بهبود مستمر |
![]() |
سیستم های مدیریت کیفیت، بهبود مستمر فرآیندها
میانگین و آزمون مقایسات زوجی(Tزوجی) شش ماه قبل و بعد از صدور گواهینامه محاسبه شد. نتایج نشان دادهاست که رضایت مشتری عاملی است که بیشترین تأثیر پذیری را در میان معیارهای تأثیرگذار از استقرار سیستم داشتهاست و مشاهدهی نتایج در ادامهی تحقیق مشخص میکند که عوامل مالی و سطح تولید معیارهایی هستند که تأثیر پذیری قابل ملاحظهای در جهت تغییر و بهبود سازمان ایجاد نکردهاست. ارزیابی عملکرد الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (ایزو۹۰۰۱:۲۰۰۰) در بیمارستانهای سازمان تأمین اجتماعی استان تهران. این مقاله توسط پوران نصیری و همکارانش در سال ۸۸ در مجلهی مدیریت اطلاعات سلامت به چاپ رسید. این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی بوده و به شیوهی کاربردی در سال ۸۵ اجرا شد. محیط پژوهش، بیمارستانهای البرز، پانزده خرداد، میلاد و شهریار بوده و دادهها با برگزاری جلسات بارش افکار با مدیران و ناظران…
بهبود مستمر فرآیندها، بهبود مستمر فرآیند
2-1-5) فرآیندهای داخلی۲-۱-۵-۱) مفهوم فرآیندفرآیند را میتوان به عنوان مجموعهای از فعالیتهای مرتبط با برقراری ارتباط در تبدیل ورودی به خروجی توصیف کرد. این فعالیتها نیازمند تخصیص منابعی مانند نیروی انسانی و مواد هستند. مزیت عمدهی رویکرد فرآیند در مقایسه با دیگر فرآیندها در مدیریت و کنترل تعامل بین این فرآیندها و روابط بین سلسله مراتب عملکردی سازمان است. یک مکتب فرآیندی، روشی قدرتمند برای سازماندهی و مدیریت فعالیتها برای ایجاد ارزش برای مشتری و سایر طرفهای ذینفع است (ایزو۹۰۰۰:۲۰۰۸).سازمانهایی که کیفیت و کارآیی فرآیندهای خود را اندازهگیری میکنند، خواهند توانست محصولاتی با کیفیت بالا و هزینهی پایین تولید نمایند. اندازهگیری فرآیندها توسط سنجههایی که بر پایههای اقتصادی سازمان متصل میباشد، تنها راه بهبود کیفیت و افزایش رضایتمندی مشتریان میباشد (سلیمان زاده و مالک، ۱۳۸۸، ص ۱۴۲).عملکرد اثربخش سازمان، منوط به تعیین و…
بهبود مستمر کیفیت، تجارت بین المللی
(شکل ۲-۳) مدل چارچوب یکپارچه سازی برای انگیزهی ایزو۹۰۰۰، عمق پیادهسازی ایزو و عملکرد شرکت (یوجانگ، لین، ۲۰۰۸، ص۱۹۷)در این مدل:انگیزهی داخلی. شامل کاهش قیمت، بهبود کیفیت و استفاده از دانش کارکنانانگیزهی خارجی. شامل سود آوری بازار، نیازهای مشتری و اجتناب از موانع صادراتاجرای ایزو۹۰۰۰٫ شناسایی جوانب کیفیت، توصیف رویههای استاندارد، مستندسازی، آموزش، حمایت مدیریت ارشد و اقدام اصلاحیعملکرد عملیاتی. شامل افزایش بهرهوری، کاهش قیمت، بهبود رویههای داخلی و بهبود روحیهی کارکنانعملکرد بازار. شامل بهبود در تحویل به موقع، بهبود کیفیت درک شده و بهبود رضایت مشتریسهم بازار. افزایش سهم بازارعملکرد کسب و کار. افزایش سودآوری میباشد (یوجانگ، لین، ۲۰۰۸، صص ۱۹۷-۱۹۸).۲-۱-۱-۶) ایزو۹۰۰۰ و تجارت بین المللیدلایل زیادی برای اخذ استاندارد ایزو۹۰۰۰ توسط سازمانها وجود دارد. این گواهینامه، تضمینی در خصوص کیفیت و خدمات ندارد بلکه، تصدیق میکند که آداب تجارت درست اعمال…
ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان، بهبود مستمر فرآیند
اما اکثر سازندگان قطعات مرکز بهمن موتور که بر اساس این روش ارزیابی می شوند، امتیازات پایینی دریافت می کنند و در نتیجه شرکت با تاییدیه ارفاقی از آنها قطعات را خریداری می نماید. کارشناسان مرکز بهمن موتور معتقدند از آنجایی که این مدل بیشتر بر اساس مستندات موجود در شرکت قطعه ساز می باشد این امر موجب شده است که سازندگان جهت دریافت امتیاز بالاتر دست به ظاهرسازی و مستندسازی بزنند. در نتیجه این موضوع موجب شده است که مرکز بهمن موتور به دنبال روش مناسب تری برای ارزیابی و انتخاب قطعه سازان خود باشد. ۴-۳- بررسی توصیفی اطلاعاتتحقیق موردنظر در یک شرکت خودروسازی به نام مرکز بهمن موتور واقع در کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص کرج انجام گرفته است. فرآیند گزینش با به دست آوردن مجموعه ای از معیارها یا شاخص ها برای…
مدیریت کیفیت فراگیر، بهبود مستمر کیفیت
این مفهوم به عنوان یکی از فنون بهبود سازمان[۴۵] محسوب می شود . یکی از صاحبنظران بهبود سازمانی در بیان روشنی رابطه بین مدیریت کیفیت فراگیر و بهبود
سازمانی را اینگونه تعریف میکند: مدیریت کیفیت فراگیر تلاشی است که به دنبال ایجاد و دائمی ساختن جوی در سراسر سازمان است که در آن کارکنان بطور مداوم توانمندیهای خود را جهت ارائه محصول و خدمات که مشتریان ارزش ویژهای برای آن قائلند بهبود می بخشد (همر و چمپی[۴۶]، ترجمۀ رضایی نژاد، ۱۳۷۵، ص ۷۴) .مدیریت کیفیت فراگیر که بعضاً بهبود مستمر کیفیت نیز نامیده می شود ترکیبی از چندین فنون رویکرد بهبود رفتار سازمانی است که شامل استفاده از حلقه های کیفیت ، کنترل آماری[۴۷] ، کنترل فرآیند آماری[۴۸]، تیم های خودگردان و نیروهای عملیاتی[۴۹] و استفاده گسترده از فنون مشارکت کارکنان است.۲-۱۶ قدرتمند…
بخش های مختلف اقتصادی، بهبود مستمر فرآیندها
( توکلی،۱۳۹۰). بنابراین با توجه به اهمیت بخش مدیریت و برنامه ریزی در مدیریت کلان شهرهای ایران و به خصوص پایتخت آن تهران و با توجه به تغییرات سریع و پیچیده در نیازها و الزامات کیفی در راستای تکریم و احترام به حقوق شهروندی افراد در این پژوهش به بررسی روابط بین شاخص های معیار توانمندساز و نتایج مدل تعالیEFQM در سازمان معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت شهری شهر تهران به عنوان یکی از متولیان عرصه تعیین استراتژی های کلان در راستای ارتقای سطح حقوق شهروندی و حرکت به سمت جامعه مدرن و جهانی پرداخته شده است.در این فصل ابتدا به بیان مسأله تحقیق پرداخته و سپس به ترتیب به اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، سؤالات و فرضیه های تحقیق، قلمرو تحقیق (زمانی و مکانی) و در نهایت به تعریف مفهومی…
توانمندسازی کارکنان، بهبود مستمر کیفیت
الگو برداری (خنیفر و حیدرنیا، ۹۸:۱۳۸۵) مبنای کار در این پژوهش، مدل مدیریت کیفیت جامع ارائهشده از سوی ریاحی و الوانی (۱۳۸۲) برای ایران میباشد که از بین ابعاد مطرحشده توسط محققین در این مدل، توانمندسازی کارکنان، اعتماد محوری در ارائه خدمات، پاسخگویی، انعطافپذیری، زیبایی فضای ارائه خدمات، صحت در ارائه خدمات، سرعت در ارائه خدمات، شفافیت و اطلاعرسانی درست به اربابرجوع و رعایت ملاحظات ارزشی و اعتقادی در ارائه خدمات انتخابشده و به بررسی رابطه بین این ابعاد و رضایت مشتریان (شامل شاخصهای احترام به شأن و منزلت اربابرجوع، درک نیازهای اربابرجوع، رفتار مؤدبانه و محترمانه با اربابرجوع، رسیدگی به شکایات اربابرجوع، انجام خدمات تعهد شده به اربابرجوع به طور صحیح و مطمئن) پرداخته شده است. که در ادامه به شرح و بسط کامل ابعاد پرداخته شده است. ۲-۸-۱ توانمندسازی توانمند سازی [۲۷]طبق…
بهبود مستمر فرآیندها، بهبود مستمر فرآیند
۲-۸-۵ زیبایی فضای ارائه خدمات ظاهر اقدامات، مکاتبات، انتشارات، امکانات و فضای محل مراجعه، با ید تمیز و زیبا باشد . اگر مراجعه کننده تصور کند که دوباره باید به ناچار به اداره ای مراجعه کند که نامرتب، نامنظم، کثیف، تاریک و بدون امکانات آسایشی است؛ خودبه خود عصبی و پرخاشگر خواهد شد. ۲-۸-۶ صحت درستی نتایج کارهای انجام شده، بعد دیگر کیفیت در بخش دولتی است . مراجعات مکرر برای اصلاح ناشی از اشتباه کاری های کارکنان، هزینه بر و ملال آور است . از اشتباهاتی که در صدور گواهینامه، صدور شناسنامه، صدور کارت خودرو، قبضهای آب، برق، تلفن و گاز، جابه جایی پرونده ها و . . . اتفاق میافتد؛ آماری در دست نیست؛ ولی هر یک از این اشتباهات، علاوه بر این که وقت مراجعهکنندگان را تلف می کند،…
مدیریت کیفیت فراگیر، بهبود مستمر کیفیت
دوره و زمان استفاده از محصول که شامل تعمیرات نیز می شودتجزیه وتحلیل مشکلات و شکایات : سادگی تعمیرتعاملات انسانی : مهربانی فروشنده محصولویژگیهای حسیعملکرد گذشته و سایر دستاوردها : مثلاً در گذشته رتبه اول را کسب کرده عملکردخصوصیتتطابققابلیت اطمیناندوامخدمتجوابگویی و پاسخ دهیزیبایی شناسیشهرت و آوازه ۲-۳ ماهیت و فلسفه مدیریت کیفیت جامع طی دو دهه گذشته درباره مدیریت، الگو و نظریاتی ارائه شده است که پیرامون کیفیت، بهبود کیفی خدمات و تولیدات در سازمان های تولید، خدماتی، صنعتی و غیر صنعتی می باشد. از جمله ایت الگوها، مدیریت کیفیت فراگیر است(احمدی، ۲۶:۱۳۸۶). واژه مدیریت کیفیت جامع[۶] از سه کلمه فراگیر[۷]، کیفیت[۸] و مدیریت[۹] تشکیل شده است. بررسی و تحلیل این سه جزء به درک و فهم عمیق تر آن کمک می کند. کلمه فراگیر به این معناست که مدیریت کیفیت جامع…
بهبود مستمر فرآیندها، بهبود مستمر فرآیند
۳-۶ هزینهی پیادهسازی 3-2-4- تجزیه وتحلیل فرآیند:ابزارهای تجزیهوتحلیل فرآیند کسبوکار[۳۴]، ابزارهایی هستند که بهمنظور مستندسازی شیوههای کار یک سازمان و یا ارائهی شرایط و نیازمندیهای کسبوکار، بهمنظور بهبود فرآیند، طراحی مجدد، و یا اتوماسیون بهکار میرود. این ابزار توسط تحلیلگران کسبوکار و مدیران، یک محیط مشترک برای مدلسازی، طراحی و شبیهسازی فرآیندهای کسبوکار ایجاد میکند. به دلیل پیچیدگی فرآیندها، به ویژه فرآیندهای استراتژیک موجود در سازمان و حفظ و استفاده مجدد از مدلها برای بهبود مستمر فرآیندها، در کنار عناصر اطلاعات مربوط به آن، یک ابزار اختصاصی تجزیهوتحلیل فرآیند کسبوکار ضروری است.ابزارهای تجزیهوتحلیل، انعطافپذیری بیشتری برای کاربران کسبوکار ارائه میدهند. علاوه براین، پردازش اطلاعات از طریق نمادها در نشانگذاری مدلسازی، طبقهبندی اطلاعات اعم از منابع انسانی و منابع فیزیکی، اختیارات قانونی و مسائل و خطراتی که به وظایف فردی و فرآیندها مرتبط میباشند…
بهبود مستمر فرآیندها، بهبود مستمر فرآیند
مدیریت فرآیند کسبوکار شامل فعالیتهای مختلف میباشد که به نوع طرح، چرخهی حیات BPM و سطح بلوغ سازمان بستگی دارد [۳۸،۳۹]. BPMS، بهعنوان یک ابزار و راهکار مدیریتی به معنای واقعی برای مدلسازی، اجرا و پیادهسازی، پایش و بهبود فرآیندهای کسبوکار سازمانی میباشد. این راهکار، حاکمیتی را درسازمان برای افزایش چابکی و کارایی فراهم میآورد و به مدیران اجازه میدهد، بتوانند عملیات سازمان را با اهداف راهبردی و استراتژیهای کلان، همراستا نمایند. بدین جهت ضروری است این ابزار قابلیت یکپارچگی و پیوند زدن اشخاص، سیستمهای اطلاعاتی، وظایف، کسبوکارها، مشتریان و شرکا را با یکدیگر دارا باشد، بهطوری که بتواند تمام فرآیندهای خرد و کلان سازمان را بهصورت هوشمند و خودکار درآورده و مانع از بروز دوبارهکاریها و تأخیرها در فعالیتهای سازمان شود. بنابراین اهمیت انتخاب یک BPMS مناسب برای یک سازمان از اهمیت…
مدیریت فرآیند، بهبود مستمر
2-8-2- تفاوت BPM و WfMBPMSها توسعه داده شده و تکامل یافتهی WFMها هستند، چراکه در سیستمهای مدیریت فرآیند کسبوکار، محدودیتهای سیستمهای مدیریت گردش کار برطرف شده و راه حلهایی برای هرکدام از محدودیتها در نظر گرفته شده است. به زبان ساده میتوان چنین گفت که BPMS نهتنها تمام امکانات و قابلیتهای موجود در WFMS از قبیل ایجاد فرم، تعیین قوانین ساده و ثابت برای گردش فرمهای ایجاد شده و … را پوشش میدهد، بلکه دارای امکانات و قابلیتهای بسیار قدرتمندتری نیز میباشد که از آن میتوان به قابلیت یکپارچهسازی قوی نرمافزار، توسعهی نرمافزار، تجزیهوتحلیل روند و شبیهسازی غنیتر فرآیند و مدل سازی، مدیریت و به روزرسانی نسخههای جدید، پشتیبانی از قواعد کاری پیچیده و… است [۱۱،۳۶].محققان از دو دیدگاه، تفاوت سیستمهای مدیریت فرآیند کسبوکار و سیستمهای مدیریت گردش کار را بررسی میکنند. دیدگاه…
بهبود مستمر فرآیندها، مدیریت کیفیت فراگیر
عملکرد ندارند. انجام صحیح و اصولی مدیریت عملکرد استراتژیک بر بهسازی و افزایش توانمندی نیروی انسانی پوشیده نیست. نیروی انسانی بهعنوان بزرگترین سرمایه یک سازمان همواره مورد توجه هر سازمان میباشد.مدیریت فرآیند کسبوکار شاخهای از علم مدیریت است که روندی سیستماتیک را با رویکردی ساختاریافته دنبال میکند و برای حمایت از فرآیندهای صریح مدیریت، از روشها، تکنیک و ابزار، منابع انسانی، سازمانها، برنامههای کاربردی، اسناد و دیگر منابع اطلاعاتی برای رسیدن به اهداف سازمان استفاده میکند ]۱۲،۱۳ [.پیدایش این ایده به دوره فردریک تیلور[۱] باز میگردد. ایدهی BPM، زاییدهی تلاش تیلور و همکارانش در سال ۱۸۸۰ برای توسعهی مهندسی صنعتی پیشرفته است. در آن زمان بعد از وقوع انقلاب صنعتی دوم و در خلال جنگ جهانی اول، تیلور مفهوم مدیریت علمی را پایهگذاری نمود، تا با ایجاد تخصصیسازی بین کارکنان و کارگران، مفاهیم اولیهی…
خط مشی کیفیت، بهبود مستمر
شناخت ابعاد مختلف تولید ناب: در حوزه نظری، تولید ناب هنوز به عنوان یک تفکر نوین و فراگیر کمتر شناخته شده است تا جایی که بعضاً در کنار شیوه هایی چون کان بان و یا نظام آراستگی قرار داده می شود که در تولید ناب تنها به عنوان یک ابزار مطرح است. در حوزه عمل نیز اجرای عملیات ناب معمولاً به کف کارگاه محدود می گردد. ۲-۳–۵) اصول تولید نابنه اصل شناسایی شده که در این پایان نامه به عنوان اصول اجرای تولید ناب بهکارگیری شده است بر اساس تحقیق کارلسون و آهلشتروم در سال ۱۹۹۶ طبق تعریف ذیل میباشد (جعفرنژاد، ۱۳۹۰: ۲۰۸): حذف اتلاف: هدف و فلسفه تولید ناب کاهش در میزان هزینه هاست این هدف از طریق حذف اتلاف (هرچیزی که ارزشی بر محصولات ایجاد نکند) تحقق یابد. به هر چیزی…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 06:26:00 ب.ظ ]
|