اسکان غیر رسمی |
![]() |
۲-۳- ویژگیهای اسکانهای غیررسمی
سکونتگاههای انسانی، اعم از شهری و روستایی دارای مشخصات ویژهای میباشند. در پراکنش فضائی سکونتگاههای شهری هم گروههای مختلف از مردم با پایگاههای اجتماعی و اقتصادی متفاوت استقرار یافتهاند که تفاوتهایی خاص در جنبههایی از قبیل خصوصیات کالبدی مساکنشان، فرهنگ برخوردهای اجتماعی، عملکردهای اقتصادی، واکنشهای رفتاری و روانی و بالاخره مشارکت در مسائل سیاسی نشان میدهند. این موارد در مقیاس کوچکتر در حد یک واحد مسکونی و یک خانوار نیز برای کلیه جوامع صادق است و اسکانهای غیررسمی هم جزئی از این کل است که برای تکتک واحدهای مسکونی و خانوارهای ساکن در آنها خصوصیاتی مختص به خودشان میتوان تصور کرد (زمانی، ۱۳۸۴، ص۳۴). اما به دلیل گستردگی پدیده حاشیهنشینی در اغلب شهرها و خصوصاً شهرهای بزرگ برای آنکه بتوان تصویری جامع و در عین حال تعمیمپذیر برای تمامی سکونتگاههای غیررسمی به دست…
اسکانهای غیررسمی
مسأله اسکانهای غیررسمی درمناطق شهری کشورهای جهان سوم یکی از عوارض رشد فزآینده شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها و فقدان نظام یکپارچه و موثر مدیریت شهری تلقی میشود (رفیعیان،۱۳۸۹ : ۱۲). آمارهای ارائه شده از جانب سازمانهای بینالمللی نشان میدهد که حدود یک ششم از جمعیت جهان در مناطق زاغهای و حاشیهای زندگی میکنند.(هادی زاده، ۱۰:۱۳۹۰) در آخرین گزارش مرکز اسکان بشر ملل متحد آورده شده است که بین یک سوم تا یک چهارم جمعیت شهری جهان در فقر مطلق به سر میبرند(Mumtaz,B.,2010). در همین ارتباط کمیسیون جهانی آینده شهرها در قرن بیست و یکم میلادی نیز هشدار داده است که به موازات رشد ابر شهرها فقر شهری در کشورهای جهان سوم افزایش یافته و این درحالی است که بخش عمدهای از شهرنشینی بر پایه اقتصاد غیررسمی و همراه با گسترش سکونتگاههای غیررسمی…
بررسی تاریخی رویکردهای مداخله در اسکانهای غیررسمی
۲-۵-۲- بررسی تاریخی رویکردهای مداخله در اسکانهای غیررسمی در یک بررسی تاریخی، جریان مداخله در اسکانهای غیررسمی را میتوان در قالب ۳ مقطع زمانی تفکیک کرد: ۲-۵-۲-۱- مقطع اول (دهه ۱۹۶۰) قبل از دهه ۶۰ میلادی با مالکیت اقتصاد بازار و رقابت موجود در آن، تصور میشد هرگونه مداخله در بازار مسکن غیر ضروری بوده و توسعه عمومی جامعه و بخصوص ارتقاء بخشهای اجتماعی و اقتصادی (رفاه و اشتغال) میتواند به بهبود وضعیت سکونتی اقشار کمدرآمد منجر شود در این مقطع، تمرکز خاصی بر برنامههای اسکان شهری مشاهده نمیشود و انتظار میرود شرایط عمومی جامعه، وضعیت مطلوب موردانتظار را بوجود بیاورد. از اواسط دهه ۶۰ میلادی با توجه به تشدید فرایند اسکان جمعیت در نواحی بزرگ شهری و بخصوص پیدایش مناطق نابسامان و غیررسمی که عرصه حضور اقشار کمدرآمد تلقی میشوند، دولتها و…
پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل مؤثر درپیدایش وگسترش اسکان غیر رسمی درشهر یزد
چکیده : این پژوهش به بررسی وتحلیل عوامل مؤثر درپیدایش وگسترش اسکان غیر رسمی درشهر یزد می پردازد. یا این هدف که ضمن تبیین شاخص های اسکان غیر رسمی در این شهر ازلحاظ اقتصادی ، اجتماعی وکالبدی به مقایسه تطبیقی اسکان غیر رسمی شهر یزد با اسکان غیررسمی جهان و ایران پرداخته است. روش تحقیق توصیفی –تحلیلی است،جامعه آماری محله حسن آباد شهر یزد می باشد. برای گردآوری اطلاعات موردنیاز از روش کتابخانه ای ،ابزار پرسشنامه ،مصاحبه ومشاهده بهره گرفته شده است . نوع نمونه گیری دراین تحقیق تصادفی بوده است برای تجزیه وتحلیل وپردازش داده ها ازنرم افزارSpss Excel, استفاده شده است عوامل موثر در پیدایش وگسترش اسکان غیر رسمی درشهر یزد ( محله حسن آباد ) مهاجرت، بی کاری ،کمبود درآمد، ارزانی زمین ومسکن و…. بوده است. که اولین عامل حاشیهنشینی…
پایان نامه ساماندهی اسکان های غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی
دانشگاه آزاد اسلامی (واحد رشت) دانشکده تحصیلات تکمیلی گروه جغرافیا پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری عنوان:
ساماندهی اسکانهای غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی استاد راهنما: دکتر نورالدین عظیمی استاد مشاور: دکتر محمدتقی رهنمایی چکیده:اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و… رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها نیز تابعی از فقر ،افزایش قیمت اجاره مسکن و مسکن،نرخ بیکاری و…می باشد. سکونت گاه های غیر رسمی،بدلیل عدم ایمنی در ساخت همیشه تهدیدی برای ساکنین خود…
پایان نامه ساماندهی اسکانهای غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی
دانشگاه آزاد اسلامی (واحد رشت) دانشکده تحصیلات تکمیلی گروه جغرافیا پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری عنوان: ساماندهی اسکانهای غیر رسمی شهری با توجه به مدل LR در بندرانزلی استاد راهنما: دکتر نورالدین عظیمی استاد مشاور: دکتر محمدتقی رهنمایی نیمسال تحصیلی دوم ۹۲-۱۳۹۱ چکیدهاسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و… رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها نیز تابعی از فقر ،افزایش قیمت اجاره مسکن و مسکن،نرخ بیکاری و…می باشد. سکونت گاه های غیر رسمی،بدلیل عدم…
حمایت از مهاجران در چارچوب سازمان های بین المللی دولتی و غیر دولتی
قرن بیستم عصر همکاری های بین المللی است بنحوی که علاوه بر دولتها سازمان های بین المللی نیز تابعان حقوق بین الملل را تشکیل می دهند. سازمان های بین المللی دارای شخصیت حقوقی بوده و روابط آنها به موجب سند تشکیل دهنده ای که صلاحیت و اختیاراتشان را معین می کند، نهادینه گردیده است. معمولاً سازمان های بین المللی ماهیت های گوناگونی دارند و در چارچوب نهادها و کارگزاری های خاص با وظائف معین و مستمر فعالیت می کنند. این سازمان ها اعم از دولتی و غیر دولتی با مسائل فراگیر جهانی در ارتباط اند. از جمله اهداف سازمان ها ایجاد ساختاری است که به جای اندیشیدن به منافع خصوصی، منافع عام جامعه بین المللی را مد نظر قرار دهند. به علاوه سازمان ها موظف اند جهت ایجاد نظم بین المللی و…
– اقدامات و رهیافتهای ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی
با شتاب گرفتن روند توسعه شهری در سطح جهانی و به ویژه کشورهای توسعه یابنده در چند دهه اخیر، نهادها و سازمانهای گوناگونی برای پاسخگویی و یافتن راهحلهایی برای مشکلات حل نشده توسعه شهری شکل گرفتهاند که یکی از مهمترین این مراکز؛ کمیسیون اسکان سازمان ملل متحد ((UNCHS است که به عنوان یکی از مراکز مهم جهانی جمعآوری اطلاعات درباره روند توسعه شهری و انتشار راهکارها و انتقال تجارب موفق تحت عنوان «تجارب جهانی موفقBest Practices با همکاری بسیاری از سازمانهای رسمی و سازمان های غیردولتی Non Government Organization (NGO) شناخته میشود و قدمت فعالیت آن از زمان تأسیس در ونکوور کانادا در سال۱۹۷۶ به بیش از ربع قرن میرسد. از مراکز مهم دیگر، سازمان اجرایی کمیسیون اسکان به نام «هبیتات Habitat » است که در سال ۱۹۷۸ با وظیفه ارتقاء و بهبود…
نظریههای پیدایش سکونتگاههای غیررسمی
۲-۱- نظریه های پیدایش سکونتگاههای غیررسمی سکونتگاههای غیررسمی در جهان از پیشینه طولانی برخوردار است، که از زمان شکلگیری تا کنون با عناوین متعددی چون: حاشیه نشینی، سکونتگاههای خودرو و نابسامان، اجتماعات آلونکی، سکونتگاه نابهنجار و خود انگیخته نامیده میشود. بدین صورت که شخصی به غیراز مالک زمین، مساکنی را با اجازه و یا بدون اجازه صاحب ملک میساخته است. اما آنها مساکن حاشیهای غیرقانونی، به آن مفهومی که ما تعریف و طبقهبندی مینماییم، نبودهاند. با این حال، «اسکانهای غیررسمی» در حقیقت یک اصطلاح منسوب به غرب است که سابقه آن به نوشتههای متفکرینی چون رابرت پارک[۱]، اورت استون[۲]، جان ترنر[۳] و چارلز آبرامز[۴] برمیگردد. رابرت پارک و اورت استون در نوشتههای خود کوشیدند ظهور یک تیپ شخصیت، یعنی انسان با سکونت غیررسمی را در وضعیت برخورد و ستیز فرهنگی روشن سازند. همانگونه…
حذف و تخلیه اجباری : رفع مشکل سکونتگاههای غیررسمی و فقیرنشین
با عدم تحقق وعدههای لیبرالیسم در رفع مشکل سکونتگاههای غیررسمی و فقیرنشین در طول زمان و با روشن شدن این نکته که توسعه اقتصادی نمیتواند تحول مورد انتظار را سکونتگاههای کمدرآمد ایجاد کند و مشکل را حل کند، برخی دولتها شیوههای خشن و به نحوی مقابله را با سکونتگاههای غیررسمی برگزیدند و تخلیه اجباری و تخلیه اجباری و تخریب سکونتگاه به رویکرد و روشی فراگیر بدل شد که به گونهای با نگرشهای محافظه کارانه مرتبط بود. تخلیه اجباری در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به ویژه در کشورهایی با نظام سیاسی متمرکز و خودکامه و نیز کشورهای دارای حکمروایی و اداره محلی ضعیف و مدیریت شهری غیر دموکراتیک، که با ضعف جامعه مدنی و نبود حمایت قانونی در برابر تخلیه اجباری رو بهرو بودند به راه حل رایجی بدل شد (un- habitat, 2008 :…
سازمان های غیردولتی، روابط بین المللی
تاکید بر عملیات بشردوستانه در دهه ۱۹۹۰ باعث بوجود آمدن عناصر جدیدی در این زمینه گشته است و سازمان ملل و برخی سازمانهای تخصصی نقش تعیین کننده ای در ایجاد آنها داشته اند. از آن جمله می توان به برخورد جدید و طرز تلقی جدی از جنگهای داخلی اشاره نمود. در گذشته، طبق نظر روسو، جنگ به مخاصمات میان دولتها اطلاق می شد و اختلافات و درگیریهای میان مردم از دایره شمول جنگ خارج می گشت. با وجود این جنگهای داخلی که از شدیدترین آنها می توان به جنگهای داخلی اسپانیا اشاره نمود، جان بسیاری از مردم غیرنظامی را می گرفت و پذیرش کمکهاتی بشردوستانه نیز از جانب طرفین درگیر جنگهای داخلی همواره مورد تردید بود. در دهه ۱۹۹۰ سازمان ملل بیش از گذشته با انجام عملیات حفظ صلح، ایجاد مناطق امن و…
سازمان بهداشت جهانی، سازمان های غیردولتی
الف-کشور مداخله کننده نباید هیچگونه منفعت ملی را در انجام این مداخله مدنظر داشته باشد و صرفاً به ایجاد صلح و ارتقاء حقوق بشر بیاندیشید و باید در جلب اعتماد طرفین درگیر کوشا باشد.ب-باید در کشور مداخله کننده اتفاق نظر در قسمتهای مختلف سیاسی جهت انجام اینگونه کمکها (سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی) و جهت استقرار صلح وجود داشته باشد.ج-این کشور باید تجربیات لازم و کافی جهت اینگونه اقدامات را داشته باشد.د-کشور مداخله کننده باید بودجه لازم جهت انجام اینگونه کمکها را در اختیار داشته باشد.هـ-در صورت لزوم از امکانات سازمان های غیردولتی بهره گیرد. بنددوم: سازمانهای بین المللی مهمترین سازمان بین المللی که می توان به نقش آن در اعطای کمکهای بشردوستانه اشاره نمود سازمان ملل است که غالبا در اعطای چنین کمکهایی نقش هماهنگ کننده دارد.سازمانهایی که بشر دوستانه به قربانیان بلایای طبیعی…
سازمان بهداشت جهانی، سازمان های غیردولتی
وقوع جنگهای داخلی و تکثر اینگونه جنگها در مقام مقایسه با جنگهای کلاسیک بین المللی، تجدیدنظر در خصوص حق مداخله ثالث در چنین جنگهایی را ضروری ساخته است. این سوال که چگونه که یک کشور ثالث می تواند به عنوان میانجی یا یاری دهنده در چنین جنگهایی مداخله نماید. امروزه سوال مهمی است. تجربه بدست آمده از انجام عملیات صلح آمیز در خاورمیانه و آمریکای مرکزی و بالکان باعث گردید که پنج عامل مهم به هنگام مداخله جهت اعطای کمک در اینگونه جنگها رعایت شود.الف-کشور مداخله کننده نباید هیچگونه منفعت ملی را در انجام این مداخله مدنظر داشته باشد و صرفاً به ایجاد صلح و ارتقاء حقوق بشر بیاندیشید و باید در جلب اعتماد طرفین درگیر کوشا باشد.ب-باید در کشور مداخله کننده اتفاق نظر در قسمتهای مختلف سیاسی جهت انجام اینگونه کمکها (سیاسی،…
مقاله (پایان نامه) : گردشگری در برنامههای توسعه
پس از جنگ تحمیلی، ضرورت بازسازی کشور و برنامهریزی اقتصادی– اجتماعی– فرهنگی سرلوحه برنامههای دولت قرار گرفت. یکی از بخشهایی که همواره مورد توجه برنامههای توسعه کشور با نقاط ضعف و قوت بوده؛ گردشگری، بهخصوص گردشگری فرهنگی – مذهبی است. این رویکرد با توجه به ساختار سیاسی، اجتماعی– فرهنگی، تاریخ و تمدن دیرینه این مرزوبوم، منابع و اهمیت جاذبههای فرهنگی- مذهبی کشور، تبادلات فرهنگی- سیاسی، نیاز به ارز و … بوده است. با این مقدمه به بررسی جایگاه گردشگری در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میپردازیم: ۲-۴-۳-۱٫ برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۷۲-۱۳۶۸) سیاستهای کلی این برنامه عبارت بود از: – توسعه و تقویت برنامههای تبلیعاتی برای معرفی جاذبههای فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور؛ – برپایی کنفرانسها، نمایشگاهها، جشنوارههای فرهنگی هنری؛ – سرمایهگذاری در زمینه ایجاد واحدهای ارزان…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 11:43:00 ق.ظ ]
|