کارت امتیاز متوازن |
![]() |
الگوی کارت امتیاز متوازن، ارزیابی عملکرد سازمان
۲-۱-۶ اهداف ارزیابی عملکرداهداف ارزیابی عملکرد را می توان به سه گروه اصلی زیر تقسیم کرد: اهداف استراتژیک[۲۱] : که شامل مدیریت استراتژیک و تجدید نظر در استراتژی هااست. اهداف ارتباطی[۲۲] : که شامل کنترل موقعیت فعلی ، نشان دادن مسیر آینده ، ارائه بازخور و الگوبرداری از سازمانهای دیگر است. اهداف انگیزشی[۲۳] : که شامل تدوین نظام پاداش و همچنین تشویق بهبود و یادگیری[۲۴] است.مسأله ارزیابی عملکرد (عامل موردبررسی و روش ارزیابی) سالیان زیادی است که محققان و کاربران را به چالش واداشته است. سازمانهای تجاری در گذشته از شاخصهای مالی به عنوان تنها ابزار ارزیابی عملکرد استفاده میکردند تا اینکه کاپلان و جانسون[۲۵]در اوایل دهه ۱۹۸۰ پس از بررسی و ارزیابی نظام های حسابداری مدیریت بسیاری از ناکارایی[۲۶]های این اطلاعات را برای ارزیابی عملکرد سازمانها نمـایـان ساختـند کـه ایـن نـاکارایی ناشـی…
سرمایه گذاری مشترک، کارت امتیاز متوازن
تهدید:نوسان هزینه های مواداولیه،بازارهای بسیاررقابتی،حمایت دولت درساخت، و نه درفروش،صادرات در سطح پایین،مالیاتهای مستقیم وغیرمستقیم بالاسپس برای تعیین اولویت هر یک از نقاط و ارائه استراتژی های ترکیبی از روش AHP استفاده شد،نتایج نشان داد که شرکت باید اهمیت بیشتری به بخش تامین کنندگان بدهد تا با استراتژی هایی از جمله یکپارچه سازی و ادغام هزینه تامین مواد وهزینه های مشتق شده از تامین مواد را کاهش دهد، اینسیکرا و استاقلو در سال ۲۰۱۲ تحقیقی با عنوان” خط مشی های تجاری چندجانبه اتحادیه اروپا اتحادیه ها و موافقتنامه های تجارت آزاد، تجزیه و تحلیل مقایسهای SWOT صنعت خودوسازی کره جنوبی و ترکیه ” انجام داده اند .هدف از این تحقیق ، تعیین تاثیرتوافقنامه تجارت آزاد کره جنوبی اتحادیه اروپا، به عنوان یک توافق همگن بین ترکیه و اتحادیه اروپا بر بخش خودرو در…
برنامه ریزی استراتژی، کارت امتیاز متوازن
فهرستی از نقاط قوت داخلی و عمده سازمان تهیه می شود . فهرستی از نقاط عمده ضعف داخلی سازمان تهیه می گردد. نقاط قوت داخلی و فرصت های خارجی با هم مقایسه و نتیجه در خانه مربوطه در گروه استراتژی های SO ثبت می شود . نقاط ضعف داخلی با فرصت های موجود در خارج سازمان مقایسه و نتیجه در گروه استراتژی های WO ثبت می شود . نقاط قوت داخلی با تهدیدات خارجی مقایسه و نتیجه در گروه استراتژی های ST نوشته می شود. نقاط ضعف داخلی با تهدیدات خارجی مقایسه و نتیجه در گروه استراتژی های WT نوشته می شود. در هر مرحله دو عامل با هم مقایسه می شوند و هدف این نیست که بهترین استراتژی ها را مشخص نمود بلکه هدف تعیین استراتژی های قابل اجرا می باشد ….
فرایند بررسی عوامل خارجی، کارت امتیاز متوازن
رویکرد راهبردی پس از نیم سده فراز و نشیب در راس الویت های مدیران ارشد قرار دارد. رویکردی که مؤثرترین سلاح مدیریتی در کارزار میدانهای رقابتی به شمار میآید. یک مطالعه میدانی گه در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت مشاور مدیریت بین انجام گرفته است، نشان میدهد که در میان ۲۵ ابزار مدیریتی، برنامه راهبردی بیشترین فایده و رضایت را برای مدیران شرکت های بزرگ بینالمللی به همراه داشته است]۲۵[. ۷-۲٫ مدل SWOT برای تهیه ماتریس swot در مرحله اول باید عوامل داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گیرند. هدف از بررسی عوامل خارجی این است که فرصت هایی که می تواند از آن ها بهره برداری نمود و تهدیداتی را که می توان از انها احتراز نمود یک فهرست نهایی تهیه شود. هدف از تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلی شتاسایی نقاط ضعف و…
دانلود پایان نامه مدیریت با موضوع شاخص های کارت امتیازی متوازن
این مدل، ضمن تعریف و تشخیص نیازها و تعیین شاخص های مالی و غیرمالی به اندازه گیری بهره وری سازمان می پردازد در این مدل، سازمان بر داده های حسابداری و مالی صرف، محدود نمی شود و می تواند شاخص هایی از قبیل سلامتی، رضایت مشتری و ارباب رجوع، روحیه پرسنل، کارایی فرآیندهای سازمانی و … را نیز در اندازه گیری بهره وری مدنظر قرار دهد. هدف مدل، تدوین شاخص های مقایسه ای که از طریق آن، عملکرد سازمان مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد. مدل ارزیابی متوازن با بهره گیری از اطلاعات گذشته به شکل دهی آینده می پردازد و در تلاش است تا عملکرد جاری و آینده را تعادل می بخشد. همچنین از دو دسته متغیر برای اندازه گیری عملکرد کمک می گیرد. ۱) متغیرهای آینده نگر ۲) متغیرهای گذشته…
دانلود پایان نامه مدیریت با موضوع شاخص های کارت امتیازی متوازن
این مدل، ضمن تعریف و تشخیص نیازها و تعیین شاخص های مالی و غیرمالی به اندازه گیری بهره وری سازمان می پردازد در این مدل، سازمان بر داده های حسابداری و مالی صرف، محدود نمی شود و می تواند شاخص هایی از قبیل سلامتی، رضایت مشتری و ارباب رجوع، روحیه پرسنل، کارایی فرآیندهای سازمانی و … را نیز در اندازه گیری بهره وری مدنظر قرار دهد. هدف مدل، تدوین شاخص های مقایسه ای که از طریق آن، عملکرد سازمان مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد. مدل ارزیابی متوازن با بهره گیری از اطلاعات گذشته به شکل دهی آینده می پردازد و در تلاش است تا عملکرد جاری و آینده را تعادل می بخشد. همچنین از دو دسته متغیر برای اندازه گیری عملکرد کمک می گیرد. ۱) متغیرهای آینده نگر ۲) متغیرهای گذشته…
پایان نامه مدیریت درباره : ویژگی های کارت امتیازی متوازن
ویژگی های کارت امتیازی متوازن به جای تمرکز تنها بر قسمتی از عملکرد یک دید کلی از عملکرد مجموعه برای مدیران ایجاد میکند. در واقع علاوه بر سنجههای مالی به تجارب مشتریان، رشد کارکنان و بهبود و بهره وری فرآیند توجه دارد. کارت امتیازی متوازن از بروز مشکلات در یک قسمت به واسطه نادیده گرفتن سایر قسمتها جلوگیری میکند. کارت امتیازی متوازن انتظارات مشتریان را برای ما مشخص تر میکند. درک و پاسخگویی به نیاز مشتریان عامل حیاتی در سیستمهای مدیریت کیفیت است و لازمه بهبود فرآیندها و محصولات است. به علاوه مدیرانی که از کارت امتیازی متوازن استفاده میکنند، در خصوص تجارب کارکنان خود بینش لازم را کسب میکنند. سنجههای رشد و یادگیری اطلاعات لازم در مورد رضایت کارکنان و عدم جابجایی آنها از سازمان که هر دو این عوامل منجر به…
پایان نامه مدیریت درباره : ویژگی های کارت امتیازی متوازن
ویژگی های کارت امتیازی متوازن به جای تمرکز تنها بر قسمتی از عملکرد یک دید کلی از عملکرد مجموعه برای مدیران ایجاد میکند. در واقع علاوه بر سنجههای مالی به تجارب مشتریان، رشد کارکنان و بهبود و بهره وری فرآیند توجه دارد. کارت امتیازی متوازن از بروز مشکلات در یک قسمت به واسطه نادیده گرفتن سایر قسمتها جلوگیری میکند. کارت امتیازی متوازن انتظارات مشتریان را برای ما مشخص تر میکند. درک و پاسخگویی به نیاز مشتریان عامل حیاتی در سیستمهای مدیریت کیفیت است و لازمه بهبود فرآیندها و محصولات است. به علاوه مدیرانی که از کارت امتیازی متوازن استفاده میکنند، در خصوص تجارب کارکنان خود بینش لازم را کسب میکنند. سنجههای رشد و یادگیری اطلاعات لازم در مورد رضایت کارکنان و عدم جابجایی آنها از سازمان که هر دو این عوامل منجر به…
دانلود پایان نامه نظام کارت امتیازی متوازن
نظام کارت امتیازی متوازن شاید بتوان گفت که یکی از معتبرترین و رایج ترین سیستم های نوین ارزیابی عملکرد همین سیستم کارت امتیازی متوازن می باشد. علت این مدعا این است بر اساس نتایج حاصل از بررسی ها ی انجام گرفته به نظر می رسد مناسب ترین روش برای اجرای ارزیابی عملکرد روش کارت امتیازی متوازن است که در ادامه دلایل مربوطه مفصلاً تشریح می گردد. هر چند این رهیافت مانعی برای استفاده از مزایای سایر روشها در کنار کارت امتیازی متوازن ایجاد نمی کند. به عبارتی به منظور ارزیابی عملکرد روش کارت امتیازی متوازن به عنوان محور مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار آن به صورت موردی از سایر روشها که دارای نقاط قوت برتر و قابل اجرا هستند نیز استفاده خواهد شد. لذا به طور جامع این سیستم مورد…
دانلود پایان نامه نظام کارت امتیازی متوازن
نظام کارت امتیازی متوازن شاید بتوان گفت که یکی از معتبرترین و رایج ترین سیستم های نوین ارزیابی عملکرد همین سیستم کارت امتیازی متوازن می باشد. علت این مدعا این است بر اساس نتایج حاصل از بررسی ها ی انجام گرفته به نظر می رسد مناسب ترین روش برای اجرای ارزیابی عملکرد روش کارت امتیازی متوازن است که در ادامه دلایل مربوطه مفصلاً تشریح می گردد. هر چند این رهیافت مانعی برای استفاده از مزایای سایر روشها در کنار کارت امتیازی متوازن ایجاد نمی کند. به عبارتی به منظور ارزیابی عملکرد روش کارت امتیازی متوازن به عنوان محور مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار آن به صورت موردی از سایر روشها که دارای نقاط قوت برتر و قابل اجرا هستند نیز استفاده خواهد شد. لذا به طور جامع این سیستم مورد…
الگوی کارت امتیازی متوازن[۱] (BSC)
الگوی کارت امتیازی متوازن[۱] (BSC) تکنیک امتیازی متوازن، یک سیستم مدیریت راهبرد و ارزیابی عملکرد می باشد که ماموریت و راهبرد سازمان را به یک مجموعه ی متوازن از سنجه های عملکرد جامع ترجمه می نماید. تکنیک امتیازی متوازن، که در دهه ۱۹۹۰ توسط کاپلان و نورتون ابداع گردید، یکی از معروفترین ابزارها و فناوریهای مدیریت در عمل می باشد (Greiling, 2010). عبارت متوازن در تکنیک امتیازی متوازن به معنای ایجاد توازن بین معیارهای مالی و غیرمالی، معیارهای درون نگر و برون نگر و همچنین معیارهای پیش نگر و پس نگر می باشد. تکنیک امتیازی متوازن منظر مالی سنتی را با دیگر منظرهای غیرمالی ازقبیل رضایت مشتری، فرآیند داخلی کسب و کار و همچنین آموزش و رشد تکمیل می نماید. تکنیک امتیازی متوازن، جزء لاینفک شناسایی ماموریت، فرموله کردن راهبرد و اجرای فرآیند…
طراحی سیستم ارزیابی عملکرد، مدل کارت امتیازدهی متوازن
– ورودیها: کارمندان ماهر و باانگیزه، نیازهای مشتریان، موادخام، سرمایه و…– سیستم پردازش: گواهی محصولات، تولید محصولات، تحویل محصولات و…– خروجیها: محصولات، خدمات، نتایج مالی و…– نتایج: برطرف کردن نیازهای مشتریان، جلب رضایت مشتریان و…اگرچه این مدل از نظر مفهومی مورد پذیرش است و بدون شک روشی مفید برای تشریح تفاوت بین شاخص های ورودی ، فرایند، خروجی و نتایج است ، به عبارت دیگر در این مدل سلسله مراتب به کلی نادیده گرفته شده است (کریمی، ۱۳۸۵، ص۱۸) .در مدل تحلیل ذی نفعان (۲۰۰۱) طراحی سیستم ارزیابی عملکرد با شناخت اهداف و استراتژی های سازمان شروع می شود و به همین دلیل است که کارت امتیازدهی متوازن طراحی سیستم ارزیابی عملکرد را با این سوال شروع می کند که : «خواسته های سهامداران ما چیست؟» . در واقع مدل کارت امتیازدهی متوازن…
مدل های تحلیل پوششی داده، کارت امتیازی متوازن
نماد ∑ ، جمع جبری می باشد. مفهوم این روش در شکل (۷-۲) به تصویر کشیده است. نمودار (۸-۲). روش میانگین موزون که بر اساس شکل فوق عدد کلاسیک قطعی طبق روش میانگین موزون بصورت زیر بدست می آید. ۵-۱-۳-۹-۲- روش درجه عضویت حداکثر-میانگین[۷۵] این روش که به نام ” میانه حداکثر” نیز معروف است خیلی نزدیک به روش اول می باشد. البته به غیر از حالتی که ناحیه حداکثر محدود به یک نقطه نیست. این روش بصورت زیر است :جائیکه a، b در شکل(۸-۲) نشان داده شده اند(شوندی، ۱۳۸۴). نمودار (۹-۲).روش درجه عضویت حداکثر- میانگین ۱۰-۲- پیشینه تحقیق کارهای متعددی در زمینه ارائه مدل تحلیل پوششی داده های فازی انجام شده که در زیر به برخی از مطالعات داخلی انجام شده در این زمینه اشاره می کنیم :احمد کوچک راده و صابر ساعتی در سال…
کارت امتیازی متوازن، عوامل کلیدی موفقیت
عملکرد شغلی عبارت است از انجام مشاغل با بهره گیری از یک نوع وسیله سنجش و سپس نوعی رتبه یا سلسله مراتب که در آن اهمیت نسبی هر کدام از مشاغل نسبت به دیگری دیده شود، تاکید عملکرد به شغل است و مشاغل (صائبی، ۱۳۸۹، ۸۹). دیوید کامرون: عملکرد، فرآیندی است که طی آن سرپرستان گزارش دهی در خصوص عملکرد، پیشرفتها، توانایی ها، آمادگی برای موفقیتهای آتی و دیگر ویژگیهای کارکنان تحت پوشش خود می پردازند(صائبی، ۱۳۸۹، ۲۵۱). عملکرد کارکنان: عبارتست از انجام سیستماتیک و نظم کار افراد در رابطه با نحوه انجام وظیفه آنها در مشاغل محوله و تعیین پتانسیل موجود در آنها جهت رشد و بهبود (میر سپاسی،۱۳۸۰، ۲۲۲). عملکرد: فرآیندی است که به وسیله آن کار کارکنان در فواصلی معین و به طور رسمی، وظایف خ.د را انجام می دهند(سعادت،۱۳۷۵،…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 11:44:00 ق.ظ ]
|