پیوند هر چه بیشتر علم مدیریت دانش با یکی از مفاهیم مهم رفتار سازمانی

تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی ۱-۱۱-۱- نظام مدیریت دانش در زمینه مدیریت دانش دو دیدگاه واگرا وجود دارد که هریک در درک مفاهیم و همچنین پیاده سازی مدیریت دانش، نگاه‌های متفاوتی را بدنبال دارد. این دو دیدگاه عبارتند از:۱) دیدگاه متمرکز بر فناوری اطلاعات و ۲) دیدگاه متمرکز بر کارکنان.دیدگاه متمرکز بر فناوری اطلاعات بر ساخت نظام‌های اطلاعاتی متمرکز است و به درگیر ساختن متخصصانی که با کامپیوتر و علوم اطلاعاتی آشنایی دارند، گرایش دارد. از سوی دیگر دیدگاه متمرکز بر کارکنان بر ارزیابی و توسعه مجموعه پیچیده‌ای از مهارت‌ها و فنون پویا، که متغیر هستند، تمرکز می‌کند (اخگر، جهانیان، ۱۳۸۹).در این تحقیق مدیریت دانش توانایی خرد جمعی در افزایش پاسخ گویی و نوآوری است. درک سه نکته‌ی اساسی از این تعریف بسیار مهم است. اول اینکه دانش (خرد جمعی) به هم مرتبط…

پیوند هر چه بیشتر علم مدیریت دانش با یکی از مفاهیم مهم رفتار سازمانی

تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی ۱-۱۱-۱- نظام مدیریت دانش در زمینه مدیریت دانش دو دیدگاه واگرا وجود دارد که هریک در درک مفاهیم و همچنین پیاده سازی مدیریت دانش، نگاه‌های متفاوتی را بدنبال دارد. این دو دیدگاه عبارتند از:۱) دیدگاه متمرکز بر فناوری اطلاعات و ۲) دیدگاه متمرکز بر کارکنان.دیدگاه متمرکز بر فناوری اطلاعات بر ساخت نظام‌های اطلاعاتی متمرکز است و به درگیر ساختن متخصصانی که با کامپیوتر و علوم اطلاعاتی آشنایی دارند، گرایش دارد. از سوی دیگر دیدگاه متمرکز بر کارکنان بر ارزیابی و توسعه مجموعه پیچیده‌ای از مهارت‌ها و فنون پویا، که متغیر هستند، تمرکز می‌کند (اخگر، جهانیان، ۱۳۸۹).در این تحقیق مدیریت دانش توانایی خرد جمعی در افزایش پاسخ گویی و نوآوری است. درک سه نکته‌ی اساسی از این تعریف بسیار مهم است. اول اینکه دانش (خرد جمعی) به هم مرتبط…

نظریه مدیریت علمی، احترام به دیگران

از تبعات روشن کرامت و حقارت، شگل گیری فضائل و رذائل در اخلاق فردی و اجتماعی است از مردمی که حقیر شده باشند و شرافتهایشان لگد مال شده باشد، نمی توان انتظار رفتاری شرافتمندانه داشت. انسانی که کرامت وجودیش رشد می یابد و شخصیت و شوافت معنوی می یابد، بر اداره خویش توانا می شود، از همین روست که امیر مومنان (ع) فرمود: «من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهوته» کسانی که شخصیت و شرافت معنوی دارند، شهوات و تمایلات نفسانی در نظر آنها پست و کوچک است. کانت (۱۷۳۴-۱۸۰۴) فیلسوف نامدار قرن ۱۸، در این باور است که وظیفه هرکس است که با دیگران به گونه ای احترام آمیز رفتار کند. تفسیری دیگر از این سخن کانت، آن است که به دیگران فقط به خاطر خودشان، احترام قائل شوید نه به خاطر…

مدیریت بر مبنای هدف، نظریه مدیریت علمی

* مدیریت علمی“هدف اصلی مدیریت باید تامین حداکثر رضایت وخوشنودی برای کارفرما باشد ، که این رضایتمندی باید توام با ایجاد حد اعلای کامیابی برای هر کارمند نیز باشد ” (فردریک تیلور) [۹]نظریه مدیریت علمی در واقع از سال ۱۸۳۲ یعنی زمانی که ” چارلز ببج ” نویسنده انگلیسی کتاب خود را تحت عنوان ” صرفه جویی صاحبان صنایع ” به رشته تحریر در آورد ، آغاز گردید .تا قبل از سال ۱۹۰۳ علم جدید مدیریت شکل و حالت مشخصی به خود نگرفته بود در این سال ” فرد وینسلوتیلور” رساله ای تحت عنوان “مدیریت کارگاه ” درباره اصول مدیریت علمی کارگاه های صنعتی در انجمن مهندسان مکانیک آمریکا قرائت کرد که مقدمه تدوین وتکمیل یک رشته رساله های بعدی پیرامون غناوین ونظریه های علمی مدیریت به شمارمیرود.(احمدی،۵۵:۱۳۸۸)تیلور بیشترین سهم را در پیشرفت…

مدیریت زیست محیطی، روش شناسی علم

کنوانسیون تنوع زیستی در جهت مدیریت زیست محیطی اکوسیستم ها و گونه ها سه رویکرد یا رهیافت همه جانبه را مطرح می نماید که عبارتند از: رویکرد یا رهیافت اکوسیستمی، مدیریت پایدار جنگل ها و مدیریت یکپارچه منابع آبی. در ادامه رهیافت های مذکور را به عنوان ابزاری در جهت مدیریت مناطق تالابی بر اساس کنوانسیون رامسر تبیین خواهد گردید.۱– رهیافت اکوسیستمی ۱کنوانسیون تنوع زیستی رهیافت (رویکرد) اکوسیستمی را به این نحو تعریف می کند:«یک سیاست

(خط مشی) به منظور مدیریت یکپارچه زمین، آب و منابع حیاتی که حفاظت و استفاده پایدار در یک روش منصفانه را ارتقا می دهد. یک رویکرد اکوسیستمی بر مبنای اجرای روش شناسی علمی متمرکز بر سطوح ساماندهی بیولوژیکی، که ساختارها، فرایندها، کارکردهای ضروری و تعامل میان موجودات و محیط زیست شان را در برمیگیرد، قرار دارد. این…

پایان نامه ارشد کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند

عنوان کامل پایان نامه : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند ۱-۳ اهمیت و ضرورت پژوهشیکی از مهم­ترین مباحث مطرح در جامعه دانش­محور، این است که سازمان­های خواهان موفقیت در جامعه اطلاعاتی جهانی، لازم است ارزش سرمایه دانش خود را شناسایی کرده و در جهت توسعه آن تلاش نمایند (راولی[۱]، ۲۰۰۰). در این راستا، امروزه اکثر سازمان­ها و از جمله دانشگاه­ها، به عنوان یکی از امید­بخش­ترین راه­ها به منظور بقا و توسعه خویش، انطباق با تغییرات محیط رقابتی و کسب موفقیت در عصر اطلاعات، به طور گسترده­ای به مدیریت دانش پرداخته­اند. امروزه حضور دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی در بازار دانش و استفاده از مدیریت دانش در جهت تحقق اهداف سازمانی، به عنوان یک امر ضروری شناخته شده است (تیلور[۲]و همکاران، ۲۰۰۸). تغییرات در آموزش عالی، نشان از یک…

پایان نامه ارشد کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند

عنوان کامل پایان نامه : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند ۱-۷ تعاریف اصطلاحات پژوهش۱-۷-۱ تعاریف نظری داده داده عبارت است از یک واقعیت از یک موقعیت و یا یک مورد از یک زمینه خاص بدون ارتباط با دیگر موارد. به­ عبارت دیگر داده­ها، رشته واقعیت­های عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند و از دیدگاه سازمانی داده­ها یک سلسله واقعیت­های ثبت شده منظم تلقی می­شوند (رفعتی، ۱۳۸۷). اطلاعات اطلاعات داده­های دسته­بندی شده است. اطلاعات، مجموعه­ای از داده­ها و توضیحات و تفاسیر معنی­دار راجع به موضوع، رویداد یا فرایندی ویژه است (برگرون[۱]، ۱۳۸۶). دانش دانش، شبکه ظریف و دقیقی از قطعات اطلاعاتی دارای ارتباط پویا است که در یک محیط خاص یا فضای ذهنی و فرایندهای استفاده از اطلاعات اجرایی، جای می­گیرد (آپشاولکا۲، ۲۰۰۵).دانش ترکیب سیالی از تجربیات، ارزش­ها،…

پایان نامه ارشد کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند

عنوان کامل پایان نامه : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند ۱-۷ تعاریف اصطلاحات پژوهش۱-۷-۱ تعاریف نظری داده داده عبارت است از یک واقعیت از یک موقعیت و یا یک مورد از یک زمینه خاص بدون ارتباط با دیگر موارد. به­ عبارت دیگر داده­ها، رشته واقعیت­های عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند و از دیدگاه سازمانی داده­ها یک سلسله واقعیت­های ثبت شده منظم تلقی می­شوند (رفعتی، ۱۳۸۷). اطلاعات اطلاعات داده­های دسته­بندی شده است. اطلاعات، مجموعه­ای از داده­ها و توضیحات و تفاسیر معنی­دار راجع به موضوع، رویداد یا فرایندی ویژه است (برگرون[۱]، ۱۳۸۶). دانش دانش، شبکه ظریف و دقیقی از قطعات اطلاعاتی دارای ارتباط پویا است که در یک محیط خاص یا فضای ذهنی و فرایندهای استفاده از اطلاعات اجرایی، جای می­گیرد (آپشاولکا۲، ۲۰۰۵).دانش ترکیب سیالی از تجربیات، ارزش­ها،…

پایان نامه ارشد کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند

عنوان کامل پایان نامه : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند ۱-۷ تعاریف اصطلاحات پژوهش۱-۷-۱ تعاریف نظری داده داده عبارت است از یک واقعیت از یک موقعیت و یا یک مورد از یک زمینه خاص بدون ارتباط با دیگر موارد. به­ عبارت دیگر داده­ها، رشته واقعیت­های عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند و از دیدگاه سازمانی داده­ها یک سلسله واقعیت­های ثبت شده منظم تلقی می­شوند (رفعتی، ۱۳۸۷). اطلاعات اطلاعات داده­های دسته­بندی شده است. اطلاعات، مجموعه­ای از داده­ها و توضیحات و تفاسیر معنی­دار راجع به موضوع، رویداد یا فرایندی ویژه است (برگرون[۱]، ۱۳۸۶). دانش دانش، شبکه ظریف و دقیقی از قطعات اطلاعاتی دارای ارتباط پویا است که در یک محیط خاص یا فضای ذهنی و فرایندهای استفاده از اطلاعات اجرایی، جای می­گیرد (آپشاولکا۲، ۲۰۰۵).دانش ترکیب سیالی از تجربیات، ارزش­ها،…

پایان نامه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند

عنوان کامل پایان نامه : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند مدیریت دانش مدیریت دانش، به مجموعه­ای از فعالیت­های سازمانی در خلق، کسب، توزیع دانسته­ها و ارتقای به اشتراک­گذاری دانش در داخل سازمان و محیط پیرامون آن اشاره دارد (حسن زاده، ۱۳۸۵). به عبارت دیگر مدیریت دانش، مدیریت سازمان یافته و نظام­مند دانش سازمانی است که شامل فرایندهای تولید، گردآوری، سازماندهی، ذخیره­سازی، انتشار، استفاده و به کارگیری دانش برای تولید ارزش کاری و ایجاد سود رقابتی می­باشد (چوئی۳ و همکاران، ۲۰۰۵). شکل­گیری دانش (خلق) این مؤلفه به توانایی اشخاص در بسط ایده­ها، خلق واقعیت­ها و معناهای جدید و راه­حل­های نوین و مفید اشاره می­کند. شکل­گیری دانش، فرایندی بی­پایان است که شامل خلق اندیشه­های جدید، شناخت الگوهای تازه و ترکیب قواعد جدا از یکدیگر و ایجاد فرایند­های جدید به منظور…

پایان نامه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند

عنوان کامل پایان نامه : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند سازماندهی دانش سازماندهی دانش، فرایند محافظت، دسترسی به موقع، استفاده مجدد و به هنگام­سازی مداوم دانش در سازمان می­باشد. این مرحله به ذخیره، ثبت، ضبط و نگهداری دانش در شکل و یا چارچوبی اشاره دارد که پیوستگی اجزای آن را حفظ کند و توسط کارکنان سازمان قابلیت بازیابی و استفاده داشته باشد. در حقیقت سازماندهی دانش، پیش زمینه لازم برای انتقال و تبادل دانش است و با ذخیره و ثبت دانش در قالب اینترانت، پوشه­ها و مانند این­ها پیش قابلیت لازم برای انتقال و تبادل آن را فراهم می­کند (خرقانی، ۱۳۸۵). تبادل و انتشار دانش تبادل دانش، اشاره به شیوه توزیع و گسترش کانال­های دانش در بین اعضای هیأت علمی چون پست الکترونیکی، شبکه داخلی، بولتن و غیره…

پایان نامه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند

عنوان کامل پایان نامه : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند سازماندهی دانش سازماندهی دانش، فرایند محافظت، دسترسی به موقع، استفاده مجدد و به هنگام­سازی مداوم دانش در سازمان می­باشد. این مرحله به ذخیره، ثبت، ضبط و نگهداری دانش در شکل و یا چارچوبی اشاره دارد که پیوستگی اجزای آن را حفظ کند و توسط کارکنان سازمان قابلیت بازیابی و استفاده داشته باشد. در حقیقت سازماندهی دانش، پیش زمینه لازم برای انتقال و تبادل دانش است و با ذخیره و ثبت دانش در قالب اینترانت، پوشه­ها و مانند این­ها پیش قابلیت لازم برای انتقال و تبادل آن را فراهم می­کند (خرقانی، ۱۳۸۵). تبادل و انتشار دانش تبادل دانش، اشاره به شیوه توزیع و گسترش کانال­های دانش در بین اعضای هیأت علمی چون پست الکترونیکی، شبکه داخلی، بولتن و غیره…

پایان نامه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند

عنوان کامل پایان نامه : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند سازماندهی دانش سازماندهی دانش، فرایند محافظت، دسترسی به موقع، استفاده مجدد و به هنگام­سازی مداوم دانش در سازمان می­باشد. این مرحله به ذخیره، ثبت، ضبط و نگهداری دانش در شکل و یا چارچوبی اشاره دارد که پیوستگی اجزای آن را حفظ کند و توسط کارکنان سازمان قابلیت بازیابی و استفاده داشته باشد. در حقیقت سازماندهی دانش، پیش زمینه لازم برای انتقال و تبادل دانش است و با ذخیره و ثبت دانش در قالب اینترانت، پوشه­ها و مانند این­ها پیش قابلیت لازم برای انتقال و تبادل آن را فراهم می­کند (خرقانی، ۱۳۸۵). تبادل و انتشار دانش تبادل دانش، اشاره به شیوه توزیع و گسترش کانال­های دانش در بین اعضای هیأت علمی چون پست الکترونیکی، شبکه داخلی، بولتن و غیره…

پایان نامه تعیین عوامل مرتبط با مدیریت دانش شخصی اعضای هیأت علمی (میزان تحصیلات، رتبه علمی، سابقه کار، دانشکده)

عنوان کامل پایان نامه : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند ۳-۳ جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه­گیریتمامی اعضای هیأت علمی پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی دانشکده­های زیر­مجموعه دانشگاه بیرجند، جامعه پژوهش حاضر را تشکیل می­دهند. با توجه به مقایسه داده­های دانشکده­های مختلف و به منظور اطمینان از اعتبار نتایج آزمون­های آماری و با توجه به این­که تعداد اعضای هیأت علمی دانشکده­های تازه تأسیس مانند هنر، تربیت بدنی و آموزشکده فنی قائن به حداقل حجم لازم برای یک نمونه مناسب نمی­رسید، به ناچار دو مورد نخست زیرمجموعه دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مورد آخر زیرمجموعه دانشکده مهندسی در نظر گرفته شد. بنابراین جامعه آماری شامل ۴ دانشکده ادبیات و علوم انسانی، علوم، کشاورزی و مهندسی است. از مجموع ۲۳۵ عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند، ۶۳ نفر…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...