اصاله الصحه |
![]() |
پایان نامه:کاربرد اصاله الصحه به معنای تکلیفی در زندگی فردی و اجتماعی
الهیات و معارف اسلامی – فقه و مبانی حقوق اسلامی کاربرد اصاله الصحه به معنای تکلیفی در زندگی فردی و اجتماعی استادراهنما: دکتر حسین ابوئی استادمشاور: دکتر محمدرضا شایق بهمن ۱۳۹۳ (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) چکیده : اصل یا قاعده صحت یکی از اصولی است که با مستندات فقهی […]
خرید اینترنتی فایل تحقیق : جایگاه و کاربرد اصل استصحاب در تفسیر قراردادها
گفتار دوم: جایگاه و کاربرد اصل استصحاب در تفسیر قراردادها الف) تعریف و ارکان استصحاب بنابر تعریف علمای علم اصول: «الاستصحاب، هوالحکم ببقاء حکم او موضوع ذی حکم شک فی بقائه» در توضیح این تعریف باید گفت که هرگاه بقای حکم یا موضوعی که قبلاً وجودش یقینی بوده مورد تردید واقع شود، بنابه حکم شارع […]
مبانی خیار تأخیر ثمن
۲-۲-مبانی خیار تأخیر ثمن ۲-۲-۱- مبانی فقهی مبانی که ما در اینجا مورد توجه قرار می دهیم مبانی اختصاصی و مبانی مشترک خیار تأخیر می باشند.مبانی مشترک، قاعده لاضرر و لاحرج می باشد که می توانند مبنای سایرخیارات نیز باشند. مبانی مختص روایات وارده و اجماع می باشند که ما به ترتیب اول مبانی مختص […]
پایان نامه تأثیر شرط فاسد بر فساد عقد
تردیدی نیست که شرط فاسد، وجوب وفا و الزام به انجام ندارد، چون فساد آن باعث عدم نفوذ شرعی خود می شود و روایت«المؤمنون عند شروطهم» آن را در بر نمی گیرد. آری، اگر شرط فاسد خود فی نفسه مشروع باشد، مانعی از انجام آن نیست، چون یک وعده است. سخن در این است که، […]
پایان نامه تأثیر شرط فاسد بر فساد عقد
تردیدی نیست که شرط فاسد، وجوب وفا و الزام به انجام ندارد، چون فساد آن باعث عدم نفوذ شرعی خود می شود و روایت«المؤمنون عند شروطهم» آن را در بر نمی گیرد. آری، اگر شرط فاسد خود فی نفسه مشروع باشد، مانعی از انجام آن نیست، چون یک وعده است. سخن در این است که، […]
پایان نامه شرط خیار در نکاح
۳-۴-۱- شرط خیار در نکاح شرط خیار در نکاح بدین معناست که هر یک از زوجین حق داشته باشند که تا مدت معین عقد نکاح را فسخ کنند. گفته شده است خیار شرط در نکاح جایز نمی باشد. زیرا که شائبه عبادت در آن است و چون جنبه عبادی دارد، نمی توان در آن شرط […]
پایان نامه شرط خیار در نکاح
۳-۴-۱- شرط خیار در نکاح شرط خیار در نکاح بدین معناست که هر یک از زوجین حق داشته باشند که تا مدت معین عقد نکاح را فسخ کنند. گفته شده است خیار شرط در نکاح جایز نمی باشد. زیرا که شائبه عبادت در آن است و چون جنبه عبادی دارد، نمی توان در آن شرط […]
دلایل عام صحت عقد صلح
۳-۱- انواع مبانی فقهی ۳-۱-۱- اجماع یکی از مهمترین دلایل صحت عقد صلح نزد فقیهان شیعه، اجماع می باشد. علامه حلی اولین فقیه شیعی می باشد که مسئله لزوم و عدم لزوم پیشینه خصومت و نزاع در عقد صلح را در آثار خویش مطرح نموده است. وی با طرح این مسئله در کتاب تذکره، قول […]
فایل پژوهشی : طلاق
ماهیت حقوقی خلع و مبارات در این نوع از جدایی به شکلی است که از طرفی تمام ارکان و شرایط اساسی عقد، مانند تراضی طرفین و یا ایجاب و قبول آنها، در آن لازم است و از سوی دیگر کیفیت اجرا و آثار آن شباهت به ایقاع دارد و یا بهبیاندیگر از آثار طلاق که […]
فایل پژوهشی : طلاق
ماهیت حقوقی خلع و مبارات در این نوع از جدایی به شکلی است که از طرفی تمام ارکان و شرایط اساسی عقد، مانند تراضی طرفین و یا ایجاب و قبول آنها، در آن لازم است و از سوی دیگر کیفیت اجرا و آثار آن شباهت به ایقاع دارد و یا بهبیاندیگر از آثار طلاق که […]
آشنایی با ماهیت اراده و رابطه قصد و رضا
الف) اصل اباحه (جواز) فقها در کتابهای «اصول فقه» به حصر عقلی، احکام تکلیفی شرع را به پنج دسته وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و اباحه تقسیم کرده اند؛ زیرا خطاب خداوند آن گاه که به چیزی تعلق گیرد، یا به نحو طلب جزمی و الزامی فعل با منع از ترک است، که از چنین حکمی […]
آشنایی با ماهیت اراده و رابطه قصد و رضا
الف) اصل اباحه (جواز) فقها در کتابهای «اصول فقه» به حصر عقلی، احکام تکلیفی شرع را به پنج دسته وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و اباحه تقسیم کرده اند؛ زیرا خطاب خداوند آن گاه که به چیزی تعلق گیرد، یا به نحو طلب جزمی و الزامی فعل با منع از ترک است، که از چنین حکمی […]
آشنایی با ماهیت اراده و رابطه قصد و رضا
الف) اصل اباحه (جواز) فقها در کتابهای «اصول فقه» به حصر عقلی، احکام تکلیفی شرع را به پنج دسته وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و اباحه تقسیم کرده اند؛ زیرا خطاب خداوند آن گاه که به چیزی تعلق گیرد، یا به نحو طلب جزمی و الزامی فعل با منع از ترک است، که از چنین حکمی […]
آشنایی با ماهیت اراده و رابطه قصد و رضا
الف) اصل اباحه (جواز) فقها در کتابهای «اصول فقه» به حصر عقلی، احکام تکلیفی شرع را به پنج دسته وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و اباحه تقسیم کرده اند؛ زیرا خطاب خداوند آن گاه که به چیزی تعلق گیرد، یا به نحو طلب جزمی و الزامی فعل با منع از ترک است، که از چنین حکمی […]
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-04-14] [ 09:16:00 ق.ظ ]
|