پایان نامه تعیین میزان اثر آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی دانش آموزان

۴-۱-اهداف پژوهش یکی از اهدافی که اخیراً در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است افزایش سطح خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی دانش آموزان است. دستیابی به این مهم راه را برای رسیدن به سایر اهداف آموزشی باز می کند. در این میان آموزش راهبردهای توانمندسازی روانشناختی به عنوان متغیری قابل اکتساب می تواند گام بزرگی در دستیابی به این هدف باشد. از این رو اهداف پژوهش حاضر عبارتند از: ۱-۴-۱-هدف کلی تعیین میزان اثر آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی دانش آموزان دختر مقطع سوم دوره اول دبیرستان. ۲-۴-۱-اهداف جزئی تعیین میزان اثر آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت هیجانی دانش آموزان. تعیین میزان اثر آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت شناختی دانش آموزان. ۵-۱-فرضیه های پژوهش ۱-۵-۱-فرضیه اصلی آموزش توانمندسازی روانشناختی برافزایش خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی…

پایان نامه ارتباط آموزش توانمندسازی روانشناختی با افزایش خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی

۲-۱-۲-عوامل مؤثر بر خلاقیت برخی پژوهشگران بر این عقیده اند که غالباً در افراد تمایل به انجام اعمال خلاقانه وجود دارد. اما آنها چنین تمایلاتی را به خاطر ترس از طرد شدن از سوی اجتماع بازداری می کنند. چنین افرادی ممکن است بیشتر به وسیله ی نیاز به پذیرش یا تعلق برانگیخته شوند و نه نیاز به تجربه تغییر و تنوع. چنین افرادی مطابق سنت ها و آداب و رسوم رفتار می کنند، پژوهشگران معتقدند که خلاقیت نیازمند فراتر رفتن از دیدگاههای سنتی متداول است(ریلی،۲۰۰۸). بنابراین افراد نیاز دارند در ترکیب مجدد چیزها با روش های جدید و مختلف احساس آزادی داشته باشند، حتی اگر این ترکیبات احمقانه یا اشتباه به نظر برسند(هاشمی،۱۳۹۱). استرنبرگ در نظریه “سرمایه گذاری” خود معتقد است که برای پرورش و سرمایه گذاری در خلاقیت باید به شش منبع…

پایان نامه تاثیر آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت شناختی دانش آموزان

۱-۲-خلاقیت ۱-۱-۲-تعاریف خلاقیت قرآن کریم هدف از خلقت انسان و جایگاه او را، رسیدن به مقام جانشینی حضرت حق و دست یافتن به آن مرحله از رشد و تکامل می داند که همچون او آفریننده و خلاق باشد. از این رو خلاقیت عالی ترین، پیچیده ترین و ارزشمندترین کارکرد ذهن انسان محسوب می شود. برای خلاقیت تعاریف مختلفی ارائه شده است. استرنبرگ (کافمن و استرنبرگ،۲۰۱۰) خلاقیت را شامل برقرار کردن ارتباطات جدید و تعریف جدید، دیدن چیزها از راه های جدید و تعریف جدید مسائل می داند. کرافت(۲۰۰۸) از “آب” به عنوان یک مضمون استعاره ای برای توصیف خلاقیت استفاده می کند و خلاقیت را به عنوان یک “سفر” اکتشافی پر ماجرا تعریف می کند. فرهنگ لغت جهانی جدید وبستر خلاقیت را اختراعات هنری یا عقلانی تعریف می کند.(کافمن و استرنبرگ، ۲۰۱۰) خلاقیت…

پایان نامه خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی دانش آموزان

۳-۱-۲-نظریه های روانشناختی خلاقیت نظریه تداعی گرایی و رفتارگرایی تعریف تداعی گرایان از خلاقیت را می توان در چنین عبارتی خلاصه کرد: خلاقیت عبارت است از پیوند دادن افکار برخاسته از تجربه به یکدیگر بر حسب قوانین فراوانی، تازگی، و وضوح. تداعی گرایان اعتقاد دارند که افکار جدید از افکار گذشته بر می خیزند و مکانیزم عمل آن ها آزمایش و خطاست. در این دیدگاه شخص خلاق کسی است که توانایی بیشتری در پیوند دادن افکار دور از هم دارد.مطابق با نظریه تداعی گرایی ارتباط دو ایده منجر به تفکر می گردد. وقتی ایده ای در ذهن باشد، ایده ی مشابه آن نیز به دنبال خواهد آمد. بنابراین وقتی فرد با مسئله ای روبرو می شود با تداعی اطلاعات قبلی که در ذهن دارد به ایده ای تازه برای حل مسئله دست می…

پایان نامه خلاقیت شناختی دانش آموزان

نظریه شناخت گرایی دیدگاه های شناخت خلاق بی نهایت متفاوتند. بین فرآیندهای شناختی اولیه(مثلاً: توجه، ادراک، حافظه و پردازش اطلاعات) و حل مسئله خلاق

رابطه وجود دارد. به علاوه بین هوش و حل مسئله، زبان و دیگر شاخص های تفاوت فردی نیز رابطه وجود دارد. این فرآیندهای پایه عموماً همیشگی و طبیعی هستند یعنی آن ها نمود جهانی دارند و در تمامی افراد آدمی مشترک هستند. در این دیدگاه فرد خلاق کسی است که فعالانه با محیط خود درگیر است و گیرنده صرف و غیر فعال تصادف ها نیست. افراد مختلف شیوه های متفاوتی از درک و دریافت جهان خارج را اتخاذ می کنند. آن ها اطلاعات را به شیوه ای مشخص دریافت می کنند و به شیوه ای خاص و فردگرایانه آن ها را تغییر می دهند و اطلاعات را بر حسب…

پایان نامه خلاقیت شناختی دانش آموزان

نظریه شناخت گرایی دیدگاه های شناخت خلاق بی نهایت متفاوتند. بین فرآیندهای شناختی اولیه(مثلاً: توجه، ادراک، حافظه و پردازش اطلاعات) و حل مسئله خلاق رابطه وجود دارد. به علاوه بین هوش و حل مسئله، زبان و دیگر شاخص های تفاوت فردی نیز رابطه وجود دارد. این فرآیندهای پایه عموماً همیشگی و طبیعی هستند یعنی آن ها نمود جهانی دارند و در تمامی افراد آدمی مشترک هستند. در این دیدگاه فرد خلاق کسی است که فعالانه با محیط خود درگیر است و گیرنده صرف و غیر فعال تصادف ها نیست. افراد مختلف شیوه های متفاوتی از درک و دریافت جهان خارج را اتخاذ می کنند. آن ها اطلاعات را به شیوه ای مشخص دریافت می کنند و به شیوه ای خاص و فردگرایانه آن ها را تغییر می دهند و اطلاعات را بر حسب…

خلاقیت و نوآوری، جمعیت شناختی

– اکثریت پاسخ دهندگان یعنی (۵۴ درصد) را زنان تشکیل داده اند بنابراین با تفاوت اندکی بیشتر پاسخ دهندگان زنان بوده اند. این می تواند به دلیل علاقه مندی بیشتر خانم ها به تولید محصولات صنایع دستی باشد خاصه اینکه صنایع دستی از دیرباز مورد علاقه زنان ایرانی بوده است و زنان بیش از مردان به این امر اشتغال داشته اند.– اکثریت پاسخ دهندگان با ۴۶% دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر و پس از آن به ترتیب ۳۰% با مدرک دیپلم، ۲۴% با مدرک فوق دیپلم و یک درصد نیز زیر دیپلم را تشکیل داده اند. با توجه به مشاهدات محقق اکثر افرادی که دارای تحصیلات کارشناسی بوده اند رشته تحصیلی دانشگاهی آنان نیز صنایع دستی بود. این امر نشان دهنده ورود نگاهی علمی تر به تولید صنایع دستی کشور و نوید دهنده خلاقیت…

پایان نامه شناسایی تفاوت اثر بخشی آموزش خلاقیت و آموزش راهبرد های فراشناختی در تغییر خودپنذارۀ تحصیلی دانش آموزان

۱-۵ تعاریف نظری و عملیاتی متغیر­ها ۱-۵-۱تعریف مفهومی راهبرد­های فراشناختی: فلاول بیان می­­کند که فراشناخت، دانش فرد درباره­ی فرایندهای شناختی خود است، و در بر گیرنده­­ی به عمل در آوردن، سامانیدن و هماهنگ کردن مجموعه­ی این جریان­هاست. فراشناخت انواع آگاهی درباره شناخت­ها یا فرایند­های اجرایی تصمیم­گیری است که موجود انسانی باید هم فرایند­های شناختی را انجام دهد و هم پیشرفت آن را بررسی کند. (بران و همکارانش، ۱۹۸۰) ۱-۵-۲تعریف مفهومی خلاقیت: فرایندی روانی فرض شده­است، که در آن به حل کردن، ایده پروری، مفهوم سازی، خلق اشکال هنری، نظریه­ها یا تولیدات یگانه و بدیع اقدام می­شود. در واقع بر اساس این تعاریف یکی از ملاک های متمایز فکر خلاقه از افکار غیر خلاقه اصل یگانه و ابداعی بودن فرض شده­است. (پیر خائفی،۱۳۸۴) ۱-۵-۳تعریف مفهومی خود پنداره تحصیلی: شبکه­ای از عقاید و باور­های مثبت…

پایان نامه آموزش راهبرد های فرا شناختی و خلاقیت و تاثیر آن بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان

۱-۵-۴ تعریف عملیاتی راهبرد­های فراشناختی: در این تحقیق راهبرد­های فراشناختی شامل آموزش فنون خود نظم­دهی TREE سکستون و همکاران(۱۹۸۸) می­باشد و شامل ۵ فرایند برنامه­ریزی، سازمان­دهی، نوشتن، ویرایش و اصلاح بوده که از طریق تولید و فعال کردن زمینه دانش، دانش­آموزان از طریق یادداشت جملات، ذکر دلایل فرضیه، بیان درستی فرضیه و تدوین متنی برای پایان نتیجه­گیری از فرضیه در طی ۱۰ جلسه می باشد. ۱-۵-۵ تعریف عملیاتی خلاقیت: در این تحقیق خلاقیت شامل یک بستۀ آموزشی شامل دست­سازه­های خلاقیت بصورت عملی است ودر طی ۱۰ جلسه از افراد خواسته می­شود تا به کمک ابزار ووسایل که عمدتاٌ در محیط زندگی به وفور یافت می­شوند خلاقانه به تولید ایده یا شی خاص بپردازند. ۱-۵-۶ تعریف عملیاتی خودپندارۀ تحصیلی: در این تحقیق شامل نمره­ای است که دانش­آموزان در آزمون خودپندارۀ تحصیلی (دلاور،۱۳۷۲) کسب می­کنند…

پایان نامه میزان اثر آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت هیجانی دانش آموزان

۶-۱-تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم الف)تعریف نظری توانمندسازی روانشناختی: به عقیده توماس و ولتهوس (۱۹۹۰) توانمندسازی روانشناختی، فرآیند افزایش انگیزه درونی انجام وظایف واگذار شده است و در مجموعه ای از ویژگی های شناختی زیر متجلی می شود: معنی داری، حق انتخاب، شایستگی و مؤثر بودن. ب)تعریف عملیاتی توانمندسازی روانشناختی: برنامه آموزشی کوتاه مدتی است که بر اساس مفاهیم بنیادی مدل شناختی توماس و لتهوس تدوین شده است. این مدل آموزش در قالب ۸ جلسه ۶۰ دقیقه ای اجرا شد. ج)تعریف نظری خلاقیت هیجانی: آوریل(۲۰۰۰،۱۹۹۹) رفتار را زمانی از نظر هیجانی خلاق تعریف می کند که ویژگی های نو گرایی، اثربخشی و اصالت را دارا باشد (فوکس،کومار و پورتر،۲۰۰۷). د)تعریف عملیاتی خلاقیت هیجانی: عبارتست از نمره ای که هر یک از آزمودنی ها در سیاهه خلاقیت هیجانی آوریل (ECI)کسب می کند. ه)تعریف نظری…

پایان نامه رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی های جمعیت شناختی با بهره وری وظایف سازمانی

۷-۱-۱-۲- مهمترین عوامل مؤثر در کاهش بهره وریمهمترین و عمده ترین عامل کاهش بهره وری منابع انسانی نامتوازن بودن درآمد و هزینه ا ست که مهمترین عامل در انگیزش منابع انسانی است. پس از آن مهمترین عوامل مؤثر در کاهش بهره وری در داخل یک سازمان به شرح زیر است: وجود تبعیض بین کارکنان (ناشی از ضعف مدیریت ناامنی شغلی موفق نبودن و بی میلی بر برنامه ریزی های میان مدت یا بلندمدت (ضعف مدیریت) مساعد نبودن محیط کاری مناسب عدم توجه به نیازهای واجب کارکنان کنترل نکردن (بی ثباتی در برنامه های کنترلی) ناهماهنگی رشته تحصیلی و شغلی استفاده نکردن از تخصص ها در مشاغل مربوط (ضعف مدیریت) بی برنامگی مدیریت فقدان کارآموزی (ضعف مدیریت) ناهماهنگی استعدادهای فردی و شغلی (ضعف مدیریت) بی کفایتی سرپرست بی علاقگی به کار فعلی و انتقال…

منابع پایان نامه روانشناسی و مقاله در مورد سلامت روان شناختی – دیدگاه ها

سلامت روان شناختی – دیدگاه ها ب) رویکرد روانکاوی : ۱- دیدگاه فروید : بنظر فروید اکثر مردم به درجات مختلف روان نژند هستند و سلامت روان شناختی یک ایده آل است نه یک هنجار آماری . به عقیده فروید ویژگی های خاصی برای سلامت روان شناختی ضرورت دارد . نخستین ویژگی خود آگاهی است . به نظر فروید خود آگاهی برای سلامت روان شناختی کفایت کننده نیست . می دانیم که زندگی اجتماعی بخودی خود متبع بالقوه غیر منطقی بودن است . فروید تقریباً ایده ای در مورد غیر منطقی بودن اعمال گروهی داشته است . او تمام جنبشهای سیاسی ، دموکراتیک یا استبدادی ، انقلابی یا ارتجاعی را فاسد و مردود می داند . به عقیده فروید انسان متعارف کسی است که مراحل رشد روان جنسی را با موفقیت گذرانیده باشد…

منابع پایان نامه روانشناسی و مقاله در مورد سلامت روان شناختی – دیدگاه ها

سلامت روان شناختی – دیدگاه ها ب) رویکرد روانکاوی : ۱- دیدگاه فروید : بنظر فروید اکثر مردم به درجات مختلف روان نژند هستند و سلامت روان شناختی یک ایده آل است نه یک هنجار آماری . به عقیده فروید ویژگی های خاصی برای سلامت روان شناختی ضرورت دارد . نخستین ویژگی خود آگاهی است . به نظر فروید خود آگاهی برای سلامت روان شناختی کفایت کننده نیست . می دانیم که زندگی اجتماعی بخودی خود متبع بالقوه غیر منطقی بودن است . فروید تقریباً ایده ای در مورد غیر منطقی بودن اعمال گروهی داشته است . او تمام جنبشهای سیاسی ، دموکراتیک یا استبدادی ، انقلابی یا ارتجاعی را فاسد و مردود می داند . به عقیده فروید انسان متعارف کسی است که مراحل رشد روان جنسی را با موفقیت گذرانیده باشد…

پایان نامه روانشناسی در مورد سلامت روان شناختی – دیدگاه ها

سلامت روان شناختی – دیدگاه ها دیدگاه اریک برن : نظریه « تحلیل ارتباط محاوره ای » اریک برن در واقع سازشی است بین روانکاوی و ارتباط متقابل. مختصر اینکه اریک برن معتقد است که انسان برخوردار از سلامت روان شناختی دارای این ویزگی ها است : بین حالت های من او ( من والدینی ، من کودکی و من بزرگسالی ) تعادل برقرار است و در صورت به هم خوردن این تعادل ، توانایی سازماندهی مجدد شخصیتش را دارد . نتیجه گیری بین فرد سالم بر اساس وضعیت چهارم (من خوب هستم ، تو خوب هستی ) است ، زیرا سه حالت قبلی به کودکان اختصاص دارند و الگوی شخصیت کودکی و افراد نابالغ هستند . انسان سالم در هر لحظه از نوع حالت نفسانی خودش اگاهی دارد. چون رفتار نانسان مبتنی…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...