دانشجویان دختر، ویژگی‌های فردی

۱-۲- پیشینه تحقیق و مبانی تجربی ۱-۱-۲- برخی مطالعات انجام شده در مورد سنجش رضایت خدمت‌گیرندگان در داخل کشور تحقیقات متعددی در زمینه موضوع مورد بررسی در سطح ایران انجام شده است که تعدادی از آن‌ها در این بخش گردآوری شده‌اند. این موارد عبارتند از:۱- ستاری (۱۳۸۷) در مطالعه‌ای تحت عنوان «بررسی میزان رضایت‌مندی خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر از نحوه ارایه خدمات بهداشتی و درمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل» نشان داد که ۸/۴۷ درصد از جانبازان، ۷۰ درصد از خانواده معظم شهدا و ۴/۷۲ درصد از آزادگان، از خدمات بهداشتی و درمانی بسیار راضی بوده‌اند که به لحاظ آماری معنا‌دار می‌باشد. در گروه جانبازان، خدمات مربوط به ارتز و پروتز، خدمات پاراکلینیکی، خدمات آزمایشگاهی، بیمه مکمل درمان، راهنمایی و همکاری کارکنان؛ در گروه آزادگان، خدمات آزمایشگاهی و خدمات…

پایان نامه تاثیر آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر

۱-۶ فرضیه های پژوهش: ۱-۶-۱ فرضیه های اصلی: آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پسر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی موثر است. آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی موثر است. آموزش مهارت های مقابله ای بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی موثر است. آموزش مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی موثر است. ۱-۶-۲ فرضیه های جانبی پژوهش: ۱) آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر کاهش استرس دانشجویان پسر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی مؤثر است. ۲) آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر کاهش استرس دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی مؤثر است. متن فوق تکه ای از…

پایان نامه اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رشته پرستاری

۱-۷ تعریف واژه ها و اصطلاحات: ۱-۷-۱ تعاریف مفهومی مهارت های مقابله ای: مقابله کردن عبارت است از تلاش هایی که برای کنترل و اداره کردن موقعیت هایی که به نظر خطرناک و تنش زا می رسند، به عمل می آید(آل کلینک[۱]،۲۰۰۱). از دیدگاه لازاروس و فولکمن[۲](۱۹۸۴)، مقابله عبارت است از تلاش های فکری، هیجانی و رفتاری فرد که هنگام رو به رو شدن با فشارهای روانی به منظور غلبه کردن، تحمل کردن یا به حداقل رساندن عوارض استرس به کار گرفته می شود(دافی[۳]،۱۹۹۹). در واقع مهارت های مقابله ای به شیوه ای که فرد برای تغییر شرایط، یا تفسیر شرایط استفاده می کند تا آن را مطلوب تر و کمتر تهدیدآمیز تلقی کند اشاره دارد(لازاروس،۱۹۹۳؛ فولکمن و لازاروس،۱۹۹۱). مدیریت استرس: به کاربردن راهبرد های مقابله ای مختلف( محیطی، اجتماعی، شناختی-رفتاری و فیزیولوژیکی)…

پایان نامه تاثیر آموزش مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رشته پرستاری

عملکرد تحصیلی: عملکرد یعنی فعالیتی که به نتیجه ای منجر شود و یا تغییری در محیط روی دهد. به بیان دیگر، رفتاری است که به عنوان پاسخ به یک امر از موجود زنده سر می زند و به نتایجی منجر می شود، به ویزه نتیجه ای که تا حدی محیط(شخص) را تعدیل کند(شعاری نژاد، ۱۳۷۵). عملکرد تحصیلی وضعیت پیشرفت و میزان یادگیری دانشجویان را در طول یک نیم سال یا یک سال تحصیلی براساس آموخته ها و دانش آن ها نشان می دهد و براساس آزمون های صورت گرفته در طول ترم یا پایان ترم تحصیلی مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد. ۱-۷-۲ تعاریف عملیاتی مهارت های مقابله و مدیریت استرس: در پژوهش حاضرمدیریت استرس از طریق پاسخ گویی دانشجویان به پرسشنامه مهارت های مقابله ای و مدیریت استرس([۱]CSI) مورد سنجش قرار…

دانلود پایان نامه بررسی تفاوت بین تعهد هویت دانشجویان دختر و پسر

عنوان کامل پایان نامه : بررسی رابطه تعهد هویت و ابراز وجود با احساس تنهایی در دانشجویان ۲-۳-۳- پیامدهای منفی نداشتن جرأت یا قدرت ابراز وجود همچنین از پیامد های منفی جرأت ورزی می توان به موارد زیر اشاره نمود: افسردگی، عصبانیّت از خود، احساس درماندگی، ناامیدی و نداشتن کنترل در زندگی؛ رنجیدگی و

عصبانیت از دیگران؛ ناکامی در بسیاری از موقعیّت­هایی که فرد نمی­تواند به خواسته خود برسد؛ انفجار خشم؛ اضطراب و در پی آن، اجتناب از افراد و موقعیت هایی که سبب ناراحتی و از میان رفتن فرصت های زیادی می شود؛ ضعف در روابط بین فردی و ناتوانی در بیان احساسات مثبت و منفی که باعث می­شود فرد مقابل از احساسات و خواسته­­های فرد اطلاعی نداشته باشد و نتواند اقدامی در جهت حصول آنها انجام دهد؛ مشکلات جسمانی مانند سردرد،…

دانلود پایان نامه تفاوت بین تعهد هویت دانشجویان دختر و پسر

عنوان کامل پایان نامه : بررسی رابطه تعهد هویت و ابراز وجود با احساس تنهایی در دانشجویان ۲-۳-۵- ابراز وجود در روانشناسی بالینی در دهه های ابراز وجود یا جرأت ورزی توجه بسیاری از روان شناسان و پژوهشگران بالینی را به خود جلب کرده است. اهمیت ابراز وجود یا جرأت ورزی در ارتباط های میان فردی، نقش مؤثر آن در فعالیت های اجتماعی و فراوانی رفتارهای غیر جرأت ورزانه در جمعیت های بالینی سبب شده است که در این زمینه پژوهش های زیادی صور ت گیرد و برنامه هایی تحت عنوان جرأت آموزی، طرح ریزی شود (بارتل، ویتلاک و فرانکس، ١٩٧۴ ؛ مارشال، کلتنر و ، مارشال، ١٩٨١ ؛ ای ملک م پ، واندرهات و دوریز ، ١٩٨٣ ؛ استاک، دی ویل و پنل؛ ١٩٨٣ ؛ دو بیا و مک ماری، ١٩٨۵ ؛…

دانلود پایان نامه بررسی تفاوت بین ابراز وجود دانشجویان دختر و پسر

عنوان کامل پایان نامه : بررسی رابطه تعهد هویت و ابراز وجود با احساس تنهایی در دانشجویان ۲-۴- پیشینه تحقیق با مروری بر تحقیقات انجام شده پیرامون تعهد هویت و احساس تنهای، نتیجه مطالعات نشان می دهد که در این زمینه تحقیق مشابه ای صورت نگرفته است. با این حال، مشاهدات نشان می دهد که اکثر پژوهش های موجود در این زمینه ارتباط بین سبک های هویت و احساس تنهایی اشاره دارد. در زیر به برخی از پژوهش های انجام شده پیرامون هویت و احساس تنهایی پرداخته می شود: الف- تعهد هویت و احساس تنهایی و عوامل روان شناختی مرتبط ناصحی(۱۳۹۰)، رابطه ی بین ادراک از سبک فرزند پروری و هویت با احساس تنهایی در میان دانشجویان دانشگاه الزهرا، را مورد مطالعه قرار داده است. هدف پژوهش تعیین میزان رابطه ادراک از سبک…

پایان نامه ارشد تفاوت بین ابراز وجود دانشجویان دختر و پسر

عنوان کامل پایان نامه : بررسی رابطه تعهد هویت و ابراز وجود با احساس تنهایی در دانشجویان ب) ابراز وجود و احساس تنهایی صاحب الزمانی و همکاران (۲۰۱۰) درتحقیقی تحت عنوان آموزش ابرازوجودبر احساس تنهایی وقاطعیت دانش آموزان دخترمقطع متوسطه دریافت که بین ابرازوجودبا احساس تنهایی رابطه منفی وباقاطعیت رابطه مثبت وجوددارد که با افزایش ابرازوجود، احساس تنهایی کاهش قاطعیت افزایش می یابد. تابع بردبار و همکاران(۱۳۸۸) درتحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه آموزش ابراز وجود بر احساس تنهایی در دانشجویان دختر شهر مازندران دریافتند که همبستگی بین ابراز وجود و احساس تنهایی منفی و معنادار بوده است. آدلف (۲۰۰۱) دریافت که افراد با ابراز وجود بالا احساس تنهایی کمتری نسبت به افراد با ابراز وجود پایین دارند. آرچر و همکاران(۲۰۰۱) دریافتند که بین ابراز وجود با احساس تنهایی رابطه معنادار و همبستگی منفی…

پایان نامه درباره:بررسی تفاوت بین احساس تنهایی دانشجویان دختر و پسر

عنوان کامل پایان نامه : بررسی رابطه تعهد هویت و ابراز وجود با احساس تنهایی در دانشجویان ج) تعهد هویت و جنسیت استریتمتر(۱۹۹۳) نشان داد که دختران با نمرات بالاتری از پسران هم سن خود در وضعیت اکتسابی به دست می آورند. رحیمی نژاد (۱۳۸۴) در تحقیق خود به منظور استاندارد کردن پرسشنامه گسترش یافته سنجش عینی هویت من آدامیز (۱۹۸۹) و مقایسه دختران و پسران در روابط بین فردی نشان داد که با بالا رفتن پایه ی تحصیلی میزان وضعیت مغشوش و زودرس در پسران کاهش و درصد وضعیت دیررس و اکتساب هویت افزایش می یابد. در درختران هویت مغشوش و زودرس با بالارفتن پایه کاهش ولی در صد هویت دیرررس و اکتساب هویت افزایش یافت. زودرسی عقدیتی و بین فر دی پسران بیش از دخران و دیررسی عقیدتی و بین فردی…

دانلود پایان نامه درباره تفاوت بین احساس تنهایی دانشجویان دختر و پسر

عنوان کامل پایان نامه : بررسی رابطه تعهد هویت و ابراز وجود با احساس تنهایی در دانشجویان جمع بندی دوره ی نوجوانی و جوانی که با تغییرات سریع جسمی، عاطفی، شناختی و رفتاری همراه است در گستره ی زندگی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده زیرا زیربنای آنچه که نوجوان در آینده می سازد و همچنین تمام دست آوردهای گذشته او در این دروه به محک تجربه گذاشته می شود و لذا چنانچه در این راه مشکلات غیرقابل حلی وجود داشته باشد ممکن است فرایند هویت یابی دچار انحراف شود بسیاری از بزهکاری ها رفتارهای انحرافی و مسایل تحصیلی ریشه در هویت آشفته و سردرگم دارند. زیرا تا زمانی که نوجوان نداند کیست نمی داند به کجا می خواهد برود. از آنجا که جوانان نسل آینده کشور محسوب می شوند و سرنوشت…

پایان نامه مهارت های شناختی و فراشناختی در دانشجویان دختر و پسر

راهبردهای شناختی[۱] به هرگونه رفتار ، اندیشه یا عمل گفته می شود که یادگیرنده در ضمن یادگیری، مورد استفاده قرار می دهد و هدف آن کمک به فراگیری، سازماندهی و ذخیره سازی دانش ها و مهارت ها و نیز سهولت بهره برداری از آن ها در آینده است. بطور کلی راهبردهای شناختی به ما کمک می کند تا اطلاعات تازه را برای ترکیب با اطلاعات قبلا آموخته شده و ذخیره سازی آن ها در حافظه دراز مدت آماده کنیم و در حقیقت می توان گفت که ابزارهای یادگیری هستند. و این ابزارها عبارتند از : ۱ ) تکرار و مرور ۱-۱- تکرار و مرور ویژه موضوع های ساده غیر معنی دار الف- بخش به بخش حفظ کردن مطالب ب- مکرر خوانی ج- مطالعه با فاصله د- مکرر نویسی ه- تکرار یک مطلب مهم…

پایان نامه پیش‏ بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر

عنوان کامل پایان نامه :پیش‏ بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر ۳-۱- ضرورت و اهمیت پژوهش: اریکسون (۱۹۸۰) دستیابی به صمیمیت را هدف اصلی در اوایل بزرگسالی بیان می‏کند. جوانان نیاز دارند تا با دیگران رابطه عاطفی و صمیمانه برقرار کنند (بیابانگرد، ۱۳۸۴). آنها بخش عمده از وقت خود را به دنبال صمیمیت و جستجو برای تعاملات اجتماعی صمیمانه با دوستان، خانواده و شریک احساسی خود می‏باشند. کسانی که نمی‏توانند در جوانی ارتباط صمیمانه بر‏قرار کنند احساس انزوا خواهند کرد (شولتز، ۱۳۸۷).برقراری ارتباطات صمیمانه می‏تواند با ترس و اضطراب همراه باشد. افراد ممکن است نگران این باشند که آیا روابط‏شان موفق خواهد شد، آیا تکنیک‏های درستی را به کار می‏برند، و آیا اگر کسی را پیدا کردند در نهایت خوشحال خواهند بود؟ برای…

پایان نامه پیش‏ بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر

عنوان کامل پایان نامه :پیش‏ بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر ۳-۱- ضرورت و اهمیت پژوهش:اریکسون (۱۹۸۰) دستیابی به صمیمیت را هدف اصلی در اوایل بزرگسالی بیان می‏کند. جوانان نیاز دارند تا با دیگران رابطه عاطفی و صمیمانه برقرار کنند (بیابانگرد، ۱۳۸۴). آنها بخش عمده از وقت خود را به دنبال صمیمیت و جستجو برای تعاملات اجتماعی صمیمانه با دوستان، خانواده و شریک احساسی خود می‏باشند. کسانی که نمی‏توانند در جوانی ارتباط صمیمانه بر‏قرار کنند احساس انزوا خواهند کرد (شولتز، ۱۳۸۷).برقراری ارتباطات صمیمانه می‏تواند با ترس و اضطراب همراه باشد. افراد ممکن است نگران این باشند که آیا روابط‏شان موفق خواهد شد، آیا تکنیک‏های درستی را به کار می‏برند، و آیا اگر کسی را پیدا کردند در نهایت خوشحال خواهند بود؟ برای خیلی‏ها…

پایان نامه ارشد ترس از صمیمیت در دانشجویان دختر و پسر

عنوان کامل پایان نامه :پیش‏ بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر ۶-۱- تعریف مفهومی متغیر ها:ترس از صمیمیت: ناتوانی فرد برای تبادل افکار و احساسات مهم شخصی، در نتیجه اضطراب، با فرد دیگری که ارزش زیادی برای او دارد، گفته می‏شود که دربردارنده سه ویژگی معرف است: ۱- محتوا (انتقال اطلاعات شخصی) ۲- ظرفیت هیجانی (احساسات قوی درباره اطلاعات شخصی تبادل شده) ۳- آسیب پذیری (دسکاتنر و ثلن، ۱۹۹۱).سبک دلبستگی: دلبستگی فرآیندی است که بین مادر (یا مراقب اولیه) و کودک در ماه‏های اولیه تولد با ایجاد یک ارتباط عاطفی و هیجانی متقابل به وجود می‏آید. این دلبستگی اولیه، اساس روابط بعدی کودک با دیگران را شکل می‏دهد (مین، کاپلان و کسیدی، ۱۹۸۵). انواع سبک‏های دلبستگی، دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن اجتنابی و دلبستگی…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...