایراعضای سازمان،پسندیده وموردقبول است یادمی گیرندودوره های آموزشی لازم رادراین خصوص طی می کنند. پس توجه به امرجامعه پذیری درسازمان برای تقویت رفتارشهروندی نیزمی تواندمؤثرباشد. عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی:بررسی های فرا…

رفتارهای شهروندی سازمانی، تئوری جانشین های رهبری

تحقیقات اولیه صورت گرفته توسط ارگان و همکاران عمدتاً بر نگرش های کارکنان و گرایشها و رفتار حمایتی رهبر متمرکز بوده است. پادساکف و همکاران، قلمرو رفتارهای رهبری را به انواع مختلف رفتارهای رهبری ، تعاملی و تحولی گسترش داده اند . اثرات ویژگی های شغلی و سازمانی عمدتاً در تئوری های مربوط به جایگزین های رهبری مطرح شده که توسط صاحب نظران مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است .پژوهش های اولیه در بر گیرنده ویژگی های فردی بر دو محور اصلی رضایت کارکنان و تایید حالت روحی مثبت کارکنان متمرکز است. اورگان و ریان عامل کلی مؤثر بر روحیه را تعهد سازمانی، درک از عدالت و درک از رفتار حمایتی…

سبک رهبری تحول آفرین، مؤلفه‌های هوش هیجانی

گاردنرو استاف ( ۲۰۰۳ ) نیز با حجم نمونه ای بزرگتر از تحقیقات پالمر و بارلینگ و همکارانشان، دریافتند که هوش هیجانی با همه مؤلفه‌های رهبری اثربخش، همبستگی دارد (Sivantan, 2000, 203) بورباخ (۲۰۰۴) تأثیر شاخص هوش هیجانی توانایی محور را بر پیوستار رهبری چند عاملی، بررسی کرد. داده‌ها از ۱۴۶ رهبر و ۶۴۹ پیرو جمع آوری شد. بین هوش هیجانی و تمامی سبکهای رهبری از دیدگاه ادراکی رهبران، رابطه قابل ملاحظه ای بود.همچنین در این پژوهش، مشخص شد که ادراک رهبر از خود می‌تواند رابطه بین هوش هیجانی و رهبری تحول آفرین و نتایج مربوط به سبک رهبری از دیدگاه پیروان را تعدیل کند. (انصاری رنانی و ارسطو، ۱۳۸۷، ۲)…

رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، مؤلفه های رهبری تحول آفرین

رفتار شهروندی سازمانی ممکن است غیر مرتبط و یا حتی ارتباط منفی با عملکرد سازمانی داشته باشد. رفتار شهروندی سازمانی ممکن است نتایج منفی برای کارمندان داشته باشد(توکلی، ۱۳۸۸). میرکمالی و همکاران(۱۳۹۰) به بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با یادگیری سازمانی در شرکت سایپا پرداخته اند؛ با این هدف ۱۳۸ نفر از کارکنان ستادی شرکت سایپا به صورت تصادفی انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد بین مؤلفه های رهبری تحولآفرین و مؤلفه های یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت نفوذ آرمانی (رفتار) به عنوان یکی از ابعاد رهبری تحولی، مهمترین پیش بینی کننده یادگیری سازمانی محسوب می شود.پژوهش یعقوبی و همکاران(۱۳۹۰) با هدف بررسی ارتباط بین…

سازمانهای یادگیرنده، مسئولیت های رهبری

رهبری توزیع شده به مدیران اجازه می دهد که به جایگاه رسمی و نقش های غیر رسمی افراد توجه نماید و در واقع بحث مسئولیت رهبران سازمان را مطرح سازد. از این رو شاید این مسئله ایجاد شود که افراد چگونه مسئولیت های توزیع شده ی رهبری، که منجر به بهبودی آموزش، ایجاد هنجارهای اعتماد، افزایش همکاری و حمایت از بالندگی کارمندان می شود، را به نحو احسن انجام دهند (هلر و همکاران، ۱۹۹۵).امری مهم در رهبری توزیع شده این است که دانش از چه طریقی و توسط چه کسی در سازمان عهده داری می شوند. آنچه در بحث رهبری مشهود است، وجود انواع مختلف رهبران دانش در درون سازمان بوده،…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...