مولفه های نوآوری سازمانی

۲- ۲- ۶- ۱- نوآوری تولیدی: نوآوری تولیدی فراهم کننده ابزاری برای تولید است (اوجاسالو[۱]، ۲۰۰۸) که به توسعه و ارائه تولیدات و خدمات جدید و بهبود یافته اشاره دارد. در واقع می توان گفت که منظور از نوآوری تولیدی این است که تا چه حد سازمان در ارائه خدمات جدید، اختصاص منابع مالی به […]

رابطه اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی

مفهوم اعتماد و مسائل مربوط به آن در چند سال گذشته به طور فزاینده‌ای محور مطالعه سازمانها گردیده است. امروزه اهمیت اعتماد در سازمانها به خوبی آشکار گردیده است چرا که برقراری ارتباطات و تحقق همکاری میان افراد نیازمند وجود اعتماد است. در عصری که روابط بین افراد و گروه ها سست‌تر شده و به […]

نوآوری مهم­ترین بعد کارآفرینی سازمانی

نوآوری از پیوند دادن دانش جدید، تجسم یافته در یک ابتکار با عرضه موفقیت آمیز آن به بازار تعریف می­شود(بومول و همکاران، ۲۰۰۷). وینکر و همکاران آن را ایجاد، توسعه و اجرای ایده­ها و رفتارهای جدید تعریف کرده­اند(وینکر و همکاران، ۲۰۰۸). ترکیب منابع جدید از نگاه اسچامپتر به عنوان نوآوری تفسیر(تعبیر) شده است(فررا[۱]، […]

قابلیت های تکنولوژیکی و نوآوری سازمانی

نوآوری سازمانی : سازمانها برای بقاء خود در دنیای متلاطم و متغیر امروز به اندیشه های نو و نظرات جدید نیاز دارند. افزایش تهدیدها از یک سو و استفاده از فرصتها از سوی دیگر در محیط متشنج و غیرقابل پیش بینی، سازمانها را با جزر و مدهای شدید روبرو می­سازند و آنها را به سوی […]

نوآوری سازمانی وقابلیت های تکنولوژیکی

نوآوری سازمانی (OI[1]) مقدمه روش­های سازمانی برای مدیریت کسب و کار در محل کار و یا در رابطه بین یک شرکت و عوامل خارجی است (اوسی دی، ۲۰۰۵). نوآوری سازمانی در حال حاضر یکی از مهمترین منابع مزیت رقابتی برای سازمانهاست و این بخاطر ماهیت وابسته به زمینه[۲] آن است (هامل، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹). با […]

خلاقیت کارکنان، نوآوری سازمانی

۶ The Relationship Between Organizational Justice Components and Innovative Behavior in Arab Society. Evidence from Government Department in Jordan Almansour & Minai ۲۰۱۲/ Jordan/ Middle-East Journal of Scientific Research بررسی تأثیر مستقیم جنبه های مختلف عدالت سازمانی بر رفتار نوآورانه کارکنان.(رفتار نوآورانه هیچ مولفه ای ندارد و معادل خلاقیت کارکنان درنظر گرفته شده) همبستگی ۱۹۰ […]

تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری، افزایش اثربخشی سازمانی

در ادبیات نوآوری می توان به چهار رویکرد متفاوت اشاره کرد: فردمحور ساختارمحور تعاملی محور سیستم های نوآورمحور چشم انداز فردمحور بر نقش فاکتورهای فردی همچون سن، سطح آموزش، جنس، سبک شناختی و خلاقیت تاکید می کند. چشم انداز ساختاری بر خصوصیات و مشخصات سازمانی تمرکز دارد. چشم انداز تعاملی که اخیراً توجه فزاینده ای […]

انواع نوآوری سازمانی، سازمان های بزرگ

سازمانی که از ظرفیت جذب دانش بالایی برخوردار است ، اتصالاتی با منابع دانش خارجی ایجاد می کند که به مثابه کانالهایی برای انتقال افکار نو به درون سازمان عمل می کنند . بنابراین ظرفیت جذب دانش از طریق شناسایی دانش خارج از سازمان می تواند نقش مؤثری در مرحله نخست نوآوری داشته باشد . […]

نوآوری و یادگیری سازمانی، مدل کارت امتیازی متوازن

۲-۶-۲- کارت ارزیابی متوازن یک مفهوم نوین مدیریتی می­باشد که به همه مدیران در همه سطوح کمک می­کند تا بتواند فعالیت­های کلیدی خود را پایش و کنترل نمایند. روبرت کاپلان[۱۴] و دیوید نورتون[۱۵] آفرینندگان این شاهکار عرصه کنترل استراتژیک به شمار می­روند. آنها پیشنهاد کردند که مدیران، اطلاعاتی در خصوص چهار

منظر را در یک […]

کارکردهای فرهنگ سازمانی، خلاقیت و نوآوری

۲-۲-۸- اهمیت فرهنگ سازمانیتأثیر فرهنگ سازمانی بر اعضای سازمان به حدی است که می‌توان با بررسی زوایای آن، نسبت به چگونگی رفتار، احساسات، دیدگاه‌ها، و نگرش اعضای سازمان پی برد و واکنش احتمالی آنان را در قبال تحولات مورد ارزیابی، پیش‌بینی و هدایت کرد. با اهرم فرهنگ سازمانی، به سادگی می‌توان انجام تغییرات را تسهیل […]

انواع نوآوری سازمانی، در فرایندهای سازمان

۲-۱-۳-۱- تعاریف نوآوری صاحب نظران جهان، با توجه به دورانی که در آن بوده اند و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور خود و یا وضعیت اقتصادی کل جهان در زمان خود، و همچنین بنا به تکنولوژی و شرایط حاکم بر آن دورانها و از همه مهمتر با عنایت به استنباطی که انجام تحقیقات […]

فرآیند نوآوری، فرهنگ سازمانی

نمودار ۲-۸ : طبقه بندی رولی و همکاران از نوآوری ( گرایلی نژالد ، ۱۳۹۰، ۲۵) 2-14 -2 مراحل نواوری :چرخه ی نواوری و مراحل آن به صورت زیر نشان داده شده است : بخش اول این مدل ) ترکیب فرآیند نوآوری ( به نقش مدیریت کارآفرین ارتباط دارد که مستقیماً بر کار تک تک افراد […]

مدیریت دانش و نوآوری سازمانی، مدیریت دانش و نوآوری

شارما[۵۵](۲۰۱۲) به بررسی تاثیر جو سازمانی و ویژگی های دموگرافیک در پروژه هایی در زمینه صنعت نرم افزاری هندوستان پرداخته است. در این پژوهش از تحلیل عاملی جهت تحلیل اهداف تحقیق استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد بین ابعاد جو سازمانی و ابعاد ریسک در انجام پروژه ها ارتباط معناداری وجود دارد.چن […]

تعریف فرهنگ سازمانی، خلاقیت و نوآوری

فرهنگ سازمانی محصول و نتیجه روابط متقابل یا تعاملی است که بین تعصبات و اصول مورد قبول بنیانگذاران از یکسو و آنچه اعضای سازمان در بدو استخدام می­آموزند و نیز آنچه بعداً خواهند آموخت برقرار می­گردد (ریچارد،۱۹۹۱؛ ترجمه طوسی،۱۳۷۲، ص ۴۶).در هر صورت امروزه فرهنگ عنصر مهمی در مدیریت می­باشد و نقش و تأثیر آن […]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...