پایان نامه تجزیه و تحلیل رفتار حرکتی حیوانات

 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب دانشکده فنی مهندسی پایان نامه کارشناسی مهندسی برق- تکنولوژی الکترونیک عنوان: پروژه تجزیه و تحلیل رفتار حرکتی حیوانات چکیده مطالبپایه این پروژه بر اساس نرم افزار LABVIEW و با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر نوشته شده است. از این پروژه در آزمایشگاه های دارو سازی به منظور تجزیه و تحلیل حرکات حیوانات استفاده می گردد. بدلیل اینکه برای انجام آزمایشات رفتاری حضور انسان بر روی حرکات حیوانات تاثیر گذار است، لذا با استفاده از دوربین فیلم برداری حرکات ضبط شده و در برنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در این نرم افزار ابتدا باید تنظیمات زیر انجام شود: تنظیمات مربوط به محیط پردازشی ( محیطی که حیوان در آن حرکت می کند از محیط اطراف ایزوله می شود) تنظیمات مربوط به نقاط آزمایش (…

رشته روانشناسی : طبقه بندی هدف های آموزشی روانی- حرکتی – تربیت بدنی

طبقه بندی هدف های آموزشی روانی- حرکتی – تربیت بدنی حوزه روانی- حرکتی به زمینه مهارت های حرکتی یا فعالیت های بدنی ارتباط دارد. به عبارت دیگر، هر فعالیتی که علاوه بر جنبه روانی دارای جنبه جسمانی هم باشد، در این حوزه جای دارد (سیف، ۱۳۸۰). رمضانی نژاد (۱۳۸۶) معتقد است اهداف این حیطه جزء اهداف درجه اول و بسیار مهم تربیت بدنی و ورزش است. همه حرکات آدمی براساس یک نظم منطقی درشش سطح حرکات بازتابی[۱]، حرکات بنیادی[۲]، توانایی های ادراکی[۳]، توانایی های جسمانی[۴]، حرکات مهارتی[۵] و ارتباط غیر کلامی[۶] قرار گرفته است. در هر یک از این طبقات، حرکات و توانایی‌های بسیار زیادی وجود دارد. بنابراین اهداف وفعالیت های حیطه روانی- حرکتی از اهمیت زیادی در رشته تربیت بدنی و ورزش برخوردار است و بخش مهمی از اهداف اختصاصی آن را…

پایان نامه در مورد مشکلات رفتاری برونی سازی و آمادگی اعتیاد

سازه مشکلات رفتاری برونی سازی اشاره به آن دسته از مشکلات رفتاری دارد که در رفتاری بیرونی فرد ظاهر شده و منعکس کننده رفتار منفی کودک به سمت محیط بیرونی است (کمپبل، شاو و گیلیوم[۱]، ۲۰۰۰ و آیزنبرگ[۲] و همکاران، ۲۰۰۱). در ادبیات پژوهشی، اختلالات برونی سازی شامل رفتارهای ایذایی، پرخاشگرانه و بیش فعالی است (لیو[۳]، ۲۰۰۶). واژه های دیگری همچون مشکلات سلوک، ضد اجتماعی و کنترل نشده نیز برای سازه مشکلات رفتاری برونی سازی به کار برده شده است. در ادامه هر کدام از مشکلات رفتاری برونی سازی به تفضیل مطرح می شوند. پرخاشگری. پرخاشگری شامل رفتارهای فیزیکی و کلامی نسبت به دیگران از جمله کودکان، بزرگسالان و حیوانات است به گونه ای که باعث آسیب یا تهدید به آسیب می شود. همچنین پرخاشگری می تواند نقش محافظت کننده و یا…

پایان نامه در مورد مشکلات رفتاری برونی سازی و آمادگی اعتیاد

سازه مشکلات رفتاری برونی سازی اشاره به آن دسته از مشکلات رفتاری دارد که در رفتاری بیرونی فرد ظاهر شده و منعکس کننده رفتار منفی کودک به سمت محیط بیرونی است (کمپبل، شاو و گیلیوم[۱]، ۲۰۰۰ و آیزنبرگ[۲] و همکاران، ۲۰۰۱). در ادبیات پژوهشی، اختلالات برونی سازی شامل رفتارهای ایذایی، پرخاشگرانه و بیش فعالی است (لیو[۳]، ۲۰۰۶). واژه های دیگری همچون مشکلات سلوک، ضد اجتماعی و کنترل نشده نیز برای سازه مشکلات رفتاری برونی سازی به کار برده

شده است. در ادامه هر کدام از مشکلات رفتاری برونی سازی به تفضیل مطرح می شوند. پرخاشگری. پرخاشگری شامل رفتارهای فیزیکی و کلامی نسبت به دیگران از جمله کودکان، بزرگسالان و حیوانات است به گونه ای که باعث آسیب یا تهدید به آسیب می شود. همچنین پرخاشگری می تواند نقش محافظت کننده و یا…

تغییر شناختی – رفتاری دونالد مایکنبام

تغییر شناختی – رفتاری دونالد مایکنبام در واقع می توان گفت نخستین رویکرد شناختی تمام عیاری که علاقه پژوهشگران رفتاری را برانگیخت، آموزش خود-آموزی (ُُSIT) مایکنبام بوده است. شهرت این رویکرد بر اساس مبانی نظری ساده آن و نیز شباهت آن به مفهوم رفتار کنشگر ذهنی در چهارچوب نظریه کنشگر، مربوط می شود. چرا اینکه شیوه ابداعی مایکلنبام هم بر مولفه های شناختی و هم بر فنون رفتاری تأکید دارد و هدف از آموزش این روش، آموزش مهارت ها به درمانجویان برای رویارویی با مشکلات خود درآینده می باشد. در واقع این روش به مانند شیوه پزشکی که بدن را علیه بیماری های بدنی واکسیناسیون می کند، عمل می نماید. این شیوه برای آماده سازی افراد در برابر فشارهای پیش بینی شده، اضطراب ها، فشار های عصبی و گروه وسیعی از حوادث آسیب…

آزمون رشدی یکپارچگی بینایی – حرکتی بیری

آزمون رشدی یکپارچگی بینایی – حرکتی بیری این آزمون متشکل از ۲۴ تصویر هندسی است که در یک دفترچه از ساده به دشوار تنطیم شده اند . این تصاویر در ۸ صفحه به طریقی تنظیم شده اند که در هر صفحه ۳ شکل قرار می گیرد . زیر هر شکل محلی خاص برای کپی کردن آن شکل در نظر گرفته شده است . بیری روایی همزمان آزمون را مبتنی بر ارتباط نمرات آزمون و سن ۸۹/۰ گزارش کرده است . پایایی بازآزمایی بین ۶۳/۰ تا ۹۲/۰ گزارش شده است (بیری ، ۱۹۸۹) . آزمون دیداری – حرکتی بندر گشتالت ورتایمر[۱] یکی از سه بنیان گذار مشهور مکتب گشتالت ، در سال ۱۹۲۳، سی و دو تصویر هندسی را جهت مطالعۀ ادراک دیداری ، به هدف دستیابی به قوانین روان شناختی مباحث مربوط به…

پایان نامه روانشناسی : آزمون رشدی یکپارچگی بینایی – حرکتی بیری

آزمون رشدی یکپارچگی بینایی – حرکتی بیری این آزمون متشکل از ۲۴ تصویر هندسی است که در یک دفترچه از ساده به دشوار تنطیم شده اند . این تصاویر در ۸ صفحه به طریقی تنظیم شده اند که در هر صفحه ۳ شکل قرار می گیرد . زیر هر شکل محلی خاص برای کپی کردن آن شکل در نظر گرفته شده است . بیری روایی همزمان آزمون را مبتنی بر ارتباط نمرات آزمون و سن ۸۹/۰ گزارش کرده است . پایایی بازآزمایی بین ۶۳/۰ تا ۹۲/۰ گزارش شده است (بیری ، ۱۹۸۹) . آزمون دیداری – حرکتی بندر گشتالت ورتایمر[۱] یکی از سه بنیان گذار مشهور مکتب گشتالت ، در سال ۱۹۲۳، سی و دو تصویر هندسی را جهت مطالعۀ ادراک دیداری ، به هدف دستیابی به قوانین روان شناختی مباحث مربوط به…

تئوری ادراکی – حرکتی کپارت

تئوری ادراکی – حرکتی کپارت کپارت معتقد است که کودکان نیازمند پیوندهای بسیاری در میان اطلاعات ادراکی و حرکتی هستند . او می گوید بسیاری از کودکان در سال های نخستین تحصیل این فرایند را به گونه ای مؤثر کامل نمی کنند ، بنابراین نمی توانند در حد ضرورت با برنامه های درسی و کلاس ارتباط برقرار کنند . کپارت عقیده دارد که بایستی ادراک با حرکت پیوند یابد ، نه حرکت با ادراک . کپارت معتقد است که رشد کودک با کنترل حرکات شروع می شود و مراحلی چون کشف منظم ، ادراک مسائل ، ترکیب و تکمیل دریافت های حسی و در پایان تشکیل مفاهیم را طی می کند (نادری ، ۱۳۸۱) . در نظریه کپارت چند مفهوم از اهمیت برخوردار است : رشد الگوهای حرکتی : اولین یادگیری فرد یادگیری…

پایان نامه روانشناسی : تئوری ادراکی – حرکتی کپارت

تئوری ادراکی – حرکتی کپارت کپارت معتقد است که کودکان نیازمند پیوندهای بسیاری در میان اطلاعات ادراکی و حرکتی هستند . او می گوید بسیاری از کودکان در سال های نخستین تحصیل این فرایند را به گونه ای مؤثر کامل نمی کنند ، بنابراین نمی توانند در حد ضرورت با برنامه های درسی و کلاس ارتباط برقرار کنند . کپارت عقیده دارد که بایستی ادراک با حرکت پیوند یابد ، نه حرکت با ادراک . کپارت معتقد است که رشد کودک با کنترل حرکات شروع می شود و مراحلی چون کشف منظم ، ادراک مسائل ، ترکیب و تکمیل دریافت های حسی و در پایان تشکیل مفاهیم را طی می کند (نادری ، ۱۳۸۱) . در نظریه کپارت چند مفهوم از اهمیت برخوردار است : رشد الگوهای حرکتی : اولین یادگیری فرد یادگیری…

نظریه‏ های رفتاری

بطور کلی دیدگاهای رفتارگرایی بر این اعتقادند که رفتار ناسازگارانه، همانند رفتار سازگارانه، آموختنی است و فرد در اثر شرایط محیطی، یاد می گیرد که رفتار ناسازگارانه بروز بدهد و پیامدهای چنین رفتاری، اغلب باعث تداوم رفتارهای مشکل آفرین در افراد می شود. البته آنها این ایده را نیز قبول دارند که ممکن است علت رفتار ناسازگارانه عوامل بیولوژیک باشد. اگر چنین احتمالی رد شد، با درصد اطمینان بالایی می‏توان گفت که رفتار توسط اصول حاکم بر آن (تقویت، خاموشی، تنبیه) آموخته می شود و تداوم می‏یابد (ولپه[۱]، ۱۹۹۰؛ هرگنهان[۲] و السون[۳]، ۱۹۹۳؛ اسپیگلر[۴]). امروزه رفتارگرایان با بهره گرفتن از یافته‏های نوین پژوهشی و دستاوردهای عملی حاصل تجارب بالینی، به نقش شناخت بیشتر اهمیت داده ‏اند به گونه‏ای که نقش زبان و شبکه معنایی را در شکل‏دهی و نظم بخشی رفتار برجسته…

نظریه های مربوط به رفتار ناسازگارانه کودکان

۲-۱۱- نظریه های مربوط به رفتار ناسازگارانه کودکان ۲-۱۱-۱- نظریه روانی ـ اجتماعی اریکسون۱ اریک اریکسون با طرح مفهوم رشد در سراسر دوران زندگی به نوعی سنت‏شکنی کرد و پا را از محدوده‏ها و چهارچوب‏های دیدگاه فروید فراتر گذاشت. او معتقد بود که رشد انسان از یک سری مراحل مشخص می‏گذرد و در هر مرحله، کودک با بحرانی روبه رو می‏شود که با توجه به محیط پیرامون کودک و عوامل اجتماعی موثر بر او ممکن است این بحران را با موفقیت پشت سر بگذارد یا اینکه با حل ناموفق آن در مراحل بعدی تحول دچار دردسرهایی بشود. گذر از موفقیت‏آمیز هر مرحله ضامن حل موفقیت آمیز بحرانهای مرحله بعدی زندگی است. (برای مثال نگاه کنید به شافر۲، ۲۰۰۰، پالیا۳ و اولدز۴، ۱۹۹۵، لنفرا سوئیس۵، ۱۹۹۶، دورتسزکی۶، ۱۹۶، برگر۷، ۲۰۰۰). سه مرحله اول دیدگاه…

جدول شاخص‏های رشد رفتار کودکان در سنین ابتدایی رشد

جدول ۲-۲- شاخص‏های رشد رفتار سن رفتار حسی ـ حرکتی رفتار انطباقی رفتار اجتماعی تولد تا چهار هفتگی بازتاب چنگ زدن، بازتاب طلبیدن، بازتاب مکیدن، تفکیک صداها، تشخیص مزه های شیرین و ترش، تعقیب با چشم، انجام حرکات خزیدن متناوب رفتار جستجوی غذا در روز چهارم پس از تولد، به صدای جغجغه و زنگ واکنش نشان می دهد، برای لحظه ای به اشیاء متحرک توجه می کند. حساسیست به صورت، صدا و چشمهای مادر در ساعت اول عمر، لبخند درونزاد، بازی مستقل (تا دو سالگی)، با بلند کردن از زمین آرام می گیرد، چهره بی تفاوت ۴ هفتگی مشت کردن دست ها، بالا نگه داشتن سر برای لحظاتی کوتاه، تثبیت نگاه دنبال کردن اشیاء متحرک تا خط وسط توجه به چهره ها و تحرک اندک، واکنش به صحبت ها، لبخند زدن (برای…

مهارتهای حرکتی و شرایط یادگیری

مهارتهای حرکتی نه تنها بایستی یاد گرفته شود، بلکه خود یکی از شرایط یادگیری به حساب می‏آیند. بسیاری از فعالیت های انسان به هماهنگی حرکات ماهیچه ای نیاز دارند. پاره ای از این اعمال نظیر دست دراز کردن، گرفتن و دنبال کردن اشیاء متحرک زود آموخته می‏شوند و بنظر می‏رسد که تا حد زیادی توسط الگوهای پاسخ ذاتی معین می‏شوند. سایر اعمال که غالباً تلفیقی از این حرکات اساسی هستند، بطور روشن باید در سنین پایین آموخته شوند. عملکردهای حرکتی که کودکان یاد می‏گیرند، مقاصد مشخص آینده نگرانه دارند. کودکان نیازمندند که اجرای اعمال حرکتی را بیاموزند که در موقعیت‏های آتی بارها و بارها به آنان کمک کند. پژوهشگران صاحبنظر در حوزه مهارتهای حرکتی سه بعد مهم عملکردهای حرکتی را که از یادگیری مهارتهای حرکتی ناشی می‏شوند مشخص کرده‏اند ظریف در مقابل درشت،…

مهارتهای روانی ـ حرکتی

حرکت کلید زندگی است ودر تمام جنبه های زندگی بشر وجود دارد. وقتی انسان یک فعالیت حرکتی هدفدار را انجام می دهد، در واقع حیطه‏های سه گانه شناختی، عاطفی و روانی ـ حرکتی را با هم هماهنگ می‏سازد. حرکت، ذاتاً بطور مداوم انجام می گیرد و حرکات ظاهری یا بیرونی بشر به وسیله تجارب گذشته، محیط پیرامون و موقعیت موجود تغییر می یابند. از این رو برای شناخت و استفاده موثر از تمامی اجزای یک حرکت، فرد باید از نظر عضلانی، فیزیولوژیکی، اجتماعی، روان شناخت و عصبی آمادگی فهم و اجرای آن حرکت را بطور موثر داشته باشد. به نظر می رسد که تمایل به درک و فهم عمیق کودک و همچنین پی بردن به قلمرو حیطه روانی ـ حرکتی در حال افزایش است. گاه همبستگی بین رشد ادراکی ـ حرکتی و پیشرفت…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...