افت تحصیلی |
پایان نامه روانشناسی : پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده و افت تحصیلی فرزندان
پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده و افت تحصیلی فرزندان فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: کلیات ۱-۱- مقدمه……………………………………………. ۲ ۱-۲- بیان مساله……………………………………………. ۳ سوال اصلی تحقیق……………………………………………. ۶ ۱-۳- اهمیت وضرورت تحقیق……………………………………………. ۸ ۱-۴- اهداف تحقیق……………………………………………. ۱۲ فصل دوم : ادبیات تحقیق……………………………………………. ۱۲ ۲-۱- پیشینه تحقیق……………………………………………. ۱۲ ۲-۱-۱- پیشینه تحقیق درجهان……………………………………………. ۱۴ ۲-۱-۲- پیشینه تحقیق درایران……………………………………………. ۱۷ ۲-۲- مفهوم آموزش وپرورش……………………………………………. ۲۰ ۲-۳- جامعه شناسی آموزش وپرورش……………………………………………. ۲۱ ۲-۴- هدف جامعه شناسی آموزش وپرورش……………………………………………. ۲۲ ۲-۵- نظام جدید آموزش وپرورش درایران……………………………………………. ۲۴ ۲-۶- نظام آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران……………………………………………. ۲۶ ۲-۷- آموزش وپرورش دوره متوسطه……………………………………………. ۲۹ ۲-۸- افت تحصیلی……………………………………………. ۳۴ ۲-۹- عوامل افت تحصیلی……………………………………………. ۴۸ ۲-۱۰- بررسی افت تحصیلی وعوامل موثر درآن درچند کشور خارجی……………………………………………. ۴۸ ۲-۱۱- دلایل ترک تحصیل در منطقه خاورمیانه……………………………………………….
رشته روانشناسی : پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده و افت تحصیلی فرزندان
پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده و افت تحصیلی فرزندان ۲-۲۵- فرضیههای تحقیق فرضیههای اصلی تحقیق به این صورت مطرح میشود ۱- بین پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده با افت تحصیلی فرزندان رابطه معناداری وجود دارد. ۲- بین نابسامانی و مشکلات خانواده با افت تحصیلی فرزندان رابطه معناداری وجود دارد. ۳- بین نگرش فرد نسبت به آینده شغلی و افت تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. ۴- بین سطح تحصیلات در خانواده و افت تحصیلی فرزندان رابطه معناداری وجود دارد. نمودار مدل کلی عوامل اجتماعی مؤثر بر افت تحصیلی (مدل پیشنهادی نگارنده) ۲-۲۶- تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم: تعریف نظری و عملیاتی پایگاه اجتماعی –…
مقاله بررسی مسأله افت تحصیلی و ارائه راه حلهای پیشنهادی در ایران
بررسی مسأله افت تحصیلی و ارائه راه حلهای پیشنهادی در ایران قبل از بررسی مسأله افت تحصیلی به چند مورد از ویژگیهای نظام آموزشی ایران میپردازیم. «از پوسته بیرونی نظام آموزشی ایران مستفاد میشود که: – محیط آموزشی ایران یک عنصر متعادل منظم و مطیع و محافظه کار و پشتکار ورزیده را بهتر میپذیرد تا یک روح پر تپش عصیانگری که در هیچ قالبی نمیگنجد و بیشتر «راه جوی» است تا «سربه راه». – نظام آموزشی ایران به سنت بیشتر تکیه دارد تا به بدعت و به وحدت بیشتر تا تنوع و به تابع بیشتر تا متغیر. – در محیطهای آموزشی ایران بیشتر از آنچه که «ارزش» مد نظر باشد «سود» (حداکثر نمره) مورد توجه است. – کل نظام آموزشی ایران،وارداتی،تقلیدی، کپی و نسخهبرداری از…
پایان نامه روانشناسی درباره بررسی مسأله افت تحصیلی و ارائه راه حلهای پیشنهادی در ایران
بررسی مسأله افت تحصیلی و ارائه راه حلهای پیشنهادی در ایران قبل از بررسی مسأله افت تحصیلی به چند مورد از ویژگیهای نظام آموزشی ایران میپردازیم. «از پوسته بیرونی نظام آموزشی ایران مستفاد میشود که: – محیط آموزشی ایران یک عنصر متعادل منظم و مطیع و محافظه کار و پشتکار ورزیده را بهتر میپذیرد تا یک روح پر تپش عصیانگری که در هیچ قالبی نمیگنجد و بیشتر «راه جوی» است تا «سربه راه». – نظام آموزشی ایران به سنت بیشتر تکیه دارد تا به بدعت و به وحدت بیشتر تا
تنوع و به تابع بیشتر تا متغیر. – در محیطهای آموزشی ایران بیشتر از آنچه که «ارزش» مد نظر باشد «سود» (حداکثر نمره) مورد توجه است. – کل نظام آموزشی ایران،وارداتی،تقلیدی، کپی و نسخهبرداری از…
پایان نامه کارشناسی ارشد : پروژههای محلی و منطقهای مبارزه با افت تحصیلی
روشهایی که تا کنون برای مقابله با افت تحصیلی تشریح شد معمولاً برخورد یک وزارتخانه، سازمان یا گروه اجتماعی با این پدیده بود. امّا فعالیتهای دسته جمعی و مردمی نیز در ارتباط با این مسئله وجود دارد. با این که بسیج محلهای و منطقهای برای مقابله با افت تحصیلی جدیدتر از سایر روشهاست ارزیابیهای مقطعی، موفقیت این روش را در کاهش افت تحصیلی در مناطق محروم و پر جمعیت مورد تایید قرار داده است. در این روش، در بین محلات محروم شهرهای بزرگ، یک یا چند منطقه بر اساس معیارهای خاص و تحلیلهای جامعهشناسانه به عنوان منطقهی اولویت دار از نظر آموزش و پرورش انتخاب میشوند. معیارهای فوق میتواند موقعیت جغرافیایی منطقه، بافت اجتماعی – اقتصادی و شغلی اولیاء باشد. به همین ترتیب وجود دانشآموزانی…
راهنمای پایان نامه درباره : افت تحصیلی و عوامل درون مدرسه
افت تحصیلی و عوامل درون مدرسه گرایش سوم که از اواخر سالهای ۱۹۶۰ میلادی و در سالهای ۱۹۷۰ موضوع مقالات مربوط به جامعهشناسی را در غرب به خود اختصاص داده بود، شکست تحصیلی را ناشی از عوامل درون سازمانی یعنی عوامل مربوط به مدرسه میداند. جریان فکری فوق نقش گزینشی مدرسه را مورد انتقاد قرار میدهد، نقشی که به طرد و محروم کردن گروه های بیشماری از دانشآموزان میانجامد. در این زمینه جامعهشناسانی مانند بوردیو و پارسون، استابله و بودلو در فرانسه از پیشگامان این جریان فکری هستند که به عدم تناسب مدرسه با شرایط، امکانات و نیازهای کودکان طبقه محروم تاکید کردند و اعلام داشتند که مشکل اصلی در ناسازگاری دانشآموزان با محیط مدرسه و برنامه های آموزشی آن نیست و اشکال اساسی به…
راهنمای پایان نامه درباره : افت تحصیلی و عوامل درون مدرسه
افت تحصیلی و عوامل درون مدرسه گرایش سوم که از اواخر سالهای ۱۹۶۰ میلادی و در سالهای ۱۹۷۰ موضوع مقالات مربوط به جامعهشناسی را در غرب به خود اختصاص داده بود، شکست تحصیلی را ناشی از عوامل درون سازمانی یعنی عوامل مربوط به مدرسه میداند. جریان فکری فوق نقش گزینشی مدرسه را مورد انتقاد قرار میدهد، نقشی که به طرد و محروم کردن گروه های بیشماری از دانشآموزان میانجامد. در این زمینه جامعهشناسانی مانند بوردیو و پارسون، استابله و بودلو در فرانسه از پیشگامان این جریان فکری هستند که به عدم تناسب مدرسه با شرایط، امکانات و نیازهای کودکان طبقه محروم تاکید کردند و اعلام داشتند که مشکل اصلی در ناسازگاری دانشآموزان با محیط مدرسه و برنامه های آموزشی آن نیست و اشکال اساسی به…
دانلود پایان نامه: افت تحصیلی در غرب و شیوههای مبارزه با آن
در بررسی پژوهشهای انجام شده در غرب سه گرایش عمده در زمینه توضیح و مقابله با این پدیده اجتماعی وجود دارد. ۲-۱۴-۱- افت تحصیلی و عوامل فردی در شروع قرن بیستم عقبماندگی تحصیلی را به طور عمده ناشی از عوامل فردی دانسته، خصوصیات شخصیتی، کمبودهای ذهنی، اختلالات روانی و عاطفی را از عوامل عمده شکست تحصیلی دانشآموز تلقی میکردند. در آن زمان اعتقاد بر این بود که اگر با وجود امکاناتی که برای برخورداری از آموزش و پرورش در اختیار کودک قرار میگیرد، او نتواند به موفقیت تحصیلی دست یابد، این امر ناشی از تنبلی یا عقبماندگی ذهنی اوست. امّا با افزایش تقاضا برای آموزش و پرورش و در نتیجه، شکست تحصیلی گوههای عظیمی از دانشآموزان قشرهای آسیبپذیر جامعه و همچنین مطالعاتی که در…
مقاله : افت تحصیلی در چند کشور پیشرفته صنعتی و شیوههای مقابله با آن
افت تحصیلی در چند کشور پیشرفته صنعتی و شیوههای مقابله با آن شکی نیست که جلوگیری از افت تحصیلی از نظر فردی و اجتماعی امری لازم است. زیرا هر فرد در جامعه حق دارد که در حد استعداد خود از مواهب و امکانات آموزشی برخوردار شود. از آن گذشته،این امر از اتلاف هزینههای به کار رفته برای آموزش و پرورش جلوگیری کرده، جامعه را از استعدادها و تواناییهای یکایک افراد برخوردار میسازد. کوشش در راه شناخت و سپس پیشگیری در مقابله با عقبماندگیهای تحصیلی کودکان به ویژه ساکنان مناطق محروم و حاشیه شهرها، از دیر باز در بسیاری از کشورهای غربی رواج یافته است. در سه دهه اخیر نیز نه تنها دولتها خود را موظف به مقابله با این پدیده دانستهاند، که بنیادها و سازمانهای…
پایان نامه روانشناسی درباره : افت تحصیلی در چند کشور پیشرفته صنعتی و شیوههای مقابله با آن
افت تحصیلی در چند کشور پیشرفته صنعتی و شیوههای مقابله با آن شکی نیست که جلوگیری از افت تحصیلی از نظر فردی و اجتماعی امری لازم است. زیرا هر فرد در جامعه حق دارد که در حد استعداد خود از مواهب و امکانات آموزشی برخوردار شود. از آن گذشته،این امر از اتلاف هزینههای به کار رفته برای آموزش و پرورش جلوگیری کرده، جامعه را از استعدادها و تواناییهای یکایک افراد برخوردار میسازد. کوشش در راه شناخت و سپس پیشگیری در مقابله با عقبماندگیهای تحصیلی کودکان به ویژه ساکنان مناطق محروم و حاشیه شهرها، از دیر باز در بسیاری از کشورهای غربی رواج یافته است. در سه دهه اخیر نیز نه تنها دولتها خود را موظف به مقابله با این پدیده دانستهاند، که بنیادها و سازمانهای…
فروش پایان نامه روانشناسی : بررسی افت تحصیلی و عوامل موثر در آن در چند کشور خارجی
بررسی افت تحصیلی و عوامل موثر در آن در چند کشور خارجی به رغم تلاشهای مستمر جهت افزایش نرخ ثبت نام و تخصیص بودجه بیشتر برای آموزش و پرورش، مشکل تکرار پایه و ترک تحصیل در کشورهای گوناگون منطقه همچنان به قوت خود باقی است. کشورهای یمن، تونس و عراق دارای میزان بالای تکرار پایه هستند، در حالی که این مشکل آموزشی در امارات متحده عربی و کویت کمتر دیده میشود. آمار نشان میدهد که امارات متحده عربی، تونس، لبنان، ایران و لیبی از نظر جذب دختران به مدرسه تفاوت قابل توجهی با مراکش، عربستان سعودی، سودان، یمن و جیبوتی دارند. به طوری که ۱۰۰ درصد دختران در امارات متحده عربی و تنها ۳۱ درصد دختران لازم التعلیم در جیبوتی به مدرسه میروند. در منطقه…
خرید پایان نامه روانشناسی : افت تحصیلی
افت تحصیلی یکی از مشکلات نظامهای آموزشی هر کشور افت تحصیلی است. یک نظام آموزش کار آمد، کمترین افت تحصیلی و بالاترین بازدهی را دارد. در کشور ما هم افت تحصیلی یکی از مهمترین مسایل و مشکلات کنونی نظام آموزش و پرورش است که هر سال دهها میلیارد ریال بودجه کشور را به هدر میدهد و نیروهای بالقوه انسانی جامعه را از آموزش و پرورش خارج میکند. «مجموع خسارات اقتصادی ناشی از شکست تحصیلی (وقوع ترک تحصیلی زودرس و تکرار پایههای تحصیلی در ۱۲ پایه اول ابتدایی تا پایان چهارم متوسطه) ۱۳۶۵، ۶۷ و ۶۹ حدود۵۵۶۴۷۹ ،۷۲۰۹۶۶ و ۱۰۸۹۵۷۳ میلیون ریال بوده است. از مجموع کل دانشآموزان در سال ۶۵ بیش از دو میلیون و دویست هزار نفر و در سال ۶۷ بیشتر از دو…
پایان نامه : علل افت تحصیلی از نظر گزارشگران یونسکو:
علل افت تحصیلی از نظر گزارشگران یونسکو: آمارهای موجود در ۲۰ کشور جهان نشان می دهد که نسبت تکرار سالهای تحصیلی در ۴۲ کشور آفریقایی ۱۶ درصد در ۲۴ کشور آمریکای لاتین و جزایر کارائیب ۱۲ درصد و در ۳۲ کشور آسیا و اقیانوسیه ۸ درصد و در ۲۳ کشور منطقه اروپا و شوروی ۲ درصد بوده است و نسبت متوسط همه این نواحی ۱۰ درصد می باشد از این تعداد ۴۲ کشور را از گروه کشورهای در حال توسعه است ۵۹ کشور باقی مانده نسبت افت تحصیلی بین ۱۰ تا ۴۷ درصد دارا می باشند که در کشورهای آسیا و اقیانوسیه بین ۰ تا ۱۸ درصد می باشد(گزارشات یونسکو۱۳۶۵). فقر مالی سوء تغذیه بی سوادی والدین تجربه اندک معلمین آموزش ندیده که موجب عدم…
پایان نامه : علل افت تحصیلی از نظر گزارشگران یونسکو:
علل افت تحصیلی از نظر گزارشگران یونسکو: آمارهای موجود در ۲۰ کشور جهان نشان می دهد که نسبت تکرار سالهای تحصیلی در ۴۲ کشور آفریقایی ۱۶ درصد در ۲۴ کشور آمریکای لاتین و جزایر کارائیب ۱۲ درصد و در ۳۲ کشور آسیا و اقیانوسیه ۸ درصد و در ۲۳ کشور منطقه اروپا و شوروی ۲ درصد بوده است و نسبت متوسط همه این نواحی ۱۰ درصد می باشد از این تعداد ۴۲ کشور را از گروه کشورهای در حال توسعه است ۵۹ کشور باقی مانده نسبت افت تحصیلی بین ۱۰ تا ۴۷ درصد دارا می باشند که در کشورهای آسیا و اقیانوسیه بین ۰ تا ۱۸ درصد می باشد(گزارشات یونسکو۱۳۶۵). فقر مالی سوء تغذیه بی سوادی والدین تجربه اندک معلمین آموزش ندیده که موجب عدم…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 09:30:00 ب.ظ ]
|