پایان نامه روانشناسی : دیدگاه وجود گرایان فرانکل

دیدگاه وجود گرایان فرانکل افراد بسیاری به جای اینکه مسئولیت یافتن راه سالم زندگی را بپذیرند، وانمود می­ کنند که سایق­های زیستی آنها، زندگیشان را کنترل می­ کند. البته این ما هستیم که تصمیم می­گیریم چنین افسانه ای را باور کنیم. سارتر می­گوید: انسان غیر از آنچه از خودش می­سازد چیزی نیست. این اولین اصل وجود­گرایی است(پروچیسکا و جان سی ترجمه سیدمحمدی،۱۳۸۶). فرانکل، پذیرفتن مسئولیت را امری ضروری می­ داند و قاطعانه به آن تکیه دارد. روش درمان او این است؛ چنان زندگی کن که گویی بار دومی است که به دنیا آمده­ای، و اینک در حال انجام خطاهایی هستی که در زندگی نخستین مرتکب شده بودی. هیچ قاعده کلی، بهتر از این نمی­تواند احساس مسئولیت و حس وظیفه­ شناسی را در انسان بیدار کند(فرانکل،ترجمه صالحیان و میلانی،۱۳۸۵، به نقل از نعمتی۱۳۸۷)….

دیدگاه وجود گرایان فرانکل

دیدگاه وجود گرایان فرانکل افراد بسیاری به جای اینکه مسئولیت یافتن راه سالم زندگی را بپذیرند، وانمود می­ کنند که سایق­های زیستی آنها، زندگیشان را کنترل می­ کند. البته این ما هستیم که تصمیم می­گیریم چنین افسانه ای را باور کنیم. سارتر می­گوید: انسان غیر از آنچه از خودش می­سازد چیزی نیست. این اولین اصل وجود­گرایی است(پروچیسکا و جان سی ترجمه سیدمحمدی،۱۳۸۶). فرانکل، پذیرفتن مسئولیت را امری ضروری می­ داند و قاطعانه به آن تکیه دارد. روش درمان او این است؛ چنان زندگی کن که گویی بار دومی است که به دنیا آمده­ای، و اینک در حال انجام خطاهایی هستی که در زندگی نخستین مرتکب شده بودی. هیچ قاعده کلی، بهتر از این نمی­تواند احساس مسئولیت و حس وظیفه­ شناسی را در انسان بیدار کند(فرانکل،ترجمه صالحیان و میلانی،۱۳۸۵، به نقل از نعمتی۱۳۸۷)….

پایان نامه : اهداف ازدواج در اسلام

اهداف ازدواج در اسلام ازدواج فرایندی است عبارت ازکنش متقابل بین یک مرد و یک زن که با پذیرش شرایط قانونی با مدت زمان طولانی درارتباطات جسمانی ،عاطفی،اقتصادی،روحی و اجتماعی با یکدیکر شریک شده اند. ازدواج تعهدی مقدس است که همین تقدس،مهم ترین وجه تمایز آن از سایرروابط بین انسان هاست.از دیگر وجوه امتیاز ازدواج نسبت به دیگر روابط انسانی،گستردگی تعاملات بین فردی دراین پدیده است. اساسی ترین نتایج و هدف هایی راکه از این پدیده دنبال می شود،در این بخش، این اهداف را تبیین می نماییم. گفتاراول :تسکین و آرامش روحی احساس نیاز به محبت،هم راهی و هم دردی از جمله مسایل سرشتی و فطری انسان است.نخستین ملجأ و مرجعی که به طورعمیق،ریشه دار،طبیعی و سالم جواب گوی نیازهای مذکور است،کانون مصفای خانواده است.ارضای این نیاز یعنی تأمین ویتامین های روانی…

پایان نامه : اهداف ازدواج در اسلام

اهداف ازدواج در اسلام ازدواج فرایندی است عبارت ازکنش متقابل بین یک مرد و یک زن که با پذیرش شرایط قانونی با مدت زمان طولانی درارتباطات جسمانی ،عاطفی،اقتصادی،روحی و اجتماعی با یکدیکر شریک شده اند. ازدواج تعهدی مقدس است که همین تقدس،مهم ترین وجه تمایز آن از سایرروابط بین انسان هاست.از دیگر وجوه امتیاز ازدواج نسبت به دیگر روابط انسانی،گستردگی تعاملات بین فردی دراین پدیده است. اساسی ترین نتایج و هدف هایی راکه از این پدیده دنبال می

شود،در این بخش، این اهداف را تبیین می نماییم. گفتاراول :تسکین و آرامش روحی احساس نیاز به محبت،هم راهی و هم دردی از جمله مسایل سرشتی و فطری انسان است.نخستین ملجأ و مرجعی که به طورعمیق،ریشه دار،طبیعی و سالم جواب گوی نیازهای مذکور است،کانون مصفای خانواده است.ارضای این نیاز یعنی تأمین ویتامین های روانی…

تشابه میان حق آزادی بیان در اسلام و اعلامیه جهانی

گفتار اول- تشابه میان حق آزادی بیان در اسلام و اعلامیه جهانی بند اول- تشابه در نحوه اجرای آزادی بیان «در ماده ۱۸ [اعلامیه] حق آزادی عقیده و بیان مطرح می­شود. اگر اخلاق آزادی بیان کاملاً مطلق و بی­قید و شرط تلقی شود و شامل آزادی در توهین، افترا، تهمت به دیگران، نشر دروغ و اکاذیب و توهین به دین و مقدسات گردد از نظر اسلام مردود است زیرا این گونه آزادی­ها در اسلام ممنوع و غیرمجاز است ولی منظور از آزادی بیان در این ماده آن چنان مقید و بی­قید و شرط نیست و شامل این گونه موارد نمی­ شود زیرا در ماده ۲۹ اعلامیه جلوی سوء استفاده از این نوع آزادی­ها را بسته و حقوق و آزادی­های مذکور در این اعلامیه [از جمله آزادی بیان] را تابع اخلاق، نظم عمومی، رفاه…

تشابه میان حق آزادی بیان در اسلام و اعلامیه جهانی

بند اول- تشابه در نحوه اجرای آزادی بیان «در ماده ۱۸ [اعلامیه] حق آزادی عقیده و بیان مطرح می­شود. اگر اخلاق آزادی بیان کاملاً مطلق و بی­قید و شرط تلقی شود و شامل آزادی در توهین، افترا، تهمت به دیگران، نشر دروغ و اکاذیب و توهین به دین و مقدسات گردد از نظر اسلام مردود است زیرا این گونه آزادی­ها در اسلام ممنوع و غیرمجاز است ولی منظور از آزادی بیان در این ماده آن چنان مقید و بی­قید و شرط نیست و شامل این گونه موارد نمی­ شود زیرا در ماده ۲۹ اعلامیه جلوی سوء استفاده از این نوع آزادی­ها را بسته و حقوق و آزادی­های مذکور در این اعلامیه [از جمله آزادی بیان] را تابع اخلاق، نظم عمومی، رفاه همگانی و محدودیت­های قانونی نموده است بنابراین آزادی بیان مذکور در این…

تعلیمات اجتماعی، جاودانگی اسلام

از نظر اسلام همانگونه که نسبی بودن عدالت مغایر خاتمیت دین است، همانطور هم نسبی دانستن اخلاق با جامعیت و جاودانگی اسلام مغایر و متنافر است و نه می‌توان عدالت را نسبی دانست و نه اخلاق را. به تعبیر استاد مطهری: «بحث جاودانگی اصول اخلاقی برای ما اهمیت بیشتری دارد و با مسئله‌ی جاودانگی اسلام تماس بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا اخلاق عبارت از یک سلسله تعلیمات است و اگر کسی تعلیمات اخلاقی و تعلیمات اجتماعی را جاودان نداند،‌ اصول اخلاقی و تربیتی و تعلیماتی اسلامی را هم جاودان نمی‌داند» (حاج محمدی ۱۳۷۷، ۱۳).ایشان عدالت را نقطه مقابل ظلم و تبعیض میداند.استاد مطهری برای تبیین مسأله عدالت و ارائه تعریفی واضح و روشن از آن به بررسی چهار نظریه از به شرح زیر میپردازد. به نظر استاد چهار مورد کاربرد برای عدل وجود دارد:۱-موزون…

فارغ التحصیلان، انقلاب اسلامی، انقلاب مشروطه

در این دوران نفوذ روحانیون که از زمان کریم خان زند آغاز شده بود ، بیشتر شد و تقریبا در همه شهر های ایران ، قضاوت و صدور احکام با آنان بود . امنیت و انتظامات در هر محله تهران بر عهده شخصی به نام کد خدا بود که از سوی مردم انتخاب می شد . کد خدایان نیز تنی چند از ریش سفیدان محل را برای همیاری خود انتخاب می کردند . گزمه و شبگرد و میر شب هم اغلب در بازار ها و اماکن دیگر پاس می دادند و به امور انتظامی این مناطق می پرداختند . امیر کبیر در دوران صدارت خود برای حفظ نظم و امنیت ، در محلات و خیابان های تهران ، تعدادی (( قراول خانه )) بنا نهاد و در راس کد خدایان محلات ، مقامی…

فارغ التحصیلان، انقلاب اسلامی، انقلاب مشروطه

در این دوران نفوذ روحانیون که از زمان کریم خان زند آغاز شده بود ، بیشتر شد و تقریبا در همه شهر های ایران ، قضاوت و صدور احکام با آنان بود . امنیت و انتظامات در هر محله تهران بر عهده شخصی به نام کد خدا بود که از سوی مردم انتخاب می شد . کد خدایان نیز تنی چند از ریش سفیدان محل را برای همیاری خود انتخاب می کردند . گزمه و شبگرد و میر شب هم اغلب در بازار ها و اماکن دیگر پاس می دادند و به امور انتظامی این مناطق می پرداختند . امیر کبیر در دوران صدارت خود برای حفظ نظم و امنیت ، در محلات و خیابان های تهران ، تعدادی (( قراول خانه )) بنا نهاد و در راس کد خدایان محلات ، مقامی…

قانون آیین دادرسی کیفری، قانون آیین دادرسی مدنی، قانون مجازات اسلامی

قرار موقوفی تعقیب در صورت وجود هر یک از جهات شش گانه مقرر در قانون آ.د.ک صادر می شود و در سیستم قضایی ما قرار منع تعقیب به دو علت صادر می گردد: ۱- جرم نبودن عمل انتسابی ۲- فقدان دلایل کافی در توجه اتهام.چنان چه قرار منع تعقیب به علت جرم نبودن عمل انتسابی صادر شود از اعتبار امر مختومه برخوردار است و دیگر قابل تعقیب نیست اما چنان چه به اعتبار فقدان دلیل صادر شود فقط برای یکبار به تقاضای دادستان و تجویز دادگاه، تعقیب مجدد متهم ممکن است. در هر دو نوع این قرار نقض حریم اماکن خصوصی هیچ تأثیری ندارد. زیرا ارتباطی بین مبنای قرار و جهات آن و حریم اماکن خصوصی وجود ندارد. برای مثال در صورت شمول مرور زمان یا فسخ قانون یا فوت، گذشت، عفو، اعتبار…

قانون آیین دادرسی کیفری، قانون آیین دادرسی مدنی، قانون مجازات اسلامی

اگر حکم صادره از طرف متهم در دادگاه تجدیدنظر استان یا دیوان عالی کشور مورد اعتراض قرار بگیرد آیا محاکم مزبور حکم به نقض رای خواهند داد یا خیر؟قانونگذار برای تجدیدنظر‌خواهی در ماده ۲۴۰ ق.آ.د.ک جهاتی را تعیین کرده‌است‌که تجدیدنظرخواه مکلف است علت و جهات قانونی تجدیدنظرخواهی خود را اعلام کند. این جهات در ماده ۲۴۰ به شرح ذیل احصاء شده است:«الف- ادعای عدم اعتبار مدارک استنادی دادگاه یا فقدان شرایط قانونی شهادت در شهود و یا دروغ بودن شهادت آنها.ب- ادعای مخالف بودن رای با قانونج- ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی.د- ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رای.»آیا نقض حریم اماکن خصوصی در بند الف و ب قرار می گیرد و با استناد به آن می توان حکم به نقض رای محکومیت داد؟ برای پاسخ لازم است این…

مجازات، مجازات اسلامی

یکی از ارزشهای نو در این موضوع، توزیع عادلانه خسارت است. از دیرباز همه نظام‌های حقوقی درباره توزیع عادلانه ثروت و مشاغل و مزایا سخن گفته اند: ارسطو‌ عدالت را به معاوضی و توزیعی تقسیم می کند. معاوضی عدالتی است که خود به خود در معاملات ایجاد می شود و احتیاج به کنترل خارجی ندارد ولی عدالت توزیعی عدالتی است که بوسیله مقام های عمومی و دولتی در توزیع مشاغل و مزایا و مناصب به کار می رود. مثلاً دولت اسلامی مالیات بر درآمد می گیرند یا مالیات خرید و فروش یا بیمه رایگان برای تأمین اجتماعی افراد تهیدست تهیه می کنند اما نه ارسطو و پیروانش و نه سایر حکما تا سال های اخیر از توزیع عادلانه خسارت بحث نمی کردند همه از توزیع مشاغل و ثروت و مناصب سخن می‌گفتند در…

مجازات، مجازات اسلامی

یکی از ارزشهای نو در این موضوع، توزیع عادلانه خسارت است. از دیرباز همه نظام‌های حقوقی درباره توزیع عادلانه ثروت و مشاغل و مزایا سخن گفته اند: ارسطو‌ عدالت را به معاوضی و توزیعی تقسیم می کند. معاوضی عدالتی است که خود به خود در معاملات ایجاد می شود و احتیاج به کنترل خارجی ندارد ولی عدالت توزیعی عدالتی است که بوسیله مقام های عمومی و دولتی در توزیع مشاغل و مزایا و مناصب به کار می رود. مثلاً دولت اسلامی مالیات بر درآمد می گیرند یا مالیات خرید و فروش یا بیمه رایگان برای تأمین اجتماعی افراد تهیدست تهیه می کنند اما نه ارسطو و پیروانش و نه سایر حکما تا سال های اخیر از توزیع عادلانه خسارت بحث نمی کردند همه از توزیع مشاغل و ثروت و مناصب سخن می‌گفتند در…

حکومت، خاورمیانه

جهان در سال ۲۰۱۱ جهان متفاوتی بود. تحولات و رویدادهای سال ۲۰۱۱ شاید این سال را به‌عنوان یکی از سال‌های ماندگار در حافظه تاریخ معاصر ثبت کند. رویدادهایی که در شمال آفریقا و خاورمیانه رویداد بخش بزرگی از حوادث این سال رابه خود اختصاص داد.آتشی که محمد بو عزیزی، جوان تحصیلکرده و دستفروش تونسی در اعتراض به نظام حاکم برافروخت به سرعت تمام خاورمیانه را در برگرفت. تونس ،مصر، لیبی، اردن، بحرین، یمن ،عربستان و…شاهد موجی از اعتراضات مردمی بودند.موج تونسی نام اولیه‌ای بود که بر جنبش‌های خاورمیانه اطلاق گردید. بعدها هر کشوری بنا به تمایلات خود نام مورد نظر خود را بر آن گذاشت. بهار عربی ،بیداری اسلامی و خیزش‌های خاورمیانه شایع‌ترین اسم‌هایی است که به این جنبش‌ها اطلاق می شود.ازدهه ۱۹۵۰و۱۹۶۰ روند کسب استقلال جوامع عربی شروع شد. برخی از دولت‌های…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...