دانلود پایان نامه مدیریت با موضوع ساختار مدیریت شهری در ایران

سطح کلان سطح منطقه‏ای سطح محلی ساختار مدیریت شهری ایران بر حسب این سه سطح در شکل ۱ نشان داده شده است. شکل ۱: سطوح مدیریت شهری در ایران [مولف] ۲-۳-۱- سطح کلان مدیریت شهری در ایران در این سطح، وزارتخانه‏ها، سازمان‏ها و دستگاه‏هایی قرار می‏گیرند که حیطه اختیار و عمل آنها کل کشور است و توانایی تصمیم‏گیری برای مدیریت شهری را دارند. مهمترین این نهادها عبارتند از وزارت کشور، وزارت مسکن وشهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‏ ریزی کشور و شورایعالی شهرسازی و معماری. وزارت کشور: انتخاب شهرداران در شهرهایی با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر که شهرهای مهم کشور محسوب می‏شوند، با وزیر کشور است. موافقت با کلیه تغییرات سازمانی شهرداری‏ها، بررسی و تصویب طرح‏های عمرانی آنها و تصویب طرح‏های هادی و جامع شهری نیز با این وزارتخانه است….

دانلود پایان نامه مدیریت با موضوع ساختار مدیریت شهری در ایران

سطح کلان سطح منطقه‏ای سطح محلی ساختار مدیریت شهری ایران بر حسب این سه سطح در شکل ۱ نشان داده شده است. شکل ۱: سطوح مدیریت شهری در ایران [مولف] ۲-۳-۱- سطح کلان مدیریت شهری در ایران در این سطح، وزارتخانه‏ها، سازمان‏ها و دستگاه‏هایی قرار می‏گیرند که حیطه اختیار و عمل آنها کل کشور است و توانایی تصمیم‏گیری برای مدیریت شهری را دارند. مهمترین این نهادها عبارتند از وزارت کشور، وزارت مسکن وشهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‏ ریزی کشور و شورایعالی شهرسازی و معماری. وزارت کشور: انتخاب شهرداران در شهرهایی با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر که شهرهای مهم کشور محسوب می‏شوند، با وزیر کشور است. موافقت با کلیه تغییرات سازمانی شهرداری‏ها، بررسی و تصویب طرح‏های عمرانی آنها و تصویب طرح‏های هادی و جامع شهری نیز با این وزارتخانه است….

پایان نامه مدیریت در مورد وظائف مدیریت یکپارچه شهری و شهرداریها:

وظائف مدیریت یکپارچه شهری و شهرداریها: صرفنظر از اینکه شهرداریهای مختلف در نقاط متفاوت جهان چه وظائفی را به انجام می رسانند اصولاً سیر تحولی جوامع ایفای وظائف و تعقیب اهداف خاصی را برای مدیریت شهری بطور عام و شهرداری بطور خاص الزامی نموده یا حداقل مورد توجه و تاکید قرار داده است. این اهداف و وظائف اغلب بوسیله سازمانهای وابسته به سازمان ملل تحلیل، معرفی و ترویج می شوند . در واگذاری وظائف تعیین شده به شهرداریها باید به صورت تدریجی و همگام با تامین و تخصیص امکانات لازم (قانون، تشکیلاتی، مالی و نیروی انسانی) و نحوه توزیع این امکانات بین شهرداری و سازمانهای دولتی بر اساس دستورالعملهای مشخص صورت گیرد .(احسانی ، ۱۳۸۹) در بخش زیر عمده ترین وظائف مدیریت شهری و شهرداریها ذکر شده که در پنج گروه طبقه بندی…

پایان نامه مدیریت در مورد وظائف مدیریت یکپارچه شهری و شهرداریها:

وظائف مدیریت یکپارچه شهری و شهرداریها: صرفنظر از اینکه شهرداریهای مختلف در نقاط متفاوت جهان چه وظائفی را به انجام می رسانند اصولاً سیر تحولی جوامع ایفای وظائف و تعقیب اهداف خاصی را برای مدیریت شهری بطور عام و شهرداری بطور خاص الزامی نموده یا حداقل مورد توجه و تاکید قرار داده است. این اهداف و وظائف اغلب بوسیله سازمانهای وابسته به سازمان ملل تحلیل، معرفی و ترویج می شوند . در واگذاری وظائف تعیین شده به شهرداریها باید به صورت تدریجی و همگام با تامین و تخصیص امکانات لازم (قانون، تشکیلاتی، مالی و نیروی انسانی) و نحوه توزیع این امکانات بین شهرداری و سازمانهای دولتی بر اساس دستورالعملهای مشخص صورت گیرد .(احسانی ، ۱۳۸۹) در بخش زیر عمده ترین وظائف مدیریت شهری و شهرداریها ذکر شده که در پنج گروه طبقه بندی…

طرح تفصیلی بعنوان یکی از الگوهای سند برنامه ریزی شهری

گفتار اول : طرح تفصیلی بعنوان یکی از الگوهای سند برنامه ریزی شهری این طرح، حاوی جزییاتی است که در طرح‌های جامع شهری به صورتی کلی‌تر به آن پرداخته شده است. اهداف طرح‌های تفصیلی، همانند طرح‌های جامع، تعادل بخشیدن به شیوۀ استقرار در کاربری‌های شهری و یکسان کردن سطح خدمات و تأسیسات در نقاط گوناگون شهر است. مرجع تصویب طرح تفصیلی، کمیسیون موضوع مادۀ ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می‌باشد . اما در شهر تهران مرجع تصویب طرح تفصیلی، کمیسیون موضوع تبصره همین مادۀ می‌باشد. معهذا در عمل مشاهده شده که کمیسیون مزبور، اختیارات خود را به مراجع دیگری تفویض کرده است که این اقدام به دلیل این که مغایر با قانون و شأن کمیسیون مربوطه بوده است از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ابطال شده است. با…

سازوکارهای قانونی مشارکت شهروندان در توسعه شهری

دانلود پایان نامه ارشد: مدیریت پایدار شهری با تاکید بر مشارکت شهروندان ۴- حوزه قانونی- حقوقی نقاط قوت: از نقاط قوت در این زمینه ایجاد سامانه‌هایی در جهت بهبود تعامل با مردم است. سامانه ۱۸۸۸ برای ارزیابی مدیران شهری و دریافت نظرات مردم درخصوص عملکرد مدیران اجرایی، و سامانه ۱۳۷ درخصوص ارائه پیشنهادات، شکایات و نظارت بر خدمات شهری است که به بازسازی اعتماد مردم و تقویت سرمایه اجتماعی کمک می‌کند. سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴، فرصتی است که می‌تواند موانع قانونی تفویض امور شهری را با ایجاد رقابت بین بخش‌های مردمی و خصوصی بردارد. شهرداری با کمک گرفتن از نهادهای قانونی چون مجلس شورای اسلامی و… می‌تواند با رفع موانع حقوقی و تصویب قوانین به نهادینه کردن فرهنگ مشارکت در امور شهری یاری رساند. نقاط ضعف: نقطه ضعف حقوقی، نبود تعریف جامع…

طراحی الگوی مشارکت شهروندان در امور شهری

طراحی الگوی مشارکت شهروندان در امور شهری این پروژه که جامع­ترین پروژه مطالعاتی شهرداری تهران در ارتباط با مسئله شهروند محوری می‌باشد، با تلاش مرکز مطالعات و برنامه ­ریزی شهر تهران و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهر تهران به انجام رسیده است و هم اکنون در مرحله نهایی تحویل پروژه می­باشد. پروژه فوق­الذکر برای پاسخگویی به این سؤال اساسی تنظیم شده است که وضعیت مشارکت شهروندان در امور شهری تهران چگونه است؟ نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای مشارکت شهروندان کدامند؟ چه الگوهایی را می‌توان درخصوص عملیاتی کردن مشارکت در بین شهروندان به کار بست؟ برای پاسخ به این سه سؤال در درجه اول مطالعات نظری پیرامون مشارکت، فرآیند تاریخی آن و ارائه مدل نظری و چارچوب نظری تحقیق انجام گرفت. براساس این چارچوب، جامعه آماری از مناطق ۲۲گانه شهر تهران در…

توسعه پایدار شهری

۲-۶-۱-توسعه پایدار شهری نظریه توسعه پایدار شهری حاصل بحث های طرفداران محیط زیست درباره مسائل زیست محیطی بخصوص محیط زیست شهری است که به دنبال نظریه توسعه پایدار برای حمایت از منابع محیطی ارائه شد(پاپلی یزدی، ۱۳۸۲، ص،۳۴۰) با توجه به تعریف توسعه پایدار، تعریفی که می توان از توسعه پایدار شهری ارائه داد این گونه است : توسعه ای که به نیازهای مردم شهر پاسخ گوید ،اما بقا و دوام آن نیز تضمین گردد؛ و در عین حال آب ، خاک و هوا، آلوده و بلااستفاده نگردد( برآبادی ، ۱۳۸۴ ، ص،۱۴۵) به نظر پیتر هال(Peter Hall) توسعه پایدار شهری، شکلی از توسعه امروزی است که توان توسعه مداوم شهرها و جوامع شهری نسل های آینده را تضمین کند .. ۲-۶-۲-اهداف ،ابعاد و اصول توسعه پایدار هدف اصلی توسعه پایدار ، تامین…

کارایی سیستم بانکی، سوابق مطالعاتی

ـ شبه پولدر این تحقیق هر یک از مدل‌های CCR و BCC پوششی با ماهیت خروجی محور، یک‌بار با در نظر گرفتن عوامل محیطی و یک‌بار بدون در نظر گرفتن عوامل محیطی حل‌شده است. برای رتبه‌بندی شعب از روش اندرسون ـ پیترسون استفاده شده است. ( نرم‌افزار مورداستفاده در این بررسی WinQSB می‌باشد.)در این تحقیق مشخص شد که ۱۳ شعبه از ۲۸ شعبه موردبررسی کارا می‌باشند. برای هر یک از شعب ناکارا، شعب مرجع معین‌شده که مدیریت هر یک از این شعب می‌توانند با در نظر گرفتن نتایج حاصل از تحقیق و دانستن جایگاه شعبه خود، با الگو قرار دادن مجموعه مرجع، کارایی شعبه خو را با برنامه‌ریزی مناسب بهبود بخشند.۵ـ محاسبه کارایی سیستم بانکی در ایران به روش تحلیل پوشش داده‌ها (عظیمی حسینی, ۱۳۸۲)در این تحقیق کارایی فنی، تخصیصی و اقتصادی ۱۰…

ماتریس داخلی و خارجی، مطالعات تحلیلی

شناسایی استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور الویت­بندی استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور ۲-۵-۱) اهداف فرعی تعیین جایگاه شهر بوکان در مدل چرخه عمر باتلر؛ شناسایی نقاط قوت و ضعف شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری؛ شناسایی فرصت­ها و تهدیدهای شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری. ۶-۱) روش شناسی تحقیق ۱-۶-۱) روش کلی تحقیق روش تحقیق بر مبنای هدف کاربردی است؛ چرا که نتایج آن می­تواند مورد استفاده ادارات و نهادهای متوّلی گردشگری (به طور مشخص اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر بوکان) قرار گیرد. به لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی می­باشد و با توجه به اینکه در مراحل بعد، از ماتریس SWOT به منظور تحلیل و همچنین ارزیابی استفاده گردیده، در زمره مطالعات تحلیلی طبقه­بندی می­شود. ۲-۶-۱) روش گردآوری داده­ها و اطلاعات گردآوری اطلاعات در این تحقیق…

توسعه پایدار شهری، دیدگاه اقتصادی

۳- مقررات و تشکیلات ساماندهی صنایع از نظر مدیریت شهری۴- مقررات و تشکیلات ساماندهی صنایع از نظر مدیریت شهرسازیبا توجه به ملاحظات فوق، شناخت مسائل و مباحث مکانیابی، ساماندهی صنایع و خدمات شهری و جستجوی معیارها و ضوابط مربوط به آن، ضرورتاً مستلزم نوعی دیدگاه کل نگر و راهکارهای چند جانبه است. در واقع، مهم ترین نتیجه ای که از بررسی تجارب ساماندهی صنایع در ایران و جهان، به دست می آید این « راهبرد » اصلی است که : هر نوع دخالت آگاهانه و هدفمند در روند مکانیابی و ساماندهی صنایع و خدمات شهر، نیاز مبرم به یک « نگرش سیستمی » یعنی رویکرد جامع نگر، برنامه ریزی فرابخشی و مدیریت اجرایی مشترک دارد(سلطانی, ۱۳۷۱). ۱-۱۹- پیوستگی متقابل شهر و صنعت صنایع و خدمات فنی، از یکسو، مورد نیاز شهروندان هستند و…

توسعه پایدار شهری، معیارهای اقتصادی

۱-۲۰-۲- ترکیب صنایع تولید و خدماتی فنی بخشی از خدمات مورد نیاز شهروندان به خدمات تعمیراتی و فنی بر می گردد که عملکردی شبیه صنایع وابسته به آن دارند، و از این نظر مشمول ضوابط مکانیابی و ساماندهی صنایع شهری قرار می گیرند. از این گونه خدمات با عناوین مختلف مثل «صنایع خدماتی»، « خدمات صنعتی» و «خدماتی فنی » نام برده می شود که مترادف یکدیگرند. بنابراین اصطلاح کلی «صنایع و خدمات»در این گزارش ها، به طور اعم در معنای «صنایع و خدمات فنی » به کار رفته است(خیرخواه, ۲۰۱۳). ۱-۲۱- تفکیک سایر فعالیت ها و مشاغل شهری به جزء صنایع تولیدی شهری و خدمات فنی شهری، سایر فعالیت های شهری ( مشاغل غیر تولیدی و خدمات غیر فنی)، خارج از وظایف این مطالعات به حساب آمده و بنابراین مشمول ضوابط…

فعالیت های اقتصادی، برنامه ریزی شهری

به دلایل مختلف، صنعت و شهر لازم و ملزوم یک دیگرند، اما همه فعالیت های صنعتی ارتباط مستقیم با نظام کالبدی- فضایی شهر ندارند و همه آنها نمی توانند و نباید در شهر مستقر شوند. بنابراین لازم است نوع مرزبندی میان صنایع و خدمات شهری و صنایع و خدمات غیر شهری صورت گیرد تا قلمروی مکان یابی و ساماندهی فعالیت های اقتصادی و در مقیاس مدیریت شهری و مدیریت عمومی صنایع معلوم و روشن گردد. صنعت و خدمات با پسوند شهری دارای ویژگیهای است که متمایز از مفاهیم عام صنعت و خدمات بوده و در برنامه ریزی و مدیریت شهری کاربرد دارد. برخی از صنایع، وجودشان به شهر و شهروندان وابسته است. برخی صنایع دیگر، اگرچه پیوند مستقیمی با شهر ندارند، ولی استقرار آنها در شهر بلامانع و حتی مفید است و بالاخره…

برنامه ریزی توسعه شهری، برنامه ریزی استراتژیک

-۱- بیان مسألهارزیابی طرح ها و برنامه های استراتژیک برای دستیابی به نقاط ضعف و قوت جهت تلاش برای رفع یا تقویت قوت و ضعف های احتمالی، همواره یکی از مهمترین فعالیت های اصلی فرایند برنامه ریزی استراتژیک محسوب می گردد. از طرف دیگر ارزیابی برنامه های استراتژیک نشان­دهنده ی کارایی و اثربخشی فرایند برنامه­ریزی است.توسعه شهرهای جهان در چندین دهه اخیر و ورود آن ها به فضای رقابتی جهان و چالش بین زیست پذیری و رقابت پذیری شهرها، مدیران شهری را ملزم نموده است که به طور همزمان عوامل و شاخص های بسیاری را مورد توجه قرار دهند. با سرعت گرفتن رشد شهر ها در ابعاد اقتصادی، جمعیتی، کالبدی، فرهنگی و… و نیز اهمیت یافتن نقش آن ها در سطوح محلی – ملی – جهانی، برنامه ریزی جامع و همه جانبه امری…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...