پایان نامه ارشد حقوق: مؤلفه های هوش اخلاقی ازدیدگاه قرآن کریم وائمه معصومین(ع)

۱-درستکاری درستکاری یا عمل صالح، میوه درخت ایمان است. هرجادرقرآن به ایمان اشاره شده به دنبال آن عمل صالح آورده شده واین نشانگر این است که ایمان بدون عمل صالح ممکن نیست. عمل صالح آثارزیادی به دنبال دارد که درچند آیه به آن اشاره شده است: “یا ایها الذین امنوا اتقوالله وکونوا مع الصادقین؛ ای […]

کار و اشتغال از دیدگاه قرآن

در بسیاری از آیات قرآن کریم کلمه « عمل » و مشتقات آن به چشم می‌خورد (حدود ۱۲۵ بار ) که در بسیاری از آن‌ها کار به عنوان جوهر وجودی انسان و وسیله‌ی تکامل او و نیز عامل صیقل روح است و از این راه انسان به روزی مقرر دست پیدا خواهد کرد و معیشت […]

قوامیت و ریاست شوهر بر زن از دیدگاه قرآن

با توجه به این که عقل بر این مطلب صحه می‌گذارد که برای استمرار حیات خانواده و برقراری نظم و جلوگیری از هر گونه هرج و مرج به مدیر و رئیسی نیاز است تا تدبیر و اداره‌ی امور آن را به عهده بگیرد، شرع مقدس نیز به سبب اهمیت موضوع در کتاب آسمانی قرآن مجید […]

امر به معروف و نهی از منکر، از دیدگاه قرآن

۲-۳-۱- ۲- ۶- چگونگی اعمال نظارت از سوی قوه قضاییهبر طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی قوه قضاییه قوه ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتمایی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت بوده و عهده دار وظایف زیراست:۱- رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات واخذ تصمیمات و اقدام […]

بانکداری اسلامی، از دیدگاه قرآن، حوزه و دانشگاه

[۱۴۳] – شورای نگهبان ، نظریه شماره ۳۸۴۵ مورخ ۱۶/۴/۶۴ ، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران.[۱۴۴] – صافی گلپایگانی، پاسخ مورخ ۱۲/۱/۸۲ به استفتای پژوهشکده حوزه و دانشگاه قم.[۱۴۵] – در فصل آتی بطور مشروح به این امر می پرذازیم.[۱۴۶] – مرکز تحقیقات فقهی قوه قضاییه، مجموعه آرای فقهی ـ قضایی در امور حقوقی، قم، […]

بانکداری اسلامی، از دیدگاه قرآن، اقتصاد اسلامی

ح

ائری، سیدکاظم، مجموعه سخنرانیها و مقالات چهارمین سمینار بانکداری اسلامی ،مؤسسه بانکداری اسلامی، تهران،۱۳۷۲٫ درویشی، ابراهیم، مبانی شرعی و قانونی مطالبه خسارت تأخیر تأدیه توسط بانک ها: نظریه فقها و حقوقدانان، مجله تازه های اقتصاد، شماره ۸۴، دیماه ۱۳۷۸٫ رضایی، مجید، بررسی فقهی جریمه تأخیر تأدیه، فصلنامه اقتصاد اسلامی، شماره ۶، سال ۱۳۸۰٫ سیستانی،آیت الله […]

از دیدگاه قرآن، حوزه و دانشگاه، اقتصاد اسلامی

[۱۳۱] – مطهری، مرتضی، سلسله یادداشت ها، جلد چهارم، انتشارات صدرا، تهران ،۱۳۷۷، ص ۴ و ۲۹۳٫[۱۳۲] – حکیمی، محمدرضا, محمد حکیمی و علی حکیمی, الحیاه، ج۵ ،دفتر تبلیغات اسلامی، قم ، ۱۳۶۳ ، ص ۴۰۴ .[۱۳۳] – احمدوند، معروف علی، حکمت تحریم ربا در اندیشه فقهی استاد شهید مطهری ،فصلنامه فقه (کاوشی نو در […]

بانکداری اسلامی، از دیدگاه قرآن، اقتصاد اسلامی

جعفر پور، جمشید، « ربا، نگاهی دیگر»، مجله متین، شماره ۱۳، زمستان ۸۰٫ حائری، سیدکاظم، مجموعه سخنرانیها و مقالات چهارمین سمینار بانکداری اسلامی ،مؤسسه بانکداری اسلامی، تهران،۱۳۷۲٫ درویشی، ابراهیم، مبانی شرعی و قانونی مطالبه خسارت تأخیر تأدیه توسط بانک ها: نظریه فقها و حقوقدانان، مجله تازه های اقتصاد، شماره ۸۴، دیماه ۱۳۷۸٫ رضایی، مجید، بررسی […]

از دیدگاه قرآن، جامعه اسلامی، شأن نزول آیه

۳-۱- مبارزه قرآن با تبعیض نژادیالف – بررسی تبعیض نژادی از دیدگاه قرآن :یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوبًا وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ. (حجرات: ۱۳)ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله […]

کرامت انسانی، دیدگاه قرآن، صراط مستقیم

دیدگاه قرآن کریم در مورد رفتار مسالمت‏آمیز:ازروز نخست که انسان آفریده شد،خداوند کتابهای آسمانی را درمسیرانسانها قرارداد تا راهنمای زندگی اوباشند، قرآن کریم که کامل ترین کتاب آسمانی است،درحقیقت امانتی است که خدا دربین انسانها قرارداده تا ازاین رهگذر عمل به تعالیم آن،خلقت معنا یابد وآفرینش تفسیر شود.،خداوند به انسان وعده داده است که اگربه […]

دیدگاه قرآن، مصلحت گرایی، نظام اسلامی

جمعى گفته‏اند دایره شعوب گسترده ‏تر از دایره قبائل است، همانطور که” شعب” امروز بر یک” ملت” اطلاق مى‏شود.بعضى” شعوب” را اشاره به” طوائف عجم” و” قبائل” را اشاره به” طوائف عرب” مى‏دانند:و بالآخره بعضى دیگر” شعوب” را از نظر انتساب انسان به مناطق جغرافیایى، و” قبائل” را ناظر به انتساب او به نژاد و […]

رفتارمسالمت آمیز، از دیدگاه قرآن، حقوق بین الملل

۵)درفصل پنجم دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درخصوص اقلیت ها اشاره خواهد شد.۶) درانتهای پایان نامه، نتیجه گیری ازمباحث ارائه شده، بیان می شود.فصل اول:اقلیت ها وجایگاه آنان درادیان الهی وحقوق بین المللبخش اول:بررسی رفتارمسالمت آمیزدرادیان الهی(یهود ومسحیت):۱)دین یهوددین یهود، یکی از ادیان الهی است که. پیروان این دین، خود را پیرو پیامبر الهی؛ یعنی حضرت […]

کرامت انسانی، دیدگاه قرآن، صراط مستقیم

دیدگاه قرآن کریم در مورد رفتار مسالمت‏آمیز:ازروز نخست که انسان آفریده شد،خداوند کتابهای آسمانی را درمسیرانسانها قرارداد تا راهنمای زندگی اوباشند، قرآن کریم که کامل ترین کتاب آسمانی است،درحقیقت امانتی است که خدا دربین انسانها قرارداده تا ازاین رهگذر عمل به تعالیم آن،خلقت معنا یابد وآفرینش تفسیر شود.،خداوند به انسان وعده داده است که اگربه […]

دیدگاه قرآن، مصلحت گرایی، نظام اسلامی

جمعى گفته‏اند دایره شعوب گسترده ‏تر از دایره قبائل است، همانطور که” شعب” امروز بر یک” ملت” اطلاق مى‏شود.بعضى” شعوب” را اشاره به” طوائف عجم” و” قبائل” را اشاره به” طوائف عرب” مى‏دانند:و بالآخره بعضى دیگر” شعوب” را از نظر انتساب انسان به مناطق جغرافیایى، و” قبائل” را ناظر به انتساب او به نژاد و […]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...