کنوانسیون اروپایی حمایت از حقوق بشر و کرامت انسان راجع به کاربردهای علوم زیستی و پزشکی

تصویب کنوانسیون «حمایت از حقوق بشر و کرامت انسان راجع به کاربردهای علوم زیستی و پزشکی»[۱] که به صورت خلاصه به آن کنوانسیون حقوق بشر و طب زیستی اطلاق‏ می‏شود، یکی از *مهم‏ترین اقدامات شورای اروپا در مورد مسئله تغییرات ژنتیکی است. این کنوانسیون نخستین سند الزام‏آور منطقه‏ای برای حمایت از حقوق بشر در برابر سوء استفاده‏های ممکن از تکنیک‏های جدید پزشکی و زیستی به حساب می‏آید. در مقدمه این‏ کنوانسیون آمده است که استفاده‏ نادرست از علوم زیست‏شناسی و پزشکی ممکن است منجر به اعمالی شود که کرامت انسان را خدشه‏دار نماید. لذا ضمن تاکید بر احترام به کرامت انسان، به این نکته اشاره می­نماید که پیشرفت در این زمینه‏ها باید در راستای منافع نسل حاضر و نسل‏های آینده باشد و تحقق این هدف نیازمند همکاری‏های‏ بین المللی است به نحوی که…

پایان نامه روانشناسی : بهزیستی روانشناختی:

بهزیستی روانشناختی: در قرن بیست و یکم، گروهی از روانشناسان متوجه این امر شده اند که انسان باید انرژی عقلانی خود را صرف جنبه های مثبت تجربه اش کند (مایرز[۱]، ۲۰۰۰). بنابر این یکی از موضوعاتی که در دهه های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده، روانشنناسی مثبت گراست (سلیگمن و سنت چک میهالی[۲]، ۲۰۰۰). این دیدگاه بر توانمندی ها و داشته های فرد تاکید می کند و معتقد است هدف روانشناسی باید ارتقای سطح زندگی فرد و بالفعل کردن استعدادهای نهفته وی باشد. امروزه نیز دیدگاه جدیدی در علوم وابسته به سلامت به طور اعم و در روانشناسی به طور اخص درحال شکل گیری و گسترش است که هدف آن تمرکز روی سلامتی و تبیین ماهیت بهزیستی است. بهزیستی روانشناختی در دو دهه اخیردر ادبیات پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته…

پایان نامه روانشناسی : بهزیستی روانشناختی:

بهزیستی روانشناختی: در قرن بیست و یکم، گروهی از روانشناسان متوجه این امر شده اند که انسان باید انرژی عقلانی خود را صرف جنبه های مثبت تجربه اش کند (مایرز[۱]، ۲۰۰۰). بنابر این یکی از موضوعاتی که در دهه های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده، روانشنناسی مثبت گراست (سلیگمن و سنت چک میهالی[۲]، ۲۰۰۰). این دیدگاه بر توانمندی ها و داشته های فرد تاکید می کند و معتقد است هدف روانشناسی باید ارتقای سطح زندگی فرد و بالفعل کردن استعدادهای نهفته وی باشد. امروزه نیز دیدگاه جدیدی در علوم وابسته به سلامت به طور اعم و در روانشناسی به طور اخص درحال شکل گیری و گسترش است که هدف آن تمرکز روی سلامتی و تبیین ماهیت بهزیستی است. بهزیستی روانشناختی در دو دهه اخیردر ادبیات پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته…

پایان نامه روانشناسی: ابعاد بهزیستی روان­شناختی

۱-۱ ابعاد بهزیستی روان­شناختی در زمینه­ مطالعه روان­شناختی برخی از محققان آن را از نظر مؤلفه­ها یا فرایندهای ویژه نظیر بندهای عاطفی مفهوم­سازی می­ کنند. بلومبرگ، بونلا و کاسکنو (۲۰۰۰) در تبیین بهزیستی روان­شناختی بر فرایند­های جسمانی تأکید کرده و خاطر نشان می­سازند که بین سلامت روانی بالا و کیفیت بالای زندگی رابطه وجود دارد. برخی دیگر از محققان نیز در توصیف بهزیستی روان­شناختی بر نقش فرایند­های معنوی نظیر هدفمندی در زندگی که منجر به عملکرد بهینه می­گردد تأکید دارند. برخی نیز بر فرایندهای فردی و اجتماعی از قبیل برخورداری از توجه مثبت نسبت به خود و پیوندهای معنادار با دیگران اشاره می­ کند. ریف (۱۹۸۹) دریافت که محققان درباره معیارهایی از قبیل دیدگاه مثبت نسبت به خود (پذیرش خود)، توانایی ایجاد بافت­هایی منطبق با وضعیت روان­شناختی خود (تسلط بر محیط)، روابط گرم…

پایان نامه روانشناسی: ابعاد بهزیستی روان­شناختی

۱-۱ ابعاد بهزیستی روان­شناختی در زمینه­ مطالعه روان­شناختی برخی از محققان آن را از نظر مؤلفه­ها یا فرایندهای ویژه نظیر بندهای عاطفی مفهوم­سازی می­ کنند. بلومبرگ، بونلا و کاسکنو (۲۰۰۰) در تبیین بهزیستی روان­شناختی بر فرایند­های جسمانی تأکید کرده و خاطر نشان می­سازند که بین سلامت روانی بالا و کیفیت بالای زندگی رابطه وجود دارد. برخی دیگر از محققان نیز در توصیف بهزیستی روان­شناختی بر نقش فرایند­های معنوی نظیر هدفمندی در زندگی که منجر به عملکرد بهینه می­گردد تأکید دارند. برخی نیز بر فرایندهای فردی و اجتماعی از قبیل برخورداری از توجه مثبت نسبت به خود و پیوندهای معنادار با دیگران اشاره می­ کند. ریف (۱۹۸۹) دریافت که محققان درباره معیارهایی از قبیل دیدگاه مثبت نسبت به خود (پذیرش خود)، توانایی ایجاد بافت­هایی منطبق با وضعیت روان­شناختی خود (تسلط بر محیط)، روابط گرم…

بهزیستی روان ­شناختی

۱-۱ بهزیستی روان ­شناختی امروزه دیدگاه جدیدی در علوم وابسته به سلامت به­ طور اعم و در روان­شناسی بطور اخص در حال شکل­ گیری و گسترش است. در این دیدگاه و رویکرد علمی تمرکز بر روی سلامتی و بهزیستی از جنبه­ی مثبت و نیز توضیح و تبیین ماهیت روان­شناختی بهزیستی است (ریف و سینگر، ۱۹۹۸؛ آنتونوفسکی، ۱۹۸۷؛ استرامپفر۱، ۱۹۹۰؛ به نقل محمودی، ۱۳۸۴). بهزیستی روان ­شناختی مستلزم درک چالش­های وجودی زندگی است. رویکرد بهزیستی روان ­شناختی رشد و تحول مشاهده شده در برابر چالش­های وجودی زندگی را بررسی می­ کند و به شدت بر توسعه انسانی تأکید دارد به عنوان مثال دنبال نمودن اهداف معنادار، تحول و پیشرفت به عنوان یک فرد و برقراری روابط کیفی با دیگران. جمع گسترده­ای از ادبیات تحقیقی در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی به تجزیه و تحلیل…

پایان نامه روانشناسی : بهزیستی روان ­شناختی

۱-۱ بهزیستی روان ­شناختی امروزه دیدگاه جدیدی در علوم وابسته به سلامت به­ طور اعم و در روان­شناسی بطور اخص در حال شکل­ گیری و گسترش است. در این دیدگاه و رویکرد علمی تمرکز بر روی سلامتی و بهزیستی از جنبه­ی مثبت و نیز توضیح و تبیین ماهیت روان­شناختی بهزیستی است (ریف و سینگر، ۱۹۹۸؛ آنتونوفسکی، ۱۹۸۷؛ استرامپفر۱، ۱۹۹۰؛ به نقل محمودی، ۱۳۸۴). بهزیستی روان ­شناختی مستلزم درک چالش­های وجودی زندگی است. رویکرد بهزیستی روان ­شناختی رشد و تحول مشاهده شده در برابر چالش­های وجودی زندگی را بررسی می­ کند و به شدت بر توسعه انسانی تأکید دارد به عنوان مثال دنبال نمودن اهداف معنادار، تحول و پیشرفت به عنوان یک فرد و برقراری روابط کیفی با دیگران. جمع گسترده­ای از ادبیات تحقیقی در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی به تجزیه و تحلیل…

الزامات قانون ایمنی زیستی

بند چهارم: الزامات قانون ایمنی زیستی در هاله ­ای از ابهام قانون ایمنی زیستی از دو منظر نسبت به بایسته­های نحوه­ی انشاء قانون بی­اعتنا بوده و لذا نه تنها تفسیر مبتنی بر قواعد حقوقی از این قانون را با دشواری مواجه ساخته، بلکه بسیاری از تکالیف به ظاهر الزامی در این قانون را مبدل به مسئولیت­هایی صوری و فاقد ضمانت اجرا نموده است. در این راستا، بند الف ماده ۳ قانون ایمنی زیستی اشعار می­دارد که یکی از وظایف شورای ملی ایمنی زیستی، نظارت بر اجرای راهبردها و سیاستگذار­ی­ها در عرصه ایمنی زیستی مطابق با مفاد این قانون است. علی­رغم آنکه پیش ­بینی کارکردی نظارتی برای شورای ملی ایمنی زیستی را می­توان نقطه قوت این قانون تلقی نمود، در راستای انجام این وظیفه خطیر، شیوه مکانیزم و سازوکار نظارتی برای تبیین چگونگی اعمال…

سیر تحول برنامه های درسی آموزش علوم در ایران

مدرسه و آموزش علوم در ایران سابقه ای بلند و تجربه تغییراتی فراوان دارد با اینکه آموزش جدید در ایران حدود ۹۰ سال پیش شکل گرفت . در شکل گیری آموزش جدید بایستی نقش آشنایی ایرانیان با اروپا ، تاسیس دارالفنون و حرکت انقلاب مشروطه را در نظر داشت . ایرانیان از طریق سفرهای پادشاهان و اعزام دانشجو به اروپا و همچنین ورود هئیت های مذهبی مسیحی به ایران با فرهنگ و اقتصاد اروپا آشنا شدند ، هئیت های مذهبی اروپایی مدارس را در ایران تاسیس کردند که دارای برنامه های منظم و از قبل تعیین شده بودند و می توان مشروطیت ایران را زمینه ساز اصلی آموزش عمومی و دولتی و فراگیر در ایران دانست ( ضمیری ۱۳۷۴ ، ص ۱۶۹ ) . ۱ ـ سال ۱۲۶۸ هجری شمسی در پنجم ربیع…

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، الگوهای ارتباطی خانواده

شاه‌سیاه، م. (۱۳۸۸). بررسی رابطه رضایت جنسی و تعهد زناشویی زوجین شهرستان شهرضا. مجله اصول بهداشت روانی، دوره یازدهم، ۳، ۲۳۸- ۲۳۳٫شکری، ا؛ شهرآرای، م؛ دانشپور، ز؛ دستجردی. ز. (۱۳۸۶). تفاوتهای فردی در سبک‌های هویت و عملکرد تحصیلی، نقش هویت و بهزیستی روانشناختی. فصلنامه پژوهش در سلامت و روانشناختی، دانشگاه تربیت معلم، دوره اول، اول، ۲۹-۱۶شکیبا، ط. (۱۳۸۷). تاب‌آوری. مجله رشد معلم. ۲، ۲۰- ۱۸٫صحراگرد، ن. (۱۳۸۶). تاب‌آوری، سلامت روان و رضایتمندی از زندگی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی. ۳٫ضرغامیان، ض. (۱۳۹۰). اثربخشی آموزش کسب معنا بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با نیازهای ویژه شهر برازجان، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده علوم تربیتی اهواز.عباسی موالید، ح. (۱۳۸۸). بررسی تاثیر آموزش گروهی واقعیت درمانی بر تعهد زناشویی زوجین شهرستان خمینی‌شهر. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره‌ی خانواده، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی…

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، اختلال اضطراب فراگیر

– سیادتان، سید جواد. (۱۳۸۶). تعیین ریسک فاکتورهای دیابت، سطح کلسیم و مس در افراد دیابتی نوع ۲ در مقایسه با گروه کنترل. پایان نامه دکترای فوق تخصصی شیراز.– سید محمودی، سید جواد، رحیمی، چنگیز، محمدی، نوراله. (۱۳۹۰). عوامل موثر بر تاب آوری در افراد مواجه با ضربه روانی، مجله دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ۱(۱)، ۱۴-۵٫– شاملو، سعید. (۱۳۸۱). بهداشت روانی، تهران، انتشارات رشد.– شریفی، خلیل؛ عریضی، حمیدرضا؛ نامداری، کوروش( ۱۳۸۴ ). بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و سرسختی روانشناختی در دانش آموزان. فصلنامه دانش و رفتار،دوره ۱، سال دوم،شماره،۱۰٫– شعاع، اصغر. (۱۳۸۲). مقایسه رابطه منبع کنترل با فشار روانی و شیوه‌های مقابله با آن در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروسیس و افراد سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد عمومی‌دانشگاه تربیت معلم.– شفر، مارتین. (۱۹۹۰). فشار روانی،ماهیت، پیشگیری، سازگاری. ترجمه:بلورچی،انتشارات…

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، افراد وابسته به مواد

– ابوالحسنی، فرید؛ مهاجرانی تهرانی، محمد رضا؛ طباطبای ملاذی، عذرا و لاریجانی، باقر. (۱۳۸۴). بار دیابت و عوارض آن بر اساس مطالعات دهه اخیر در ایران . مجله دیابت و لیپید ایران ۱۳۸۴؛ دوره۵(شماره ۱): ۳۵-۴۸٫– اردکانی، افخم، رشیدی، مریم. (۱۳۸۴). عوامل خطر دیابت نوع ۲، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، شماره ۴، ۳۴۸-۳۵۰٫– آرمان، سرور. (۱۳۷۵). مقایسه شیوع استرس‌های روانی تا قبل از تشخیص دیابت، مجله علمی‌دانشگاه علوم پزشکی زنجان، شماره۲۴٫– افخمی اردکانی، محمد، زارع، حسین، علیپور، احمد، پورشریفی، حمید(۱۳۹۱). همبستگی خودکارآمدی، تیپ شخصیتی و کانون کنترل سلامت با میزان کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره ۲۰، شماره۶٫– آقامحمدیان، حمیدرضا، قنبری، بهرامعلی و واعظی، مرضیه(۱۳۸۹)بررسی مقایسه ای عوامل استرس زا و راهکارهای مقابله ای در افراد مبتلا به دیابت…

رفتار شهروندی سازمانی ارگان، کارکنان سازمان بهزیستی

۱-۶-بررسی اجمالی پیشینه داخلی وخارجی :۱-۶-۱-پیشینه داخلی :حسن زاده ثمرین و مقیمی(۱۳۸۹) در تحقیق خود ذکر کردند که بسیاری از سازمانها صرف نظر از اندازه و میزان تجارت به اهمیت سرمایه اجتماعی به عنوان منبع پایدار رقابت و تعالی و مبنایی برای نوآوری و تطبیق پذیری شان اعتراف دارند. موضوع این مقاله طراحی و تبیین مدل سرمایه اجتماعی به منظور دستیابی به تعالی سازمانی در شهرداری تهران می باشد .برای متغیر مستقل دو بعد درونی و بیرونی شامل اعتماد، هنجار، ارزشهای دینی، شبکه مشارکت و قانون در نظرگرفته شده است و برای متغیر وابسته نه بعد در نظر گرفته شده است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده است و قلمرو جغرافیایی آن مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در سطوح سازمانی کارشناسان، رؤسای ادارات، معاونین و مدیران منطقه بوده است. روش تحقیق توصیفی و…

آزادی در قانون اساسی، دانشگاه علوم پزشکی

یکی دیگر از ضمانت اجراهای اداری و انتظامی به منظور مقابله با آلودگی هوا و تضمین هوای پاک ایجاد محدودیت های موقت زمانی و مکانی و نوعی می باشد . هنگامی که به جهت وضعیت خاص جوی ، آلودگی هوا به حدی برسد که به تشخیص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سلامت انسان و محیط زیست را شدیداً به مخاطره اندازد، سازمان محیط زیست با همکاری وزارت کشور (شهرداری و نیروی انتظامی) ممنوعیت ها یا محدودیت های موقت ، زمانی ، مکانی و نوعی را برای منابع آلوده کننده برقرار نموده و بلافاصله مراتب را از طریق رسانه های همگانی به اطلاع مـردم و شهروندان می رساند .اما همانطور که گفته شد محدودیت های مذکور ضروری و موقتی بوده و باید همه نکات مندرج در اصل ۷۹ قانون اساسی مورد توجه و…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...