بتا آلانین |
![]() |
دانلود پایان نامه روانشناسی درباره نظریه های یادگیری مرتبط با آموزش مهارتهای زندگی
نظریه های یادگیری مرتبط با آموزش مهارتهای زندگی اصولاً آن دسته از نظریه های یادگیری که بر کارکردها و ابعاد اجتماعی مدارس و مراکز آموزشی تاکید می کنند، می توانند در زمینه آموزش مهارت های زندگی مورد توجه و استناد قرار بگیرند، از جمله این نظریه ها می توان به نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه ساخت گرایی و هوش های چندگانه اشاره نمود، که در ادامه به تبیین هر یک از این نظریه ها می پردازیم. ۲-۷-۱ نظریه یادگیری اجتماعی برنامه آموزش مهارتهای زندگی بیشتر براساس نظریه یادگیری اجتماعی[۱] بنا شده است (سازمان بهداشت جهانی،۱۳۷۷،ص۲۴). براساس این نظریه، یادگیری فرایند فعال و مبتنی بر فعالیت یادگیرنده است که از طریق مشاهده رفتار دیگران و پیامدهای آن حاصل شده است. آلبرت بندورا[۲] واضع این نظریه است. به اعتقاد او انسان موجودی اجتماعی است و رفتار…
دانلود مقاله نظریه های یادگیری مرتبط با آموزش مهارتهای زندگی
نظریه های یادگیری مرتبط با آموزش مهارتهای زندگی اصولاً آن دسته از نظریه های یادگیری که بر کارکردها و ابعاد اجتماعی مدارس و مراکز آموزشی تاکید می کنند، می توانند در زمینه آموزش مهارت های زندگی مورد توجه و استناد قرار بگیرند، از جمله این نظریه ها می توان به نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه ساخت گرایی و هوش های چندگانه اشاره نمود، که در ادامه به تبیین هر یک از این نظریه ها می پردازیم. ۲-۷-۱ نظریه یادگیری اجتماعی برنامه آموزش مهارتهای زندگی بیشتر براساس نظریه یادگیری اجتماعی[۱] بنا شده است (سازمان بهداشت جهانی،۱۳۷۷،ص۲۴). براساس این نظریه، یادگیری فرایند فعال و مبتنی بر فعالیت یادگیرنده است که از طریق مشاهده رفتار دیگران و پیامدهای آن حاصل شده است. آلبرت بندورا[۲] واضع این نظریه است. به اعتقاد او انسان موجودی اجتماعی است و رفتار…
مهارتهای حرکتی و شرایط یادگیری
مهارتهای حرکتی نه تنها بایستی یاد گرفته شود، بلکه خود یکی از شرایط یادگیری به حساب میآیند. بسیاری از فعالیت های انسان به هماهنگی حرکات ماهیچه ای نیاز دارند. پاره ای از این اعمال نظیر دست دراز کردن، گرفتن و دنبال کردن اشیاء متحرک زود آموخته میشوند و بنظر میرسد که تا حد زیادی توسط الگوهای پاسخ ذاتی معین میشوند. سایر اعمال که غالباً تلفیقی از این حرکات اساسی هستند، بطور روشن باید در سنین پایین آموخته شوند. عملکردهای حرکتی که کودکان یاد میگیرند، مقاصد مشخص آینده نگرانه دارند. کودکان نیازمندند که اجرای اعمال حرکتی را بیاموزند که در موقعیتهای آتی بارها و بارها به آنان کمک کند. پژوهشگران صاحبنظر در حوزه مهارتهای حرکتی سه بعد مهم عملکردهای حرکتی را که از یادگیری مهارتهای حرکتی ناشی میشوند مشخص کردهاند ظریف در مقابل درشت،…
مهارت های حل مسئله، رویکردهای یادگیری
۲- ۱- ۱- مقدمه:مزیت رقابتی سازمان ها بیش از آنکه وابسته به منابع فیزیکی آن ها باشد، به دانشی که در اختیار آن هاست بستگی دارد. خارج از مرزهای سازمانی منابعی از دانش وجود دارند که سازمان ها با بهره گیری از آن ها می توانند قابلیت های رقابتی خود را توسعه دهند یا قابلیت های نوینی را خلق کنند (Johannessen & Olsen, 2003). سازمان ها به نیروهای کارآمدی وابسته اند که به کسب و انتقال دانش حساس هستند و یادگیری از منابع داخلی و خارجی را مورد توجه قرار می دهند. کارکنان با توانایی بالا در جذب دانش، سطح جذب دانش سازمان را بهبود می بخشند و به بهبود نوآوری در عملکرد سازمان کمک می کنند (Kostopoulos, 2011).ظرفیت جذب[۲] توانایی شناسایی ارزش اطلاعات جدید، استخراج، جذب و استفاده از آن برای اهداف…
پایان نامه بررسی مقایسه ای سبک های یادگیری،تاب آوری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای کشور
۲-۴-محیط یادگیری یکی از عناصر پیش زمینه ی مؤثر بر بازده و پیامدهای یادگیری ،ساختار و محیط یادگیری اول است، عوامل موقعیتی یا محیطی،عوامل ایجاد کننده فضایی هستند که درآن تکلیف یادگیری انجام می شود(بیگز،۱۹۸۵ به نقل از پارسا وساکتی۱۳۸۶ ص۱۱۰).توجه به مؤلفه محیط یادگیری تقریباً به اوائل سال ۱۹۶۰
برمیگردد یعنی زمانی که بلوم اشاره کرد که می توان از ملاک محیط یادگیری کلاس برای پیشبینی پیشرفت تحصیلیافراد استفاده کرد.در آن زمان تحقیقات درخصوص موفقیت تحصیلی افراد متوجه محیط های یادگیری کارآمد شد(اندرسون و والبرگ، ۱۹۷۴؛والبرگ،۱۹۷۴ به نقل از پارساوساکتی۱۳۸۶ ص۱۱۰). علاقه به تحقیق درباره محیط یادگیری، به ویژه از زمانی بیشتر شد که محققان دریافتند که بازده و پیامدهای یادگیری شناختی وعاطفی و نگرش افراد در مورد یادگیری، تاحد زیادی تحت تأثیر ادراک آنها از این محیط است(اندرسون و والبرگ،۱۹۷۴ به…
پایان نامه مقایسه سبک های یادگیری،تاب آوری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای
تاب آوری: الف) تعریف مفهومی:تاب آوری به فرایند پویای انطباق مثبت با تجربه های تلخ وناگوار اطلاق می شود (مستن، ۲۰۰۱). تابآوری، که “مقاومت در برابر استرس ” یا “رشد پس ضربه ای” (تدشی و همکاران ۱۹۹۷) نیز نامیده شده است، در امتداد یک پیوستار با درجات متفاوت از مقاومت در برابر آسیبهای روان شناختی قرار می گیرد (اینگرام و پرایس ، ۲۰۰۱ص ۲۳). ب) تعریف عملیاتی: عبارت از نمراتی است که آزمودنی در آزمونتابآوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳)بدست می
بتا آلانین
آورد. راهبردهای حل مسئله: الف) تعریف مفهومی: راهبرد حل مسئله یک فرایند مقابلهای و آگاهانه، منطقی و تلاشگرانه و هدفمند است که میتواند فرد را برای مقابله سودمند با انواع وسیعی از موقعیتهای استرسزا یاری دهد (شهابی، ۱۳۸۶). ب) تعریف عملیاتی: عبارت از نمراتی است که آزمودنی در آزمون راهبردهای…
پایان نامه رابطه سبک های یادگیری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای
۲-۳-انواع تابآوری: بنا به نظر هارت [۱]و همکاران (۲۰۰۷) توصیف تابآوری سه روش را شامل میشود: تابآوری حقیقی، تابآوری عمومی، تابآوری تلقیحی (به نقل از مرتضوی، ۱۳۸۹ص۷۹). – تابآوری عمومی: در زبان عامه همان غلبه بر موقعیتهای دشواری است که هر کسی با آن مواجه میشود. تابآوری همان چیزی است که تقریباً همه ما از آن برخورداریم و به نظر میرسد که برای نژاد بشر برنامهریزی شده است. آن دسته افرادی که دوران کودکی خوبی را پشت سر میگذارند با بسیاری از چالشها و مشکلاتی که پیش آمده درگیر میشوند حتی اگر برخی از این مشکلات بدون هیچگونه اغراقی بزرگ و شگفتانگیز به نظرآیند. البته همیشه استثناء وجود دارد و کسانی هستند که به راهنمایی، مدیریت و حمایت صریح نیاز دارند، اما بیشتر افراد داری یک ذهنیت تابآوری مساعد میباشند. همه ما عاشق…
پایان نامه سبک های تاب آوری،یادگیری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای
مدل زیستی-روانی-معنوی[۱]: این مدل تابآوری، ابزاری است که به وسیله آن افراد از طریق تخریبهای [۲]برنامهریزی شده یا واکنش به رخدادهای زندگی، فرصتی برای انتخاب هوشیارانه یا ناهوشیارانه پیامدهای تخریب داشته باشد. انسجام مجدد[۳] تابآورانه اشاره به فرآیند انسجام مجدد یا کنار آمدن دارد، که منجر به رشد دانش خودفهمی و توانمندی افزایش یافته کیفیتهای تابآوری میشود. تابآوری درهر نقطهیی از زمان شروع میشود که فردی با شرایط خودش در زندگی تطابق یافته باشد. واژهی تعادل زیستی-روانی- معنوی برای توصیف این حالت تطابق یافتهی ذهن، بدن و روح مورد استفاده میشود (ریچارسون[۴]، ۲۰۰۲ ص۳۲). تعادل زیستی-روانی-معنوی به طور معمول به وسیلهی فوریتها، استرس زاها، شرایط ناگوار، فرصتها و سایر اشکال تغییر بیرونی ودرونی زندگی مورد بمباران قرار میگیرد. این منابع میتوانند به لحاظ بیرونی ناشی از ادراک شدت یا به لحاظ درونی ناشی…
پایان نامه بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلیِ دانشجویان با شناسایی مهارتهای شناختی، فراشناختی و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی
فراشناخت یادگیری را تغییر نسبتاً دائمی در رفتار نهفته یک شخص بر اثر کسب تجربه تعریف می کنند؛ و این نکتۀ مهمی است که یادگیرنده به صورت فعال و از راه تعامل دائم با محیط، به ساخت دانش می پردازد (فونتانا، ۱۳۸۵). فلاول براین باور بود که اصطلاح فراشناخت به فرآیندهای شناختی گفته می شود که در کنترل جنبه های شناخت نقش دارند(پوردون و کلارک[۱]، ۱۹۹۹). در واقع فراشناخت به دانش فرد درباره فرایندهای شناختی خود و چگونگی استفاده بهینه از آن ها برای رسیدن به هدف های یادگیری گفته می شود، چنانکه فرد را یاری می دهد تا به هنگام یادگیری و دانستن امور، پیشرفت خود را زیر نظر گیرد. همچنین این دانش به افراد کمک می کند تا نتایج تلاش های خود را ارزیابی کرده و میزان تسلط خود را بر…
پایان نامه بررسی میزان برخورداری دانشجویان مراکز آموزش مجازی ایران از مهارتهای یادگیری الکترونیکی و رابطه آن با رضایت و پیشرفت تحصیلی آنها
اهداف پژوهش الف) هدف کلی بررسی میزان برخورداری دانشجویان مراکز آموزش مجازی ایران از مهارتهای یادگیری الکترونیکی و رابطه آن با رضایت و پیشرفت تحصیلی آنها. ب) اهداف ویژه ۱- تعیین میزان مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی تهران(مهروالبرز و دانشگاه تهران). ۲- تعیین میزان رضایت تحصیلی دانشجویان مراکز آموزش مجازی تهران(مهروالبرز و دانشگاه تهران). ۳- تعیین میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان مراکز آموزش مجازی تهران(مهروالبرز و دانشگاه تهران). ۴- تعیین رابطه مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی با پیشرفت تحصیلی آنها. ۵- تعیین رابطه مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکزآموزش مجازی با رضایت تحصیلی آنها. ۶- پیش بینی میزان رضایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مراکز آموزش مجازی تهران(مهروالبرز و دانشگاه تهران) از روی مهارت یادگیری الکترونیکی آنها. متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید…
پایان نامه تعیین میزان مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی
سوالها و فرضیههای پژوهش الف) سوال کلی آیا بین میزان برخورداری دانشجویان مراکز آموزش تهران(مهروالبرز و دانشگاه تهران) از مهارتهای یادگیری الکترونیکی با رضایت و پیشرفت تحصیلی آنها رابطه وجود دارد؟ ب) سوالهای ویژه ۱- مهارت های یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی تهران(مهروالبرز و دانشگاه تهران) چه میزان است؟ ۲- رضایت تحصیلی دانشجویان مراکز آموزش مجازی تهران(مهروالبرز و دانشگاه تهران) چه میزان است؟ ۳- پیشرفت تحصیلی دانشجویان مراکز آموزش مجازی تهران(مهروالبرز و دانشگاه تهران) چه میزان است؟ ج) فرضیههای پژوهش ۱- بین مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی و پیشرفت تحصیلی آنها رابطه وجود دارد. ۲- بین مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی و رضایت تحصیلی آنها رابطه وجود دارد. ۳- بر اساس میزان مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی میتوان ، میزان پیشرفت تحصیلی و رضایت تحصیلی…
پایان نامه رابطه مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکز آموزش مجازی با پیشرفت تحصیلی آنها
فصل دوم مبانی نظری و پیشینهی پژوهش مقدمه تغییرات سریع اقتصادی، اجتماعی و فناورانه، ماهیت زندگی و مشاغل افراد را تحت تأثیر قرار داده است. هر فردی برای رویارویی با این تغییرات باید به طور مداوم در حال یادگیری و بازآموزی باشد. این ویژگیها در عصر حاضر موجب شده است تا به طور مداوم بر تعداد داوطلبان ورود به آموزش عالی افزوده شود که در اغلب کشورها تعداد داوطلبان ورود به دانشگاهها بیش از ظرفیت آنهاست(سراجی، عطاران، عسگری،۱۳۸۷). با توجه به این که از یک طرف تعداد متقاضیان ورود به تحصیلات تکمیلی زیاد شده است و دورههای حضوری موجود پاسخگوی این نیازهای فزاینده نیستند، از طرف دیگر بخش عمدهای از متقاضیان تحصیلات تکمیلی را کارشناسان شاغل و دارای مسئولیتهای اجتماعی و خانوادگی تشکیل میدهند که شرکت در دورههای حضوری به صورت تمام وقت…
پایان نامه ارتباط مهارتهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان مراکزآموزش مجازی با رضایت تحصیلی آنها
فناوری اطلاعات و ارتباطات فناوری اطلاعات و ارتباطات واژهای است که در سال ۱۹۷۰ پدید آمد و برگیرنده دو موضوع محاسبات ریاضی و ارتباطات منطقی اعداد بود. مفاهیم مختلفی با برخوردهای متفاوتی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارتست از، فناوری که سیستمهای پردازش اطلاعات بازرگانی و اداری و غیره را در بردارد. کامپیوترها و شبکه های ارتباطی و معلومات خاص فناوری اطلاعات و ارتباطات اجزای فناوری اطلاعات میباشند(فلاح و عطارنیا،۱۷۳:۱۳۹۲). فناوری اطلاعات و ارتباطات زیربنای حرکت جوامع و نسل آینده در اغلب زمینههاست و به عنوان بستر و ابزاری مهم برای رشد و توسعه به شمار میرود. عمق تأثیرات این فناوری به گونهای است که نادیده گرفتن آن منجر به از دست دادن جایگاه جهانی در عرصههای جدید خواهد شد(اخوان و مسعودی ندوشن،۱۳۸۴). این…
۱-۱ ارزشیابی کیفیت دورههای یادگیری الکترونیکی
۱-۱ ارزشیابی کیفیت دورههای یادگیری الکترونیکی نظامهای آموزشی با رسالت و ماموریت مشخصی به وجود آمده و برای نیل به اهداف معینی تلاش میکنند. بیتردید دستیابی به این اهداف مستلزم شناسایی، کنترل و رفع موانع و مشکلاتی است که ممکن است اجرای مطلوب فرایندهای آموزشی را تحت تاثیر خود قرار دهد. بدین منظور استفاده از سازو کارهای ارزشیابی شرایط و زمینههای لازم را برای شفافیت عملکرد، پاسخگویی نظامهای آموزشی و اطلاع از میزان تحقق اهداف و مقاصد فراهم می کند. برای ارزیابی از برنامههای آموزشی باید فهمید که چگونه دانشجویان برای مشاغل آینده مهیا میشوند، تعیین احتیاجات آموزشی به صورت عدد و رقم دورۀ تحصیل با تجهیزات کافی نیست، باید شرایط تعلیم و تربیت، روشها و کیفیت اجرا در آنها را نیز در نظر گرفت(خلیفه و رضوی،۱۳۹۱). کیفیت در آموزش عالی به تغییر…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 02:04:00 ب.ظ ]
|