نظریه ی فازی |
![]() |
مجموعه های فازی، نظریه مجموعه ها
این تعریف x ، مجموعه مرجع و هر زیر مجموعه A از آن ، یک پیشامد خواهد بود و (A)P درجه (امکان) رخ دادن پیشامد A تفسیر می شود. در نظریه امکان از اندازه دیگری نیز به نام «اندازه لزوم» استفاده می شود.اندازه لزوم پیشامدA به صورت تفاضل عدد یک و اندازه امکان پیشامد متمم (یا متناقص)A تعریف می کنند و با نمادN نشان می دهند. به عبارتی:(۲-۴) (Á)P- 1= (A)N که A وÁ را متمم هم و یا متناقض هم گویند.پس مفهوم اندازه امکان تعریف شده بر x ، عبارت است از یک تابع عضویت برای یک زیر مجموعه فازی از x که به نوع دیگری صورتبندی شده است. این موضوع حلقه پیوند نظریه مجموعه های فازی و نظریه امکان است. اندازه امکان و اندازه لزوم حالت خاصی از اندازه هایی موسوم…
پایان نامه روانشناسی: رویکردهای نظری شرطی سازی ارزشی
رویکردهای نظری شرطی سازی ارزشی پیشرفت کمی در مورد ماهیت فرایندهای ذهنی مسئول EC انجام شده است. چندین دیدگاه نظری برای EC بیان شده است که به طور خلاصه پنج طرح اصلی EC در ادامه میآید (هافمن و همکاران، ۲۰۱۰). ۲-۱-۵-۵-۱- دیدگاه انتسابی بائینز و همکاران (۱۹۹۳) فرض کردهاند که دو نوع شرطی سازی پاولفی وجود دارد که هر دو بر پایهٔ سازوکارهای سادهای از شکلگیری تداعی هستند. اولین نوع یادگیری تداعیگرایانه روابط پیشبین را در نظر گرفته که توسط آن، CS نشانهای برای ارائه قریب الوقوع US میشود (بائینز، الن، کرومبز، ون دن برق، ۱۹۹۲). فرض شده است که این نوع نشانه یا یادگیری انتظاری با رابطه بین CS-US تعیین شده و زمینه بیشتر موارد شرطی سازی پاولفی است. نوع دوم یادگیری تداعیگرایانه روابط صرفاً ارجاعی را در نظر میگیرد. در…
پایان نامه روانشناسی: رویکردهای نظری شرطی سازی ارزشی
رویکردهای نظری شرطی سازی ارزشی پیشرفت کمی در مورد ماهیت فرایندهای ذهنی مسئول EC انجام شده است. چندین دیدگاه نظری برای EC بیان شده است که به طور خلاصه پنج طرح اصلی EC در ادامه میآید (هافمن و همکاران، ۲۰۱۰). ۲-۱-۵-۵-۱- دیدگاه انتسابی بائینز و همکاران (۱۹۹۳) فرض کردهاند که دو نوع شرطی سازی پاولفی وجود دارد که هر دو بر پایهٔ سازوکارهای سادهای از شکلگیری تداعی هستند. اولین نوع یادگیری تداعیگرایانه روابط پیشبین را در نظر گرفته که توسط آن، CS نشانهای برای ارائه قریب الوقوع US میشود (بائینز، الن، کرومبز، ون دن برق، ۱۹۹۲). فرض شده است که این نوع نشانه یا یادگیری انتظاری با رابطه بین CS-US تعیین شده و زمینه بیشتر موارد شرطی سازی پاولفی است. نوع دوم یادگیری تداعیگرایانه روابط صرفاً ارجاعی را در نظر میگیرد. در…
پایان نامه روانشناسی : نظریاتی در باب نگرش خود
نظریاتی در باب نگرش خود ۲-۱-۲-۱-۱- دسترسپذیری و نیروی تداعی فرض میشود واحدها یا عناصری که شامل طرحواره خود فرد است، درجههای متفاوتی در نیرومندی تداعی با یکدیگر را دارا هستند (سگال[۱]و اینگرام[۲]،۱۹۹۴؛ به نقل از پناهنده، ۱۳۹۱). ممکن است اختلالات هیجانی، عناصر طرحواره مرتبط با خود، تداعی پایین در حوزههای مثبت و تداعی بالا در حوزههای منفی داشته باشند. اگر اطلاعات مرتبط به خود منفی با طرحواره، تداعی نیرومندی داشته باشند؛ مواجهه فرد با هر عنصر خاص مرتبط با طرحواره، دسترسپذیری دیگر عناصر مرتبط با طرحواره را افزایش خواهد داد؛ بنابراین در رویدادی که چنین عنصری فعال شده است، ارتباطات تداعی با دیگر محرکهای نسبت به خود منفی متشابه آن ایجاد خواهد شد و احتمال فعالسازی کامل طرحواره خود افزایش مییابد (کالین[۳] و لوفتوس[۴]، ۱۹۷۵). فازیو[۵] و ویلیامز[۶] (۱۹۸۶) همبستگی قوی میان…
نظریاتی در باب نگرش خود
نظریاتی در باب نگرش خود ۲-۱-۲-۱-۱- دسترسپذیری و نیروی تداعی فرض میشود واحدها یا عناصری که شامل طرحواره خود فرد است، درجههای متفاوتی در
نیرومندی تداعی با یکدیگر را دارا هستند (سگال[۱]و اینگرام[۲]،۱۹۹۴؛ به نقل از پناهنده، ۱۳۹۱). ممکن است اختلالات هیجانی، عناصر طرحواره مرتبط با خود، تداعی پایین در حوزههای مثبت و تداعی بالا در حوزههای منفی داشته باشند. اگر اطلاعات مرتبط به خود منفی با طرحواره، تداعی نیرومندی داشته باشند؛ مواجهه فرد با هر عنصر خاص مرتبط با طرحواره، دسترسپذیری دیگر عناصر مرتبط با طرحواره را افزایش خواهد داد؛ بنابراین در رویدادی که چنین عنصری فعال شده است، ارتباطات تداعی با دیگر محرکهای نسبت به خود منفی متشابه آن ایجاد خواهد شد و احتمال فعالسازی کامل طرحواره خود افزایش مییابد (کالین[۳] و لوفتوس[۴]، ۱۹۷۵). فازیو[۵] و ویلیامز[۶] (۱۹۸۶) همبستگی قوی میان…
پایان نامه ارشد حقوق: روش تدریس
روش تدریس اصطلاح تدریس اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر میرسد. برداشتهای مختلف معلمان از مفهوم تدریس می تواند در نگرش آنان نسبت بهفراگیر و نحوه کارکردن با آنها تاثیر مثبت یا منفی برجای گذارد. برداشت چندگانه از مفهوم تدریس میتوان دلایل مختلفی داشته باشد، از مهمترین آنها ضعف دانش پایه، اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاههای مختلف تربیتی است (پورتوکلی، ۱۳۸۸). تدریس فعالیتی است پیچیده که مستلزم آمادگی دقیق، طراحی هدفها و فعالیتهاست. این طراحی بر اساس ساعت، روز، هفته انجام میشود. بهعلاوه طراحی بلند مدت برنامهی درسی را در طول یک دوره، نیمسال و سال تحت پوشش قرار میدهد (ویداوسون[۱]، ۲۰۰۳). مفهوم کیفیت تدریس در فعالیتهای آموزشی سالهاست که مورد توجه بوده است. برطبق نظر سلدین[۲] (۱۹۹۸) تا یک دهه قبل بیش از پانزده…
کاربرد منطق فازی در انتخاب تامین کننده
کاربرد منطق فازی در انتخاب تامین کننده مسئله انتخاب تامین کننده می تواند یک مسئله تصمیم گیری چند معیارهیا چند هدفه باشد که در آن اهمیت معیار ها و اهداف با توجه به استراتژی های زنجیره تامین متفاوت می باشد و می توانند با یکدیگر در تعارض بوده و بسته به موقعیت خرید دارای اهمیت و اولویتی متفاوت باشند. همچنین انتخاب تامین کننده در صنایع یک فرآیند تصمیم گیری جمعی است یعنی سطوح وگروه های مختلف سازمان در این فرآیند مشارکت دارند.یک گروه تصمیم گیری می تواند از پرسنل،کارشناسان و یا مدیران از واحدهایی چون تحقیق و توسعه ،تضمین کیفیت و غیره تشکیل شود.در چنین شرایطی در فرآیند انتخاب و ارزیابی تامین کنندگان هر یک از گروه های تصمیم گیری می توانند به طور مستقل به اعلام نظر در مورد ویژگی های مختلف…
تاریخچه سیستم فازی
دهه ۱۹۶۰ را می توان دهه آغازین تئوری فازی نامید. منطق فازی برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ توسط دکتر لطفی زاده[۱]، دانشمند ایرانیتبار واستاد علوم کامپیوتری دانشگاه برکلی کالیفرنیا، ابداع شد ولی نخستین بار در پی تنظیم نظریه مجموعههای فازی به وسیله پروفسور لطفی زاده در سال ۱۹۶۵ در صحنه محاسبات نو ظاهر شد. کلمه فازی به معنای غیر دقیق، ناواضح و مبهم است. اگر بخواهیم نظریه مجموعههای فازی را توضیح دهیم، باید بگوییم نظریهای برای اقدام در شرایط عدم اطمینان می باشد. این نظریه قادر است بسیاری از مفاهیم و متغیرها و سیستمهایی را که نادقیق و مبهم هستند، صورتبندی ریاضی ببخشد و زمینه را برای استدلال، استنتاج، کنترل و تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان فراهم آورد(عادل آذر و فرجی، ۱۳۸۹). منطق فازی یکی از بهترین ابزارها برای تبیین مفهوم…
منافع مورد انتظار مشتری، خلق ارزش برای مشتری
برای بررسی و استفاده از این مفاهیم نادقیق، نظریه مجموعههای فازی و منطق فازی برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ از سوی پروفسور زاده، ریاضیدان ایرانیتبار ارائه شد. یکی از اصولی که به مثابه پایه معرفتی منطق فازی، از سوی نظریهپردازان این نظریه مطرح میشود این است که “هر چیزی، تشکیکی (درجهای) است”. در تفسیر این اصل، از برخی عبارات چنین برداشت میشود که مراد از اصل مذکور، پذیرش “نسبیتگرایی”، در منطق فازی است. (حسینزاده یزدی، ۱۳۸۷، ص ۱۲۳)منطق فازی شامل طیف وسیعی از تئوریها و تکنیکها میباشد که براساس ۴ مفهوم شامل: “مجموعههای فازی”، “متغیرهای کلامی”، “توزیع احتمال” و “قوانین اگر آنگاه فازی” (ین و لانگاری[۸]، ۱۹۹۹) تبیین میشوند. مجموعههای فازی و متغیرهای کلامی بهعنوان دو مفهوم بنیادین منطق فازی، بهطور گستردهای در ارزیابی کیفی مورد استفاده قرار گرفته است.نظریه مجموعه فازی،…
آموزش و پرورش، علوم اجتماعی
بازرگان، عباس و الهه حجازی و زهره سرمد، (۱۳۷۷)، روشهای پژوهش در علوم رفتاری، تهران، نشر آگاه. حسن زاده، رمضان،(۱۳۸۲) روشهاى تحقیق در علوم رفتارى، تهران. داناییفر، حسن، الوانی، سید مهدی، آذر، عادل، ۱۳۸۳، روششناسی تحقیق کمی در مدیریت، انتشارات صفار. ساکاران، اوما، ۱۳۸۴، روش تحقیق در مدیریت، صائبی، محمد، شیرازی، محمود، انتشارات موسسه آموزش و پرورش مدیریت و برنامهریزی. شوندی، حسن، ۱۳۸۵ ، نظریه مجموعه فازی و کاربرد آن در مهندسی صنایع و مدیریت، انتشارات گسترش علوم پایه، تهران. ظهوری، قاسم،۱۳۷۸، کاربرد روشهای تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت، تهران، انتشارات امیر. مومنی، منصور، ۱۳۸۵ ، مباحث نوین در تحقیق در عملیات، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. Albino, V. and Garavelli, A.C., (1998), A neural network application to subcontractor rating in construction firms, International Journal of Project Management, 16 (1), 9 -14….
مجموعه فازی، تصمیم گیری
۳-۹-۲- تبدیل فازی به کلاسیک[۷۱] بکارگیری اطلاعات فازی در تصمیم گیری، محاسبات و مدلسازی با پیاده سازی نتایج فازی در دنیای واقعی تفاوت دارد. علیرغم اینکه بسیاری از اطلاعات که هر روز انسانها با آنها سرو کار دارند فازی هستند، بسیاری از اقدامات یا تصمیماتی که اتخاذ و پیاده می شوند قطعی است. تصمیماتی که توسط ما اتخاذ می شوند، سخت افزارها و کامپیوترهایی که استفاده می کنیم، همگی بر اساس نظریه باینری (دودوئی) عمل می کنند. به عنوان مثال اگر می خواهیم بر روی تولید یک محصول جدید تصمیم گیری کنیم دو حالت وجود دارد، یا تولید می کنیم و یا تولید نمی کنیم، نمی توانیم بگوییم که تقریبا تولید می کنیم. لذا جاییکه تحلیل و محاسبات با اطلاعات فازی انجام می شوند و یا یک مدلی بر اساس ساختار فازی و…
مدیریت زنجیره تامین، توسعه صنعت گردشگری
۲-۷- پیشینه پژوهش تا کنون پژوهش های بسیاری در زمینه شناخت عوامل مختلف در صنعت گردشگری انجام شده است که از آن جمله میتوان به پژوهش های زیر اشاره کرد: ۲-۷-۱- مطالعات خارجی نیاوند و همکاران[۲۳] (۲۰۱۴)، به بررسی نقش استراتژیک منطقه آزاد چابهار در گسترش توریسم پرداخته اند. آنها از مدل SWOT برای این بررسی استفاده کرده اند و نقاط قوت و فرصتهایی را که در این منطقه برای گسترش توریسم از قبیل برگزاری نمایشگاههای بین المللی و… وجود دارد را مطرح نمودهاند. گودال و آشورث[۲۴] (۲۰۱۳)، در پژوهششان با عنوان بازاریابی در صنعت گردشگری با استفاده از مطالعات نظری، بیان کردند که یک توریست برای اینکه تعطیلات خود را بگذراند، توجه به ملاکهایی از قبیل انگیزه، تصور ذهنی، ارزیابی مکانهای مختلف و… دارد. تسانگ و چن[۲۵] (۲۰۱۳)، نیز به بررسی…
مجموعه فازی، تصمیم گیری
۳-۹-۲- تبدیل فازی به کلاسیک[۷۱] بکارگیری اطلاعات فازی در تصمیم گیری، محاسبات و مدلسازی با پیاده سازی نتایج فازی در دنیای واقعی تفاوت دارد. علیرغم اینکه بسیاری از اطلاعات که هر روز انسانها با آنها سرو کار دارند فازی هستند، بسیاری از اقدامات یا تصمیماتی که اتخاذ و پیاده می شوند قطعی است. تصمیماتی که توسط ما اتخاذ می شوند، سخت افزارها و کامپیوترهایی که استفاده می کنیم، همگی بر اساس نظریه باینری (دودوئی) عمل می کنند. به عنوان مثال اگر می خواهیم بر روی تولید یک محصول جدید تصمیم گیری کنیم دو حالت وجود دارد، یا تولید می کنیم و یا تولید نمی کنیم، نمی توانیم بگوییم که تقریبا تولید می کنیم. لذا جاییکه تحلیل و محاسبات با اطلاعات فازی انجام می شوند و یا یک مدلی بر اساس ساختار فازی…
مجموعه فازی، اعداد فازی
نمودار(۴-۲). جمع دو عدد فازی مثلثی نمودار(۵-۲). ضرب دو عدد فازی عملیات ریاضی چهار عمل اصلی در اعداد فازی مثلثی بصورت زیر نیز قابل اعمال می باشد.فرض کنید دو عدد فازی مثلثی و در دست باشند آنگاه خواهیم داشت :قرینه یک عدد فازی مثلثی بصورت زیر می باشد.در نتیجه تفاضل دو عدد فازی مثلثی بصورت زیر خواهد بود.حاصل ضرب و تقسیم دو عدد فازی مثلثی دیگر یک عدد فازی مثلثی نیست و لیکن به عنوان یک تقریب می توان فرض نمود که حاصل یک عدد فازی مثلثی است و مؤلفه های آن بصورت زیر بدست می آیند. ۳-۹-۲- تبدیل فازی به کلاسیک[۷۱] بکارگیری اطلاعات فازی در تصمیم گیری، محاسبات و مدلسازی با پیاده سازی نتایج فازی در دنیای واقعی تفاوت دارد. علیرغم اینکه بسیاری از اطلاعات که هر روز انسانها با آنها سرو کار…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 09:58:00 ق.ظ ]
|