زنجیره تامین |
![]() |
دانلود پایان نامه مدیریت با موضوع مدیریت زنجیره تامین و سامانه اطلاعات
مدیریت زنجیره تامین و سامانه اطلاعات جدید ترین متغیری که این امکان را برای شرکت ها فراهم می کند تا سامانه های ارزش یکپارچه ای را بوجود آورند، تکامل فناوری اطلاعات است. در اوایل دهه ۱۹۶۰ هنگامی که روش محاسبات تجاری مطرح شد شرکت هایی مانند IBM از رایانه هایی استفاده کردند که کل فضای یک اتاق را اشغال می کردند. همزمان با پیشرفت مدار یکپارچه، اندازه و هزینه رایانه کاهش پیدا کرد و سرعت آن افزایش یافت. اکنون قدرت رایانه کیفی که وزنش ۵ پوند بوده بیش از رایانه قدیمی ک ابعادش چند برابر رایانه کیفی است. در مراحل اولیه مرتبط سازی سازمان های عضو زنجیره تامین، بسیاری از روش تبادل الکترونیکی داده ها (EDI) استفاده کردند: EDI سنتی در برگیرنده استاندارد های متفاوتی بوده و اغلب به فناوری گران قیمت گنجاندن…
دانلود پایان نامه مدیریت با موضوع مدیریت زنجیره تامین و سامانه اطلاعات
مدیریت زنجیره تامین و سامانه اطلاعات جدید ترین متغیری که این امکان را برای شرکت ها فراهم می کند تا سامانه های ارزش یکپارچه ای را بوجود آورند، تکامل فناوری اطلاعات است. در اوایل دهه ۱۹۶۰ هنگامی که روش محاسبات تجاری مطرح شد شرکت هایی مانند IBM از رایانه هایی استفاده کردند که کل فضای یک اتاق را اشغال می کردند. همزمان با پیشرفت مدار یکپارچه، اندازه و هزینه رایانه کاهش پیدا کرد و سرعت آن افزایش یافت. اکنون قدرت رایانه کیفی که وزنش ۵ پوند بوده بیش از رایانه قدیمی ک ابعادش چند برابر رایانه کیفی است. در مراحل اولیه مرتبط سازی سازمان های عضو زنجیره تامین، بسیاری از روش تبادل الکترونیکی داده ها (EDI) استفاده کردند: EDI سنتی در برگیرنده استاندارد های متفاوتی بوده و اغلب به فناوری گران قیمت گنجاندن…
فایل پایان نامه مدیریت ۴مشکلات مدیریت زنجیره تامین
۴مشکلات مدیریت زنجیره تامین پیکربندی شبکه توزیع : تعداد، محل و نحوه توزیع تامین کننده گان، تسهیلات محصول، مراکز توزیع، انبار ها اسکله ها و مشتریان. راهبرد توزیع : شامل مساله کنترل عملیات است(متمرکز، غیرمتمرکز، ویا مشترک). شکل تحویل (ارسال مستقیم، ارسال به نقطه خاص،…) نحوه حمل( وسیله نقلیه موتوری، محموله ای، بسته ای، راه آهن، حمل با چند وسیله، راه دریائی و راه هوائی) راهبرد بارگیری مجدد(کششی، یورشی و یا ترکیبی)، کنترل حمل و نقل (موسسه حمل خصوصی، موسسه مشترک، موسسه قراردادی و …). اطلاعات : ادغام و دیگر فرآیندهای زنجیره تامین برای به اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمند، شامل علائم تقاضا، پیش بینی، فهرست اموال ، حمل و هماهنگی های بالقوه دیگر. جریان مالی: تعیین ضوابط پرداخت و روش های تبادل مالی میان موجودی های زنجیره تامین. اجرای زنجیره تامین شامل مدیریت…
فایل پایان نامه مدیریت ۴مشکلات مدیریت زنجیره تامین
۴مشکلات مدیریت زنجیره تامین پیکربندی شبکه توزیع : تعداد، محل و نحوه توزیع تامین کننده گان، تسهیلات محصول، مراکز توزیع، انبار ها اسکله ها و مشتریان. راهبرد توزیع : شامل مساله کنترل عملیات است(متمرکز، غیرمتمرکز، ویا مشترک). شکل تحویل (ارسال مستقیم، ارسال به نقطه خاص،…) نحوه حمل( وسیله نقلیه موتوری، محموله ای، بسته ای، راه آهن، حمل با چند وسیله، راه دریائی و راه هوائی) راهبرد بارگیری مجدد(کششی، یورشی و یا ترکیبی)، کنترل حمل و نقل (موسسه حمل خصوصی، موسسه مشترک، موسسه قراردادی و …). اطلاعات : ادغام و دیگر فرآیندهای زنجیره تامین برای به اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمند، شامل علائم تقاضا، پیش بینی، فهرست اموال ، حمل و هماهنگی های بالقوه دیگر. جریان مالی: تعیین ضوابط پرداخت و روش های تبادل مالی میان موجودی های زنجیره تامین. اجرای زنجیره تامین شامل مدیریت…
تئوری وابستگی منابع و مدیریت زنجیره تامین
۲-۶-۲-۲٫ تئوری وابستگی منابع و مدیریت زنجیره تامین در زنجیره تامین سنتی، هر عضو سازمان برای جلوگیری از بیش از حد وابستهشدن به دیگران و مورد سوءاستفاده قرار گرفتن تلاش میکند. شرکتها معمولا بر این باورند که میشود وابستگی جزء، در زنجیره تامین را نادیده گرفت و در فرایندهای کسب و کار تلاش میکنند تا با امکاناتی که در اختیار دارند مؤثرترین تصمیمگیریها را داشته باشند (توماس و گریفین، ۱۹۹۶)[۱]. در عین حال همهی شرکتها بر این باورند که وابستهشدن آنها به دیگران میتواند موضع قدرت ایجاد کند (کت چن و هالت، ۲۰۰۷)[۲]. اما با وجود این دست نگرانیها، همهی آنهایی که به توفیق در عرصهی جهانی میاندیشند میدانند که باید جهانی بیاندیشند. برای مثال اگر بخواهیم به تعاریف دیروز مدیریت زنجیره تامین بپردازیم با تعریف هارلند، (۱۹۹۶)[۳] مواجه میشویم که عبارت است…
سبز کردن زنجیره تامین چیست؟
سابقهی مدیریت زنجیره تامین سبز، به اوایل سال ۱۹۹۰ بر میگردد که برای نخستین بار در دانشگاه ایالتی میشیگان مطرح شد. باظهور مدیریت محیط زیست، استراتژیهای تولید زیستسازگار و ادبیات مربوط به مدیریت زنجیره تامین سبز، رشد یافت. پیدایش زنجیره تامین سبز یکی از چشمگیرترین پیشرفتهایی بوده که در دهه گذشته رخ داده است و فرصتهایی را برای شرکتها ایجاد نموده تا زنجیره تأمین خود را بر اساس اهداف زیستمحیطی تنظیم کنند. (صفایی، ۱۳۹۲). مجموعه اقدامات داخلی و خارجی هر بنگاه در سراسر زنجیره تامین که به جلوگیری از ایجاد آلودگی میانجامد و به بهبود محیط زیست کمک کند زنجیره تامین سبز گویند.(ناصری،۱۳۸۵) سبزکردن زنجیره تأمین یک فرصت عالی برای کسانی ایجاد می کند که نگران موضوعات مصرف پایدار و عملکردهای تجاری محیطی اند. (شکاری، ۱۳۹۲) ایده اصلی زنجیره تامین سبز، کاهش ضایعات…
تاریخچه مدیریت تولید و زنجیره تامین
۲-۳-۲٫ تاریخچه مدیریت تولید و زنجیره تامین در ابتدا تولید محصولات صنعتی به شکل دستی و در کارگاههای مستقل انجام میگرفت و از آنجایی که استاندارد خاصی برای قطعات و محصولات وجود نداشت هر کارگاه محصولی منحصر به فرد تولید میکرد. حتی دو محصول مشابه نیز دقیقاً با یکدیگر یکسان نبودند. از آنجایی که هر محصولی حجم زیادی از زمان و فعالیت نیروی متخصص را به خود اختصاص میداده و بهای تمام شده بسیار بالا بود (متقی، ۱۳۸۸). در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی بود که سازمانها برای افزایش توان رقابتی خود تلاش میکردند تا با استانداردسازی و بهبود فرآیندهای داخلی خود، محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در آن زمان تفکر غالب این بود که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم و هماهنگ، پیشنیاز دستیابی به…
انواع رویکردها به مدیریت زنجیره تامین
۲-۳-۷٫ انواع رویکردها به مدیریت زنجیره تامین تان (۲۰۰۱)[۱] با بررسی تاریخچهی مدیریت زنجیره تامین سه نوع رویکرد به مدیریت زنجیره تامین ذکر کرده است: رویکرد تامین و خرید: بیشتر کارهای انجام شده در زنجیره تامین در این زمینه می باشد . هم چنین این رویکرد بر این نکته دارد که مدیریت مواد و خرید، ارائه دهنده یک فرآیند استراتژیک بازرگانی میباشد. دراین رویکرد به مدیریت زنجیره تامین ، هدف کوتاه مدت افزایش بهرهوری، کاهش موجودیها و دوره گردش کالا و هدف بلند مدت استراتژیک آن افزایش رضایت مندی مشتری ، سهم بازار و سودآوری برای تمامی واحدهای سازمان مجازی میباشد. برای تحقق این اهداف کلیه شرکای سازمان باید تشخیص دهند که وظایف خرید ارتباط دهندهی اصلی میان منابع تامین و سازمان می باشد. در این دیدگاه تامین کنندگان در مراحل اولیه طراحی…
زنجیره تامین سبز، بهرهوری رابطهای، عملکرد سازمانی
منوج و منتزر (۲۰۰۸)[۱] معتقدند خطراتی که در زنجیره تامین جهانی وجود دارد، در شمار تهدیدات بالقوه و مخفی در زنجیره تامین گسترش مییابد. بسیاری از مشکلات موجود در زنجیره تامین اصلی در زنجیره تامین جهانی باقی میماند و مسائل حل نشدهای مانند کیفیت محصول، کنترل موجودی و اعتماد بین خریدار و فروشنده با عوامل خطرساز جدید از جمله تفاوتهای زبانی، فرهنگی و بعد مسافت تقویت میشود و تمام این مسائل میتواند در کنار اختلالات زنجیره تامین متاثر از بلایای طبیعی پیشبینینشده باشد. در دیدگاه وابستگی منابع، مدیریت شرکتهای خریدار، جریان ورودی به سازمانهایشان را با شکل ثابت، روابط بلندمدت و بوسیلهی تامینکنندگان بینالمللی ایمنسازی میکنند.(پفر و سالان، ۱۹۷۸[۲]و کافمن و کارتر، ۲۰۰۶ [۳]) از آنجایی که شرکتهای همکار برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان، وابسته یکدیگر هستند، ایجاد روابط بین سازمانی مفید،…
زنجیره تامین سبز، رضایت شغلی کارکنان، بهرهوری عملیاتی و عملکرد سازمانی
۲-۶-۲-۶٫ زنجیره تامین سبز، رضایت شغلی کارکنان، بهرهوری عملیاتی و عملکرد سازمانی اگر مواد سمی ناامن را از فرایند تولید حذف کنیم باید این انتظار را داشته باشیم که تمام کارکنان احساس امنیت بیشتری را در کنار رضایت بیشتر از کارشان تجربه میکنند. این تصور درست است که اجرای مدیریت زنجیره تامین سبز و یا اجرای مدل جامع کیفیت نتایج مشابهی را در سازمان ایجاد میکنند و در نتیجه خروجیهای مشابهی دارند. و بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر مثبتی دارند. (جان و همکاران، ۲۰۰۶)[۱] رضایت شغلی یک رتبه از درجه لذت کارمند است که منجر به عملکرد کاری بهتر وی میشود. (ادواردز وهمکاران، ۲۰۰۸)[۲] پژوهش هریسون و همکاران (۲۰۰۶)[۳] نشان داد که نگرش شغلی از جمله رضایت شغلی و تعهد سازمانی میتواند مقدمه ارزشمندی برای رفتار و عملکرد کارکنان در سازمان باشد. علاوه…
منافع یکپارچگی زنجیره تامین – ضرورت استقرار نظام یکپارچه
۲-۲-۲) ضرورت استقرار نظام یکپارچه تحول در روندهای جهانی، تغییر قواعد رقابت و بروز نیروهای نوین در محیط فعالیت سازمان ها، ضرورت بازنگری در روش های کسب و کار را تشدید نموده و سازمان ها را ناگزیر از همکاری و هماهنگی با یکدیگز جهت ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان و در نتیجه کسب منفعتی افزون تر نموده است. بررسی ویژگی های زنجیره تامین سنتی و مقایسه ی آن با شرایط نوین که در جدول شماره ۲-۲-۴ نشان داده شده است، ضرورت استقرار نظام هماهنگی و یکپارچگی را بیش از پیش آشکار می نماید. همانطور که در جدول مذکور مشاهده می شود، در گذر زمان فعالیت ها و روابط مجزا جای خود را به فعالیت هایی یکپارچه و همکاری متقابل داده اند. به طور کلی مهمترین محرک های موج نوین یکپارچگی را می توان…
مولفه های تشکیل دهنده ی نظام یکپارچگی در زنجیره تامین
۲-۲-۴) مولفه های تشکیل دهنده ی نظام یکپارچگی در زنجیره تامین هماهنگی شرکت های عضو زنجیره تامین، مستلزم برقراری نظامی کارا و اثربخش است که مولفه های گوناگون موثر بر یکپارچگی شرکت ها را مدیریت نماید. این نظام باید الزامات سطوح مختلف یکپارچگی و هماهنگی بین شرکت ها را مورد توجه قرار دهد و بستر مناسبی را جهت یکپارچه سازی فعالیت های مختلف زنجیره تامین فراهم سازد. مهمترین مولفه های تشکیل دهنده ی ایجاد یکپارچگی در زنجیره تامین در شکل۲-۸ در سه سطح نشان داده شده اند که تامین کنندگان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان را دربر می گیرند. سطوح سه گانه عبارتند از: سطح استراتژیک یکپارچگی، سطح فعالیت های یکپارچگی و سطح زیرساخت های یکپارچگی. سطح اول: سطح استراتژیک ایجاد یکپارچگی درصورتی پایدار خواهد ماند که مولفه های استراتژیک یکپارچگی مورد توجه…
رقابت پذیری – عوامل کلیدی موفقیت و شکست زنجیره تامین یکپارچه
۲-۲-۹) عوامل کلیدی موفقیت و شکست زنجیره تامین یکپارچه استقرار موفقیت آمیز سیستم زنجیره تامین یکپارچه، منوط به آشنایی مدیران با عوامل کلیدی موفقیت و شکست و پایش دقیق آنها است. به طور کلی موارد زیر را می توان به عنوان عوامل کلیدی موفقیت استقرار یکپارچگی در زنجیره تامین برشمرد: پذیرش کامل همکاری در میان شرکت های عضر زنجیره تامین درک کامل و صحیح منافع یکپارچگی توسط تمام شرکت های ذینفع قابلیت تحول و تطبیق شرکت ها با فزاینده های یکپارچگی استفاده اثربخش از فناری های لازم جهت ارتباط و تبادل داده ها سازگاری فعالیت های یکپارچگی با چشم انداز استراتژیک هر یک از شرکاء. موارد زیر نیز به عنوان عوامل اصلی زمینه ساز شکست یکپارچگی زنجیره تامین تلقی می شوند: عدم توجه کافی شرکای زنجیره به حفظ و ارتقای روابط عدم اعتماد…
یکپارچگی زنجیره تامین
۲-۲-۱) یکپارچگی زنجیره تامین یکپارچگی عبارت است از استفاده اشتراکی دو یا چند کاربر از اطلاعات یکسان با منبع ذخیره یکسان و پیوند میان بخش های مختلف و متوازن که شامل جهت گیری های راهبردی، تمرکز بر بازار، منابع، مهارت ها و فرهنگ بود و باعث ایجاد رابطه ای متقابل میان اعضای زنجیره تامین می گردد. یکپارچگی، همچنین موجب از بین بردن جزایر و ماژول های اطلاعاتی و فراهم آوردن اطلاعاتی دقیق و به موقع و جامع از وضعیت کل سامانه ی جاری می شود. این یکپارچگی در ابعادی از جمله داده های عملیاتی، انبار داده ها، اطلاعات (داده های پردازش شده)، دانش سازمانی، فرآیندها، منابع انسانی و مسئولیت های ایشان، ساختار سازمانی، کاربردهای هوش کسب و کار مانند وسایل داده کاوی، پژوهش و بررسی بازار، گزارش دهی، نرم افزارهای کاربردی مانند: نرم…
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-04-19] [ 10:43:00 ب.ظ ]
|