پایان نامه روانشناسی در مورد : نظریه باز تولید مناسبات سلطه ناظر بر معیارهای گزینش در نظام آموزشی

نظریه باز تولید مناسبات سلطه ناظر بر معیارهای گزینش در نظام آموزشی این نظریه نظامهای اجتماعی، به دوگروه متمایز به حساب می‌آید، بر ماهیت اجبار [۱] و تغییر[۲] در جامعه تاکید می‌کند. بر اساس این نظریه نظامهای اجتماعی به دو گروه متمایز دارا و ندار یا سلطه‌گر و تحت سلطه تفکیک می‌شوند. رابطه منابع مادی جامعه برخوردار است. گروه تحت سلطه فاقد آنها است. در نتیجه، اهداف و برنامه‌های یک گروه غالباً در تضاد با اهداف و برنامه‌های گروه دیگر است. تضاد میان گروه ها، گاهی پنهان و غالباً آشکار و خشونت آمیز است. با پدید آمدن خشونت، مبارزه میان گروه های متنازع، شدت می‌گیرد و نظام و وجود به فروپاشی سوق می‌یابد. مطالعات و پژوهشهایی که از این دیدگاه به عمل می‌آید. معمولاً بر فشارها و کشاکشهایی که به وسیله قدرت و…

پایان نامه روانشناسی در مورد : نظریه باز تولید مناسبات سلطه ناظر بر معیارهای گزینش در نظام آموزشی

نظریه باز تولید مناسبات سلطه ناظر بر معیارهای گزینش در نظام آموزشی این نظریه نظامهای اجتماعی، به دوگروه متمایز به حساب می‌آید، بر ماهیت اجبار [۱] و تغییر[۲] در جامعه تاکید می‌کند. بر اساس این نظریه نظامهای اجتماعی به دو گروه متمایز دارا و ندار یا سلطه‌گر و تحت سلطه تفکیک می‌شوند. رابطه منابع مادی جامعه برخوردار است. گروه تحت سلطه فاقد آنها است. در نتیجه، اهداف و برنامه‌های یک گروه غالباً در تضاد با اهداف و برنامه‌های گروه دیگر است. تضاد میان گروه ها، گاهی پنهان و غالباً آشکار و خشونت آمیز است. با پدید آمدن خشونت، مبارزه میان گروه های متنازع، شدت می‌گیرد و نظام و وجود به فروپاشی سوق می‌یابد. مطالعات و پژوهشهایی که از این دیدگاه به عمل می‌آید. معمولاً بر فشارها و کشاکشهایی که به وسیله قدرت و…

مقاله نظریه کارکردگرایی(فونکیسونالیستی) ناظر بر کارکرد گزینش نظام آموزشی

این رویکرد با دیدی کلان به جامعه و روابط اجتماعی می‌نگرد. بر اساس این رویکرد جامعه متشکل از اجزاء همبسته‌ای لحاظ می‌شود که در پیوند با یکدیگر عمل می‌کنند و الگوی این رویکرد متقابل بین اجزاء نظام جامعه ، ساختار آن را تشکیل می‌دهد. در این ساختار، هر یک از اجزاء کارکرد یا نقش ویژه ای در ارتباط یا سایر اجزاء در کل نظام بر عهده دارند. نظام آموزشی به عنوان بخش لاینفکی از کل نظام جامعه تلقی می‌شود که کارکرد‌هایی نظیر انتقال فرهنگ و جامعه پذیری را برای حفظ نظام اجتماعی جامعه انجام می‌دهد. در این زمینه، تربیت اخلاقی، انضباط، القای ارزشها و آموزش حرفه‌ای از دید جامعه، شناسانی نظیر دورکیم و پیروان او، مهم قلمداد می‌شوند. جامعه شناسان کارکردگرا غالباً آموزش و پرورش را به عنوان نهاد اجتماعی در نظر می‌گیرد…

پایان نامه روانشناسی درباره نظریه کارکردگرایی(فونکیسونالیستی) ناظر بر کارکرد گزینش نظام آموزشی

این رویکرد با دیدی کلان به جامعه و روابط اجتماعی می‌نگرد. بر اساس این رویکرد جامعه متشکل از اجزاء همبسته‌ای لحاظ می‌شود که در پیوند با یکدیگر عمل می‌کنند و الگوی این رویکرد متقابل بین اجزاء نظام جامعه ، ساختار آن را تشکیل می‌دهد. در این ساختار، هر یک از اجزاء کارکرد یا نقش ویژه ای در ارتباط یا سایر اجزاء در کل نظام بر عهده دارند. نظام آموزشی به عنوان بخش لاینفکی از کل نظام جامعه تلقی می‌شود که کارکرد‌هایی نظیر انتقال فرهنگ و جامعه پذیری را برای حفظ نظام اجتماعی جامعه انجام می‌دهد. در این زمینه، تربیت اخلاقی، انضباط، القای ارزشها و آموزش حرفه‌ای از دید جامعه، شناسانی نظیر دورکیم و پیروان او، مهم قلمداد می‌شوند. جامعه شناسان کارکردگرا غالباً آموزش و پرورش را به عنوان نهاد اجتماعی در نظر می‌گیرد…

نظام آموزشی، حوزه علمیه، اصطلاحات

شکستن چارچوب ها و مرزبندی های معمول و معهود و به کارگیری تقسیم بندی و عناوین جدید. رعایت رابطه طولی میان مباحث مختلف علم اصول در داخل هر یک از سه حلقه. برقراری رابطه طولی میان سه حلقه نسبت به هم؛ طوری که حلقه اول تصورات کلی ارائه می دهد و حلقه دوم داخل استدلال می شود و حلقه سوم شکلی عالی تر از استدلال را نشان می دهد. انحصار برخی مطالب در سطح یک حلقه و عدم نیاز به تکرار آن در حلقه بالاتر. به کارگیری ادبیاتی که هم ارتباط طلبه را با کتب متقدمین حفظ کند و هم از سلامت و رسانندگی کافی برخوردار باشد. البته در حلقه اول تعابیر جدید بیشتر دیده می شود؛ ولی در هر حال متن هر سه حلقه از پیچیدگی های لفظی که هیچ نکته علمی…

پایان نامه مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

عنوان کامل پایان نامه : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران ۱-۴- تعاریف مفهومی واژه­ها و اصطلاحات در این بخش از پژوهش، پژوهش­گر به تعریف اصطلاحات و مفاهیمی پرداخت که نقشی کلیدی در این پژوهش ایفا می­کردند. این اصطلاحات عبارتند از:نظام آموزش­وپرورش، عدالت، برابری، نابرابری آموزشی، نظریه انتقادی۱-۴-۱- نظام آموزش­وپرورشعلاقه‌بند معتقد است که نظام آموزش‌وپرورش، پدیده­ی اجتماعی عام است که در تمام جوامع امروز یافت می‌شود. وی همچنین آموزش­وپرورش را در معنای عام، مترادف با جامعه‌پذیری و در معنی اخص، فراگردی می‌داند که افراد به‌واسطه­ی آن در وضعیت‌های اجتماعی سازمان‌یافته قرار ‌می‌گیرند (علاقه‌بند،۱۳۸۷ :۳۵). سوالات یا اهداف پایان نامه : فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه…

پایان نامه مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

عنوان کامل پایان نامه : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران ۱-۴- تعاریف مفهومی واژه­ها و اصطلاحات در این بخش از پژوهش، پژوهش­گر به تعریف اصطلاحات و مفاهیمی پرداخت که نقشی کلیدی در این پژوهش ایفا می­کردند. این اصطلاحات عبارتند از:نظام آموزش­وپرورش، عدالت، برابری، نابرابری آموزشی، نظریه انتقادی۱-۴-۱- نظام آموزش­وپرورشعلاقه‌بند معتقد است که نظام آموزش‌وپرورش، پدیده­ی اجتماعی عام است که در تمام جوامع امروز یافت می‌شود. وی همچنین آموزش­وپرورش را در معنای عام، مترادف با جامعه‌پذیری و در معنی اخص، فراگردی می‌داند که افراد به‌واسطه­ی آن در وضعیت‌های اجتماعی سازمان‌یافته قرار ‌می‌گیرند (علاقه‌بند،۱۳۸۷ :۳۵). سوالات یا اهداف پایان نامه : فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران…

پایان نامه مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

عنوان کامل پایان نامه : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران ۱-۴- تعاریف مفهومی واژه­ها و اصطلاحات در این بخش از پژوهش، پژوهش­گر به تعریف اصطلاحات و مفاهیمی پرداخت که نقشی کلیدی در این پژوهش ایفا می­کردند. این اصطلاحات عبارتند از:نظام آموزش­وپرورش، عدالت، برابری، نابرابری آموزشی، نظریه انتقادی۱-۴-۱- نظام آموزش­وپرورشعلاقه‌بند معتقد است که نظام آموزش‌وپرورش، پدیده­ی اجتماعی عام است که در تمام جوامع امروز یافت می‌شود. وی همچنین آموزش­وپرورش را در معنای عام، مترادف با جامعه‌پذیری و در معنی اخص، فراگردی می‌داند که افراد به‌واسطه­ی آن در وضعیت‌های اجتماعی سازمان‌یافته قرار ‌می‌گیرند (علاقه‌بند،۱۳۸۷ :۳۵). سوالات یا اهداف پایان نامه : فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران…

پایان نامه تفاوت مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

عنوان کامل پایان نامه : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران ۱-۴-۲- عدالتمفهوم عدالت زمانی به وجود می‌آید که زندگی اجتماعی انسان‌ها شکل می‌گیرد در واقع در پرتو زندگی بشر بود که مفهوم عدالت نیز ظهور پیدا کرد.عدالت امری عمومی، فرا تاریخی و انسانی است یعنی مربوط به دین خاص، مذهب خاص و دوره­ی تاریخی خاصی نیست بلکه همواره در میان همه­ی ادیان و مکاتب مطرح بوده و خواهد بود؛ از این­رو دغدغه‌ای که باعث می‌شود ما انسان‌ها به بحث عدالت بیندیشیم، دغدغه “به‌زیستن” است (لک زایی، ۱۳۸۸). ۱-۴-۳- برابریبرابری نیز مفهومی بسیار گسترده و پیچیده است و نمی­توان تعریف واضح و روشنی از آن ارایه داد.ریچاردسون بر این عقیده است که برابری، مفهومی پیچیده و گیج­کننده است. واژه­ی برابری را…

پایان نامه تفاوت مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

عنوان کامل پایان نامه : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران ۱-۴-۲- عدالتمفهوم عدالت زمانی به وجود می‌آید که زندگی اجتماعی انسان‌ها شکل می‌گیرد در واقع در پرتو زندگی بشر بود که مفهوم عدالت نیز ظهور پیدا کرد.عدالت امری عمومی، فرا تاریخی و انسانی است یعنی مربوط به دین خاص، مذهب خاص و دوره­ی تاریخی خاصی نیست بلکه همواره در میان همه­ی ادیان و مکاتب مطرح بوده و خواهد بود؛ از این­رو دغدغه‌ای که باعث می‌شود ما انسان‌ها به بحث عدالت بیندیشیم، دغدغه “به‌زیستن” است (لک زایی، ۱۳۸۸). ۱-۴-۳- برابریبرابری نیز مفهومی بسیار گسترده و پیچیده است و نمی­توان تعریف واضح و روشنی از آن ارایه داد.ریچاردسون بر این عقیده است که برابری، مفهومی پیچیده و گیج­کننده است. واژه­ی برابری را…

پایان نامه تفاوت مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

عنوان کامل پایان نامه : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران ۱-۴-۲- عدالتمفهوم عدالت زمانی به وجود می‌آید که زندگی اجتماعی انسان‌ها شکل می‌گیرد در واقع در پرتو زندگی بشر بود که مفهوم عدالت نیز ظهور پیدا کرد.عدالت امری عمومی، فرا تاریخی و انسانی است یعنی مربوط به دین خاص، مذهب خاص و دوره­ی تاریخی خاصی نیست بلکه همواره در میان همه­ی ادیان و مکاتب مطرح بوده و خواهد بود؛ از این­رو دغدغه‌ای که باعث می‌شود ما انسان‌ها به بحث عدالت بیندیشیم، دغدغه “به‌زیستن” است (لک زایی، ۱۳۸۸). ۱-۴-۳- برابریبرابری نیز مفهومی بسیار گسترده و پیچیده است و نمی­توان تعریف واضح و روشنی از آن ارایه داد.ریچاردسون بر این عقیده است که برابری، مفهومی پیچیده و گیج­کننده است. واژه­ی برابری را…

پایان نامه ارشد مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

عنوان کامل پایان نامه : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران ۱-۴-۵- برابری و نابرابری آموزشینابرابری آموزشی مفهومی است که از دهه­های هفتاد و هشتاد قرن بیستم توجه پژوهشگران زیادی را به خود معطوف داشته است. پژوهشگرانی که با سلیقه­ها و زمینه­های عمدتاً انتقادی، به دنبال کشف و روابط آشکار و نهان دو متغیر کلان اجتماعی، یعنی نابرابری­ها و آموزش‌وپرورش بودند. دهقان در تعریف نابرابری آموزشی معتقد است که نابرابری­های آموزشی و عدالت آموزشی، مفاهیمی هستند که همانند دو روی یک سکه، واقعیتی به نام میزان دسترسی دانش­آموزان و لازم­التعلیمان طبقات، جنسیت­ها، نژادها، فرهنگ­ها و مناطق متفاوت را به تحصیل، تعریف می­کنند؛ به‌عبارت‌دیگر دیگر افزایش هر روی سکه، موجب کاهش روی دیگر آن خواهد شد. با این وصف، چنان­چه جامعه­ای…

پایان نامه ارشد مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

عنوان کامل پایان نامه : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران ۱-۴-۵- برابری و نابرابری آموزشینابرابری آموزشی مفهومی است که از دهه­های هفتاد و هشتاد قرن بیستم توجه پژوهشگران زیادی را به خود معطوف داشته است. پژوهشگرانی که با سلیقه­ها و زمینه­های عمدتاً انتقادی، به دنبال کشف و روابط آشکار و نهان دو متغیر کلان اجتماعی، یعنی نابرابری­ها و آموزش‌وپرورش بودند. دهقان در تعریف نابرابری آموزشی معتقد است که نابرابری­های آموزشی و عدالت آموزشی، مفاهیمی هستند که همانند دو روی یک سکه، واقعیتی به نام میزان دسترسی دانش­آموزان و لازم­التعلیمان طبقات، جنسیت­ها، نژادها، فرهنگ­ها و مناطق متفاوت را به تحصیل، تعریف می­کنند؛ به‌عبارت‌دیگر دیگر افزایش هر روی سکه، موجب کاهش روی دیگر آن خواهد شد. با این وصف، چنان­چه جامعه­ای…

پایان نامه ارشد مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

عنوان کامل پایان نامه : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران ۱-۴-۵- برابری و نابرابری آموزشینابرابری آموزشی مفهومی است که از دهه­های هفتاد و هشتاد قرن بیستم توجه پژوهشگران زیادی را به خود معطوف داشته است. پژوهشگرانی که با سلیقه­ها و زمینه­های عمدتاً انتقادی، به دنبال کشف و روابط آشکار و نهان دو متغیر کلان اجتماعی، یعنی نابرابری­ها و آموزش‌وپرورش بودند. دهقان در تعریف نابرابری آموزشی معتقد است که نابرابری­های آموزشی و عدالت آموزشی، مفاهیمی هستند که همانند دو روی یک سکه، واقعیتی به نام میزان دسترسی دانش­آموزان و لازم­التعلیمان طبقات، جنسیت­ها، نژادها، فرهنگ­ها و مناطق متفاوت را به تحصیل، تعریف می­کنند؛ به‌عبارت‌دیگر دیگر افزایش هر روی سکه، موجب کاهش روی دیگر آن خواهد شد. با این وصف، چنان­چه جامعه­ای…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...