سکولاریزاسیون |
![]() |
پایان نامه رشته حقوق در مورد : اخلاق سکولار
گفتاردوم- اخلاق سکولار لازم به ذکر است که، سکولاریسم مخالفتی با اعتقادات دینی و حتی عمل به گزاره های دینی ندارد، بلکه فقط خواستار آن است که دین به عنوان معیاری جداگانه در مقابل عقل خود بنیاد و تجربه علمی، در تأمین سعادت دنیوی بشر دخالت نکند. بنابراین، باورها و باید و نبایدهای دینی، اگر از کانال عقل و تجربه انسانی عبور کرده و تأیید شد، میتوانند به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد، مورد توجه و حتی استفاده سکولاریسم قرار داشته باشند. در ادامه بطور دقیق تر به بررسی مفهوم اخلاق سکولار می پردارزیم تا از رهگذر آن سکولاریسم اخلاقی دورکیم را بازشناسیم. بند اول- سکولاریسم اغلب، سکولاریسم در عرصه های مختلف حیات انسانی، مخالف گرایش به دین و حتی مخالف اعمال دینی نیست. بنابراین، نباید بین ادعای سکولاریسم و آنچه…
میثاق بین المللی حقوق مدنی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق
مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامهای که ابتداء در پنجمین اجلاس خود در سال ۱۹۵۰ تصویب نمود بر این نکته تأکید نمود که آزادیهای سیاسی، اجتماعی،
پایان نامه رشته حقوق در مورد : اخلاق سکولار
گفتاردوم- اخلاق سکولار لازم به ذکر است که، سکولاریسم مخالفتی با اعتقادات دینی و حتی عمل به گزاره های دینی ندارد، بلکه فقط خواستار آن است که دین به عنوان معیاری جداگانه در مقابل عقل خود بنیاد و تجربه علمی، در تأمین سعادت دنیوی بشر دخالت نکند. بنابراین، باورها و باید و نبایدهای دینی، اگر از کانال عقل و تجربه انسانی عبور کرده و تأیید شد، میتوانند به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد، مورد توجه و حتی استفاده سکولاریسم قرار داشته باشند. در ادامه بطور دقیق تر به بررسی مفهوم اخلاق سکولار می پردارزیم تا از رهگذر آن سکولاریسم اخلاقی دورکیم را بازشناسیم. بند اول- سکولاریسم اغلب، سکولاریسم در عرصه های مختلف حیات انسانی، مخالف گرایش به دین و حتی مخالف اعمال دینی نیست. بنابراین، نباید بین ادعای سکولاریسم و آنچه…
میثاق بین المللی حقوق مدنی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق
مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامهای که ابتداء در پنجمین اجلاس خود در سال ۱۹۵۰ تصویب نمود بر این نکته تأکید نمود که آزادیهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و بهرهمندی از این حقوق و آزادیها به هم مرتبط و وابستهاند. به رغم چنین توصیهای کمیسیون باز هم حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منزله دسته متمایزی از حقها تلقی مینمود و اقدام به تدوین موادی جداگانه برای آن نمود. شورای اقتصادی و اجتماعی که احتمال ناکارآمدی قرار داشتن میثاق در میثاق دیگر (به معنای داشتن دو نظام اجرایی مجزا) را میداد از مجمع عمومی درخواست کرد در تصمیم خود تجدید نظر نماید و اجازه دهد میثاق پیش نویس به دو سند مجزا تقسیم شود. پس از طی روندی مجمع عمومی برخلاف تصمیم قبلی خود از کمیسیون…
حقوق بشر، مجازات
خشونت بر علیه زنان و دختران دارای بعضی دلایل ساختاری می باشد که شامل عدم تعادل تاریخی بین قدرت زنان و مردان و همچنین دختران و پسران، که در تعدادی از جوامع پیدا می گردد. علاوه بر آن، از عادت ها، سنت ها، و ارزش های مذهبی برای توجیه خشونت بر علیه زنان استفاده می گردد. عدم تعادل اقتصادی که زنان از آن رنج برده اند و فقدان استقلال ایشان عوامل بنیادی برای خشونت که آنها ظرفیت زنان به منظور عمل و اتخاذ تصمیم را کاهش داده و آسیب پذیری ایشان در برابر خشونت را افزایش می دهد، می باشد. بخش اول : حقوق بشر حقوق بشر اساسیترین و ابتداییترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهرهمند میشود. این تعریف ساده عواقب و بازتاب اجتماعی و سیاسی مهمی…
عبدالکریم سروش، رویکرد تاریخی
[۱۰۰]اتکینسون، آر. اف.، درآمدى به فلسفه اخلاق، ترجمه سهراب علوىنیا،تهران، مرکز ترجمه و نشر کتاب،۱۳۷۰، ص۶۴[۱۰۱]صانعى درهبیدى، منوچهر،فلسفه اخلاق در تفکرغرب، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتى،۱۳۶۸، ص۳۶[۱۰۲] Dombrowski, Daniel A. ( 2001 )Rawls and Religion, The Case for Political Liberalism .STATE UNIVERSITY OF NEW YORK PRESS,p.18[103]فراستخواه، مقصود، دربارۀ « اخلاقی»بودن دین. مجلۀ آیین، شماره آذر ودی ۱۳۸۷،ص ۹[۱۰۴]همین رساله ، گفتار مربوط به منشأ اخلاق، ص۷۷[۱۰۵]منابع ونویسندگان ذیل رامی توان ازکسانی برشمرد که چنین برداشتی ازسکولاریسم دارند: جعفرسبحانی، عرفی شدن دین، ص ۴۱ – ۴۳ ؛ عبدالکریم سروش، معناومبنای سکولاریسم، ص ۶ و۸٫[۱۰۶]- ویلم به عنوان یکی ازجامعه شناسانی که به بررسی مسئلۀ سکولاریسم پرداخته، معتقد است لائیسیسم اصطلاحی است که برای فرانسه زبانان آشناست، در حالیکه سکولاریسم و سکولاریزاسیون برای انگلیسی زبانان بیشتر مورد توجه بوده است.این مسئله ناشی از آن است که…
الهیات پروتستان، آموزش و تربیت
در تعریف اخلاق سکولار، دو عنصر مشترک وجود دارد:– عدم ابتنای اصول و قواعد اخلاقی بر دین-اصل، قرار دادن حیات دنیوی و رفاه اجتماعیبرای تعریف اخلاق سکولار، می توان با تعریف اخلاق مقابل آن، یعنی اخلاق دینی، مفهوم اخلاق سکولار را روشن ساخت. بر این اساس که پیروان هر دینی، برای سخن عدهای خاص حجیت و قداست قائلاند و آراء و تعالیم و احکام آن ها را فوق سؤال
اقتصادی و فرهنگی از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و بهرهمندی از این حقوق و آزادیها به هم مرتبط و وابستهاند. به رغم چنین توصیهای کمیسیون باز هم حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منزله دسته متمایزی از حقها تلقی مینمود و اقدام به تدوین موادی جداگانه برای آن نمود. شورای اقتصادی و اجتماعی که احتمال ناکارآمدی قرار داشتن میثاق در میثاق دیگر (به معنای داشتن دو نظام اجرایی مجزا) را میداد از مجمع عمومی درخواست کرد در تصمیم خود تجدید نظر نماید و اجازه دهد میثاق پیش نویس به دو سند مجزا تقسیم شود. پس از طی روندی مجمع عمومی برخلاف تصمیم قبلی خود از کمیسیون…
حقوق بشر، مجازات
خشونت بر علیه زنان و دختران دارای بعضی دلایل ساختاری می باشد که شامل عدم تعادل تاریخی بین قدرت زنان و مردان و همچنین دختران و پسران، که در تعدادی از جوامع پیدا می گردد. علاوه بر آن، از عادت ها، سنت ها، و ارزش های مذهبی برای توجیه خشونت بر علیه زنان استفاده می گردد. عدم تعادل اقتصادی که زنان از آن رنج برده اند و فقدان استقلال ایشان عوامل بنیادی برای خشونت که آنها ظرفیت زنان به منظور عمل و اتخاذ تصمیم را کاهش داده و آسیب پذیری ایشان در برابر خشونت را افزایش می دهد، می باشد. بخش اول : حقوق بشر حقوق بشر اساسیترین و ابتداییترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهرهمند میشود. این تعریف ساده عواقب و بازتاب اجتماعی و سیاسی مهمی…
عبدالکریم سروش، رویکرد تاریخی
[۱۰۰]اتکینسون، آر. اف.، درآمدى به فلسفه اخلاق، ترجمه سهراب علوىنیا،تهران، مرکز ترجمه و نشر کتاب،۱۳۷۰، ص۶۴[۱۰۱]صانعى درهبیدى، منوچهر،فلسفه اخلاق در تفکرغرب، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتى،۱۳۶۸، ص۳۶[۱۰۲] Dombrowski, Daniel A. ( 2001 )Rawls and Religion, The Case for Political Liberalism .STATE UNIVERSITY OF NEW YORK PRESS,p.18[103]فراستخواه، مقصود، دربارۀ « اخلاقی»بودن دین. مجلۀ آیین، شماره آذر ودی ۱۳۸۷،ص ۹[۱۰۴]همین رساله ، گفتار مربوط به منشأ اخلاق، ص۷۷[۱۰۵]منابع ونویسندگان ذیل رامی توان ازکسانی برشمرد که چنین برداشتی ازسکولاریسم دارند: جعفرسبحانی، عرفی شدن دین، ص ۴۱ – ۴۳ ؛ عبدالکریم سروش، معناومبنای سکولاریسم، ص ۶ و۸٫[۱۰۶]- ویلم به عنوان یکی ازجامعه شناسانی که به بررسی مسئلۀ سکولاریسم پرداخته، معتقد است لائیسیسم اصطلاحی است که برای فرانسه زبانان آشناست، در حالیکه سکولاریسم و سکولاریزاسیون برای انگلیسی زبانان بیشتر مورد توجه بوده است.این مسئله ناشی از آن است که…
الهیات پروتستان، آموزش و تربیت
در تعریف اخلاق سکولار، دو عنصر مشترک وجود دارد:– عدم ابتنای اصول و قواعد اخلاقی بر دین-اصل، قرار دادن حیات دنیوی و رفاه اجتماعیبرای تعریف اخلاق سکولار، می توان با تعریف اخلاق مقابل آن، یعنی اخلاق دینی، مفهوم اخلاق سکولار را روشن ساخت. بر این اساس که پیروان هر دینی، برای سخن عدهای خاص حجیت و قداست قائلاند و آراء و تعالیم و احکام آن ها را فوق سؤال
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 08:51:00 ق.ظ ]
|