شعر کودک و نوجوان |
![]() |
ویژگیهای کودک در دوره پیش دبستانی
دوره پیش دبستانی به دوره دو ساله ای اطلاق می شود که کودکان گروه سنی ۴ تا ۶ سال را تحت پوشش برنامه های تربیتی قرار می دهد. پیش دبستان پلی است که کودک را با مدرسه ارتباط می دهد. دوره ی پیش دبستانی نحوه ی ارتباط با مربیان را به کودک آموخته و به او یاد می دهد چگونه با بزرگ تر ها ارتباط برقرار نماید. دوره ی پیش دبستان با دوره ی مهد کودک تفاوت های بسیاری دارد؛ چون در دوره ی مهدکودک، کودک صرفا بازی می کند، تغذیه می شود و نهایتا شعر یا قصه یاد می گیرد و بعد هم استراحت کرده و سپس آماده یرفتن به منزل می شود. به عبارت بهتر، کودک آموخته است که باید مدت زمانی را در مهد کودک گذرانده و بعد هم به…
جلوه های عرفان و عشق در شعر سهراب
برای بررسی عشق در سروده های سهراب ابتدا باید بینش عرفانی او را مورد بررسی قرار داد. زیرا عشق در شعر او با این مقوله گره خورده است. سروده های عاشقانه سهراب دارای چارچوبی متفاوت نسبت به سایرعاشقانه های معاصر است و علت این امر را باید در جهان بینی متفاوت و گرایشات عرفانی سهراب جُست.هرچند تمایلات عرفانی او نیز با آنچه در ادبیات فارسی رواج داشت، متفاوت بوده است.در شعر عرفانی ادبیات فارسی عشق شورانگیز و پر تکاپو، آتش به خرمن عرفا می اندازد و صبر و قرار را از آن ها می رباید. چه بسیار عارفانی که در این وادی سر از پای نشناخته و جان و جهانشان را در این آتش سوخته است. عرفان سهراب، از این جهت، با عرفان ادبیات کلاسیک تفاوت عمده ای دارد؛ عرفان او با آرامش…
جایگاه عشق در شعر های نیما یوشیج
۴ـ ۱ـ ۱ شرح زندگی وآثار علی اسفندیاری در سال ۱۲۷۶ در یوش ـ دهکده ای کوهستانی از توابع نور مازندران ـ در خانواده ای اربابی متوّلد شد. کودکی اش «در زد وخوردهای وحشیانه و چیزهای مربوط به زندگی کوچ نشینی و تفریحات بدوی گذشت» (لنگرودی، ۱۳۷۸: ۹۵)پدرش، ابراهیم خان، گلّه دار و کشاورز بود و او کودکی را در کنار پدرش، در دامان طبیعت گذراند. خواندن و نوشتن را به شیوه ی سنّتی آموخت امّا در محیط خانواده و از قصّه های شبانه مادربزرگ از هفت پیکر نظامی چیزهای دیگری می آموخت. در آغاز نوجوانی به همراه خانواده اش به تهران رفت و پس از گذراندن دوره ی دبستان، برای آموختن زبان فرانسه، وارد مدرسه «سن لویی» شد.در دبیرستان فرانسوی سن لویی در تهران درس خواند. همزمان به تحصیل زبان عربی دروس…
کودک و نوجوان، جوانان
۱۰- بهشتی، احمد، اسلام و حقوق کودک (۵): همه چیز در خدمت مصالح عالی کودک، مجله درسهایی از مکتب اسلام، سال چهاردهم، اسفند ۱۳۵۱، شماره ۲٫۱۱- پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، پاییز ۱۳۷۵، شماره ۶٫۱۲- پورقهرمانی گلتپه، بابک، نگاهی به کنوانسیون حقوق کودک و مباحثی پیرامون آن، مجله رواق اندیشه، فروردین ۱۳۸۳، شماره ۲۸٫۱۳- تفضلی فرد، لادن، اهمیت طبقهبندی بازیهای رایانهای، مجله کتاب ماه کودک و نوجوان، آبان، آذر و دی ۱۳۸۵، شمارههای ۱۰۹ تا ۱۱۱٫۱۴- خانجانی، زینب و شیوا عظیمزاده، مقایسه نوع و میزان پرخاشگری در میان نوجوانان در معرض نمایش فیلمهای فیلمهای خشن نوجوانان مشکین
شهر، مجله زن و مطالعات خانواده، سال سوم، پاییز ۱۳۸۹، شماره ۹٫۱۵- خسروشاهی، قدرتالله و بابک پورقهرمانی، پیشگیری اجتماعی از وقوع جرائم کودکان در پروتکل الحاقی به کنوانسیون حقوق کودک (درباره خرید و فروش، روسپیگری و…
سازمان های مردم نهاد، کودکان و نوجوانان
بند اول؛ حمایتهای مالیحمایتها و فعالیتهای مالی سازمانهای مردم نهاد شامل آن گروه اقدامات حمایتی میباشند که مستقیما به کودک یا نوجوانان یا خانوادههای آنان کمک مالی مینماید. این کمکها که اکثرا از سوی افراد خیر و کمکهای مردمی ارائه میشوند، برای بهبود وضعیت زندگی و رفاهی طفل بسیار تأثیرگذار هستند. از آن جایی که خانوادههای این کودکان از سطح مالی پایینی برخوردارند، به نوعی این کمکها برای رفع مشکلات مالی کل خانواده مؤثر بوده و تلاشی است که سطح رفاه و معیشت خانواده و کودک تحت پوشش کمی سر و سامان یابد. البته نباید فراموش کنیم که چون این نهادها از بودجه دولتی برخوردار نبوده و صرفا با کمکهای مردمی به انحای مختلف اداره میشود، با مشکلات و کمبودهایی نیز مواجهاند. مسلم است که بهترین راهکار نیز برای مقابله با این معضلات،…
پایان نامه آثار و نشانه های کمروی
آثار و نشانه های کمروی ۱- جلوه های فیزیولوژیک شامل: ناراحتی های ترشحی (عرق کردن ، به خصوص در نوک انگشتان) ، داشتن دست های مرطوب سرخ شدن چهره تشدید ضربان قلب ، اختلال در آهنگ تنفس و سرفه کردن هنگام صحبت خشک شدن بزاق دهان و گرفتن گلو ، سفت و سخت شدن تارهای صوتی که در آن ناگهان قدرت تکلم از بین می رود ، نفس می گیرد و کودک به لکنت می افتد (بخصوص در موقعیت های اجتماعی) خستگی شدید ، دلتنگی و بی حسی و عرق ریختن بعد از احساس خجالت (کمرویی) ۲- جلوه های رفتاری ، شامل: آهسته صحبت کردن داشتن دوستان کم عبوس بودن پافشاری نکردن روی عقیده نداشتن ارتباط بصری : یکی از رفتارهای آزار دهنده برای کودک کمرو، نگاه کردن مستیم به مخاطبان است…
پایان نامه آثار و نشانه های کمروی
آثار و نشانه های کمروی ۱- جلوه های فیزیولوژیک شامل: ناراحتی های ترشحی (عرق کردن ، به خصوص در نوک انگشتان) ، داشتن دست های مرطوب سرخ شدن چهره تشدید ضربان قلب ، اختلال در آهنگ تنفس و سرفه کردن هنگام صحبت خشک شدن بزاق دهان و گرفتن گلو ، سفت و سخت شدن تارهای صوتی که در آن ناگهان قدرت تکلم از بین می رود ، نفس می گیرد و کودک به لکنت می افتد (بخصوص در موقعیت های اجتماعی) خستگی شدید ، دلتنگی و بی حسی و عرق ریختن بعد از احساس خجالت (کمرویی) ۲- جلوه های رفتاری ، شامل: آهسته صحبت کردن داشتن دوستان کم عبوس بودن پافشاری نکردن روی عقیده نداشتن ارتباط بصری : یکی از رفتارهای آزار دهنده برای کودک کمرو، نگاه کردن مستیم به مخاطبان است…
فروش پایان نامه : تعریف سخت رویی :
تعریف سخت رویی : ۱ـ سخت رویی ریشه در فلسفه وجودی دارد ۰مقیاسی است که میزان تمایل فرد را به ایجاد پیوند با خویشتن و جهان بیرونی نشان می دهد ( کاسا ، مورتیا کا ۱۹۶۶ ص۲) ۲ـ ترکیبی از باورها در مورد خویشتن وجهان است که از سه مولفه تعهد ،کنترل و چالش تشکیل شده ۳ـ نشان دهنده درک فرد از حهان پیرامون و توانمندی او در اتخا ذ تصمیم ها ی مو ثر و کار ساز تر شخصی است۰ (کاسا ،مورتیا کا ۱۹۶۶۰ ص۲) در سالهای اخیر سوزان اولت (کو با سا ) و سالوا تعهدی در یک سلسله پژوهش های گسترده به دنبا ل بررسی خصوصیات افرادی بوده اند که در برابر تغییرات فشار زا و اجتناب ناپذیر زندگی و یا محیط شغلی به خوبی مقاومت کرده ودر عین حال…
دانلود پایان نامه روانشناسی درباره قصه گویی چیست:
قصه گویی چیست: اگر قصه رویدادی روایت واقعی یا تخیلی است، قصه گویی بیان شفاهی رو در رو و زنده و ارائه جسمانی قصه به مخاطب است. قصه گو با هنر استفاده از زبان وبا حالت صورت و بدن عناصر و تصویرهای قصه را به طور زنده به مخاطب نشان می دهد زنده بودن قصه گویی نشان از آیینی دارد که در آن مخاطب در ارتباط دو سویه جزییات قصه را در ذهن تکمیل می کند. نقش شنونده شرکت فعال در آفرینش تصویرهای زنده،احساسهای چندگانه اعمال شخصیت ها و رویدادهای داستان در ذهن بر اساس اجرا قصه گو است. قصه گویی شکلی از هنر نمایش تعاملی است. تعامل مستقیم بین قصه گو وشنوندگانش عنصر اساسی تجربۀ قصه گویی است. شنونده به گفتارها و کردارهای قصه گو واکنش نشان می دهد. قصه گویی از…
دانلود مقاله قصه گویی چیست:
قصه گویی چیست: اگر قصه رویدادی روایت واقعی یا تخیلی است، قصه گویی بیان شفاهی رو در رو و زنده و ارائه جسمانی قصه به مخاطب است. قصه گو با هنر استفاده از زبان وبا حالت صورت و بدن عناصر و تصویرهای قصه را به طور زنده به مخاطب نشان می دهد زنده بودن قصه گویی نشان از آیینی دارد که در آن مخاطب در ارتباط دو سویه جزییات قصه را در ذهن تکمیل می کند. نقش شنونده شرکت فعال در آفرینش تصویرهای زنده،احساسهای چندگانه اعمال شخصیت ها و رویدادهای داستان در ذهن بر اساس اجرا قصه گو است. قصه گویی شکلی از هنر نمایش تعاملی است. تعامل مستقیم بین قصه گو وشنوندگانش عنصر اساسی تجربۀ قصه گویی است. شنونده به گفتارها و کردارهای قصه گو واکنش نشان می دهد. قصه گویی از…
پایان نامه سبکهای فرزند پروری[۱] و خلاقیت
سبکهای فرزند پروری[۱] و خلاقیت خلاق بودن کودکان ، تحت تاثیر عوامل محیطی بویژه نگرش و شیوه های پرورشی و تربیتی والدین است مطالعه ارتباط این دو متغییر، همواره مد نظر پژوهشگران بوده و هست . شواهد حاکی است خانواده مهم ترین نقش را در کنترل و هدایت تخیل و ظهور خلاقیتها ایفاء می کند . برآیند کلی نتایج تحقیقات حاکی است که بطور مشخص جو و محیط خانوادگی افراد خلاق ، متفاوت از جو و محیط خانوادگی افراد غیر خلاق است . این تفاوت عمدتا ناشی از نوع ارتباط متقابل والدین و فرزندان بوده است برای مثال شیفر( ۱۹۷۰ ) با مطالعه ۱۰ نفر دانش آموز تیز هوش دختر که زودتر از موعد مهارت خواندن را یادگرفته ، سرگرمیهای خلاقانه ( نقاشی و شعر ) داشته و دارای قدرت تخیل قوی بودند…
پایان نامه سبکهای فرزند پروری[۱] و خلاقیت
سبکهای فرزند پروری[۱] و خلاقیت خلاق بودن کودکان ، تحت تاثیر عوامل محیطی بویژه نگرش و شیوه های پرورشی و تربیتی والدین است مطالعه ارتباط این دو متغییر، همواره مد نظر پژوهشگران بوده و هست . شواهد حاکی است خانواده مهم ترین نقش را در کنترل و هدایت تخیل و ظهور خلاقیتها ایفاء می کند . برآیند کلی نتایج تحقیقات حاکی است که بطور مشخص جو و محیط خانوادگی افراد خلاق ، متفاوت از جو و محیط خانوادگی افراد غیر خلاق است . این تفاوت عمدتا ناشی از نوع ارتباط متقابل والدین و فرزندان بوده است برای مثال شیفر( ۱۹۷۰ ) با مطالعه ۱۰ نفر دانش آموز تیز هوش دختر که زودتر از موعد مهارت خواندن را یادگرفته ، سرگرمیهای خلاقانه ( نقاشی و شعر ) داشته و دارای قدرت تخیل قوی بودند…
مقاله : تاثیر متقابل معلمان – شاگردان و خلاقیت
تاثیر متقابل[۱] معلمان – شاگردان و خلاقیت شهید مطهری می فرمایند ” ستایشگر معلمی هستم که نه اندیشه ها ، بلکه اندیشیدن را به من آموخت” بقول شارتیه ” هنر معلم تشنه کردن ذهن متعلم است تا او خود نخجیر خود را شکار کند” روسو نیز می گوید “اجازه دهید کودک حقایق را کشف کند اگر اطلاعات را جانشین آن نمائید استدلال نخواهد کرد” ( مویدنیا، ۱۳۸۴، ص ۱۶۸). برخی از دانش آموزان به داشتن ایده های عجیب و غریب و حتی ظاهرا احمقانه و شیطنت آمیز علاقه دارند و متمایل به ابراز عقاید غیرمعمول هستند بازی، تفریح و شوخی کردن را دوست دارند از تحجر و انجماد فکری گریزان هستند همه اینها ، علائم استعدادهای خلاقانه است ولی برای معلم ممکن است نشانه های ناسازگاری باشد که نیاز به کنترل دارد سالها…
پایان نامه روانشناسی درباره : تاثیر متقابل معلمان – شاگردان و خلاقیت
تاثیر متقابل[۱] معلمان – شاگردان و خلاقیت شهید مطهری می فرمایند ” ستایشگر معلمی هستم که نه اندیشه ها ، بلکه اندیشیدن را به من آموخت” بقول شارتیه ” هنر معلم تشنه کردن ذهن متعلم است تا او خود نخجیر خود را شکار کند” روسو نیز می گوید “اجازه دهید کودک حقایق را کشف کند اگر اطلاعات را جانشین آن نمائید استدلال نخواهد کرد” ( مویدنیا، ۱۳۸۴، ص ۱۶۸). برخی از دانش آموزان به داشتن ایده های عجیب و غریب و حتی ظاهرا احمقانه و شیطنت آمیز علاقه دارند و متمایل به ابراز عقاید غیرمعمول هستند بازی، تفریح و شوخی کردن را دوست دارند از تحجر و انجماد فکری گریزان هستند همه اینها ، علائم استعدادهای خلاقانه است ولی برای معلم ممکن است نشانه های ناسازگاری باشد که نیاز به کنترل دارد سالها…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 10:21:00 ق.ظ ]
|