اعتماد اجتماعی، تعاملات اظهاری

ج) اعتماد در روابط شخصی: در دوران پیشامدرن، روابط شخصی تابع ضوابط بیرونی همچون تعهدات خویشاوندی بود، در حالی‌که در دوران مدرن روابط شخصی که بیشتر به صورت رابطه ناب در می‌آید، وابسته به اعتماد متقابل است که آن را باید به وجود آورد و اعتماد طرف مقابل را جلب کرد. ارتباط ناب ارتباطی است که معیارهای بیرونی در آن تحلیل رفته باشد. ارتباط ناب تنها برای پاداشی به وجود می‌آید که از نفس ارتباط حاصل می‌گردد. در ارتباط ناب اعتماد چیز مطمئن و از پیش تعیین‌شده‌ای نیست (گیدنز, ۱۹۹۵: ۱۴۳).د) زمینه‌های اعتماد در دوران پیشامدرن و مدرن: گیدنز اعتماد را از مولفه‌های اصلی مدرنیته می‌داند و معتقد است که چهار زمینه محلی اعتماد یعنی خویشاوندی، اجتماع محلی، سنت و کیهان‌شناسی مذهبی بر فرهنگ‌های پیش از مدرن تسلط دارند، حال آنکه در دوران…

اعتماد اجتماعی، ویژگی های فردی، رویکرد تلفیقی

رویکرد خرد: این دیدگاه بیان می کند که اعتماد یک ویژگی یا خصوصیت فردی است و بنابراین ، با ویژگی ها و رفتارهای فردی مانند تحصیلات ، طبقه اجتماعی ، درآمد، سن ، جنس ، احساس موفقیت ، احساس رضایت و نظایر آن ارتباط دارد. به این معنا که کم یا زیاد بودن اعتماد افراد ، به ویژگی های فردی آنان مربوط می شود و اگر بخواهیم اعتماد اجتماعی افراد را تبیین کنیم باید این خصوصیات را در نظر بگیریم. رویکرد کلان : دومین دیدگاه ، اعتماد اجتماعی را نه یک خصوصیت فردی بلکه ویژگی نظام اجتماعی تلقی می کند. طبق این دیدگاه ، اعتماد فقط در حدکمی ، جزئی از ویژگی شخصیتی افراد به شمار می رود و اعتماد افراد به دیگران ، بیشتر به ارزیابی آنان از قابل اعتماد…

اعتماد اجتماعی، احساس مسئولیت

نتیجه گیری: نهادهای نظارتی امروزه جایگاه بسیار مهمی در قوانین کشورها و در جهت بازرسی ارگان های عمومی و دولتی یافته اند. چه آن دسته از نهادهای نظارتی که تحت لوای قوه قضائیه باشند و به نوعی از قوه قهریه و ضمانت اجراهای کیفری و حقوقی برخوردار بوده ، و چه آن بخش از نهادهای نظارتی که از قدرت لازم الاجرای حقوقی کم اثری بهره برده اند. که این نهادهای نظارتی چنانکه در مباحث پیشین به تفصیل اشاره شد ، در برخی کشورها تحت عنوان آمبودزمان و یا شبه آمبودزمان ها در دیگر کشورها خوانده می شوند. و بیشتر از طریق ضمانت اجراهای معنوی و روش های کدخدامنشانه ، بدور از مراحل آیین دادرسی سعی در رسیدگی هر چه سریع تر به شکایات مردم از ارگان های عمومی دارند.علت رشد چنین نهادهایی…

ساختارهای اجتماعی، اعتماد شهروندان

پیگیری بهتر امور. دسترسی به پایگاه اطلاعاتی شهری مورد نیاز. شناسایی بهتر مشکلات و نقاط ضعف شهر به منظور بهبود در تصمیم­گیری در بعضی از فرآیند­های زندگی. صرفه­جویی در زمان و هزینه. ارتباط بهتر با سازمان­ها و ارگان­های مختلف شهری. دسترسی ۲۴ ساعته به خدمات ­شهری. افزایش سطح آگاهی. بهره­گیری از خدمات اینترنتی با کیفیت و سرعت بالا. شهرداری یکی از مهم­ترین نهادهای مدیریت شهری در ساختارهای اجتماعی و سیاسی محسوب می­شود که تحت تأثیر انقلاب اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته است (نظریان آزاد، ۱۳۸۸، ص۱). سامانه ی ۱۳۷ مدیریت شهری، به عنوان یکی از بخش های مدیریتی در این حوزه ، با استفاده از شبکه ارتباطی و ایجاد امکان برقراری ارتباط تلفنی بین شهروندان و مدیران تا حدودی فضای طرح نیاز های شهروندان و بررسی رضایتمندی از پروژه های اجرائی و نظارت…

اعتماد و همکاری، سرمایه اجتماعی

تبدیل پاسخها به داده‌ها بخش مهمی از فرآیند پژوهش است. پژوهشگر برای این تبدیل به یک وسیله اندازه‌گیری نیاز دارد. هرگاه ارزش متغیر بخصوصی را در آزمودنی بخصوص یا در لحظه معینی از زمان معلوم کنیم، می‌گوییم آن متغیر را اندازه گرفته‌ایم. اندازه‌گیری شامل قواعدی است برای اختصاص اعداد به چیزها، افراد یا رویدادها به منظور کمی ساختن آنها(هومن،۱۳۷۵).با عنایت به اینکه انتخابها به وسیله و ابزار تحقیق به اهداف و روش انتخابی در تحقیق بستگی دارد لذا در این تحقیق چون از شیوه توصیفی ـ پیمایشی استفاده خواهد گردید، پرسشنامه به عنوان ابزار مناسب جمع‌آوری داده‌ها خواهد بود. در تحقیق حاضر از پرسشنامه محقق ساخته که شامل ۴۳ پرسش بسته پاسخ می‌باشد استفاده گردیده است.ت: روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی…

آگاهی اجتماعی، اعتماد به نفس

مدیریت هیجان­ها توانایی کنترل و اداره کردن هیجان­ها در خود و دیگران است. مدیریت هیجان­ها به مدیران این امکان ر ا می­دهدکه بدخلقی و روحیه بد را به محیط

کاری وارد نکنند (کیاروچی، ۲۰۰۵).ب) دکتردانیل گلمن و بویاتزیس وری (۱۹۹۹) هوش هیجانی را مشتمل بر چهار بعد دانستند که دو بعد آن در رابطه با تعامل فرد با خودش (درون فردی) و دو بعد دیگر در رابطه با نحوه برخورد فرد با دیگران (برون فردی) به شرح زیر می باشد: (گل پرور و همکاران، ۱۳۸۴). خودآگاهی (شامل: خود ارزیابی، اعتماد به نفس) خودگردانی (شامل: خویشتن­داری و قابل اعتماد بودن، وجدان سازگاری، انگیزه پیشرفت و ابتکار) آگاهی اجتماعی (­شامل: همدلی، ‌آگاهی سازمانی و انگیزه خدمت) مهارت­های اجتماعی (شامل: توان تاثیرگذاری، رهبری، مدیریت تعارض ایجاد رابطه و کار گروهی) خودآگاهی: یک نوع توانایی فردی است…

اعتماد تعمیم یافته، برنامه های اجتماعی

۲-۶- جمع بندی دانشمندان علوم اجتماعی در پی آنند که بدانند سرمایه‏ی اجتماعی دارای چه ویژگی‏هایی است، چرا که این امر به سیاست گذاران، آژانس‌های توسعه بین‌المللی امکان می‏دهد، سیاست‏ها و برنامه های خود را به گونه‏ای تنظیم کنند که هم بتوانند بین مردم اعتماد ایجاد کنند و هم قوانین و نهادهای اقتصادی را طبق الگوی رشد انسانی و اجتماعی افراد، متحول سازند. کشورهای توسعه نیافته به دلیل کمبود سرمایه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و عدم اجرا یا ضعف و ناکارآمدی برنامه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از شاخص‌های سطح بالایی برخوردار نیستند (زهرا و راضیه خاوری، ۱۳۹۰: ۲۷۸). ایده­ی اصلی سرمایه‏ی اجتماعی این است که خانواده، دوستان، همکاران، دارایی بسیار مهمی را تشکیل می‏دهند که یک فرد می‏تواند در شرایط بحرانی آن‏ها را بکار گیرد، از آن‏ها بهره بگیرد و یا برای…

کارکردهای اجتماعی، اعتماد بین شخصی

مشارکت و درگیر بودن: یک سازمان سالم زمانی که تمام سطوح کارکنان به طور صحیح، در تصمیم گیری سهیم می شوند به وجود می آید. کارکنان زمانی احساس مالکیت می کنند که در بهسازی سازمان درگیر هستند. وفاداری و تعهد: جوی از اعتماد بین شخصی زیاد در سازمان سالم وجود دارد. کارکنان افتخار می کنند که بگویند کجا کار می­کنند و چه کاری انجام می دهند. افراد مشتاقانه منتظرند که سر کار بیایند و احساس می کنند سازمانشان جای خوبی برای کار کردن است. آنها با رغبت در جلسات کاری شرکت می­کنند. روحیه: چیزی که برای یک جو سالم حیاتی است، وجود روحیه مناسب است که به وسیله یک جو دوستانه که در آن کارکنان عموماً همدیگر و کارشان را دوست دارند و کارشان را با جدیت و اشتیاق انجام می دهند، نشان…

اعتماد و سرمایه اجتماعی، گروههای اجتماعی

از آنجا یک پدیده حساس و شکننده است، برای به وجود آمدن آن زمان مدیدی مورد نیاز است، امّا همین اعتماد به راحتی می تواند از بین برود و دستیابی مجدد به آن کار چندان ساده ای نخواهد بود. همچنین از آنجا که اعتماد متقابل به مرور زمان موجب افزایش سطح اعتماد می شود، باید گفت که بی اعتمادی نیز موجب تشدید بی اعتمادی می شود. بنابراین تمرکز مدیریت باید براین باشد که اعتماد بین اعضا حفظ شود. آسانترین نمونه اعتمادسازی از طریق تعامل مستمر با افرادی است که در مدتی طولانی با آنها تعامل وجود داشته است. این اعتماد را اعتماد تجربی یا اعتماد مبتنی بر منبای تجربه طولانی می نامند. البته نکته ای که باید به آن توجه داشت، این است که اعتمادسازی فعالیتی زمان بر است، ولی از بین بردن…

اعتماد و سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش سازمانی

فهرست نمودار ها عنوان صفحه: نمودار ۱-۲ فن آوری کامپیوتری گروهی……………………………………………………………………………….۱۹نمودار ۲-۲-انواع دانش، برنج فروش آذر………………………………………………………………………………۲۴نمودار ۵-۲- اعتماد و سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………………۴۶نمودار ۷-۲- مدل سرمایه فکری مدیریت دانش…………………………………………………………………….۷۱نمودار ۸-۲- مدل مدیریت دانش………………………………………………………………………………………..۷۲نمودار ۹-۲- عناصر و رویکردهای سازمانی…………………………………………………………………………۷۷نمودار ۱-۴- بررسی جنسیت پاسخگویان در نمونه مورد مطالعه……………………………………………۱۰۴نمودار ۲-۴- بررسی تحصیلات پاسخگویان در نمونه مورد مطالعه………………………………………..۱۰۵نمودار ۳-۴- تحلیل توصیفی سن پاسخگویان در نمونه مورد بررسی……………………………………..۱۰۶نمودار ۴-۴- تحلیل توصیفی سابقه کاری در نمونه مورد……………………………………………………..۱۰۷نمودار ۵-۴- تحلیل توصیفی متغیر تکنولوژی اطلاعات……………………………………………………….۱۱۰نمودار ۶-۴- تحلیل توصیفی متغیر استراتژی یادگیری………………………………………………………….۱۱۲نمودار ۷-۴- تحلیل توصیفی متغیر فرهنگ اعتماد……………………………………………………………….۱۱۴نمودار ۸-۴- تحلیل توصیفی متغیر طراحی و ساختار انعطاف پذیری…………………………………….۱۱۶نمودار ۹-۴- تحلیل توصیفی متغیر تدوین انتقال دانش………………………………………………………..۱۱۸نمودار ۱۰-۴- تحلیل توصیفی متغیر انتقال دانش……………………………………………………………….۱۲۰ چکیدهبدون شک مدیریت دانش سازمانی در جهان دانش مدار امروز رمز کامیابی و پیشگامی است .تغییرات سریع، جابجایی در قدرت ها، پیچیدگی روزافزون،…

پایگاه اقتصادی و اجتماعی، پایگاه اقتصادی اجتماعی، اعتماد شهروندان

۵-۲ نتایج حاصل از تحلیل فرضیه ها : بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی و اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه رابطه معکوس و معناداری وجود دارد یعنی با بالا رفتن پایگاه اقتصادی اجتماعی، اعتماد شهروندان به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه کمتر خواهد شد. رابطه معنا داری در این آزمون ۰٫۰۰۰ است . این واقعیت با نظریات پاتنام ، زتومکا ، افه همخوانی ندارد. در جامعه ایران خلاف آنچه پاتنام و زتومکا و افه نظر دادند ثابت گردید یعنی هر چقدر پایگاه اقتصادی اجتماعی شخص بالاتر باشد آگاهی فرد به لحاظ بالاتر بودن تحصیلات و دسترسی به منابع متفاوت ، بیشتر است در نتیجه سطح انتظار فرد از عملکرد نهادها بالاتر رفته و به راحتی اعتماد به عملکرد سازمانی همچون روابط عمومی قوه قضائیه نخواهد داشت . بین احساس امنیت و…

اعتماد و سرمایه اجتماعی، نهادهای رسمی و غیررسمی، رسانه های ارتباط جمعی

 *در این تحقیق تنها دو بعد احساس امنیت (مالی و جانی) شهروندان مد نظر گرفته شده ، با توجه به نظریه گیدنز اعتمادعمومی نسبت به عملکرد سازمانها می تواند احساس امنیت عمومی تری را ایجاد نماید تا شهروندان در کلیه تعاملات اجتماعی خود با سازمانها احساس امنیت و آرامش کنند . بنا بر نظریه وی زمانی مردم می توانند به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه اعتماد داشته باشند که احساس امنیت و آرامش در تعاملات خودشان به آن سازمان داشته باشند . لذا متغیر احساس امنیت وارد مدل تحقیق می شود و رابطه آن با اعتماد شهروندان به روابط عمومی قوه قضائیه سنجیده می شود .* 2-5- 2 نظریه تبیین کننده تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر اعتماد :امروزه رسانه ها به عنوان مهمترین منبع کسب اطلاعات انسان ها مطرح بوده و نقش…

سرمایه اجتماعی، مفهوم اعتماد، نظام اجتماعی

۱-۱۱ مفهوم اعتماددر فرهنگ انگلیسی آکسفورد، اعتماد به عنوان اتکا یا اطمینان به نوعی کیفیت یا صفت یک شخص یا یک چیز، یا اطمینان به حقیقت یک گفته، توصیف می کند؛ همین تعریف نقطه آغاز سودمندی را به دست می دهد (گیدنز،۱۳۸۴ :۳۷)از دیدگاه ریشه یابی لغات، اعتماد و وثوق معادل کلمه ایمان مورد استفاده قرار گرفته است. کلمه(Pistis) از فعل(Pistis) گرفته شده است که در حالت متعددی، واداشتن و ترغیب به یک امر تعریف می شود و در حالت لازم، وثوق و توجه به کسی، اعتماد به او و اطاعت از اوست . ( امیر پور، ۱۳۸۶ :۳۰ )زیمل اعتماد را شکلی از ایمان و وابستگی مطمئن به یک نفر یا یک اصل تعریف می کند. (کمالی ، ۱۳۸۲ :۱۳)گیدنز اعتماد را به عنوان اطمینان یا اتکاء به ماهیت یا خاصیت شخص…

سرمایه های اجتماعی، اعتماد عمومی، مدیریت بحران

۱-۱ مقدمه : اعتماد مردم بزرگترین سرمایه ای است که هر سازمان دارد و این سرمایه بی بدیل به تدریج در گذر زمان و به سختی و با تلاش صادقانه اعضای سازمان و البته حمایت نهادهای نظارتی و فعالیتهای روابط عمومی ها به دست می آید .روزها و ماهها و سالها می گذرد تا اعتماد مردم نسبت به یک سازمان انباشته می شود و هنر مدیران و اعضای سازمان این است که در مسیر فعالیتها با اصل قراردادن صداقت و تلاش مردم مدارانه از اعتمادی که سازمان به تدریج به دست می آورد به خوبی حراست و حفاظت کنند و برای توسعه و گسترش آن بکوشند. در صورتی که این روند وجود داشته باشد و همراه با عملکرد صادقانه، شعارهای مناسبی هم انتخاب و بر روی آن تبلیغ شود، می تواند آثار خوب و…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...