توزیع مجدد درآمد، تولید ناخالص ملی

بخش سوم: مالیات ۲-۶ تعریف مالیات از مالیات تعاریف زیادی شده است که فقط به ذکر دو نمونه بسنده می شود:Ÿ (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی[۱۳۸]) یک تعریف عملی از مالیات به دست داده و آن را پرداخت الزامی و بلاعوض می­داند. مالیات ممکن است به شخص، موسسه، و دارائی غیره تعلق گیرد. تعریف مذکور حقوق پرداختی در ازای استفاده و همچنین جریمه­های مالیاتی را در بر نمی­گیرد، اما پرداخت­های تأمین اجتماعی را شامل می شود.Ÿ قانون مالیات­های مستقیم اصلاحی ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ مالیات را این گونه تعریف کرده است: به آن قسمت از درآمد مردم که به موجب قانون در اختیار حکومت قرار می گیرد. ۲-۷ اهمیت و ضرورت پرداخت مالیات و…

درآمد یا تولید ناخالص ملی، رشد و توسعه اقتصادی

شومپیتر[۱۴] تعریف متفاوتی از دو واژه فوق ارائه میدهد.بنابر این تعریف توسعه عبارت است از تغییرات مداوم و خود به خودی در کشورهای در حال توسعه که بعد از استقلال سیاسی تعادل اقتصادی موجود در اقتصاد را از دست داده اند. در حالیکه رشد عبارتست از تغییرات آرام و تدریجی در شرایط اقتصادی در بلند مدت که در نتیجه افزایش تدریجی در نرخ پس اندازها و جمعیت ایجاد می شود. نظرات شومپیتر در مورد رشد و توسعه اقتصادی به صورت گسترده مورد قبول اقتصاد دانان نئوکلاسیک قرار گرفته است. (متوسلی،۱۳۷۷) ۲-۲-۲-۲-پیشینه توسعه و رشد اقتصادی در ایران عمر توسعه در ایران نزدیک به یک قرن می باشد و با فرازونشیب های…

مالیات بر درآمد املاک

۲-۲-مالیات بر درآمد املاک املاک از نظر ارزش مادی و معنوی از مهمترین اموال بوده و به خاطر این هم از زمان­های قدیم بیش از دیگر اموال مورد توجه حقوقدانان و فقها قرار گرفته است، درآمد­های حاصل از املاک و اموال غیرمنقول تحت عقود و قرارداد­های متعدد حاصل می­گردد. با وجود اهمیتی که املاک در روابط بین افراد جامعه دارد ولی املاک و مالیات بر درآمد املاک در سازمان امور مالیاتی جایگاه خود را پیدا نکرده است. اهمیت مالیات بر درآمد املاک نه فقط از این جهت است که افرادی که در امور مسکن فعالیت دارند درآمد بالاتری دارند بلکه املاک در شناسائی مودیان، تاثیر به سزائی دارد، اگر امروزه افرادی…

گستردگی پایه‌ و درآمدزا بودن مالیات بر ارزش افزوده

درآمد بالقوه مالیات بر ارزش افزوده به عواملی مانند «گستره پایه مالیاتی» و «گستره مشاغلی» که این نظام بر آن‌ها اعمال می‌گردد، بستگی دارد. البته کشورهای مجری این نظام مالیاتی بر حسب عواملی مانند توسعه یافتگی، تجربه اعمال مالیات بر ارزش افزوده و مسائل فرهنگی پیرامونی آن، ممکن است در گسترش پایه‌های مالیاتی با یکدیگر تفاوت داشته باشند. جامع‌ترین نظام مالیات بر ارزش افزوده این است که هر سه سطح تولیدات صنعتی، عمده‌فروش و خرده فروشی را شامل شود و هر چه دامنه این شمول کاهش یابد، گستره‌ی پایه مالیاتی نیز کوچکتر خواهد شد.به دلیل گستردگی پایه مالیاتی در مالیات بر ارزش افزوده، این نوع مالیات درآمد زاست. این خاصیت «درآمدزایی»…

تولید ناخالص ملی، توسط نرم افزار

 همانگونه که مشخص است مدل (۱۶-۳) یک مدل غیرخطی بوده و به متغیرهایی از جنس آلفا-برش نیز وابسته است. لذا امکان بدست آوردن جواب بهینه سراسری برای آن در حالت عمومی میسر نمی باشد. همچنین بایستی به ازاء آلفا-برش های مختلفی حل شود که حجم محاسبات را بسیار بالا می برد. از طرفی قانون عمومی ای برای تعیین مقدار بهینه طول قدم آلفا-برش ها وجود ندارد. علاوه بر این ممکن است که رتبه های متناقضی برای یک DMU واحد حاصل شود. لذا با انجام تغییر متغیرهای لازم مدل (۱۶-۳) را به یک مدل خطی تبدیل می نمائیم. بدین منظور تغییر متغیرهای زیر برای تمامی ورودی ها و خروجی های مدل(۱۶-۳) اعمال…

تولید محصولات جدید، فعالیت های اقتصادی

البته صنعتگران در مورد وضعیت اشتغال در این صنعت مواردی را مطرح کرده اند که دانستن آن ها می تواند به مسئولان و برنامه ریزان این حوزه کمک کند از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: عدم حمایت کافی سازمان میراث فرنگی، صنایع دستی و گردشگری از صنعتگران به خصوص در مواردی نظیر بیمه صنعتگران

نبود اعتبارات کافی و وام های مناسب این افراد نگاه موزه ای به صنایع دستی عدم آگاهی راهنمایان تورها از صنایع دستی ایرانی و پیشینه آنها و در نتیجه دادن اطلاعات ناکافی و در برخی موارد نادرست به گردشگران وجود لابی بین برخی تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی و راهنمایان تور که موجب…

تولید محصولات جدید، محصولات فرهنگی

صادرات گمرکی: ۵/۰ درصد مشتریان کنونی 2-5- جمع بندی یافته های تحقیقاولین سوال این تحقیق یافتن اثرات اقتصادی توسعه گردشگری بر صنایع دستی بود. بر همین اساس محقق با بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق به جستجوی پاسخ این پرسش پرداخت. محقق با استفاده از تحقیقات صورت گرفته داخلی و خارجی مرتبط با موضوع به تعیین ابعاد و شاخص های مورد نظر پرداخت. در فصل دوم به تفضیل درباره ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخته شد. در نهایت محقق بر اساس پیشینه تحقیق مدل مفهومی پژوهش را ارائه کرده است. در اینجا به منظور جمع بندی نهایی و پاسخ به سوال نخست تحقیق به اختصار به توضیح اثرات توسعه گردشگری بر صنایع دستی…

تولید محصولات جدید، جاذبه های گردشگری

آبیاره (۲۰۰۷) در پایان نامه خود با عنوان” تاثیر جاذبه های گردشگری بر اشتغال در صنایع دستی استان اصفهان” که با هدف یافتن رابطه میان جاذبه های گردشگری و اشتغال صنایع دستی و افزایش فرصت های اشتغال در این بخش و همچنین توسعه صنایع دستی استان اصفهان انجام شده است، با بررسی آمارها و اطلاعات به دست آمده از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص کرد که جاذبه های جهانگردی، جذب جهانگرد بر افزایش اشتغال در بخش صنایع دستی (آموزش و احداث کارگاه) تاثیر دارد. تحقیقات خارجی شامل: مطالعات نیسون (۱۹۸۴) در زمینه صنایع دستی ، گردشگری و هویت قومی مشخص ساخت که در ماکرونزیا رونق صنایع دستی با ورود گردشگران…

کشورهای توسعه یافته، تولید محصولات جدید

از دیگر اثرات اقتصادی گردشگری می توان به ایجاد فرصت ها وزیر بناهایی در جامعه به منظور خلق سرمایه های کوچک اشاره کرد. کشورهای کمتر توسعه یافته برتری و مزیت نسبی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته در زمینه کسب ثروت ، فرهنگ و سرمایه های طبیعی همچون هنر ، موسیقی دارند که با ایجاد چنین فرصت هایی می توانند در راستای رشد اقتصادی و فرهنگی قدم بردارند و منافع اقتصادی را به همراه غرور و افتخار فرهنگی برای مردمان کشور خود به صورت توامان به ارمغان آورند (برگرفته از وال و ماتیسون ، ۲۰۰۶: ۶۶۸). 1-1-2-2- اثرات اقتصادی توسعه گردشگری بر صنایع دستیدر زمینه اثرات گردشگری بر صنایع دستی ، هال…

کشورهای درحال توسعه، تولید ناخالص داخلی

بالا بردن سطح اشتغال بدون تردید یکی از دلایل مهم در توجیه جنبه های مثبت صنایع دستی مربوط به اثرات آن در مبارزه با انواع بیکاری است ، بیکاری یکی از مساﺋل پیچیده و بغرنج کشورهای رو به رشد است که مولود افزایش سریع جمعیت است ، در بین انواع بیکاری متداولترین آن در ممالک در حال توسعه ، بیکاری پنهان است . مخصوصاً در آن دسته از کشورها که هنوز ساختمان جامعه ی کشاورزی و روستایی به صورت سنتی و کهن باقیمانده است بیکاری پنهان کاملاً به چشم می خورد، بنابر این ضرورت دارد تا امکانات اشتغال برای این نیروی ظاهراً دارای کار ولی واقعاً بیکار فراهم شود چرا که…

تولید ناخالص داخلی، بخش های اقتصادی

از دیگر کشورهای موفق در زمینه صنایع دستی ویتنام است. در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ دهکده صنایع دستی در این کشور وجود دارد که برای ۱۰ میلیون نفر (یک سوم از نیروی کار فعال) اشتغال ایجاد کرده است و درآمد سالانه ۳ میلیارد دلاری را برای این کشور رقم زده است. تولید صنایع دستی توانسته است به کاهش فقر در این کشور کمک بسیاری نماید (گزارش برنامه های میان بخشی یونسکو جهت از میان برداشتن فقر،۲۰۰۷).همچنان که ملاحظه می شود کشورها به منظور بررسی وضعیت رونق و شکوفایی صنایع دستی از معیارهای گوناگونی استفاده می کنند. برای مثال همچنان که اشاره شد در هند وضعیت رونق و شکوفایی صنایع دستی با…

فروشگاه های زنجیره ای، شرکت های تولید کننده

1-1مقدمهمحیط بازار جایی که صنعت خرده فروشی در آن شکل گرفته است و توسعه فروشگاه ها در آن به آهستگی صورت می گیرد ؛در نتیجه این حرکت آهسته ،خرده فروشان را به چالش می کشد تاکانال های توزیع در دسترس مصرف کنندگان خود را گسترش دهند .تعداد زیادی از خرده فروشان رویکردهای تک کاناله از قبیل فروشگاه های زنجیره ای وفروشگاه ها باعملیات صرفاً کاتالوگی کنار گذاشته اند و به استراتژی چندکاناله از طریق مرتبط ساختن فروشگاه خود با تجارت الکترونیک تغییر رویه داده اند.بازار مشتریان چندکاناله توسط عامل هایی از قبیل افزایش تعداد خانواده های دو درآمده ،کمبود وقت مشتریان ، انقلاب تکنولوژیک و انتخاب های متنوع خرید نه صرفاً…

صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی

آثار کوتاه مدت حاصل از برنامه فوق کاهش ۲۴ درصدی تولیدات صنعتی ورشد ۱۵٫۷ درصدی بیکاری بود. با تقویت بخش خصوصی، به تدریج آثار اولیه رفع و این بخش به موتور محرک اقتصاد تبدیل شدو با ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی توسط این بخش در سال۱۹۹۲ نرخ بیکاری کشور کاهش قابل توجهی یافت. براساس نتایج مطالعه ای در مورد منافع و زیانهای افزایش قیمت انرژی بر خانوار در لهستان، میزن رفاه از دست رفته با کششهای قیمتی ارتباط داشته و در اثر افزایش قیمت حامل‌های انرژی، خانوارهای پردرآمد رفا بیشتری از دست می‌دهند. بلغارستان کشور بلغارستان قبل از ایجاد اصلاحات اقتصادی برای حمایت از خانوارهای کم درآمد و تولیدکنندگان از بخش…

قانون هدفمند سازی یارانه، تولید ناخالص داخلی

نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بند ۴ سیاست‌های کلی قانون برنامه توسعه اول (مصوب ۱۳۶۸) به موضوع تغییر سهمیه‌های اساسی پرداخته شد‌. به نحوی‌ که یارانه‌های پرداخت شده در چارچوب نظام تامین اجتماعی کشور به تدریج صرفا متوجه افراد کم درآمد جامعه شد. قانون برنامه دوم توسعه‌ (مصوب ۱۳۷۳)‌‌‌‏ به موضوع ادامه سیاست پرداخت یارانه برای کالاهای اساسی و دارو و حتی الامکان علنی کردن بخشی از یارانه‌های پنهان و همزمان با آن تقویت نظام اجتماعی، بیمه امداد و برقراری و تامین کمک‌های مستقیم در موارد لازم تاکید گردید. همچنین در قانون برنامه سوم توسعه (بند الف ماده ۴۶)‌‌‌، دولت مکلف به انجام اقدامات قانونی به منظور هدفمندکردن…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...