اندیشه های فلسفی |
![]() |
شبکه روابط اجتماعی، ساختارهای اجتماعی
دکتر ساروخانی در کتاب روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، رابطه میان نظریه و فرضیه را یک استنتاج قیاسی میداند که با استفاده از آن میتوان برای رسیدن به اهداف پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد. «فرضیهها را میتوان از طریق قیاس[۴] از نظریهها بدست آورد، یا با مشاهدات بدان دست یافت و یا آنکه فرضیه میتواند یکباره و بودن هیچ اندیشه پیشین به ذهن آید و از کشف و شهود منشا گیرد. در عین حال، فرضیه را میتوان با تلفیق چند شیوه با یکدیگر احراز کرد. فرضیهها در عین حال، ناشی از نظریهها نیز میشوند، همانطور که از فرهنگ جامعه سرچشمه میگیرند (ساروخانی، ۱۳۸۲: ۱۰۴). «فرضیه بیان رابطه میان دو یا چند فکر یا طبقهبندی اشیا و امور است. گاه این تعریف ساده، را برای قانون علمی لحاظ مفهومی یا نظریهای که از آن…
نسل جدید قراردادهای نفتی، قراردادهای بیع متقابل
۷۰- شیروی، عبدالحسین، شعبانی جهرمی، فریده،۱۳۹۱ ، مذاکره مجدد در قراردادهای سرمایه گذاری نفتی، فصل نامه مطالعات اقتصاد انرژی،ش ۳۴،صص۱۸۴-۱۶۱۷۱- شیروی،عبدالحسین،۱۳۸۸ ، برخی از نکات مهم در تنظیم قراردادهای بین المللی، فصلنامه حقوقی میزان ،ش۳ وش۴،صص۱-۱۰۷۲- شیروی،عبدالحسین،ابراهیمی،نصرالله،۱۳۸۸،اکتشاف و توسعه میادین نفتی ایران از طریق قراردادهای بیع متقابل، ترجمه مجتبی اصغریان،مجله حقوقی بینالمللی،۴۱،صص۲۴۳-۲۶۱۷۳- شیروی، عبدالحسین، ۱۳۸۳، انواع روشهای قراردادی تجارت متقابل، اندیشههای حقوقی،۷،صص۵-۴۶۷۴- شیروی، عبدالحسین، امین مجد، فاطمه،۱۳۹۱ ، سرمایهگذاری خارجی در عملیات بالادستی نفت و گاز، مجله حقوق خصوصی،دوره۹،ش۲،صص۵-۳۴٫۷۵- صحرائیان،علی،۱۳۸۸،ثبات قراردادی با تاکید بر نمونه قراردادهای اکتشاف و استخراج نفت،مجله پژوهشهای حقوقی،۱۶،صص۲۸۹-۳۲۷٫۷۶- طارمسری، مسعود،۱۳۷۰ ،بررسی حقوقی: مهارتهای لازم در مذاکرات تجاری، بررسیهای بازرگانی،۴۹،صص۹۲-۱۰۰۷۷- طوسی،اعظم،۱۳۹۳،اصول قراردادهای نفتی، مجموعه مقالات علمی تخصصی مدیریت برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران.صص ۱-۱۰۷۸- طیبان،محمد،۱۳۸۴،مذاکره کننده،ابزار مذاکره و موضوع مذاکره،روند اقتصادی،۱۲،ص۱۹-۱۹۷۹- عامری، فیصل، ۱۳۸۸،شرکتهای نفتی و اعمال حمایت دیپلماتیک…
پایان نامه روانشناسی در مورد عوامل فردی مطلوب در فرایند خلاقیت:
عوامل فردی مطلوب در فرایند خلاقیت: ۱- ویژگیهای شخصیتی متنوع ۲- خود برانگیختگی ۳- تواناییهای شناختی خاص ۴- ریسکپذیری ۵-تخصص در رشته ۶- تجارب متنوع از مهم ترین عوامل فردی خلاقیت میتوان هوش، ویژگیهای شخصیتی و انگیزه درون را نام برد. با در نظر گرفتن عوامل خلاقیت، مشخص میگردد که هوش در ارتباط با مهارتهای مربوط به موضوع و ویژگیهای شخصیتی در ارتباط با مهارتهای خلاقیت است. انگیزه درونی به عنوان یک عامل فردی که جزء دیگر خلاقیت است مطرح میگردد. ویژگیهای شخصیتی افراد خلاق: مک کینون (۱۹۶۲ به نقل از کافمن، پلوکر، بائر، ۲۰۰۸) در مطالعهای به بررسی نگرش افراد خلاق به خود پرداخت و چنین نتیجه گرفت: – افراد خلاق تصویر مثبتی از خویش دارند – دارای قوۀ تخیل قوی هستند – صفاتی که در وصف خود ابراز داشتند، به ترتیب…
پایان نامه روانشناسی در مورد عوامل فردی مطلوب در فرایند خلاقیت:
عوامل فردی مطلوب در فرایند خلاقیت: ۱- ویژگیهای شخصیتی متنوع ۲- خود برانگیختگی ۳- تواناییهای شناختی خاص ۴- ریسکپذیری ۵-تخصص در رشته ۶- تجارب متنوع از مهم ترین عوامل فردی خلاقیت میتوان هوش، ویژگیهای شخصیتی و انگیزه درون را نام برد. با در نظر گرفتن عوامل خلاقیت، مشخص میگردد که هوش در ارتباط با مهارتهای مربوط به موضوع و ویژگیهای شخصیتی در ارتباط با مهارتهای خلاقیت است. انگیزه درونی به عنوان یک عامل فردی که جزء دیگر خلاقیت است مطرح میگردد. ویژگیهای شخصیتی افراد خلاق: مک کینون (۱۹۶۲ به نقل از کافمن، پلوکر، بائر، ۲۰۰۸) در مطالعهای
به بررسی نگرش افراد خلاق به خود پرداخت و چنین نتیجه گرفت: – افراد خلاق تصویر مثبتی از خویش دارند – دارای قوۀ تخیل قوی هستند – صفاتی که در وصف خود ابراز داشتند، به ترتیب…
راهنمای پایان نامه درباره : مفهوم مجازات
مفهوم مجازات اداره اجتماع ، برقراری امنیت و حفظ نظم و اقامه قسط و عدل وابسته به وضع مقررات و تادیب و تنبیه متخلفان است، زیرا انسانها استعداد تجاوز به حقوق دیگران ، سرپیچی از فرامین حق و ایجاد شر و ظلم را دارند و بدون جعل کیفر نمیتوان از ایجاد ظلم و تجاوز جلوگیری نمود و اسلام که در بین ادیان از کمال و جامعیت برخوردار است، باید دارای نظام کیفری باشد.[۱] اعتلای شخصیت انسانها یکس از اهداف بلندی است که حکومت اسلامی بایستی در تحقق آن بکوشد و هرچند ممکن است تحمیل مشقت و مجازات مجرمان در مواردی این هدف را تسهیل نکند، بلکه دور کردن فرد از جامعه و روانه کردن او به زندان ، روح او را آزرده ساخته و موجبات سقوط بیشتر وی را فراهم می کند، و…
راهنمای پایان نامه درباره : مفهوم مجازات
مفهوم مجازات اداره اجتماع ، برقراری امنیت و حفظ نظم و اقامه قسط و عدل وابسته به وضع مقررات و تادیب و تنبیه متخلفان است، زیرا انسانها استعداد تجاوز به حقوق دیگران ، سرپیچی از فرامین حق و ایجاد شر و ظلم را دارند و بدون جعل کیفر نمیتوان از ایجاد ظلم و تجاوز جلوگیری نمود و اسلام که در بین ادیان از کمال و جامعیت برخوردار است، باید دارای نظام کیفری باشد.[۱] اعتلای شخصیت انسانها یکس از اهداف بلندی است که حکومت اسلامی بایستی در تحقق آن بکوشد و هرچند ممکن است تحمیل مشقت و مجازات مجرمان در مواردی این هدف را تسهیل نکند، بلکه دور کردن فرد از جامعه و روانه کردن او به زندان ، روح او را آزرده ساخته و موجبات سقوط بیشتر وی را فراهم می کند، و…
دانلود پایان نامه حقوق با موضوع محاسن بازداشت موقت
محاسن بازداشت موقت – تسهیل اجرای عدالت از رهگذر حفاظت از آثار و ادله جرم؛ زمانی که مرتکب دست به ارتکاب جرم میزند، پیش از همه در صدد بر میآید که نشانه های آن اعم از آثار یا دلایل را به هر نحوی که شده از بین ببرد تا از توبیخ نظام عدالت کیفری بگریزد. در مقابل چنین اقدامی، لازم است تدبیری اندیشیده شود تا عدالت مزبور نه تنها ماندگار بوده، که از طریق وسایل لازمه به اجرا درآید. از این روست که حفظ دلایل و امارات یا قرائن جرم می تواند با بازداشت موقت متهم تضمین گردیده و از این راه نیز عدالت قضایی با سهولت بیشتری به اجرا درآید. – بازداشت موقت از فرار و مخفی شدن متهم که از موجبات اختلال در جریان رسیدگی و تأخیر در صدور حکم است،…
دانلود پایان نامه حقوق با موضوع محاسن بازداشت موقت
محاسن بازداشت موقت – تسهیل اجرای عدالت از رهگذر حفاظت از آثار و ادله جرم؛ زمانی که مرتکب دست به ارتکاب جرم میزند، پیش از همه در صدد بر میآید که نشانه های آن اعم از آثار یا دلایل را به هر نحوی که شده از بین ببرد تا از توبیخ نظام عدالت کیفری بگریزد. در مقابل چنین اقدامی، لازم است تدبیری اندیشیده شود تا عدالت مزبور نه تنها ماندگار بوده، که از طریق وسایل لازمه به اجرا درآید. از این روست که حفظ دلایل و امارات یا قرائن جرم می تواند با بازداشت موقت متهم تضمین گردیده و از این راه نیز عدالت قضایی با سهولت بیشتری به اجرا درآید. – بازداشت موقت از فرار و مخفی شدن متهم که از موجبات اختلال در جریان رسیدگی و تأخیر در صدور حکم است،…
دانلود پایان نامه حقوق : مصادیق آزادی
مصادیق آزادی ۲-۵-۱-آزادی فردی (شخصی): امام علی(ع) میفرمایند: و لا تکن عبد غیرک و قد جعلک ا… حرا. خود را بردهی دیگران مساز که خدا تو را آزاد آفریده است. از این آزادی دو نتیجه میتوان گرفت: الف: منع تملک انسان و بردگی اعم از بردگی جسمی یا فکری ب: تحریم کار اجباری هر انسانی آزاد آفریده شده و این آزادی حق طبیعی اوست و کسی نمیتواند از او سلب کند. زیرا خداوند بشر را آزاد آفریده است. اسلام در عین اینکه به این حقیقت گوشزد می کند که همهی انسان ها آزاد آفریده شده اند، اما به این واقعیت نیز اعتراف می کند که اگر بشرا ز این موهبت الهی استفاده نکرد، بلکه بیلیاقتی به خرج داده و از حقوقش دفاع نکرده و ذلت و تو سری خوری را پذیرا شده است،…
آزادی بیان در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین
بند اول- دیدگاه فلسفی غرب در خصوص حق و آزادی ۱- برداشت فلاسفه یونان از حق و آزادی باور سوفسطایی درباره مبنای حقوق، باوری نسبی است. سوفسطاییها در مورد هر امر ثابتی، مناقشه میکردند: «حقیقت، وجود ندارد؛ اگر وجود داشته باشد، به دست نمیآید و اگر حاصل شود، قابل بیان نیست». بر مبنای این باور معرفت شناختی که گرگیاس مبلغ اصلی آن است، حقوق در این نظام شناختی، به ناچار، از هر مبنای ثابتی گریزان است و کاملاً به برداشت شخصی افراد وابسته است. حق، آن چیزی است که هر کس، بنا به تواناییاش، بتواند آن را اثبات و دیگران را در باور به آن قانع کند. در مقابل، در میان فلاسفه مانند سقراط، افلاطون و ارسطو، دیدگاه حقوق طبیعی غلبه دارد؛ هر چند که تفاسیر کم و بیش متفاوتی از آن…
بررسی موادی از اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین
حق آزادی بیان در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر که مهمترین سند بین المللی و اولین دستاورد کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد (تشکیل شده در چارجوب ماده ۶۸ منشور ملل متحد توسط شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد) بشمار میرود، تصریح شده است. این ماده مقرر میدارد: «هر کس حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبورشامل آن است که از داشتن عقاید خود بین و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.» این اعلامیه در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ با حضور نمایندگان تمام ۵۰ کشور آن زمان و بدون هیچگونه رای مخالف در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده است و به جهت اهمیت این اعلامیه، روز دهم دسامبر…
برابری مذهبی در فقه اسلامی
دین نوظهور اسلام با تبعیض نژادی و قومی به مبارزه برخاست و موفق شد این تبعیضها را در جامعه اسلامی نابود کند. Cیَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌB؛ای مردم، ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم، بنابراین هیچ تیره و قبیلهای در آفرینش بر دیگری برتری ندارد، ما شما را به تیرههای گوناگون و قبیلههای مختلف قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید نه آنکه به نژاد و تیرهی خود افتخار کنید و هر ملتی خود را از دیگر ملتها گرامیتر بداند، به یقین گرامیترین شما نزد خدا با تقواترین شماست. خداست که معیار برتری انسانها را معین می کند، چرا که او به حقایق امور دانا و آگاه است.(سوره حجرات(۴۹)، آیه ۱۳) با این وجود…
تاریخچه حقوق بشر تا تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر
گفتار سوم: تاریخچه حقوق بشر تا تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر به نظر میرسد که از اهداف بنیادینی که در هر نظام حقوقی به آن چشم دوخته میشود حمایت افراد در برابر تجاوزات ظلم و تعدیات گوناگون است، خواه از طرف نظام حاکم بر یک مجتمع انسانی و خواه از طرف دیگر افراد و یا دیگر کشورها باشد. اگر تعدی و تجاوز از جانب کشور دیگری صورت پذیرد این دولت و نیروهای مسلح کشور هستند که به نحوی از حقوق افراد مورد تعدی و تجاوز دفاع می کنند؛ همچنین در داخل یک کشور اگر از جانب افراد نسبت به فردی تعدی صورت پذیرد این دولت محلی است که دفاع از افراد را بر عهده میگیرد و یا باید برعهده گیرد حال اگر چنین ظلم و تعدی به هر دلیل صورت گیرد و در…
آزادی بیان در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین
بند اول- دیدگاه فلسفی غرب در خصوص حق و آزادی ۱- برداشت فلاسفه یونان از حق و آزادی باور سوفسطایی درباره مبنای حقوق، باوری نسبی است. سوفسطاییها در مورد هر امر ثابتی، مناقشه میکردند: «حقیقت، وجود ندارد؛ اگر وجود داشته باشد، به دست نمیآید و اگر حاصل شود، قابل بیان نیست». بر مبنای این باور معرفت شناختی که گرگیاس مبلغ اصلی آن است، حقوق در این نظام شناختی، به ناچار، از هر مبنای ثابتی گریزان است و کاملاً به برداشت شخصی افراد وابسته است. حق، آن چیزی است که هر کس، بنا به تواناییاش، بتواند آن را اثبات و دیگران را در باور به آن قانع کند. در مقابل، در میان فلاسفه مانند سقراط، افلاطون و ارسطو، دیدگاه حقوق طبیعی غلبه دارد؛ هر چند که تفاسیر کم و بیش متفاوتی از آن دیده…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 10:49:00 ق.ظ ]
|