اخلاق گرایی |
![]() |
خرید پایان نامه : تعریف و جایگاه حقوق در جامعه
مبحث اول- تعریف و جایگاه حقوق در جامعه دورکیم، تقسیم کار اجتماعی را بعنوان یک عاملی که نقش آن ایجاد همبستگی اجتماعی بین افراد جامعه است، عاملی که همبستگی اجتماعی لازم برای جامعه را فراهم می کند، مورد بررسی قرار می دهد. و بر اساس همان واحد تحلیلی خود یعنی واقعیت اجتماعی، به توضیح همبستگی اجتماعی می پردازد. دورکیم، با این توجیه که امر درونی قابل رؤیت نبوده و برای درک آن، باید امر بیرونی را مشاهده کنیم تا از رهگذر آن، امر درونی را بشناسیم به بررسی حقوق، می پردازد، چرا که حقوق را نماینده ی آن می شناسد. می گوید: «حقوق نماینده ی اصلی ترین شکل همبستگی اجتماعی است.»بنا براین، دورکیم همبستگی اجتماعی را عنصر لازمی برای جوامع، دانسته و تقسیم کار اجتماعی را عامل بوجود آورنده ی آن می داند…
دانلود پایان نامه حقوق در مورد رابطه تجارت و اخلاق
رابطه تجارت و اخلاق تجارت و کسب و کار سابقه دیرینهای در تمدن بشری دارد. انسانها از دیرباز برای رفع نیازهای خود به تجارت رو آوردهاند. این داد و ستد در فرآیند تکاملیاش به تدریج از شکل تهاتری (مبادله کالا به کالا) اولیه خود فاصله گرفته، به صورت مبادله پولی (کالا ـ پول ـ کالا) درآمده است. در پی این تحول، تجارت به تدریج به منزله وسیلهای برای کسب سود و منفعت درآمده و ورود به عرصه تجارت نیز به طور عمده با هدف کسب موفقیت در بازار و سودآوری انجام میگیرد. فرد تاجر میکوشد با تصاحب سهم مناسبی از بازار، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کند. در این مسیر، موفقیت تاجر به طور عمده به عواملی چون توانایی رقابت با دیگران، بازاریابی مناسب، رونق بازار و عواملی این چنینی نسبت…
دانلود پایان نامه حقوق در مورد رابطه تجارت و اخلاق
رابطه تجارت و اخلاق تجارت و کسب و کار سابقه دیرینهای در تمدن بشری دارد. انسانها از دیرباز برای رفع نیازهای خود به تجارت رو آوردهاند. این داد و ستد در فرآیند تکاملیاش به تدریج از شکل تهاتری (مبادله کالا به کالا) اولیه خود فاصله گرفته، به صورت مبادله پولی (کالا ـ پول ـ کالا) درآمده است. در پی این تحول، تجارت به تدریج به منزله وسیلهای برای کسب سود و منفعت درآمده و ورود به عرصه تجارت نیز به طور عمده با هدف کسب موفقیت در بازار و سودآوری انجام میگیرد. فرد تاجر میکوشد با تصاحب سهم مناسبی از بازار، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کند. در این مسیر، موفقیت تاجر به طور عمده به عواملی چون توانایی رقابت با دیگران، بازاریابی مناسب، رونق بازار و عواملی این چنینی نسبت…
پایان نامه دانشگاهی : مسئولیت اخلاقی در تجارت
این دیدگاه را میتوان با اتخاذ رویکردی اجتماعی به بنگاههای تجاری به عنوان شکل سازمانیافته تجارت و داد و ستد سنتی تبیین کرد. بر این اساس، سهامدران واقعی یک بنگاه، تنها مالکان برگه سهام آن نیستند؛ بلکه کارمندان و مدیران، مشتریان و تمامی آحاد جامعه سهامدار آن محسوب میشوند. با این تلقی، سخن از مسئولیت اجتماعی بنگاه بدون پشتوانه و منطق نیست. از اینروی، مدیران بنگاه باید انصاف را نه تنها در مورد مالکان سهم بنگاه، بلکه درباره کارکنان، مشتریان و حتی ساکنان دور و نزدیک بنگاه نیز رعایت کنند.۴۱ در حالی که فریدمن رعایت اخلاق حرفهای را تنها به مشارکت شرکتها و بنگاهها در امور عامالمنفعه تنزل داده است. از سوی دیگر، اینکه رسالت صاحبان حرفهها را تنها کسب سود قلمداد کنیم، با فلسفه شکلگیری حرفهها و مشاغل ناسازگار است. کسب و…
پایان نامه دانشگاهی : مسئولیت اخلاقی در تجارت
این دیدگاه را میتوان با اتخاذ رویکردی اجتماعی به بنگاههای تجاری به عنوان شکل سازمانیافته تجارت و داد و ستد سنتی تبیین کرد. بر این اساس، سهامدران واقعی یک بنگاه، تنها مالکان برگه سهام آن نیستند؛ بلکه کارمندان و مدیران، مشتریان و تمامی آحاد جامعه سهامدار آن محسوب میشوند. با این تلقی، سخن از مسئولیت اجتماعی بنگاه بدون پشتوانه و منطق نیست. از اینروی، مدیران بنگاه باید انصاف را نه تنها در مورد مالکان سهم بنگاه، بلکه درباره کارکنان، مشتریان و حتی ساکنان دور و نزدیک بنگاه نیز رعایت کنند.۴۱ در حالی که فریدمن رعایت اخلاق حرفهای را تنها به مشارکت شرکتها و بنگاهها در امور عامالمنفعه تنزل داده است. از سوی دیگر، اینکه رسالت صاحبان حرفهها را تنها کسب سود قلمداد کنیم، با فلسفه شکلگیری حرفهها و مشاغل ناسازگار است. کسب و…
پایان نامه دانشگاهی : مسئولیت اخلاقی در تجارت
این دیدگاه را میتوان با اتخاذ رویکردی اجتماعی به بنگاههای تجاری به عنوان شکل سازمانیافته تجارت و داد و ستد سنتی تبیین کرد. بر این اساس، سهامدران واقعی یک بنگاه، تنها مالکان برگه سهام آن نیستند؛ بلکه کارمندان و مدیران، مشتریان و تمامی آحاد جامعه سهامدار آن محسوب میشوند. با این تلقی، سخن از مسئولیت اجتماعی بنگاه بدون پشتوانه و منطق نیست. از اینروی، مدیران بنگاه باید انصاف را نه تنها در مورد مالکان سهم بنگاه، بلکه درباره کارکنان، مشتریان و حتی ساکنان دور و نزدیک بنگاه نیز رعایت کنند.۴۱ در حالی که فریدمن رعایت اخلاق حرفهای را تنها به مشارکت شرکتها و بنگاهها در امور عامالمنفعه تنزل داده است. از سوی دیگر، اینکه رسالت صاحبان حرفهها را تنها کسب سود قلمداد کنیم، با فلسفه شکلگیری حرفهها و مشاغل ناسازگار است. کسب و…
اقدامات سازمانهای بین المللی دولتی منطقه ای در حمایت از حقوق بشر در مقابل تغییرات نامطلوب ژنتیکی
گفتار اول: اقدامات سازمان بهداشت قاره آمریکا سازمان بهداشت قاره آمریکا[۱] به نوعی آژانس بین المللی بهداشت عمومی محسوب میشود که برای بهبود استانداردهای بهداشتی و همچنین استانداردهای زندگی مردم آمریکا تلاش می کند. این سازمان در ماه دسامبر سال ۱۹۰۲ میلادی تاسیس شد و به عنوان بخشی از ساختار نظام سازمان ملل متحد و به عبارتی دقیقتر به عنوان دفتر منطقهای سازمان بهداشت جهانی در آمریکا به رسمیت شناخته شد. اختلافات زیاد شمال و جنوب از یکسو و مسأله انتقال تکنولوژیهای پیشرفته، بهویژه پزشکی، در کشورهای امریکای لاتین باعث شده است تا سازمان بهداشت قاره امریکا، برنامهای را برای مطالعه جنبههای اخلاقی کاربردهای بیوتکنولوژی و پزشکی، در دستور کار خود قرار دهد. بهنظر میرسد این برنامه بتواند راهآشتی مبانی اخلاقی و توسعه تکنولوژی را باز کند، بدون اینکه لطمهای به ساختار…
است همانطور که در، ضمانت اجرای کیفری، دارای ضمانت اجرا
مکتب بعدی مکتب کیفری اسلام است . ظهور دین اسلام در شبه جزیره عربستان و در بین عرب بادیه نشین سر منشاء تحولات عظیمی در تمام زمینههای زندگی بشری است. یکی از تاثیرات تاثیر در حقوق کیفری است . شارن ریموند فرانسوی صاحب کتاب حقوق اسلام درخصوص حقوق جزایی اسلام معترف است که: حقوق جزای اسلامی دوازده قرن قبل از حقوق اروپایی مسئله مسئولیت شخصی و انفرادی را دریافته و آنرا برقرار کرده است.از دیدگاه اسلام جرم یا گناه به معنی عام کلمه عبارت است از: نا فرمانی از اوامر و نواهی صادره از مقام ربوبی. زیرا در شریعت اسلام مقام قانونگذاری از آن خداوند است وتعیین مصالح ومفاسد وقواعد اموردنیوی مومنان با اوست.در کنفزانسی که در عربستان از تاریخ ۱۷ تا ۲۱ مهر ماه ۱۳۵۰ برگزار گردید جرم به این صورت تعریف…
قانون مجازات اسلامی، است همانطور که در، ضمانت اجرای کیفری
با این تفاسیر می توان گفت که تناسب میزان مجازات و اخلاق با عمل جانی در نظر گرفته می شود. بدین معنی که ممکن است سارقی که اموال ثروتمندان را به سرقت برده و به فقرا بدهد مرتکب جرمی نشود و یا مجازات بسیار اندکی در انتظار او باشد . [۵۱]یعنی انگیزه شرافتمندانه و اخلاق تنها در میزان مسئولیت کیفری و مجازات تاثیر داشته و آنرا خفیف و یا شدید میکند. مثلاً بند سوم ازماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی انگیزه شرافتمندانه را ازجهات تخفیف مجازات میداند و یا درقسمت حدود اخلاق حکم میکندکسیکه دارای سن بیشتری است وبه عمل زنای محصنه دست میزند مجازات شدیدتری تحمل کند[۵۲]. رحم و عطوفت مذهب مسیحیت سبب شد تا سیستم تعدیل مجازاتها به نحو قابل توجهی اعمال شود بدین منظور روحانیون مسیحی به فکر اصلاح و تربیت…
قانون مجازات اسلامی، است همانطور که در، ضمانت اجرای کیفری
اصول قصاص در مکتب کیفری یهود از اصول انکار ناپذیر است و در کتاب تورات حدود بسیاری از اعمال ناروا به صراحت ذکر گردیده است.در تورات، جرم بیش از هرچیز گناه و نافرمانی از امر الهی و شکستن میثاق و عهد خود با خداوند است و تعدی و تجاوز به حریم انسان، تعرض به آستان الهی بشمار می رود. زیرا انسان آفریده پاک و بی آلایشی است که نشانی از آفریدگار خود دارد. کیفر و مجازات در واقع کفاره گناهان و پالاینده روح بیماری است که به پلیدی ها آلوده شده است . مجازات پاک کننده گناهان است . در واقع مجازات به نفع مجرم است . شدت و سختی مجازاتها از بارزترین ویژگی های مکتب کیفری یهود است.مکتب دیگر مکتب کیفری مسیحیت است . ترغیب انسانها به اخلاق گرایی و گذشت و…
میثاق بین المللی حقوق مدنی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق
این فصل متشکل از دو مبحث است که مبحث نخست به مبانی نظری اختصاص دارد و در مبحث دوم، مبانی حقوقی و فقهی حقوق و آزادی های خرد در تحقیقات مقدماتی مورد بررسی قرار میگیرد.مبحث نخست: مبانی نظریحقوق دفاعی متهم امروزه در اسناد بین المللی حقوق بشری و قوانین داخلی کشورها ذکر شده اند و اغلب کشورها خود را ملزم به رعایت آن می دانند. و هر چند در عمل موارد نقض آن فراوان است، حداقل در مقام نظر، مخالفت کمتری دارند. از منظر حقوق طبیعی، هنجارهای حقوقی بر پایه مبانی شکل میگیرند و اراده حکومت صرفاً نقش اعلامی در این باره دارد. بنابراین برای علت ایجاد کننده هنجار حقوقی ناگزیر باید در مبانی آن کنکاش کرده این قرائت از حقوق طبیعی طرفداران جدی ندارد و در خصوص شکل گیری قواعد حقوقی بیشتر…
میثاق بین المللی حقوق مدنی، میثاق بین المللی حقوق، قوانین داخلی کشورها
این فصل متشکل از دو مبحث است که مبحث نخست به مبانی نظری اختصاص دارد و در مبحث دوم، مبانی حقوقی و فقهی حقوق و آزادی های خرد در تحقیقات مقدماتی مورد بررسی قرار میگیرد.مبحث نخست: مبانی نظریحقوق دفاعی متهم امروزه در اسناد بین المللی حقوق بشری و قوانین داخلی کشورها ذکر شده اند و اغلب کشورها خود را ملزم به رعایت آن می دانند. و هر چند در عمل موارد نقض آن فراوان است، حداقل در مقام نظر، مخالفت کمتری دارند. از منظر حقوق طبیعی، هنجارهای حقوقی بر پایه مبانی شکل میگیرند و اراده حکومت صرفاً نقش اعلامی در این باره دارد. بنابراین برای علت ایجاد کننده هنجار حقوقی ناگزیر باید در مبانی آن کنکاش کرده این قرائت از حقوق طبیعی طرفداران جدی ندارد و در خصوص شکل گیری قواعد حقوقی بیشتر…
دانشگاه آزاد اسلامیواحد دامغاندانشکده حقوق پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدرشته ی حقوق خصوصی عنوانتأسیسات حقوقی اخلاقمدار استاد راهنمادکتر علی مهاجری استاد مشاوردکتر محمّد جواد باقی زاده نگارششکوفه نوری نیک تابستان ۹۲سپاسگزاری خداوند را سپاس می گویم که به من توفیق داد تا گام دیگری در راه کسب علم در محضر اساتید و فرهیختگان ارجمند بردارم…با تشکر از اساتید محترم دانشکده ی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغانمراتب قدردانی وتشکر خود را از استاد راهنما؛ آقای دکتر مهاجریو استاد مشاورم؛ جناب آقای دکتر باقی زاده اعلام می دارم.همچنین، از همکاری صمیمانه مسئولین محترم کتابخانه و سایت دانشگاه آزاد واحد دامغان، بی نهایت سپاسگذارم.در نهایت از زحمات دلسوزانه مدیر گروه محترم حقوق خصوصی؛ آقای دکتر دهقان که در به سرانجام رسیدن این پروژه مرا یاری نمودند؛ صمیمانه تشکر و قدر دانی می نمایم . تقدیمبا احترام مراتب قدر شناسی خود…
اصل قانونی بودن جرایم، تقسیم کار اجتماعی
بند سوم- شکل اجباری تقسیم کار (Obligatory Division of labour)به نظر دورکیم از بین بردن آنومی بوسیله قواعد اخلاقی برای جوامع خوب ضروری است. اما قواعد به تنهایی نمیتواند تمام موارد نابهنجار را که همبستگی اجتماعی را به مخاطره میاندازد از میان بردارد. یعنی صرف وجود قوانین کافی نیست زیرا که گاه خود قوانین علتی برای ضرر و زیاناند. گاه ممکن است قوانین با اخلاقیات تطابق نداشته باشد یا مناسب زمانه نباشد و فقط به این دلیل حفظ شده که به نفع افراد خاصی است که قادرند آن قوانین را بوسیله فریب و زور و یا با توسل به سنت، پا برجا نگاه دارند، که اعمال این قوانین منجر به تقسیم کار نا بهنجار میشود که دورکیم آنرا شکل اجباری تقسیم کار مینامد. در جامعه ی جدید، بنیان اصلی اخلاقیات و همبستگی اجتماعی، رشد و…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 12:54:00 ب.ظ ]
|