تعاریف و مفاهیم، منابع اطلاعاتی

جدول ۳-۱) تعداد کارکنان به تفکیک اداره و شرکت­ها و نمایندگی­های تابعه 3-4 قلمرو زمانی پژوهشتحقیق حاضر در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۱ شمسی برابر با سال ۲۰۱۲ میلادی انجام گرفته است.این تحقیق شامل توزیع، جمع‌آوری و تحلیل پرسش‌نامه پژوهش حدوداً یک دوره شش­ماهه بود که از اردیبهشت­ماه سال ۹۱ تا آبان­ماه سال ۹۱ بطول انجامید. زمان توزیع و گرداوری اطلاعات از طریق پرسش‌نامه در ماههای مرداد و شهریور ۹۱ صورت پذیرفت. و درمهر ماه سال جاری تحلیل داده‌ها و نتیجه گیری پژوهش به پایان رسید. 3-5 قلمرو مکانی پژوهشقلمرو تحقیق حاضر کلیه ادارات و شرکتها و نمایندگی­های بیمه ایران در سطح استان اردبیل می­باشد. 3-6 ابزار گردآوری داده­هابه منظور دستیابی به نتایج مورد نظر و انجام شایسته روش تحقیق از روش­های زیر بهره گرفته شد.۱-مطالعات کتابخانه­ای: جهت تدوین مبانی، تعاریف و مفاهیم نظری از منابع…

تعاریف و مفاهیم، منابع اطلاعاتی

۳-۶- ابزارهای جمع آوری داده ها در هر روش پژوهش، در دو نوبت گرد آوری اطلاعات انجام می شود.در مورد اول که مطالعات اکتشافی نامیده می شود، پژوهشگر به گردآوری اطلاعاتی می پردازد که حاصل آن تدوین فرضیه با توجه به اهداف پژوهش است و در نوبت دوم به گردآوری اطلاعاتی می پردازد که حاصل آن آزمون فرضیه ها است. ابزار گردآوری اطلاعات در هر دو نوبت باید تراز باشد (خلیلی شورینی، ۱۳۹۰). پرسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین ابزار ها جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی، عبارتی است از مجموعه ای از پرسشنامه هدف مدار که با بهره گیری از مقیاس های گوناگون، نظر دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد. در ساختن یک پرسشنامه باید به چهار جنبه توجه شود (خاکی، ۱۳۸۲) : انتخاب موضوع…

انتقال اطلاعات، منابع اطلاعاتی

تجزیه و تحلیل: عامل محوری فرایند در این مرحله اطلاعات نامرتبط و از هم گسسته به هوش تبدیل می‌شود. این مرحله ترکیبی از علم و هنر است. اطلاعات ساده، پس از تجزیه و تحلیل به هوش تبدیل می‌شود. انتشار (اشاعه): تحلیل‌گر اقدام‌های مناسبی را برای توزیع و انتقال اطلاعات (هوش) به کاربر نهایی پیشنهاد می‌دهد. فولد بیان می‌کند ذخیره‌سازی و تحویل اطلاعات می‌بایستی طبق ضوابط حراست و امنیت اطلاعات باشد (فولد[۱]، ۱۹۹۵). اگر چه تصمیم‌گیران سازمان استفاده کنندگان اصلی سیستم هوشمند رقابتی‌اند، اما به عقیده کاهانار تفکر جمع‌آوری اطلاعات باید در ذهن هر فرد باشد اطلاع‌رسانی فعالیتی پیوسته است و در این مسیر باید روش‌های تشویقی و اعطای پاداش به کار گرفته شود (وییرز[۲]، ۲۰۰۵: ۵۸۰). نمودار۲-۱: فرایند تولید هوشمندی رقابتی (بن، ۲۰۰۸: ۲۲)۲-۳-۸ هوشمندی رقابتی در عملچه کسی از هوشمندی رقابتی استفاده می‌کند؟…

هدف های کارکنان، منابع اطلاعاتی

مقام تشریفاتی: شامل ایفای وظایف تشریفاتی و نمادین مدیر برای واحد سازمانی مربوط است. اگر چه ممکن است چنین وظایفی چندان اهمیت نداشته باشد، ولی انتظار می رود که مدیر آن ها را انجام دهد. انجام دادن این وظایف، نشانه توجه مدیر به امور، چیزها و افرادی است که شایسته اعتنا هستند. نظیر شرکت در مراسم و جشن ها، حضور در مراسم ازدواج کارکنان، استقبال از بازدیدکنندگان سازمان و خوش آمدگویی به آنان (سید جوادین،۱۳۸۲).رهبر: شامل هدایت و هماهنگی وظایف زیردستان به منظور تحقق هدف های سازمانی است. برخی از جوانب نقش رهبری، با گزینش، استخدام، ارزیابی وپاداشدهی کارکنان مربوط است. هدف اصلی نقش رهبری، یگانه سازی نیازها و هدف های کارکنان با هدف ها و مقاصد سازمانی است. زیردستان نسبت به رفتار رهبری مدیر حساس هستند. هر رفتار و حرکت او مورد…

فناوری اطلاعات، منابع اطلاعاتی

شکل ۶٫ مدل روش شناسی اجرای پژوهش ۴-۳- نمونه آماری زیر مجموعه‌ای از جامعه آماری که نماینده کل باشد، معرف نمونه آماری است. روش‌های

تعیین حجم نمونه به دو دسته روش‌های نمونه‌گیری احتمالی و غیراحتمالی تقسیم می‌شوند. در نمونه‌گیری احتمالی، شانس انتخاب هر یک از افراد جامعه برابر است. نمونه‌گیری خوشه‌ای، طبقه‌بندی شده و تصادفی ساده از جمله روش‌های انتخاب نمونه تصادفی (احتمالی) است. در نمونه‌گیری غیراحتمالی، قضاوت و نظر محقق ملاک انتخاب نمونه قرار می‌گیرد. بنابراین برخلاف نمونه‌های احتمالی، نمی‌توان درجه احتمال گزینش هر عضو خاص از جامعه را در نمونه غیراحتمالی محاسبه کرد. نمونه‌گیری سهمیه‌ای و قضاوتی از جمله روش‌های نمونه‌گیری غیر احتمالی است (گال، بورگ و گال، ۱۳۸۴).نمونه‌گیری گلوله‌برفی، یکی از روش‌های نمونه‌گیری غیراحتمالی است که برخی آن را مشابه با نمونه‌گیری سهمیه‌ای می‌دانند. نمونه‌گیری گلوله برفی، گاهی بهترین شیوه…

مدل سیکل هوش بازاریابی، منابع اطلاعاتی

اهداف: هوش باید بدون گرایش و انحراف باشد، دیدگاه شخصی باید به عنوان نظر شخصی مشخص شود و براهداف سازمانی متمرکز باشد(هاستر، ۲۰۰۵)۲-۲-۴-۲٫مواردی را که در کسب هوش بازاریابی باید مد نظر داشتعلاوه بر اینکه برای اجرای موفق هوش بازاریابی در سازمان این مقوله باید دارای ویژگی‌ها و مشخصات ذکر شده باشد، همچنین به منظور دارا بودن کارایی لازم و ارزش عملی باید موارد و اصولی را در اجرای این مفهوم مورد توجه قرار داد که عبارتند از:رعایت اصول اخلاقی: اصول اخلاقی یک سازمان، قانون و راهنمایی است که توسط یک سازمان تدوین می‌شود و تمام کارکنان سازمان باید از آن پیروی کنند. همچنین باید در طول انجام فعالیت های کسب و کار روزانه، با مشتریان، پیمانکاران و تامین کنندگان آن را به کار برند(لی و تریم، ۲۰۰۶)به دلیل آنکه تاثیرات جاسوسی اطلاعات…

مدیران و کارکنان، منابع اطلاعاتی

رهبری در سازمان می‌بایست به وسیله انگیزش دادن به کارکنان در راستای ارتقای افزایش مهارت‌های انسانی گام بردارد.رهبران نقش اصلی را در موفقیت و شکست عملیات مربوط به تحول سازمانی ایفا نمایند.از آنجا که تحول در هر سازمانی پیچیده و زمان براست به دلیل وجود عامل انسانی یا مقاومت احتمالی آن ، رهبران نقش مهمی را در فرایند تحول ایفا می‌کنند.وظیفه رهبران برانگیختن افراد و گروه‌ها به منظور پذیرش و آماده شدن برای تغییرات تند و سریع در سازمان می‌باشد.مهارت رهبری مدیریت می‌تواند به بهبود احتمال پذیرش تغییر و تحول کمک کند.این امر مهم است که چنین رفتاری در این مرحله فرایند تغییر آغاز می‌شود.اگر مقاومت زیادی مشاهده شود مدیریت فرصتی برای انعطاف‌پذیر کردن برنامه‌ها ایجاد می‌کند.رفتار رهبری در این مرحله ، با استفاده از منابع اطلاعاتی متنوع برای تبدیل هدف‌های کلی به…

نظام های پارلمانی، منابع اطلاعاتی

از سوی دیگر بسیاری از نمایندگان پارلمان ممکن است از سوی اتحادیه های کارگری و گروه های انتفاعی، گروه های فشار و … در انتخابات و بویژه در تقبل هزینه انتخاباتی آنان نقش بارزی داشته باشند و با وابستگی نمایندگان به این گروهها بیم آن می رود که نماینده بی طرفی خود را از دست داده و به عاملی تبدیل شود که اهداف و نقشه های حامیانش را در پارلمان بجای خواسته های حوزه انتخابیه و اهداف حزبی دنبال نماید. در این راستا قوانین متعددی تصویب شده است تا فشار لابی کنندگان را کاهش دهند. برای مثال قطعنامه ای در سال ۱۸۵۸ مقرر کرد که مطرح نمودن موضوعی از جانب نماینده یا نمایندگان در ازای دریافت پول در پارلمان به هیچ وجه جائز نیست؛ حتی اگر پول دریافتی در ازای یک مسأله با…

سازمان های بین المللی، منابع اطلاعاتی

۴ – هیئت بازنگری علمی و فنی هیات بازنگری علمی و فنی کنوانسیون رامسر به موجب قطعنامه ۵٫۵ (۱۹۹۳) به عنوان نهاد فرعی کنوانسیون به منظور ارائه دستور العمل علمی و فنی به کنفرانس دولت های متعاهد، کمیته دایمی و دبیرخانه تاسیس گردید. اعضای عادی آن که بر اساس کاندیدا شدن از جانب دولتهای عضو از طرف کمیته دایمی انتخاب می گردند، نمایندگان دولت ها به شمار نمی روند، بلکه به عنوان کارشناسان هیات بازنگری علمی و فنی در طرح های کاری بکار گرفته می شوند. قطعنامه X.9 (2008) روش کار ۲ تجدید نظر شده را بنیان نهاد، که در حال حاضر بکار گرفته شده است.فعالیت STRP همچنین از طریق «شبکه زیر بنایی خدمات حمایتی» ۳ هیات بازنگری______________________________ ۱ Ibid, p. 35. ۲ modus operandi ۳ Web-based STRP Support Serviceعلمی و فنی مورد…

مدیریت منابع انسانی، پایگاه های اطلاعاتی

چارچوب مفهومی پژوهش(مدل پژوهش) شکل ۱- ۱ مدل مفهومی پژوهشLee. Irene A(2008) ۱٫۴ روش شناسی پژوهش ۱٫۴٫۱ روش تحقیق این تحقیق از لحاط هدف یک تحقیق کاربردی و ازنظر گردآوری داده ها توصیفی ازنوع پیمایشی محسوب می شود، چرا که با توجه به مدل مفهومی پژوهش و با توجه به شاخص های استخراج شده از ادبیات به بررسی تاثیر بکار گیری فناوری اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی می‌پردازد و باعث روشن شدن این موضوع برای سازمان هایی که هنوز به سمت منابع انسانی الکترونیکی نرفته اند می شود که فناوری اطلاعات تاثیرات مثبت فراوانی بر رویه های مدیریت منابع انسانی و نهایتا اثربخشی سازمان دارد. ۱٫۴٫۲ روش گردآوری اطلاعات و داده ها جهت گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز برای بررسی فرضیات تحقیق از پرسشنامه استفاده می شود (منابع اولیه). علاوه بر…

مدیریت منابع انسانی، فناوری اطلاعاتی

بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی وجود دارد و یا به عبارت بهتر بررسی رابطه بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکردهای مدیریت منابع انسانی است. . این پژوهش بدین منظور انجام خواهد شد تا قسمت های مبهم تعاملات بین اجرای فناوری اطلاعاتی و مدیریت منابع انسانی را روشن کند و همچنین رابطه بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی را مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور که بر درک بهتر از طراحی، اجرا و بهبود سیستم های منابع انسانی الکترونیکی پذیرفته شده بوسیله کارگزاران منابع انسانی، اثر داشته باشد. ۱٫۱ فرضیات و سوالات پژوهش این پژوهش شامل ۳ سوال می باشد که فرضیات پژوهش بر مبنای آن طراحی شده که در ادامه شرح داده خواهد شد. ۱٫۱٫۱ سوال ۱ چه رابطه ای بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد…

مدیریت منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی

او بروی طراحی مجدد فرآیند های کاری چه به صورت بنیادی وچه بصورت تدریجی از سطوح پایین به سمت سطوح بالا، که با نمایش هاوعلامت دهی هایی ازتعهد سطوح بالابه پایین ،ترکیب شده باشد و اهداف بهبود نیز متقابلا توسعه یافته ،تاکید می‌کند. تکنولوژی اطلاعات بعنوان یک توانمند ساز دیده شده است که به شرکت ها کمک می نماید تاکارهایی راکه قبلا قادربه انجام آن نبودند،راعملی نمایند.مرحله ی شناسایی رویکرد دی ، مشتمل برتجزیه وتحلیل قابلیت های جاری وشناسایی وپیش بینی قابلیت های آتی می باشد .ازمقاله دی به روشنی تشخیص داده نمی شود که ایت قابلیت ها دقیقا چه هستند .اما باتوضیحی او ازچگونگی سنجش وارزیابی این قابلیت ها،مشخص می شود منظور ارزیابی فرآیند های کسب وکاراست .دی همچنین توصیه می نماید که برای این فرآیند ها،نماگرهای کلیدی عملکرد تعریف شده و…

مدیریت منابع انسانی، نیازهای اطلاعاتی

حوزه مدیریت منابع انسانی هر سازمان مهم‌ترین نقش و سهم را در ساختن و ارتقا دادن این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها برعهده دارد. برای مثال چنانچه نوآوری[۱۰]، یک قابلیت اساسی و موردنیاز سازمان باشد(صابرمعاش وکوثری،۱۳۹۱).حوزه فرآیند مدیریت منابع انسانی می‌تواند از طریق تدابیر و اقدامات زیر به ایجاد، حفظ و تقویت این قابلیت و ظرفیت سازمان بپردازد: استخدام کردن افراد نوآورطراحی و استقرار سیستم پاداش مناسب برای تشویق ریسک پذیری سنجیده تبلیغ و ترویج دائمی اهمیت نوآوری به کارکنان آموزش مدیران برای فراهم آوردن و تقویت کردن فضای مناسب نوآورانه یا اجرای ایده‌ها و نوآوری‌های حوزه منابع انسانی سرچشمه زنجیره ارزش آفرینی در سازمان‌هاست. این زنجیره ارزش از کارکنان آغاز می‌شود، به مشتریان اتصال می‌یابد و بـــه حوزه سهامداران و سرمایه‌گذاران نیز تسری می‌یابد. در این زنجیره ارزش آفرینی، حوزه منابع انسانی باید بتواند…

پایان نامه فناوری اطلاعات بر سطح استقلال اطلاعاتی کارکنان و مدیران منابع انسانی در یک سازمان

تاریخچه فناوری اطلاعات فناوری اطلاعات تاریخی طولانی و بیشتر ازهزار سال دارد که با اولین نقاشی ها در غارها و ابداع نوشتن و اختراع چاپ در سال های ابتدایی ۱۵۰۰ شروع شد. در این روند با توسعه رایانه های الکترونیکی و سیستم های تجاری در نیمه دوم قرن بیستم ادامه یافت. فناوری اطلاعات امروزی ریشه در ابداع تلگراف الکترونیکی در دهه ۱۸۳۰ و تلفن در دهه ۱۸۷۰ دارد. حرکت مکانیکی گرامافون در این دوره اختراع شد که موقعیت مهمی در تاریخ فناوری اطلاعات و داشت و آغاز گر شکل های نوین حافظه مکانیکی بود. دوره بین سال های ۱۸۷۰ و ۱۹۰۰ به عنوان دوره الکترومکانیکی فناوری اطلاعات شناخته شده است که در آن یک تغییر الکترونیکی با ابزار حرکت مکانیکی پردازش اطلاعات توسعه پیدا کرد. از مهم ترین این ابزارها ماشین های تحریرو…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...