تاریخچه کیفیت زندگی کاری

«کیفیت زندگی کاری» ابتدا در اروپا طی دهه پنجاه (۱۹۵۴-۱۹۵۰) ابداع شده و بر این اساس اریک تریست[۱] و همکارانش در دانشگاه تاویستاک[۲] لندن چگونگی رابطه بین بعد انسانی و بعد فنی سازمان ها را بررسی و ارزیابی کردند، که باعث به وجود آمدن سیستم های تفکیکی – اجتماعی مربوط به طراحی شغل گردید. متخصصان اولیه (Q. W. L) در برتانیا، ایرلند، نروژ و سوئد طراحی شغلی را برای هر چه بهتر و هماهنگ و منسجم کردن کارکنان و تکنولوژی ایجاد کردند. بتدریج دامنه آن از مشاغل انفرادی فراتر رفته و اشکال گروهی کار و مشخصات محیط کار مؤثر بر رضایتمندی و بهره وری کارکنان از قبیل سیستم پاداش دهی (نحوه پرداخت مؤثر حقوق و دستمزد)، جریان کار، سبک های مدیریتی و محیط فیزیکی را نیز در بر گرفت. مسائل اقتصادی و…

پایان نامه دانشگاهی : عوامل مخاطره آمیز بین فردی و محیطی

عوامل مخاطره آمیز بین فردی و محیطی تاثیر دوستان: تقریباً در ۶۰ درصد موارد، اولین مصرف مواد به دنبال تعارف دوستان رخ می دهد. ارتباط و دوستی با همسالان مبتلا به سوء مصرف مواد، عامل مستعد کننده قوی برای ابتلای نوجوانان به اعتیاد است. مصرف کنندگان مواد، برای گرفتن تایید رفتار خود از دوستان، سعی می کنند آنان را وادار به همراهی با خود به خصوص، در شروع مصرف سیگار و حشیش بسیار موثر هستند. بعضی از دوستیها، « همسالان » نمایند. گروه صرفاً حول محور مصرف مواد شکل می گیرد. نوجوانان به تعلق به یک گروه نیازمندند و اغلب پیوستن به گروههایی که مواد مصرف می کنند، بسیار آسان است. هر چند پیوند فرد با خانواده، مدرسه و اجتماعات سالم کمتر باشد، احتمال پیوند او با این قبیل گروه ها بیشتر می…

پایان نامه دانشگاهی : عوامل مخاطره آمیز بین فردی و محیطی

عوامل مخاطره آمیز بین فردی و محیطی تاثیر دوستان: تقریباً در ۶۰ درصد موارد، اولین مصرف مواد به دنبال تعارف دوستان رخ می دهد. ارتباط و دوستی با همسالان مبتلا به سوء مصرف مواد، عامل مستعد کننده قوی برای ابتلای نوجوانان به اعتیاد است. مصرف کنندگان مواد، برای گرفتن تایید رفتار خود از دوستان، سعی می کنند آنان را وادار به همراهی با خود به خصوص، در شروع مصرف سیگار و حشیش بسیار موثر هستند. بعضی از دوستیها، « همسالان » نمایند. گروه صرفاً حول محور مصرف مواد شکل می گیرد. نوجوانان به تعلق به یک گروه نیازمندند و اغلب پیوستن به گروههایی که مواد مصرف می کنند، بسیار آسان است. هر چند پیوند فرد با خانواده، مدرسه و اجتماعات سالم کمتر باشد، احتمال پیوند او با این قبیل گروه ها بیشتر می…

پایان نامه حقوق در مورد همکاری با سازمان بهداشت جهانی

همکاری با سازمان بهداشت جهانی بیماریهای واگیر دار(عفونی) بیماری های عفونی، بیماریهایی هستند که توسط میکروارگانیسم های بیماری زا مانند باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها ایجاد می شود؛ که می توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. از دیرباز بیماری های عفونی(واگیردار) ، از مهم ترین عوامل بروز مرگ و میر در انسان بوده و هنوز هم بخش بزرگی از مرگ و بیماری در سراسر جهان به این علت است. امروزه بیماریهای مسری در حال افزایش است و موجب نگرانی جامعه ی جهانی شده و حتی جدیدترین نوع این بیماریها را می توان بیماری ابولا نام برد که در سال ۲۰۱۵ ظاهر شد و فراگیر شدن آن موجب گردید صنعت توریسم که خود نوعی از تجارت در دنیای امروزه است و همچنین…

مؤلفه های کیفیت زندگی کاری، ویژگی های سازمان یادگیرنده

– تحقیق دیگری توسط متزین رزالی[۸۵] (۲۰۰۴) با عنوان « ادراک سرپرستان حرفه ای نسبت به کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی» انجام شد. نمونه ۲۵۰ نفر از

سرپرستان حرفه ای حسابداران رسمی کارخانه های مختلف بخش خصوصی در مالزی بود. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ۵۳ درصد کل واریانس در تعهد سازمانی (بعد عاطفی) توسط سه عامل نظارت، پرداخت و مزایا، و یکپارچگی و انسجام تبیین می شود. ۵۷ درصد کل واریانس در تعهد هنجاری توسط ۳ متغیر نظارت و سرپرستی، پرداخت و مزایا، و وابستگی اجتماعی تبیین می گردد. رشد و توسعه و پرداخت و مزایا به عنوان پیش نیازها و تعیین کننده های تعهد سازمانی (هنجاری، عاطفی) هستند.– هو[۸۶] (۲۰۰۶) با تحقیقی تحت عنوان « بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری مقامات رسمیسازمان های دولتی با فشار کاری و…

دانشکده های تربیت بدنی، بیمارستان های آموزشی

2-4. پیشینه پژوهش:۲-۴-۱٫ پیشینه داخلی پژوهش صمدی و مهدوی خو (۱۳۸۸) در پژوهش خود به بررسی تاثیر اخلاق مدیریتی بر تعهد سازمانی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان همدان پرداختند. نوع پژوهش توصیفی، همبستگی است. ﺟﺎﻣﻌــﻪ ﺁﻣﺎﺭﻱ ﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻛﻠﻴﻪ ﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﺭﺳــﻤﻲ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻛﻞ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺍﺳــﺘﺎﻥ ﻫﻤﺪﺍﻥ (ﺗﻌﺪﺍﺩ ۲۹۹ ﻧﻔﺮ) تشکیل می­داد. ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳــﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺑﺎ ﺍﺳــﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺟﺪﻭﻝ ﻛﺮﺟﺴﻲ ﻭ ﻣﻮﺭﮔﺎﻥ ﺗﻌﺪﺍﺩ ۱۶۹ ﻧﻔﺮ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮔﺮﺩﻳﺪﻧﺪ. جهت جمع­آوری اطلاعات ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺸــﻨﺎﻣﻪ محقق ساخته ﺍﺳﺘﻔﺎﺩ شد. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه های پژوهش به ترتیب نشان داد که در سطوح مختلف اخلاق مدیریتی، هر سه بعد مختلف تعهد سازمانی یعنی تعهد تکلیفی، تعهد عاطفی و تعهد مستمر واجد ارتباط معنادار هستند. بدین معنی که هر چه سطوح اخلاق مدیریتی ارتقا یافته است، میزان…

پایان نامه با موضوع بزهکاری : انحراف فردی و انحراف گروهی

هر جامعه ای برای تعادل و بقای خود و نظم و ثبات، دارای هنجارها و ارزش ها و قوانین مختلف است که مورد قبول اکثریت افراد آن جامعه باشد. انحراف در واقع رفتارهای مخالف با ارزش ها و هنجارها و قوانین مورد پذیرش جامعه می باشد و یا انحراف «هر گونه رفتاری است که با انتظارات جامعه یا یکی از گروههای مشخص درون جامعه منطبق و سازگار نباشد، انحراف دوری جستن و فرار از هنجارهاست و هنگامی رخ می دهد که فرد یا گروهی معیارهای جامعه را رعایت نمی کنند».(کوئن ـ پروس ۱۳۸۰، ۲۱۵ .) بیکر می نویسد: «انحراف چگونگی عملی که شخص مرتکب می شود نیست بلکه نتیجه عملی است که دیگران برحسب ضمانت اجرائی قوانین به یک متخلف نسبت می‌دهند» (محسنی تبریزی، ۱۳۸۳، ۲۶.) در فرهنگ ما نمونه های انحراف از…

حقوق بین الملل محیط زیست، حفاظت از منابع طبیعی

۳-۲-۵-۳- مفهوم شناسی سیاستگذاری زیست محیطی خط مشی گذاری عمومی دولت در حوزه محیط زیست، در واقع مجموعه اقدامات سیاستی و حکومتی در حوزه های تقنینی، اجرایی و قضایی است که با هدف حفاظت و بهره برداری از محیط زیست و با رعایت اصل توسعه پایدار صورت می گیرد. در واقع سیاست زیست محیطی به عنوان بخشی از سیاست عمومی دولت، در ردیف تصمیمات رسمی یا اعلام شده توسط سازمانهای دولتی به شمار می آید که به وسیله مرجع عالی سیاستگذاری تدوین و عموماً در قالب قوانین لازم الاجرا نمود پیدا کرده و در نهایت از سوی دستگاه های دولتی و یا سازمانهای بخش خصوصی اجرا می گردند و متعاقباً توسط مراجع نظارتی رصد می شوند و مورد ارزیابی قرار می گیرند.۳-۲-۵-۴- خط مشی گذاری کلان و رعایت مسائل زیست محیطیسیاستگذاری زیست محیطی…

پایان نامه مهندسی محیط زیست : بررسی پسماندهای بیمارستانی (موردمطالعه : بیمارستان شهدای تجریش تهران)

عنوان پایان نامه : تکه ای از متن پایان نامه فقط برای نمونه : ۱-۸-۲ نگهداری موقت پسماند های بیمارستانی جایگاه ذخیره سازی موقت پسماند مکانی مناسب جهت نگهداری پسماند ها در داخل بیمارستان در فضایی جداگانه متناسب با مقدار و تناوب جمع آوری آن ها باید تعیین گردد، همچنین محل ذخیره ونگهداری موقت باید باتوجه به مقدار پسماند جمع‌آوری شده، دوره زمانی جمع‌آوری، اندازه ساختمان و اتاق‌ها طراحی شود(Williams, 2005). محل ذخیره سازی به سه قسمت مجزا، محل ذخیره زائدات عفونی، محل ذخیره زائدات تیز و برنده و محل ذخیره زائدات دارویی و شیمیایی خطرناک تقسیم شوند. شایان ذکر است که پسماند‌های سیتوتوکسیک باید جدا از سایر پسماند‌های بیمارستانی و در یک محل ایمن و مطمئن ذخیره شوند و پسماند‌های رادیواکتیو نیز در ظروف دارای پوشش سربی نگهداری شده و جزییات مربوط به آنها روی…

پایان نامه تعیین رابطه بین اعتماد به مدیر با بهره وری نیروی انسانی کارکنان بیمارستان

مقدمه با تغییرات و تحولات جهانی و تغییر اقتصاد صنعتی به اقتصاد خدماتی و توسعه ی سریع سازمان های خدماتی، نقش سازمان های خدماتی، در رشد و توسعه ی جوامع افزایش یافته است. سازمان های خدماتی در ایران به عنوان پشتوانه ی سازمان های تولیدی، نقش مهمی در موفقیت یا شکست نظام تولیدی ایفاء می کنند و بهبود بهره وری آن ها تأثیر زیادی بر تعالی اقتصاد کشور گذاشته و کیفیت سطح زندگی افراد جامعه را متعالی می سازد. علاوه بر این جامعه ی ایران در طول چند دهه ی اخیر شاهد تغییرات قابل توجه و شگرف در عرصه های مختلف بوده است، این تغییرات از جهت گستردگی، پیچیدگی، شدت و سرعت در عصر انفجار اطلاعات، دولت ها را تحت تأثیر قرار داده و فشار فزاینده ای جهت بهره وری بیشتر بر آنها…

پایان نامه میزان مولفه¬های رهبری تحول¬گرا در بیمارستان¬های خصوصی منطقه ۵ تهران

) رویکردهای متفاوت به هوش هیجانی با توجه به تعاریف متعدد از هوش هیجانی دو رویکرد عمده در زمینه هوش هیجانی مطرح است (Sarboland,2011): الف) رویکرد توانایی: که هوش هیجانی را به عنوان هوشی که شامل هیجان می‌باشد، در نظر می‌گیرد و تعریف می‌کند. تعاریف اولیه از هوش هیجانی در قالب رویکرد توانایی بیان گردید که آن را “نوعی پردازش اطلاعات هیجانی که شامل ارزیابی صحیح هیجان در خود و دیگران و بیان مناسب عواطف و تنظیم سازگارانه عواطف به نحوی که به بهبود زندگی منجر شود” تعریف کردند. ب) رویکرد مختلط: که هوش هیجانی را با مهارت‌ها و ویژگی‌های دیگر مانند بهزیستی، انگیزش و توانایی برقراری رابطه با دیگران ترکیب می‌کند. تعریف هوش هیجانی به صورت “توانایی‌های شناخت هیجانات خود، درک احساسات درونی دیگران، مهار هیجانات و اداره و مدیریت روابط با…

پایان نامه هوش هیجانی مدیران و استرس شغلی کارمندان در بیمارستانهای خصوصی

مدل هوش هیجانی بار– آن بار- آن مفهوم هوش هیجانی را در ۵ مولفه و ۱۵ عامل تشکیل دهنده ارائه می کند که به شرح زیر معرفی می گردند(شهایی و سجادی،۱۳۹۰، ۴۲): الف) مولفه درون فردی که شامل موارد زیر است: خود آگاهی هیجانی: میزان آگاهی فرد از احساسات را مورد بررسی قرار می دهیم . پی بردن به این نکته که فرد چه احساسی دارد و چرا این احساس در او شکل گرفته است. جرات­مندی : توانایی بیان احساسات، عقاید، افکار و باورهای خود و دفاع از حقوق خود به شیوه­ای مطلوب، که خود دارای سه بعد است: توانایی میان احساسات (ابراز خشم, صمیمیت و احساسات جنسی)، توانایی بیان عقاید (بیان عقاید مخالف و اتخاذ موضع مشخص حتی با از دست دادن امتیاز)، توانایی ایستادگی در برابر حقوق خود (اجازه ندادن به…

پایان نامه شیوع اختلالات روانی در مجرمین و رابطه آن با جرم ارتکابی (مطالعه موردی بیمارستان حجازی مشهد در سالهای ۹۲-۹۰)

دانشگاه فردوسی مشهد واحد پردیس بین الملل گروه حقوق شیوع اختلالات روانی در مجرمین و رابطه آن با جرم ارتکابی (مطالعه موردی بیمارستان حجازی مشهد در سالهای ۹۲-۹۰) ارائه ­شده جهت اخذ درجه کارشناسی­ارشد حقوق جزا و جرم شناسی استاد راهنما: دکتر عبدالرضا جوان جعفری اساتید مشاور: دکتر علی آخوندپور منطقی دکتر سید حسین حسینی زمستان ۹۳ الف ) بیان مسئله :طبق ماده ۱۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲: «”هرگاه مرتکب در زمان ارتکاب جرم دچار اختلال روانی بوده به نحوی که فاقد اراده یا قوه تمییز باشد مجنون محسوب می­­شود و مسئولیت کیفری ندارد” ». جنون سلامت درک و شعور را از میان برده و دیوانه از ارزیابی، اندازه­گیری و فهم نتایج امور و مسائل زندگی عاجز است، خوبی و بدی و سود و زیان و مصلحت و مفسده را…

پایان نامه بررسی تاثیر سیستم مدیریت کیفیت بر رضایتمندی کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی

مقدمه :کسب موفقیت برای حضورپیوسته نه مقطعی در بازار های داخلی و همچنین بازار های منطقه ای و بین المللی تحت تاثیر رقابت های فشرده و فزونی عرضه بر تقاضا همواره به دو عامل اساسی یکی کیفیت و دیگری قیمت بستگی دارد و خواهد داشت گرچه عوامل مهم دیگری همچون محیط زیست دوام ایمنی ، خدمات بعد از فروش به هنگام بودن و احترام به مشتریان را نیز نمی توان نادیدیه گرفت.مدیریت کیفیت با مکانیسم های کمکی با شاخص سازی سازمانی ، شناسایی و مشکلات سازمانی به صورت مداوم ، نظارت بر گلوگاه های سازمانی ایجاد حساسیت نسبت به زمان به کارگیری راه حلهای خلاقانه مداوم سازی خود ارزیابی فردی و سازمانی و تلفیق نگرش فرایند مدار و نتیجه مدار به پیشگیری از بروز بحران های سازمانی کمک و مدیریت برآن راساده و…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...