مدل آکر و کلر |
![]() |
مدل ارزش ویژه برند آکر، مدل ارزش ویژه برند کلر
کلر معتقد است یک جنبه مهم و به نسبت بی نظیر از تحقیق برند تأکید بر جوانب غیرملموس از تصویر برند دارد که شامل ویژگی های ملموس و یا خواص و فواید عینی نیست . جوانب ناملموس برند وسیله ای رایج است که به واسطه آن بازاریان به تمایز برندهای خود با محصولات مصرفی و فیزیکی برتر می پردازند(کلر[۷۱]، ۲۰۰۵).به منظور شناخت ارزش برند به عنوان دارایی ناملموس، تأکید ویژه بر فهمیدن چگونگی ساخت، اندازه گیر ی و مدیریت ارزش ویژه برند می باشد. سه منظر اصلی درمطالعات علمی ارزش ویژه برند وجود دارد (کلر و لمن[۷۲] ،۲۰۰۴) :-۱ ارزش ویژه مبتنی بر مشتری: از این دیدگاه، ارزش ویژه برند بخشی از جاذبه یا دافعه محصول معین یک شرکت مشخص است که بوسیله بخش غیر قابل مشاهده محصول ارائه شده تولید می شود،…
مدل ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری کلر [۱]
مدل ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری کلر [۱] یکی از بهترین مدلهای ارزیابی ارزش ویژه برند مبتنی بر رفتار مصرف کننده توسط آقای کوین کلر معرفی شدهاست. مطابق با این دیدگاه ارزش ویژه برند متاثر از دو عامل دانش خریداران از یک برند و پیوندهای مطلوب ، قوی و منحصربفرد بین مشتریان و برند میباشد. مطابق با این دیدگاه ارزش ویژه برند تاثیری است که دانش برند بر روی پاسخ مشتری میگذارد. این تاثیر به صورت تداعیهای قوی و منحصربفرد در ذهن مشتری میباشد. این مدل از چهار گام تشکیل شده است که در هر کدام از آنها یک سوال از جانب مشتری طرح میشود. به این ترتیب یک نردبان برند ساخته میشود که قرار گرفتن در هر مرحله منوط به موفقیت در گام قبلی میباشد. این چهار گام شامل شش…
پایان نامه مدیریت با موضوع : مدل اینتربرند[۱]
مدل اینتربرند اینتربرند، شرکت انگلیسی مشاوره برندینگ، از رویکردی بسیار متفاوت جهت شناسایی بهترین برندهای دنیا استفاده کرد.در این مدل، در آغاز، پانصد برند بر اساس ۷ معیار مورد بررسی قرار گرفتندAaker, 1996)). ۱٫رهبری[۲]: برندی که رهبری بخشی از بازار را به عهده دارد، از برندهای دوم، سوم و… قوی تر و دارای ثبات بالاتری است. این معیار،صرفه جوئی در مقیاس برای فرآیندهای ارتباطات و توزیع برای برند رهبر را به دنبال دارد و همچنین مشکلاتی که رقبا در توزیع و ارتباطات و فرسایش قیمتی با آن مواجه هستند را انعکاس می دهد. ۲٫ثبات : برندهایی با عمر طولانی با هویت هایی که تبدیل به بافتی از بازار شده و حتی تبدیل به فرهنگ بازار شده است، دارای ارزش و قدرت هستند. ۳٫بازار: برندها زمانی که در بازاری هستند که آن بازار…
پایان نامه مدیریت با موضوع : مدل اینتربرند[۱]
مدل اینتربرند اینتربرند، شرکت انگلیسی مشاوره برندینگ، از رویکردی بسیار متفاوت جهت شناسایی بهترین برندهای دنیا استفاده کرد.در این مدل، در آغاز، پانصد برند بر اساس ۷ معیار مورد بررسی قرار گرفتندAaker, 1996)). ۱٫رهبری[۲]: برندی که رهبری بخشی از بازار را به عهده دارد، از برندهای دوم، سوم و… قوی تر و دارای ثبات بالاتری است. این معیار،صرفه جوئی در مقیاس برای فرآیندهای ارتباطات و توزیع برای برند رهبر را به دنبال دارد و همچنین مشکلاتی که رقبا در توزیع و ارتباطات و فرسایش قیمتی با آن مواجه هستند را انعکاس می دهد. ۲٫ثبات : برندهایی با عمر طولانی با هویت هایی که تبدیل به بافتی از بازار شده و حتی
تبدیل به فرهنگ بازار شده است، دارای ارزش و قدرت هستند. ۳٫بازار: برندها زمانی که در بازاری هستند که آن بازار…
مفهوم ارزش ویژه برند، مدل ارزش ویژه برند
۱٫شناخت ۲٫ یادآوری شناخت برند: یعنی توانایی مصرف کننده در تائیدظواهر قبلی برند وقتی برند خاص را به عنوان یک نشانه میبینند. به عبارت دیگر شناخت برند نیازمند این است که مصرف کننده برندی را که قبلاً دیده یا شنیده به درستی تمییز دهد . شناخت برند هنگام تصمیم گیری در فروشگاه میتواند مهم باشد. در تصمیم گیری هایی که با درگیری پایین، یک سطح حداقلی از آگاهی میتواند برای انتخاب محصول کافی باشد. یادآوری برند: یعنی توانایی مصرف کننده در بازیابی برند هنگامی که با طبقه محصول نیاز برآورده شده توسط طبقه محصول یا نشانه های دیگری مواجه میشود . به عبارت دیگر یادآوری برند نیازمند این است که مصرف کننده به درستی محصول را از حافظه خود فرا بخواند خیلی مهم است که تنها عمق یادآوری (درصد افرادی که برند…
مدل های ارزش ویژه برند، تمایل به پرداخت بیشتر
مدل زنجیره ارزش برند، علاوه براینکه نحوه خلق ارزش توسط برند را شان می دهد،برای مدیریت وسیله ای را مهیا می کند تا دریابد که برند سازمان چگونه ایجاد ارزش کرده و تشخیص دهند که کجای این فرایند نیازمند بهبود است. همچنین، یک چنین مدلی، باعث تسهیل تحقیقات بازاریابی می گردد. یک چنین ابزاری، توجه افراد مختلف در سازمان را نیز به جنبه های مختلفی معطوف می کند.۲-۱۵رویکرد های موجود در سنجش ارزش ویژه برند(شاخص های ارزش ویژه برند)اندیشمندان رویکرد های گوناگونی را برای مطالعه ارزش ویژه برند اتخاذ می کنند.در واقع یک جدایی عمده بین سه دیدگاه در مورد ارزیابی ارزش ویژه برند وجود دارد: دیدگاه مبتنی بر مشتری: این دیدگاه منحصرآ بر رابطه مشتریان با برند متمرکز است.این دیدگاه،دربرگیرنده دو بعد دارائی برند و توان برند است.رویکرد مبتنی بر مشتری، به…
فعالیت های بازاریابی، مدل زنجیره ارزش
بدست آوردن اضافه قیمت تقاضای افزایش یافته به وسیله مشتریان تعمیم دادن برند به آسانی ارتباطات به سهولت ایجاد می شود بدست آوردن اهرم تجاری بهتر بدست آوردن حاشیه سود بالاتر آسیب پذیری کمتر در برابر فعالیت های بازاریابی رقبا وفاداری بیشتر مشتریان افزایش فرصت های اعطای حق امتیاز،افزایش سطح مشارکت و پشتیبانی تجاری(آکر۱۹۹۶:کلر۱۹۹۸،وود۲۰۰۰) ۲-۱۴ زنجیره ارزش برند از دیدگاه کلرمدل ارائه شده توسط کلر، در زمینه زنجیره ارزش برند، دارای چندین فرض می باشد و در واقع این مفروضات، مراحل ایجاد ارزش توسط برند را تشکیل می دهند. فرض اساسی این مدل این است که ارزش برند، نهایتا در مشتری قرار دارد. بر اساس این بینش، مدل بر این فرض استوار می گردد که فرایند خلق ارزش، هنگامی شروع می شود که سازمان در برنامه های بازاریابی و هدف قرار دادن مشتریان واقعی…
تصویر ذهنی از برند، مدل ارزش ویژه برند
۲-۱۲- تصویر برند:تصویر برند نماینده برند در ذهن مصرف کننده است که به آنچه ارائه می شود و یا مجموعه ای از ادراک ذهنی در ارتباط با برند که در ذهن مصرف کننده به شکل تداعیات برند منعکس می شود مرتبط است (کریتو و برودیه، ۲۰۰۷). به دلیل اینکه تصویر ذهنی از برند یکی از ابعاد مدل ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتری می باشد، این مسئله باعث افزایش نقش آن در ایجاد پاسخ های متمایز در قبال ارزش ویژه برند می شود (سیمس و ترات، ۲۰۰۶). در واقع تصویر برند موفق مصرف کننده را قادر می سازد تا نیازهایی که آن برند برآورده می کند شناسایی کرده و در نهایت باعث تمایز آن برند از برندهای رقیب می شود و احتمال اینکه مصرف کننده آن محصول را برای همیشه خریداری کند افزایش…
استراتژی های بازاریابی، مدل های ارزش ویژه برند
در تحقیقاتی که صورت گرفته، به این نتیجه رسیده اند که ارزش ویژه برند می تواند بر بازگشت سرمایه اثرگذارد و نشان دادند که شرکت هایی که در ارزش ویژه برند، بالاترین را به دست می آوئرند متوسط بازگشت سرمایه ی آنان ۳۰ درصد می باشد، درحابیکه شرکت هایی با ارزش ویژه پایین، دارای متوسط RIO منفیِ ۱۰ درصد هستند (Leiser, 2004). کلر اذعان دارد که یکی از مشخصه های برندهایی که ارزش ویژه قوی دارند، وفاداری برند قوی تر می باشد. آکر نیز بیان می دارد که وفاداری برند، می تواند هم بعد و عم نتیجه ی ارزش ویژه برند باشد (Taylor et al.., 2004).ارزش ویژه برند، اغلب به احتمال زیاد انتخاب محصول از سوی یک مشتری و تمایل وی به پرداخت قیمت بیشتر برای یک محصول، مرتبط است (Wilcox et al..,…
مدل ارزش ویژه برند آکر، فعالیت های بازاریابی
آکر، دیدگاه CBBE را بر پنج بعد آگاهی برند، کیفیت درک شده برند، وفاداری برند، تداعی های برند و دارایی های متعلق به برند، متمرکز نمود. آکر و یوشیمستالر[۲۰] (۱۹۹۳)، مدل آکر را خلاصه کردند.این مدل تنها چهار بهد آگاهی برند، کیفیت درک شده برند، وفاداری برند و تداعی برند را شامل می شود (همون تیلور). یو و دانتو، ده عامل در عملیاتی کردن ارزش ویژه برند پیشنهاد کردند که این ساختار بر سه بعد وفاداری برند، کیفیت درک شده و تداعی ها/آگاهی های برند، مبتنی است. کلر شش مدل CBBE را مطرح نمود که شامل: عملکرد برند، قضاوت برند، تصویر ذهنی برند، احساسات نسبت به برند، برجستگی برند و طنین برند می باشد(Taylor et al.., 2004). مدل ارزش ویژه برند آکر امروزه یکی از گسترده ترین مدلها، الگوی ارزش ویژه برند مبتنی…
مدل ارزش ویژه برند آکر، ادراکات مصرف کننده
شکل ۲-۳-۱) مدل دانش برند کلرمنبع: Slattery and Shaw, 2003طبق نظر کلر، آگاهی برند یک شرط اساسی برای به وجود آمدن یک تصویر برند می باشد. هنگامی که یک برند به خوبی در حافظه استقرار یابد، ارتباط دادن تداعی ها به برند و مستقر کردن آنها در حافظه، آسان تر است. همانطوری که شویلینگ و کاپفرر نشان دادند، آگاهی برند در واقع به میزان قابل توجهی با بسیاری از ابعاد ارزشمند تصویر مرتبط است (Ech et al.., 2006).مدل کلر از ابعاد شناختی و عاطفی تشکیل شده است. کلر بر اهمیت دانش برند (ترکیب آگاهی و تداعی برند) به منظور خلق برند قوی، تاکید می ورزد.همچنین مصرف کنندگان، تداعی هایی با برند را گسترش می دهند و این تداعی ها به مجموعه گسترده ای از معنی برای برندها، منتهی می گردد. این ویژگی ها…
رفتار خرید مصرف کننده، مدل ارزش ویژه برند
رفتار مصرف کننده :تعریف نظری :مطالعه فرایندهایی است که افراد یا گروه ها در انتخاب ،خرید،استفده ونهایتا نگهداری یا به دورانداختن محصولات ،خدمات ایده ها یا تجربیات به مظور ارضای نیازها و خواسته های خود طی می شود.تعریف عملیاتی : دراین تحقیق ،منظور ما از رفتار مصرف کننده ،مطالعه فرایند انتخاب کالاهای خوراکی و نحوه مصرف انها توسط مصرف کننده می باشد.شناسایی رفتار مصزف کننده هرگز کار اانی نیست وازسوی دیگر باید بدانیم که درک وشناسایی این رفتار مهم تین وظیفه مدیران بازاریابی است. بازار مصرف کننده عبارت اسات از اشخاصی که محصول یا خدمات تولید ما را برای مصارف شخصی خریداری می نمایند.مصرف کنندگان از نظر سن درامد وذائقه وسنت باهم متفاوت اند بنابراین وظیفه بازاریاب است که بتواند سلیقه بازار هدف خود را شناسایی نموده و کالا یا خدمات خود را…
اندازه گیری ارزش ویژه برند، مدلهای ارزش ویژه برند
نام های تجاری قادرند با حمایت از جریان نقدینگی در شرکت برای سهامداران خود ارزش آفرین باشند (hvm, 1989).با توجه به مطالب فوق ، دلایل زیر نیز باعث می شود علاقه مدیران ارشد به نام تجاری افزایش یابد :ـ تحقیقات نشان داده اند که بیشتر موضوعات شرکتها به سمت کالاگرایی سوق پیدا می کند. اول اینکه ، برای شناخت و بیان نیازهای مشتریان به طور فزاینده از تحقیقات پیشرفته بهره می برند که تا روند سریعاً بهترین فعالیت های رقابتی خود را تشخیص دهند و از آن پیروی کنند . نام تجاری قوی می تواند به کالاگرایی فعالیت های رقابتی خود را تشخیص دهند و از آن پیروی کنند . نام تجاری قوی می تواند به کالا گرایی کمک کند و منجر به کاهش فشار بر قیمتها شود .ـ فشار از خرده فروشی…
استراتژی های بازاریابی، مدل ارزش ویژه برند کلر
امکان جواز و لیسانس بودن برند کارآیی ارتباطات بازاریابی آمادگی فروشگاه ها برای مشارکت و ایجاد حمایت کشش مصرف کنندگان به کاهش قیمت بی کششی مصرف کنندگان به ازدیاد قیمت ها را افزایش داده و آسیب پذیری شرکن ها را در برابر بحران ها، کاهش می دهد (Rajh, 2005). کلر، بیان می کند که ارزش ویژخ مبتنی بر مصرف کننده ی مثبت می تواند منجر به درآمد بیشتر، هزینه های کمتر و سودهای بالاتر گردد و این دلالت قیمتی بر توانایی شرکت در به دست آودن قیمت های بالاتر، تمایل و اشتیاق مشتری به جستجوی شبکه های توزیع جدید و اثربخشی ارتباطات بازاریابی و موفقیت تعمیم های برند و فرصت های لیسانس بودن می باشد (Atilgan et al.., 2005). یک برند قوی با ارزش ویژه ی مثبت، مزیت های زیادی مانند حاشیه های…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 02:07:00 ب.ظ ]
|