محیط مدرسه |
![]() |
پایان نامه : نقش عوامل محیطی در بزهکاری
مدرسه مدرسه به منزله پلی است که نوجوان را با جامعه مربوط می کند.مدرسه می تواند از نوجوان فردی مؤثر،مفید وفعال تربیت کند که در این صورت ما مرهون مدرسه ونظام تعلیم وتربیت هستیم ویا درمواردی نیزمدرسه ازنوجوان فردی مردم گریز،ناراضی وبدبین تحویل اجتماع داده است واین همان مسئله ای است که باید به درستی ارزیابی شود وعلل ناکامی نظام تعلیم وتربیت را روشن وتبیین نماید. مدارس علاوه بر دو موضوع «انتقال دانش» و«پرورش ذهن نقّاد» متعهد ایفای موضوع سومی نیزهستند وآن پرورش صفات وروحیات ارزشمند ازجمله شخصیت دادن به نوجوانان است و نوجوان قبل از آنکه دانش آموز یک دستگاه تربیتی حساب آید نوبالغی است که درپی کسب شخصیت است، هرجاکه آن را بیابد جذب می شود وبالنده می گردد وبا هرضربه ای که دریافت کند جریحه دارمی شود ومی گریزد.خانواده…
پایان نامه : نقش عوامل محیطی در بزهکاری
مدرسه مدرسه به منزله پلی است که نوجوان را با جامعه مربوط می کند.مدرسه می تواند از نوجوان فردی مؤثر،مفید وفعال تربیت کند که در این صورت ما مرهون مدرسه ونظام تعلیم وتربیت هستیم ویا درمواردی نیزمدرسه ازنوجوان فردی مردم گریز،ناراضی وبدبین تحویل اجتماع داده است واین همان مسئله ای است که باید به درستی ارزیابی شود وعلل ناکامی نظام تعلیم وتربیت را روشن وتبیین نماید. مدارس علاوه بر دو موضوع «انتقال دانش» و«پرورش ذهن نقّاد» متعهد ایفای موضوع سومی نیزهستند وآن پرورش صفات وروحیات ارزشمند ازجمله شخصیت دادن به نوجوانان است و نوجوان قبل از آنکه دانش آموز یک دستگاه تربیتی حساب آید نوبالغی است که درپی کسب شخصیت است، هرجاکه آن را بیابد جذب می شود وبالنده می گردد وبا هرضربه ای که دریافت کند جریحه دارمی شود ومی گریزد.خانواده…
راهنمای پایان نامه درباره : افت تحصیلی و عوامل درون مدرسه
افت تحصیلی و عوامل درون مدرسه گرایش سوم که از اواخر سالهای ۱۹۶۰ میلادی و در سالهای ۱۹۷۰ موضوع مقالات مربوط به جامعهشناسی را در غرب به خود اختصاص داده بود، شکست تحصیلی را ناشی از عوامل درون سازمانی یعنی عوامل مربوط به مدرسه میداند. جریان فکری فوق نقش گزینشی مدرسه را مورد انتقاد قرار میدهد، نقشی که به طرد و محروم کردن گروه های بیشماری از دانشآموزان میانجامد. در این زمینه جامعهشناسانی مانند بوردیو و پارسون، استابله و بودلو در فرانسه از پیشگامان این جریان فکری هستند که به عدم تناسب مدرسه با شرایط، امکانات و نیازهای کودکان طبقه محروم تاکید کردند و اعلام داشتند که مشکل اصلی در ناسازگاری دانشآموزان با محیط مدرسه و برنامه های آموزشی آن نیست و اشکال اساسی به ناتوانی مدرسه در سازگار کردن خود با کودکان…
راهنمای پایان نامه درباره : افت تحصیلی و عوامل درون مدرسه
افت تحصیلی و عوامل درون مدرسه گرایش سوم که از اواخر سالهای ۱۹۶۰ میلادی و در سالهای ۱۹۷۰ موضوع مقالات مربوط به جامعهشناسی را در غرب به خود اختصاص داده بود، شکست تحصیلی را ناشی از عوامل درون سازمانی یعنی عوامل مربوط به مدرسه میداند. جریان فکری فوق نقش گزینشی مدرسه را مورد انتقاد قرار میدهد، نقشی که به طرد و محروم کردن گروه های بیشماری از دانشآموزان میانجامد. در این زمینه جامعهشناسانی مانند بوردیو و پارسون، استابله و بودلو در فرانسه از پیشگامان این جریان فکری هستند که به عدم تناسب مدرسه با شرایط، امکانات و نیازهای کودکان طبقه محروم تاکید کردند و اعلام داشتند که مشکل اصلی در ناسازگاری دانشآموزان با محیط مدرسه و برنامه های آموزشی آن نیست و اشکال اساسی به ناتوانی مدرسه در سازگار کردن خود با کودکان…
پایان نامه روانشناسی درباره : تأثیر محیطهای ارتباطی خانواده بر رفتار اعضای خانواده
تأثیر محیطهای ارتباطی خانواده بر رفتار اعضای خانواده انواع مختلف خانوادهها برنامههای زمانبندی شده و انتظارات مختلف را برای هر سن و رفتارهای اجتماعی
مناسب با محبت کودکان دارند. تحقیقات انجام شده بوسیله فیشن پاتریک[۱] ۱۹۹۴ نشان داده است که والدین در خانوادههای وفاقی[۲]، آزادمنش، کثرت گرایانه و حمایتی[۳] میتوانند براساس ایدئولوژیهای نقش جنس مقابل، خصوصیات به خود نسبت داده در ارتباط با جنس مذکر و یا مؤنث و شیوههای تعارض کنش متقابل زناشویی از یکدیگر متمایز شوند (فیش و پاتریکو ریتچی[۴]، ۱۹۹۴). این خصوصیات و ویژگیها دست کم به ۳ روش ممکن بر نتایج رفتاری کودک تأثیر میگذارند. در وهله اول به انواع مختلف خانوادهها شیوههای تعاملی متفاوتی را الگو قرار میدهند که کودک در معرض آنها قرار گرفته است و آنها را ملکه ذهن خود قرار میدهد. ثانیاً خانوادههای مختلف در…
مقاله : تأثیر محیطهای ارتباطی خانواده بر رفتار اعضای خانواده
تأثیر محیطهای ارتباطی خانواده بر رفتار اعضای خانواده انواع مختلف خانوادهها برنامههای زمانبندی شده و انتظارات مختلف را برای هر سن و رفتارهای اجتماعی مناسب با محبت کودکان دارند. تحقیقات انجام شده بوسیله فیشن پاتریک[۱] ۱۹۹۴ نشان داده است که والدین در خانوادههای وفاقی[۲]، آزادمنش، کثرت گرایانه و حمایتی[۳] میتوانند براساس ایدئولوژیهای نقش جنس مقابل، خصوصیات به خود نسبت داده در ارتباط با جنس مذکر و یا مؤنث و شیوههای تعارض کنش متقابل زناشویی از یکدیگر متمایز شوند (فیش و پاتریکو ریتچی[۴]، ۱۹۹۴). این خصوصیات و ویژگیها دست کم به ۳ روش ممکن بر نتایج رفتاری کودک تأثیر میگذارند. در وهله اول به انواع مختلف خانوادهها شیوههای تعاملی متفاوتی را الگو قرار میدهند که کودک در معرض آنها قرار گرفته است و آنها را ملکه ذهن خود قرار میدهد. ثانیاً خانوادههای مختلف در…
پایان نامه روانشناسی : بافت مدرسه
بافت مدرسه در حیطه بافت مدرسه، پیوند با مدرسه و حمایت معلم با گزارشهای نوجوانان سنجیده شدند. الف) مقیاس اشخاص زندگی من پیوند با مدرسه با بهره گرفتن از زیرمقیاس پیوند با مدرسه مقیاس” اشخاص زندگی من” کوک و دیگران (۱۹۹۵، اقتباس از موری و گرینبرگ، ۲۰۰۱) (۸ سؤال) سنجیده شد. مقیاس “ اشخاص زندگی من” چهار زیرمقیاس دارد که بر ادراکات کودکان و نوجوانان از روابطشان با معلمان و بهطور کلی ادراکاتشان در مورد مدرسه متمرکز است. سؤالهای مربوط به پیوند با مدرسه بر مبنای نظریه و تحقیق در حوزه پیوند اجتماعی (هاوکینز و کاتالانو، ۱۹۹۲، نقل از موری و گرینبرگ، ۲۰۰۱) تدوین یافتهاند و برای اندازهگیری تجربههای مثبت و نیز ادراکات منفی محیط مدرسه طراحی شدهاند (برای مثال، “در مدرسه احساس آرامش میکنم”). تحلیل مؤلفه اصلی این ابزار حاکی از…
بافت مدرسه
بافت مدرسه در حیطه بافت مدرسه، پیوند با مدرسه و حمایت معلم با گزارشهای نوجوانان سنجیده شدند. الف) مقیاس اشخاص زندگی من پیوند با مدرسه با بهره گرفتن از زیرمقیاس پیوند با مدرسه مقیاس” اشخاص زندگی من” کوک و دیگران (۱۹۹۵، اقتباس از موری و گرینبرگ، ۲۰۰۱) (۸ سؤال) سنجیده شد. مقیاس “ اشخاص زندگی من” چهار زیرمقیاس دارد که بر ادراکات کودکان و نوجوانان از روابطشان با معلمان و بهطور کلی ادراکاتشان در مورد مدرسه متمرکز است. سؤالهای مربوط به پیوند با مدرسه بر مبنای نظریه و تحقیق در حوزه پیوند اجتماعی (هاوکینز و کاتالانو، ۱۹۹۲، نقل از موری و گرینبرگ، ۲۰۰۱) تدوین یافتهاند و برای اندازهگیری تجربههای مثبت و نیز ادراکات منفی محیط مدرسه طراحی شدهاند (برای مثال، “در مدرسه احساس آرامش میکنم”). تحلیل مؤلفه اصلی این ابزار حاکی از…
پایان نامه روانشناسی : تأثیر مدرسه بر هویت
تأثیر مدرسه بر هویت شکلگیری هویت در مجموعه متنوعی از بافتهای محیطی از جمله خانواده، گروه همسال، مدرسه، کار و مذهب بهوقوع می پیوندد. اریکسون (۱۹۶۸، نقل از برزونسکی و آدامز، ۱۹۹۹) در نظریه رواناجتماعیاش، ارتباط متقابل بین افراد و بافتهای اجتماعی را برجسته ساخت. اریکسون (۱۹۶۸، نقل از روسر، اکلز و سامروف، ۲۰۰۰) بر این باور است که توانایی نوجوان در سازمان دادن به تغییرات چشمگیری که طیّ این سالها در قالب یک هویت منسجم و مثبت تجربه میکند، صرفاً یک فعالیت شخصی نیست بلکه مسئولیت جمعی و بین نسلی نوجوان و والدین او، معلمان و اعضای جامعه محلی است. در مجموع، بررسی پیشینه پژوهشی نشان میدهد که مطالعات نسبتاً کمی در باره نقش بافت آموزشگاهی در شکلگیری هویت انجام شدهاند و پژوهشهایی که به بافت مدرسه محدود شده باشند، از آن…
تأثیر مدرسه بر هویت
تأثیر مدرسه بر هویت شکلگیری هویت در مجموعه متنوعی از بافتهای محیطی از جمله خانواده، گروه همسال، مدرسه، کار و مذهب بهوقوع می پیوندد. اریکسون (۱۹۶۸، نقل از برزونسکی و آدامز، ۱۹۹۹) در نظریه رواناجتماعیاش، ارتباط متقابل بین افراد و بافتهای اجتماعی را برجسته ساخت. اریکسون (۱۹۶۸، نقل از روسر، اکلز و سامروف، ۲۰۰۰) بر این باور است که توانایی نوجوان در سازمان دادن به تغییرات چشمگیری که طیّ این سالها در قالب یک هویت منسجم و مثبت تجربه میکند، صرفاً یک فعالیت شخصی نیست بلکه مسئولیت جمعی و بین نسلی نوجوان و والدین او، معلمان و اعضای جامعه محلی است. در مجموع، بررسی پیشینه پژوهشی نشان میدهد که مطالعات نسبتاً کمی در باره نقش بافت آموزشگاهی در شکلگیری هویت انجام شدهاند و پژوهشهایی که به بافت مدرسه محدود شده باشند، از آن…
پایان نامه در مورد پیوند با مدرسه: تعریفها و مفهومپردازیها
پیوند با مدرسه: تعریفها و مفهومپردازیها مادوکس و پرینز (۲۰۰۳) بر این باورند که پیوند با مدرسه دارای چهار بعد است: ۱ـ دلبستگی به مدرسه، که به احساسات نوجوان در مورد مدرسه و میزان اهمیتی که نوجوان به آن میدهد، اطلاق میگردد. در این بعد، احساس تعلق، احساس افتخار، و احساس امنیت و راحتی در مدرسه قرار دارد. ۲ـ دلبستگی به کارکنان، که به روابط بینشخصیای که نوجوان برقرار میکند، اطلاق میگردد. این دلبستگی در تحسین نوجوان و احترام او برای مربیان، کارکنان و مدیریت اجرایی منعکس میگردد. این بعد روابط مثبتی را دربر میگیرد که دانشآموزان در مدرسه دارند. دلبستگی به معلمان و دیگر کارکنان مدرسه در این بعد قرار میگیرد. ۳ـ تعهد نسبت به مدرسه، که شامل سرمایهگذاری شخصی در فعالیتهای مدرسه است. این بعد ترکیبی از باورها و رفتارهاست: باورهایی…
پایان نامه در مورد پیوند با مدرسه: تعریفها و مفهومپردازیها
پیوند با مدرسه: تعریفها و مفهومپردازیها مادوکس و پرینز (۲۰۰۳) بر این باورند که پیوند با مدرسه دارای چهار بعد است: ۱ـ دلبستگی به مدرسه، که به احساسات نوجوان در مورد مدرسه و میزان اهمیتی که نوجوان به آن میدهد، اطلاق میگردد. در این بعد، احساس تعلق، احساس افتخار، و احساس امنیت و راحتی در مدرسه قرار دارد. ۲ـ دلبستگی به کارکنان، که به روابط بینشخصیای که نوجوان برقرار میکند، اطلاق میگردد. این دلبستگی در تحسین نوجوان و احترام او برای مربیان، کارکنان و مدیریت اجرایی منعکس میگردد. این بعد روابط مثبتی را دربر میگیرد که دانشآموزان در مدرسه دارند. دلبستگی به معلمان و دیگر کارکنان مدرسه در این بعد قرار میگیرد. ۳ـ تعهد نسبت به مدرسه، که شامل سرمایهگذاری شخصی در فعالیتهای مدرسه است. این بعد ترکیبی از باورها و رفتارهاست: باورهایی…
پایان نامه الگوی بومتحولی تأثیر مدرسه بر تحوّل نوجوان
الگوی بومتحولی تأثیر مدرسه بر تحوّل نوجوان درک تأثیر مدارس بر تحوّل نوجوان، به یک چهارچوب مفهومی نیاز دارد که بتوان بهطور همزمان، در مورد مدرسه به عنوان بافتی که در آن تحوّل روی میدهد و در مورد نیازهای تحولی در حالِ تغییرِ دانشآموزان ضمن عبور آنها در سطوح نظام آموزشی فکر کرد (اکلز و روسر، ۲۰۰۹). اکلز و میجلی (۱۹۸۹، نقل از اکلز و دیگران، ۱۹۹۳) بر اساس نظریه تناسب شخص ـ محیط[۱](هانت[۲]، ۱۹۷۵) مطرح ساختند که افتهای انگیزشی و رفتاری در اوایل نوجوانی ممکن است ناشی از محیطهای آموزشی نامناسب مدرسه راهنمایی برای نوجوانان باشد. طبق نظریه تناسب شخص ـ محیط، رفتار، انگیزش و سلامت روانی تحت تأثیر تناسبِ بین ویژگیهایی که افراد با خود به محیطهای آموزشی میآورند و ویژگیهای این محیطهای اجتماعی است. اکلز و میجلی در الگوی تناسب…
پایان نامه الگوی بومتحولی تأثیر مدرسه بر تحوّل نوجوان
الگوی بومتحولی تأثیر مدرسه بر تحوّل نوجوان درک تأثیر مدارس بر تحوّل نوجوان، به یک چهارچوب مفهومی نیاز دارد که بتوان بهطور همزمان، در مورد مدرسه به عنوان بافتی که در آن تحوّل روی میدهد و در مورد نیازهای تحولی در حالِ تغییرِ دانشآموزان ضمن عبور آنها در سطوح نظام آموزشی فکر کرد (اکلز و روسر، ۲۰۰۹). اکلز و میجلی (۱۹۸۹، نقل از اکلز و دیگران، ۱۹۹۳) بر اساس نظریه تناسب شخص ـ محیط[۱](هانت[۲]، ۱۹۷۵) مطرح ساختند که افتهای انگیزشی و رفتاری در اوایل نوجوانی ممکن است ناشی از محیطهای آموزشی نامناسب مدرسه راهنمایی برای نوجوانان باشد. طبق نظریه تناسب شخص ـ محیط، رفتار، انگیزش و سلامت روانی تحت تأثیر تناسبِ بین ویژگیهایی که افراد با خود به محیطهای آموزشی میآورند و ویژگیهای این محیطهای اجتماعی است. اکلز و میجلی در الگوی تناسب…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 08:30:00 ق.ظ ]
|