۱-۱ ارزشیابی کیفیت دوره‌های یادگیری الکترونیکی

۱-۱ ارزشیابی کیفیت دوره‌های یادگیری الکترونیکی نظام­های آموزشی با رسالت و ماموریت مشخصی به وجود آمده و برای نیل به اهداف معینی تلاش می‌کنند. بی‌تردید دستیابی به این اهداف مستلزم شناسایی، کنترل و رفع موانع و مشکلاتی است که ممکن است اجرای مطلوب فرایندهای آموزشی را تحت تاثیر خود قرار دهد. بدین منظور استفاده از سازو کارهای ارزشیابی شرایط و زمینه‌های لازم را برای شفافیت عملکرد، پاسخگویی نظام‌های آموزشی و اطلاع از میزان تحقق اهداف و مقاصد فراهم می کند. برای ارزیابی از برنامه‌های آموزشی باید فهمید که چگونه دانشجویان برای مشاغل آینده مهیا می‌شوند، تعیین احتیاجات آموزشی به صورت عدد و رقم دورۀ تحصیل با تجهیزات کافی نیست، باید شرایط تعلیم و تربیت، روشها و کیفیت اجرا در آنها را نیز در نظر گرفت(خلیفه و رضوی،۱۳۹۱). کیفیت در آموزش عالی به تغییر…

پایان نامه روانشناسی : ۱-۱ ارزشیابی کیفیت دوره‌های یادگیری الکترونیکی

۱-۱ ارزشیابی کیفیت دوره‌های یادگیری الکترونیکی نظام­های آموزشی با رسالت و ماموریت مشخصی به وجود آمده و برای نیل به اهداف معینی تلاش می‌کنند. بی‌تردید دستیابی به این اهداف مستلزم شناسایی، کنترل و رفع موانع و مشکلاتی است که ممکن است اجرای مطلوب فرایندهای آموزشی را تحت تاثیر خود قرار دهد. بدین منظور استفاده از سازو کارهای ارزشیابی شرایط و زمینه‌های لازم را برای شفافیت عملکرد، پاسخگویی نظام‌های آموزشی و اطلاع از میزان تحقق اهداف و مقاصد فراهم می کند. برای ارزیابی از برنامه‌های آموزشی باید فهمید که چگونه دانشجویان برای مشاغل آینده مهیا می‌شوند، تعیین احتیاجات آموزشی به صورت عدد و رقم دورۀ تحصیل با تجهیزات کافی نیست، باید شرایط تعلیم و تربیت، روشها و کیفیت اجرا در آنها را نیز در نظر گرفت(خلیفه و رضوی،۱۳۹۱). کیفیت در آموزش عالی به تغییر…

پایان نامه روانشناسی در مورد مدل های کیفیت زندگی

مدل های کیفیت زندگی ۲-۴-۹-۱-مدل فلس و پری: فلس و پری(۱۹۹۵)بعد از بررسی ۱۵مدل مفهومی از کیفیت(به نقل از رحیمی،۱۳۸۶).یک مدل کلی طراحی کردند ،که در این مدل پنج طبقه اصلی وجود دارد. -بهکامی جسمی که شامل سلامت ،زیبندگی ،تحرک و ایمنی شخصی است . -بهکامی مادی که شامل درآمد ،کیفیت محل زندگی ،حریم شخصی ،ثروت ،وضعیت تغذیه ،حمل و نقل ،همسایگی ،ایمنی و سکونت دائم یا اجاره نشینی می باشد. -بهکامی اجتماعی که در برگیرنده ارتباطات درون خانواده و ارتباط با اقوام در خانواده های گسترده تر و یا دوستان ،فعالیتهای ارتباطی و سطح حمایت اجتماعی است . -رشد و فعالیت که با مهارت های مربوط به خود تعیینی-شایستگی یا استقلال ،خبر یا اختیار ،اشتغال اوقات فراغت ،کارهای خانه ،تحصیلات ،تولید یا مشارکت است . -بهکامی هیجانی در برگیرنده عاطفه یا خلق…

پایان نامه روانشناسی در مورد مدل های کیفیت زندگی

مدل های کیفیت زندگی ۲-۴-۹-۱-مدل فلس و پری: فلس و پری(۱۹۹۵)بعد از بررسی ۱۵مدل مفهومی از کیفیت(به نقل از رحیمی،۱۳۸۶).یک مدل کلی طراحی کردند ،که در این مدل پنج طبقه اصلی وجود دارد. -بهکامی جسمی که شامل سلامت ،زیبندگی ،تحرک و ایمنی شخصی است . -بهکامی مادی که شامل درآمد ،کیفیت محل زندگی ،حریم شخصی ،ثروت ،وضعیت تغذیه ،حمل و نقل ،همسایگی ،ایمنی و سکونت دائم یا اجاره نشینی می باشد. -بهکامی اجتماعی که در برگیرنده ارتباطات درون خانواده و ارتباط با اقوام در خانواده های گسترده تر و یا دوستان ،فعالیتهای ارتباطی و سطح حمایت اجتماعی است . -رشد و فعالیت که با مهارت های مربوط به خود تعیینی-شایستگی یا استقلال ،خبر یا اختیار ،اشتغال اوقات فراغت ،کارهای خانه ،تحصیلات ،تولید یا مشارکت است . -بهکامی هیجانی در برگیرنده عاطفه یا خلق…

مولفه های کیفیت زندگی

مولفه های کیفیت زندگی یک توافق کلی بین پژوهشگران وجود دارد که ،سازه کیفیت زندگی متشکل از عوامل عینی[۱](کارکردهای جسمانی،روانی و اجتماعی)و عوامل ذهنی[۲](بهزیستی درونی)است .عوامل ذهنی بیشتر بر رضایت فرد از زندگی تاکید دارند ،درحالی که عوامل عینی بر نیازهای مادی و مشارکت در فعالیت ها و روابط بین فردی متمرکز هستند(دونالد،۲۰۰۱)شاخص های عینی کیفیت زندگی ،شامل مواردی مانند سطح سواد ،سطح درآمد،شرایط کاری،وضعیت تاهل،امنیت،جایگاه

اجتماعی و تولید اقتصادی هستند.شاخص های ذهنی کیفیت زندگی ،براساس ارزیابی و برداشت فرد از میزان رضایت ،شادی ،امیدواری و نظیراینها،به دست می آیند.در واقع ،شاخص های عینی در بهترین حالت ،فرصت ها و امکانات ارتقای کیفیت زندگی را فراهم می کنند،ولی به تنهایی نمی توانند آن را تامین کنند.به نظرمی رسد بهترین رویکرد در تعریف کیفیت زندگی یک رویکرد ترکیبی(عوامل عینی و ذهنی)باشد.براساس این دیدگاه،کیفیت زندگی…

پایان نامه روانشناسی : مولفه های کیفیت زندگی

مولفه های کیفیت زندگی یک توافق کلی بین پژوهشگران وجود دارد که ،سازه کیفیت زندگی متشکل از عوامل عینی[۱](کارکردهای جسمانی،روانی و اجتماعی)و عوامل ذهنی[۲](بهزیستی درونی)است .عوامل ذهنی بیشتر بر رضایت فرد از زندگی تاکید دارند ،درحالی که عوامل عینی بر نیازهای مادی و مشارکت در فعالیت ها و روابط بین فردی متمرکز هستند(دونالد،۲۰۰۱)شاخص های عینی کیفیت زندگی ،شامل مواردی مانند سطح سواد ،سطح درآمد،شرایط کاری،وضعیت تاهل،امنیت،جایگاه اجتماعی و تولید اقتصادی هستند.شاخص های ذهنی کیفیت زندگی ،براساس ارزیابی و برداشت فرد از میزان رضایت ،شادی ،امیدواری و نظیراینها،به دست می آیند.در واقع ،شاخص های عینی در بهترین حالت ،فرصت ها و امکانات ارتقای کیفیت زندگی را فراهم می کنند،ولی به تنهایی نمی توانند آن را تامین کنند.به نظرمی رسد بهترین رویکرد در تعریف کیفیت زندگی یک رویکرد ترکیبی(عوامل عینی و ذهنی)باشد.براساس این دیدگاه،کیفیت زندگی…

پایان نامه روانشناسی در مورد اندازه گیری کیفیت زندگی

اندازه گیری کیفیت زندگی اگر چه برای کیفیت زندگی ابزارهای زیادی طراحی شده است اما این ابزارها بر تفسیرهای متفاوت از کیفیت زندگی مبتنی است(ایورز[۱]،۲۰۰۳).در واقع پایگاه داده کولید[۲](پایگاه اطلاعاتی کولید،۲۰۰۴،به نقل از هولمز[۳]،۲۰۰۵)کپی های متعددی از چنین ابزارهایی در بر دارد که هر کدام بر تعریفی متفاوت از کیفیت زندگی مبتنی است. علاوه بر این مقیاس های چندزبانه کیفیت زندگی که بر گیجی نظری پیش روی این سازه های مختلف در مقیاس های واحد افزوده است،این وضعیت را بغرنج تر کرده است(سالک،۱۹۹۸). از بررسی متون چنین استنباط می شود که فعلا معیارهایی طلایی که بتوان بر اساس آن کیفیت زندگی را ارزیابی نمود،وجود ندارد.محققان سعی کرده اند که با روش های مختلف مبتنی بر نقطه نظرات فلسفی یا ایدئولوژیکی خاص که منعکس کننده تفسیرهای شخصی یا علمی آنهاست،به چنین هدفی دست یابند…

پایان نامه روانشناسی در مورد اندازه گیری کیفیت زندگی

اندازه گیری کیفیت زندگی اگر چه برای کیفیت زندگی ابزارهای زیادی طراحی شده است اما این ابزارها بر تفسیرهای متفاوت از کیفیت زندگی مبتنی است(ایورز[۱]،۲۰۰۳).در واقع پایگاه داده کولید[۲](پایگاه اطلاعاتی کولید،۲۰۰۴،به نقل از هولمز[۳]،۲۰۰۵)کپی های متعددی از چنین ابزارهایی در بر دارد که هر کدام بر تعریفی متفاوت از کیفیت زندگی مبتنی است. علاوه بر این مقیاس های چندزبانه کیفیت زندگی که بر گیجی نظری پیش روی این سازه های مختلف در مقیاس های واحد افزوده است،این وضعیت را بغرنج تر کرده است(سالک،۱۹۹۸). از بررسی متون چنین استنباط می شود که فعلا معیارهایی طلایی که بتوان بر اساس آن کیفیت زندگی را ارزیابی نمود،وجود ندارد.محققان سعی کرده اند که با روش های مختلف مبتنی بر نقطه نظرات فلسفی یا ایدئولوژیکی خاص که منعکس کننده تفسیرهای شخصی یا علمی آنهاست،به چنین هدفی دست یابند…

پایان نامه روانشناسی : کیفیت زندگی :

کیفیت زندگی : ۲-۴-۱-تاریخچه تاریخچه پیدایش مفهوم کیفیت زندگی به دوران ارسط در ۳۸۵ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد .در آن دوران ارسطو “زندگی خوب”یا خوب انجام دادن کارها “را به معنی شاد بودن در نظر گرفته بود ،لیکن در عین حال به تفاوت مفهوم شادی در افراد پرداخته است و ذکر نموده است شلامتی که باعث شادی در یک فرد بیمار می شود یا ثروت که فرد فقیری را شاد می کند یکسان نیست و به طور مشخص بیان نموده است که شادی نه تنها برای افراد مختلف معانی متفوتی دارد بلکه برای یک فرد نیز در شرایط متفاوت معنی یکسانی نخواهد داشت .به هر حال در آن زمان شادی یا شادمانه زیستن معادل با آنچه که امروز کیفیت زندگی نام دارد تلقی می شد. اصطلاح کیفیت زندگی تا…

پایان نامه روانشناسی با موضوع سوال اول پژوهش: معلمان نمونه در تدریس از کدام راهبرد ها و روش ها بهره می گیرند؟

سوال اول پژوهش: معلمان نمونه در تدریس از کدام راهبرد ها و روش ها بهره می گیرند؟ با توجه به تجزیه وتحلیل حاصل از انجام مصاحبه با معلمان نمونه ،مدیران مدارس و همچنین دانش آموزان در خصوص روش ها و راهبرد های مورد استفاده معلمان نمونه در تدریس،معلمان نمونه بیشتر از روش های تلفیقی در تدریس استفاده می کنند. ودر تدریس خود تفاوت های فردی هر کدام از دانش آموزان را در نظر می گیرند و با توجه به این تفاوت ها بهترین روش تدریس را انتخاب می کنند. در کلاس آنها همه دانش آموزان در تدریس مشارکت می کنند و دانش آموز با معلم و همچنین دانش آموزان با یکدیگر در یادگیری و تدریس مشارکت دارند.آنها با توجه به موقعیت کلاس درس بهترین روش را انتخاب می کنند و با توجه به…

پایان نامه روانشناسی با موضوع سوال اول پژوهش: معلمان نمونه در تدریس از کدام راهبرد ها و روش ها بهره می گیرند؟

سوال اول پژوهش: معلمان نمونه در تدریس از کدام راهبرد ها و روش ها بهره می گیرند؟ با توجه به تجزیه وتحلیل حاصل از انجام مصاحبه با معلمان نمونه ،مدیران مدارس و همچنین دانش آموزان در خصوص روش ها و راهبرد های مورد استفاده معلمان نمونه در تدریس،معلمان نمونه بیشتر از روش های تلفیقی در تدریس استفاده می کنند. ودر تدریس خود تفاوت های فردی هر کدام از دانش آموزان را در نظر می گیرند و با توجه به این تفاوت ها بهترین روش تدریس را انتخاب می کنند. در کلاس آنها همه دانش آموزان در تدریس مشارکت می کنند و دانش آموز با معلم و همچنین دانش آموزان با یکدیگر در یادگیری و تدریس مشارکت دارند.آنها با توجه به موقعیت کلاس درس بهترین روش را انتخاب می کنند و با توجه به…

دانلود پایان نامه : آزمون معیار کیفیت زندگی، شادکامی و عزت نفس

آزمون معیار کیفیت زندگی، شادکامی و عزت نفس به منظور بررسی تفاوت گروه ها در تک تک متغیر ها، برونداد تحلیل واریانس تک متغیره ارائه می شود: جدول ۴-۴ نتایج برونداد تحلیل واریانس تک متغیره متغیر های پژوهش متغیر وابسته مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F P اتا گروه کیفیت زندگی ۵۳/۲۹۲۰ ۱ ۵۳/۲۹۲۰ ۳۸/۱۰۶ ۰۰۱/۰ ۴۷/۰ عزت نفس ۵۳/۲۹۲۰ ۱ ۵۳/۲۹۲۰ ۳۲/۴۹۲ ۰۰۱/۰ ۸۰/۰ شادکامی ۵۳/۲۹۲۰ ۱ ۵۳/۲۹۲۰ ۹۴/۳۴۹ ۰۰۱/۰ ۷۴/۰ همانطور که جدول (۳-۴) و آزمون تحلیل واریانس تک متغیره نشان می دهد بین دو گروه در هر سه مولفه تفاوت معنادار وجود دارد(۰۱/۰>P). به عبارت دیگر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی گروه آزمایشی در پس آزمون و بعد از مداخله ورزشی نسبت به گروه کنترل افزایش معنادار داشته است . میزان اتا نیز نشان می…

دانلود پایان نامه : آزمون معیار کیفیت زندگی، شادکامی و عزت نفس

آزمون معیار کیفیت زندگی، شادکامی و عزت نفس به منظور بررسی تفاوت گروه ها در تک تک متغیر ها، برونداد تحلیل واریانس تک متغیره ارائه می شود: جدول ۴-۴ نتایج برونداد تحلیل واریانس تک متغیره متغیر های پژوهش متغیر وابسته مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F P اتا گروه کیفیت زندگی ۵۳/۲۹۲۰ ۱ ۵۳/۲۹۲۰ ۳۸/۱۰۶ ۰۰۱/۰ ۴۷/۰ عزت نفس ۵۳/۲۹۲۰ ۱ ۵۳/۲۹۲۰ ۳۲/۴۹۲ ۰۰۱/۰ ۸۰/۰ شادکامی ۵۳/۲۹۲۰ ۱ ۵۳/۲۹۲۰ ۹۴/۳۴۹ ۰۰۱/۰ ۷۴/۰ همانطور که جدول (۳-۴) و آزمون تحلیل واریانس تک متغیره نشان می دهد بین دو گروه در هر سه مولفه تفاوت معنادار وجود دارد(۰۱/۰>P). به عبارت دیگر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی گروه آزمایشی در پس آزمون و بعد از مداخله ورزشی نسبت به گروه کنترل افزایش معنادار داشته است . میزان اتا نیز نشان می…

مقاله آزمون معیار کیفیت زندگی، شادکامی و عزت نفس

آزمون معیار کیفیت زندگی، شادکامی و عزت نفس میانگین و انحراف معیار کیفیت زندگی، شادکامی و عزت نفس به همراه مولفه های آن ها به تفکیک گروه ها در پیش آزمون متغیر های وابسته گروه کنترل گروه آزمایش میانگین انحراف معیار میانگین انحراف معیار کیفیت زندگی ۵۳/۵۹ ۸۷/۳ ۰۱/۵۹ ۹۵/۴ سلامت جسمانی ۳۲/۱۸ ۰۵/۲ ۰۵/۱۸ ۳۲/۲ سلامت روانی ۵۶/۱۴ ۹۶/۲ ۳۳/۱۴ ۱۴/۳ روابط اجتماعی ۱۱/۶ ۱۱/۱ ۸۶/۶ ۰۶/۱ سلامت محیط ۰۸/۲۰ ۵۲/۲ ۹۶/۲۰ ۴۳/۲ عزت نفس کل ۰۵/۲۶ ۲۴/۲ ۹۸/۲۵ ۰۶/۲ عمومی ۲۸/۱۲ ۷۷/۱ ۳۶/۱۲ ۶۹/۱ اجتماعی ۵۱/۴ ۷۷۹/۰ ۴/۴ ۸۸/۰ خانوادگی ۶۳/۴ ۵۸/۰ ۶۶/۴ ۷۴/۰ تحصیلی ۳۷/۴ ۷۵/۰ ۵۵/۴ ۶۱/۰ شادکامی ۹۵/۴۶ ۸۳/۲ ۸۵/۴۶ ۰۸/۳ خود پنداره ۹۸/۱۳ ۵۸/۱ ۹۱/۱۳ ۶۰/۱ رضایت از زندگی ۵۱/۶ ۳۲/۱ ۴۵/۶ ۵/۱ آمادگی روانی ۱۸/۶ ۲۵/۱ ۴۱/۶ ۳۶/۱ سر ذوق بودن ۱۱/۳ ۶۱/۰ ۱۶/۳ ۶۶/۰ احساس…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...