دیدگاه آیات |
![]() |
غریزه جنسی در آیات و روایات، از دیدگاه قرآن
۳- حق عبارت است از اعتبارى خاص- غیر از اعتبار سلطنت و ملک- که داراى آثارى ویژه است، یکى از آن آثار، سلطنت بر فسخ در حق خیار یا بر تملک به عوض در حق شفعه و یا بدون عوض در حق تحجیر مىباشد .۴- حق عبارت است از اعتبارى خاص- غیر از اعتبار ملک و سلطنت- که نزد عقلا سلطنت بر اسقاط و نقل را در پى دارد. بنابر این تعریف، حق، سلطنت و قدرت اعتبارى بر اسقاط و نقل نیست؛ لیکن نزد عقلا هر صاحب حقّى بر متعلق حق خود و تصرف در آن سلطنت دارد.۵- حق با حکم یکى است و تنها تفاوت آن دو در آثار است. در این دیدگاه، حق عبارت است از حکم تکلیفى یا وضعى که به فعل انسان تعلق مىگیرد و قابل اسقاط است، تفاوت…
دانلود پایان نامه : دیدگاه مکتب اسلام دربارهی بازی:
دیدگاه مکتب اسلام دربارهی بازی: در مکتب آسمانی اسلام نیز به بازی به عنوان عامل رشد و پیشرفت انسان توجه شده است. بازی در قرآن چندین بار آمده است و مفسرین قرآنی در تعبیر و تفسیر نظرات مختلفی آورده اند از جمله راغب اصفهانی می گوید در صورتی که می گوییم فلانی بازی کرد که از فعل خود مقصود صحیحی در نظر نداشته باشد. این تعریف چندان مقبول نیفتاده است. علامه طباطبایی می فرماید بازی کار یا کارهایی است که هدف خیالی دارد و از نظم و نسقی خیالی برخوردار است مانند بازی های کودکان و زندگی این دنیا به این جهت بازی است(آیات ۳۲ انعام، ۶۴ عنکبوت و ۳۶ محمد«ص» که همچون بازی کودکان سریع البطلان است زیرا کودکان با شور و ولع ساعتی برای بازی اجتماع می کنند و به سرعت…
حیات طیبه از دیدگاه فیلسوفان و متفکران مسلمان
حیات طیبه از دیدگاه فیلسوفان و متفکران مسلمان تفسیر حیات معقول از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری علامه جعفری در توصیف حیات معقول یا به عبارتی «حیات آنچنانکه باید باشد» ابتدا به آیاتی از قرآن کریم که به این نوع حیات اشاره دارد میپردازند. ازجملهی این آیات میتوان به آیهی ۹۷ سوره نحل اشاره کرد که میفرماید: «من عمل صالحا من ذکر او انثی فلنحیینه حیاه طیبه»(هر کس از مرد یا زن عمل صالح انجام دهد، او را با “حیات پاکیزه” (که همان حیات معقول است) احیاء میکنیم.) و یا در آیهی ۱۶۲ سورهی انعام میفرماید: «یثبت الله الذین آمنوا بالقول الثابت فی الحیات الدنیا و فی الاخره (خداوند کسانی را که ایمان آوردهاند، با قول ثابت در حیات دنیوی و اخروی ثابت می کند.) علامه جعفری در توضیح این آیه بیان میکنند که…
پایان نامه روانشناسی : حیات طیبه از دیدگاه فیلسوفان و متفکران مسلمان
حیات طیبه از دیدگاه فیلسوفان و متفکران مسلمان تفسیر حیات معقول از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری علامه جعفری در توصیف حیات معقول یا به عبارتی «حیات آنچنانکه باید باشد» ابتدا به آیاتی از قرآن کریم که به این نوع حیات اشاره دارد میپردازند. ازجملهی این آیات میتوان به آیهی ۹۷ سوره نحل اشاره کرد که میفرماید: «من عمل صالحا من ذکر او انثی فلنحیینه حیاه طیبه»(هر کس از مرد یا زن عمل صالح انجام دهد، او را با “حیات پاکیزه” (که همان حیات معقول است) احیاء میکنیم.) و یا در آیهی ۱۶۲ سورهی انعام میفرماید: «یثبت الله الذین آمنوا بالقول الثابت فی الحیات الدنیا و فی الاخره (خداوند کسانی را که ایمان آوردهاند، با قول ثابت در حیات دنیوی و اخروی ثابت می کند.) علامه جعفری در توضیح این آیه بیان میکنند که…
پایان نامه روانشناسی در مورد طبقهبندی اهداف تربیتی از دیدگاه اسلام
طبقهبندی اهداف تربیتی از دیدگاه اسلام معیار و ملاک طبقهبندی اهداف تربیتی در اسلام، ناظر بر خود انسان است. وقتی از دیدگاه اسلام به انسان مینگریم، دارای پیشفرضهایی اساسی هستیم که تعیینکنندهی نوع نگرش ما به انسان است؛ مانند اینکه انسان و جهان، آفریدهی خداوند است و او خلیفهی خدا بر زمین بوده، از هدایت ذاتی و تکوینی (فطرت) برخوردار است؛ بنابراین اگر بخواهیم اهداف مندرج در متون دینی را طبقهبندی کنیم، باید ملاک این طبقهبندی را نیز از خود دین اخذ کنیم. نمیتوان خارج از دیدگاه دین دربارهی انسان، ملاک و معیاری برگزید و با توجه به آن، درصدد طبقهبندی اهداف دینی برای نیل به خواستهی خود برآمد. درواقع، نباید خواستهی خود را بر دین تحمیل کرده، برای مشروعیت دادن به آن به گزارههای دینی (آیات و روایات) تمسک نمود. بهبیاندیگر، همان…
پایان نامه روانشناسی در مورد طبقهبندی اهداف تربیتی از دیدگاه اسلام
طبقهبندی اهداف تربیتی از دیدگاه اسلام معیار و ملاک طبقهبندی اهداف تربیتی در اسلام، ناظر بر خود انسان است. وقتی از دیدگاه اسلام به انسان مینگریم، دارای پیشفرضهایی اساسی هستیم که تعیینکنندهی نوع نگرش ما به انسان است؛ مانند اینکه انسان و جهان، آفریدهی خداوند است و او خلیفهی خدا بر زمین بوده، از هدایت ذاتی و تکوینی (فطرت) برخوردار است؛ بنابراین اگر بخواهیم اهداف مندرج در متون دینی را طبقهبندی کنیم، باید ملاک این طبقهبندی را نیز از خود دین اخذ کنیم. نمیتوان خارج از دیدگاه دین دربارهی انسان، ملاک و معیاری برگزید و با توجه به آن، درصدد طبقهبندی اهداف دینی برای نیل به خواستهی خود برآمد. درواقع، نباید خواستهی خود را بر دین تحمیل کرده، برای مشروعیت دادن به آن به گزارههای دینی (آیات و روایات) تمسک نمود. بهبیاندیگر، همان…
پایان نامه روانشناسی : دیدگاه وجود گرایان فرانکل
دیدگاه وجود گرایان فرانکل افراد بسیاری به جای اینکه مسئولیت یافتن راه سالم زندگی را بپذیرند، وانمود می کنند که سایقهای زیستی آنها، زندگیشان را کنترل می کند. البته این ما هستیم که تصمیم میگیریم چنین افسانه ای را باور کنیم. سارتر میگوید: انسان غیر از آنچه از خودش میسازد چیزی نیست. این اولین اصل وجودگرایی است(پروچیسکا و جان سی ترجمه سیدمحمدی،۱۳۸۶). فرانکل، پذیرفتن مسئولیت را امری ضروری می داند و قاطعانه به آن تکیه دارد. روش درمان او این است؛ چنان زندگی کن که گویی بار دومی است که به دنیا آمدهای، و اینک در حال انجام خطاهایی هستی که در زندگی نخستین مرتکب شده بودی. هیچ قاعده کلی، بهتر از این نمیتواند احساس مسئولیت و حس وظیفه شناسی را در انسان بیدار کند(فرانکل،ترجمه صالحیان و میلانی،۱۳۸۵، به نقل از نعمتی۱۳۸۷)….
دیدگاه وجود گرایان فرانکل
دیدگاه وجود گرایان فرانکل افراد بسیاری به جای اینکه مسئولیت یافتن راه سالم زندگی را بپذیرند، وانمود می کنند که سایقهای زیستی آنها، زندگیشان را کنترل می کند. البته این ما هستیم که تصمیم میگیریم چنین افسانه ای را باور کنیم. سارتر میگوید: انسان غیر از آنچه از خودش میسازد چیزی نیست. این اولین اصل وجودگرایی است(پروچیسکا و جان سی ترجمه سیدمحمدی،۱۳۸۶). فرانکل، پذیرفتن مسئولیت را امری ضروری می داند و قاطعانه به آن تکیه دارد. روش درمان او این است؛ چنان زندگی کن که گویی بار دومی است که به دنیا آمدهای، و اینک در حال انجام خطاهایی هستی که در زندگی نخستین مرتکب شده بودی. هیچ قاعده کلی، بهتر از این نمیتواند احساس مسئولیت و حس وظیفه شناسی را در انسان بیدار کند(فرانکل،ترجمه صالحیان و میلانی،۱۳۸۵، به نقل از نعمتی۱۳۸۷)….
پایان نامه ارشد حقوق: مؤلفه های هوش اخلاقی ازدیدگاه قرآن کریم وائمه معصومین(ع)
۱-درستکاری درستکاری یا عمل صالح، میوه درخت ایمان است. هرجادرقرآن به ایمان اشاره شده به دنبال آن عمل صالح آورده شده واین نشانگر این است که ایمان بدون عمل صالح ممکن نیست. عمل صالح آثارزیادی به دنبال دارد که درچند آیه به آن اشاره شده است: “یا ایها الذین امنوا اتقوالله وکونوا مع الصادقین؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، ازخدا پروا کنید وبا راست گویان باشید”(سوره توبه، آیه ۹). “والذین امنوا وعملوالصالحات اولئک اصحاب الجنه هم فیها خالدون؛ وکسانی که ایمان آورده اند وکارهای شایسته کردند، اهل بهشت هستند ودرآن جاودانه خواهندبود”(سوره بقره، آیه۸۲). پیامبر(ص) می فرمایند: ” ای علی اگرچهارخصوصیت درکسی باشد اسلام او کامل است؛ راستگویی، سپاسگزاری، شرمساری وخوش اخلاقی”(حرانی،۱۳۸۵: ۱۹). امام علی(ع) خطاب به مالک می فرمایند:” برترین شادمانی زمامداران میان مردم است”(حرانی،۱۳۸۵: ۲۱۹). ۲-مسئولیت پذیری درقرآن درموردواژه مسئولیت…
خرید اینترنتی فایل پایان نامه : دیدگاه الگوهای شرطی سازی و یادگیری
دیدگاه الگوهای شرطی سازی و یادگیری الگوهای شرطی سازی و یادگیری اعتیاد فرض میکنند که حالت دارویی محرکی غیر شرطی است که با چندین علامت در محیط مصرف کننده تداعی میشود. این علامتها محرکهای شرطی قدرتمندی می شوند و میتوانند به از سرگیری رفتار دارو خواهی کمک کنند. ویلکر[۱](۱۹۷۳) اعلام داشت که محرکهای محیطی از طریق شرطی سازی کلاسیک توانایی فراخوانی نشانه های ترک دارو را کسب می کنند به علاوه این نشانه های دارو یا یادآوری دارو، موجب اشتیاق مصرف دارو شده و نقش مهمی در ایجاد برگشت ایفا میکنند (ویلکر، ۱۹۷۳ ؛ اوبرین، چایلدرس، مک للان و ارمن[۲] ۱۹۹۲،۲ ؛پولس،هینسون، وسیگل[۳]، ۱۹۸۱،۳ ؛ به نقل از روزنهان و سلیگمن، ۱۳۸۵) ۲-۱-۲-۱-۶- نقش تکامل شخصیت در اعتیاد: از نظر روان کاوان، شخصییت فرد در طول رشد خود از سه مرحله تکاملی عبور…
خرید اینترنتی فایل پایان نامه : دیدگاه الگوهای شرطی سازی و یادگیری
دیدگاه الگوهای شرطی سازی و یادگیری الگوهای شرطی سازی و یادگیری اعتیاد فرض میکنند که حالت دارویی محرکی غیر شرطی است که با چندین علامت در محیط مصرف کننده تداعی میشود. این علامتها محرکهای شرطی قدرتمندی می شوند و میتوانند به از سرگیری رفتار دارو خواهی کمک کنند. ویلکر[۱](۱۹۷۳) اعلام داشت که محرکهای محیطی از طریق شرطی سازی کلاسیک توانایی فراخوانی نشانه های ترک دارو را کسب می کنند به علاوه این نشانه های دارو یا یادآوری دارو، موجب اشتیاق مصرف دارو شده و نقش مهمی در ایجاد برگشت ایفا میکنند (ویلکر، ۱۹۷۳ ؛ اوبرین، چایلدرس، مک للان و ارمن[۲] ۱۹۹۲،۲ ؛پولس،هینسون، وسیگل[۳]، ۱۹۸۱،۳ ؛ به نقل از روزنهان و سلیگمن، ۱۳۸۵) ۲-۱-۲-۱-۶- نقش تکامل شخصیت در اعتیاد: از نظر روان کاوان، شخصییت فرد در طول رشد خود از سه مرحله تکاملی عبور…
پایان نامه مدیریت با موضوع شخصیت از دیدگاه اسلام و قرآن
شخصیت از دیدگاه اسلام و قرآن به قول یکی از دانشمندان اسلام شناس معاصر ایرانی، انسان در جهان بینی اسلامیداستانی شگفت دارد، انسان مخلوقی است که هنگام زاده شدن بالقوه کمالاتی دارد که میتوان به آنها فعلیت داد. علی (ع) میفرماید بدی و ناسلامتی در طبیعت هر کس نهان است اگر شخص بر طبیعت خود غالب آید بدی در ضمیر، ناخودآگاه خود مخفی میماند و اگر غالب نیاید، بدی مانند آتش فشانی سرانجام دهان باز میکند و خود و محیطش را به بیماری و تباهی میکشاند. (عبدالکریم ۱۳۶۱) (نوری تاجر ۱۳۷۶) اسلام عوامل تکامل دهنده اش را شامل وراثت، محیط طبیعی و جغرافیایی، محیط اجتماعی و عوامل فرهنگی و تاریخی میدانند، اسلام خیلی قبل از فروید طبیعت انسان را به سه قسمت تقسیم نمود که هر یک از این سه قسمت در فطرت…
پایان نامه مدیریت با موضوع شخصیت از دیدگاه اسلام و قرآن
شخصیت از دیدگاه اسلام و قرآن به قول یکی از دانشمندان اسلام شناس معاصر ایرانی، انسان در جهان بینی اسلامیداستانی شگفت دارد، انسان مخلوقی است که هنگام زاده شدن بالقوه کمالاتی دارد که میتوان به آنها فعلیت داد. علی (ع) میفرماید بدی و ناسلامتی در طبیعت هر کس نهان است اگر شخص بر طبیعت خود غالب آید بدی در ضمیر، ناخودآگاه خود مخفی میماند و اگر غالب نیاید، بدی مانند آتش فشانی سرانجام دهان باز میکند و خود و محیطش را به بیماری و تباهی میکشاند. (عبدالکریم ۱۳۶۱) (نوری تاجر ۱۳۷۶) اسلام عوامل تکامل دهنده اش را شامل وراثت، محیط طبیعی و جغرافیایی، محیط اجتماعی و عوامل فرهنگی و تاریخی میدانند، اسلام خیلی قبل از فروید طبیعت انسان را به سه قسمت تقسیم نمود که هر یک از این سه قسمت در فطرت…
پایان نامه حقوق در مورد : دیدگاه فقه و حقوق کیفری نسبت به ضمان نسبی
دیدگاه فقه و حقوق کیفری نسبت به ضمان نسبی در سالهای اخیر در حوادث ناشی از کار یا تصادفات که در مراجع قضایی اقامه میگشت، دادرس جهت تعیین مقصر یا مقصرین حادثه پرونده را به کارشناسان فنی و پزشکان قانونی ارجاع میداد که بعضی کارشناسان در گزارشهای خود علاوه بر مشخص نمودن طرفین حادثه، در تحقق خسارات جانی و مالی، میزان تأثیر آن را به شکل درصدی معین مینمودند، درحالیکه نص قانون مجازات اسلامی برخلاف آن بود و بنا را بر تساوی مسئولیت قرار داده بود و ضمان نسبی را نپذیرفته بود. قانون مجازات اسلامی جدید با تجدیدنظر در ضوابط تشخیص عامل ضامن در اجتماع اسباب طولی به مبانی متغایری تمسک جسته است که ضمن مخالفت مواردی از آن با موازین شرعی و عقلی، با برخی مواد همین قانون نیز معارض است که…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 07:35:00 ق.ظ ]
|