تحلیل گفتمان انتقادی، حقوق بین الملل

[۸] – نقاب برگرفتن از رابطه و تعامل قدرت – حقیقت و معرفت ، یکی از پیشفرض های اساسی روش تحلیل گفتمان انتقادی است که با نفی بیطرفی علم ، و برجسته سازی خصلت ایدئولوژیک آن ، رژیم های حقیقت و گفتمان های جامعه را تابعی از قدرت و کنش های همبسته با آن تلقی می نماید . حقوق بین الملل در این چارچوب روش شناختی ؛ انعکاس قدرت در اجتماع بین المللی است که از خلال ابداع و گسترش برخی گفتمان های اجتماعی – حقوقی ، به تثبیت و گسترش منافع دولت های استیلاگر – هؤمون- کمک شایان توجهی می نماید . بر این اساس، حقایق و مدعیات حقوقی ؛ همه و همه تابع گفتمانی است که قدرت ساخته و پرداخته کرده است و نیل به حقایق مستقل از گفتمان و معانی…

اعلامیه جهانی حقوق بشر، تحلیل گفتمان انتقادی

۵ – عمل اجتماعی واجد همان معنایی است که فاعلان بدان می بخشند؛ [۳۹۶]۶- فعل جمعی ، ذاتا امری معنادار است؛ [۳۹۷]۷ – پدیده های اجتماعی ، عینیت هویات طبیعی را ندارند.روش شناسی هرمنوتیک و یا تاویل گرا[۳۹۸] ، کنش حقوقی بین المللی را که گونه خاصی از کنش های جمعی معنادار است ، از طریق بازنمایی اهداف و نیت کنش گران قابل فهم می سازد. قاعده حقوقی در واقع یک متن اجتماعی است که هدف حقوقدان به مثابه یک پژوهنده اجتماعی ، تفسیر و تاویل آن است. این تفسیر ویا فهم مبتنی بر چند رویه به هم پیوسته است : نخست اینکه، کشف نظم سببی بین پدیدارهای حقوقی وهمینطور مستدل ساختن کنش های حقوقی از حیطه روش تفسیری بیرون است و روش معناکاو صرفا به فهم پذیری فعل، رفتار و کنش جمعی…

تحلیل گفتمان انتقادی، مطالعات اجتماعی

مبحث سوم : موضوع روش‏شناسىچنانکه پیشتر نیز اشارت رفت ؛ روش‏شناسى ، شناخت شیوه‏هاى اندیشه و راه‏هاى تولید علم و دانش در عرصه‌ی معرفت بشرى است و موضوع این دانش، روش علم و معرفت است، و روش در ارتباط مستقیم با عواملى نظیر موضوع معرفت، هدف معرفت و هستى‏شناسى و معرفت‏شناسى‏اى است که معرفت بر اساس آن شکل مى‏گیرد. معرفت خصوصا اگر کاربردى باشد، در روش خود از نظریه‏اى که مبتنى بر آن است نیز تأثیرپذیر مى‏باشد.[۱۳۸] آنچه که به موضوع روش شناسی اعم از توصیفی و دستوری ، تراز اول و تراز دوم ، تقید می بخشد و آن را با موضوع معرفت و ابژه های شناخت متناظر می سازد ، افزون بر تعلقات سه گانه ای که هابرماس برای علوم اثباتی ، تفهمی و انتقادی بر می شمارد ؛ مدعیات مبنایی…

کثرت گرایی روش شناختی، تحلیل گفتمان انتقادی

تحصیل و تدارک هرگونه شناخت ابطال – اثبات پذیر ، دانش انتقادی و معرفت متن محور : اعم از تبیینی ؛ انتقادی و تاویلی در باب پدیدارها، هنجارها ، اعتبارات و متن های حقوق بین الملل ، مستلزم تبعیت از الگوهای روش شناسانه علت کاو ، دلیل کاو و معناکاو است .فقره دوم : فرضیه های فرعی :الف – تحصیل شناخت ابطال – اثبات پذیر ؛ در باب پدیدارهای حقوق بین الملل ؛ مستلزم کاربست رویکردهای روش شناسانه علت کاو است .ب – تدارک چارچوب های عقلانیت محور ؛ در باب کنش های جمعی ، اعتبارات و هنجارهای حقوق بین الملل ؛ مقتضی کاربست گفتمان های روش شناسانه دلیل کاو است .پ – خوانش و تاویل متن های متکثر حقوق بین الملل ؛ مستلزم توسل به الگوهای روش شناسانه معناکاو است جستار دوم :…

تحلیل گفتمان انتقادی، جامعه شناسی معرفت

پروپوزال رایگان :قایسه تمرینات پیلاتس و نوروفیدبک بر اضطراب حالتی و تعادل کودکان دارای سندروم داون

فرم الف فرم اطلاعات پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای این قسمت توسط سازمان مرکزی تکمیل می شود نام واحد دانشگاهی : دانشگاه آزاد اسلامی واحدبروجرد عنوان پایان نامه‌ کارشناسی ارشد یا دکتر حرفه ای: مقایسه تمرینات پیلاتس و نوروفیدبک بر اضطراب حالتی و تعادل کودکان دارای سندروم داون نام و نام خانوادگی دانشجو : عباس رژه شماره دانشجویی : ۹۲۰۱۴۴۸۰۰ سال اخذ پایان نامه : ۱۳۹۵ – ۱۳۹۴ نیمسال اخذ پایان نامه : دوم تعداد واحد پایان نامه : ۶ گروه تحصیلی : هنر □ علوم پایه □ علوم انسانی □ علوم پزشکی □ کشاورزی □ فنی و مهندسی □ رشته تحصیلی : تربیت بدنی وعلوم ورزشی گرایش : رفتار حرکتی نام و نام خانوادگی استاد راهنما : مرتبه علمی : …

فصل نخست : مفهوم ، مبانی ، پیشینه تاریخی و پویش معرفتی دانش روش شناسی تمهید بحث :فصل نخست این پایان نامه ؛ عهده دار بازتعریف و بازاندیشی انتقادی مفاهیم و مبانی سنت های پیشا اثباتی ؛ اثباتی و پسا اثباتی روش شناسی علوم اجتماعی به طور عام و حقوق بین الملل به طور خاص است که در گفتار نخست به چارچوب مفهومی موضوع تحقیق ، با تاکید بر ساختار روش شناختی پژوهش و روش تحقیق پرداخته شده است و مباحثی از قبیل بیان مساله ؛ پرسش ها ، فرضیه ها ، ادبیات و ضرورت تحقیق در سطحی کلان و با تکیه بر تنویر ذهن مخاطبان و تمهید ورود عالمانه به حوزه روش شناسی حقوق بین الملل به مثابه یکی از سوژه ها و موضوعات اصلی و بنیادین اندیشه حقوقی و فلسفه…

پایان نامه در مورد جامعه­شناسی بدن

«اغلب متفکران (مانند کانل، ۱۹۹۵؛ اسکات و مورگان، ۱۹۹۳؛ شیلینگ، ۱۹۹۳؛ ترنر، ۱۹۹۲) برآنند که بدن ترکیبی از امر اجتماعی و امر زیستی است؛ بدین معنا که با وجود این که دارای مبانی مادی و زیستی است، اما این قابلیت را دارد که در زمینه ­های اجتماعی مختلف، جایگزین شده یا تعدیل گردد. به بیانی ساده­تر، اگر­چه بدن سازه­ای اجتماعی است، اما دارای پاره­ای مشخصات زیستی غیرقابل انکار نیز هست»(نتلتون و واتسون، ۱۹۹۸ :۸ به نقل از اباذری و حمیدی: ۱۳۸۷). «محسنی(۱۳۷۶) می­نویسد بدن انسانی واسطی میان فرد و دنیای خارج است. وجود انسانی در بدو امر دارای یک مظهر بدنی است. اعضای مختلف بدن، دارای ارزش­های مساوی فرهنگی نیستند»( احمدنیا: ۱۳۸۴). «جامعه­شناسی نوپای بدن، توجه بسیار کمی به راه­های مختلفی می­ کند که از طریق آن­ها جهان اجتماعی به شکل دادن، آراستن…

پایان نامه در مورد جامعه­شناسی بدن

«اغلب متفکران (مانند کانل، ۱۹۹۵؛ اسکات و مورگان، ۱۹۹۳؛ شیلینگ، ۱۹۹۳؛ ترنر، ۱۹۹۲) برآنند که بدن ترکیبی از امر اجتماعی و امر زیستی است؛ بدین معنا که با وجود این که دارای مبانی مادی و زیستی است، اما این قابلیت را دارد که در زمینه ­های اجتماعی مختلف، جایگزین شده یا تعدیل گردد. به بیانی ساده­تر، اگر­چه بدن سازه­ای اجتماعی است، اما دارای پاره­ای مشخصات زیستی غیرقابل انکار نیز هست»(نتلتون و واتسون، ۱۹۹۸ :۸ به نقل از اباذری و حمیدی: ۱۳۸۷). «محسنی(۱۳۷۶) می­نویسد بدن انسانی واسطی میان فرد و دنیای خارج است. وجود انسانی در بدو امر دارای یک مظهر بدنی است. اعضای مختلف بدن، دارای ارزش­های مساوی فرهنگی نیستند»( احمدنیا: ۱۳۸۴). «جامعه­شناسی نوپای بدن، توجه بسیار کمی به راه­های مختلفی می­ کند که از طریق آن­ها جهان اجتماعی به شکل دادن، آراستن…

پایان نامه روانشناسی : آموزش عالی

آموزش عالی آموزش عالی بالاترین و آخرین مرحلۀ نظام آموزشی یا به عبارت دیگر رأس هرم آموزش در هر کشور است. در کشور ما به تحصیل در دوره‌هایی که پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه صورت می‌گیرد و به کسب مدارج کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری منجر می‌شود، آموزش عالی اطلاق می‌شود (مدهوشی و نیازی، ۱۳۸۹: ۱۱۳). با توجه به گسترش آموزش عالی در سه دهۀ گذشته، این حوزه امروزه با گسترش حضور زنان ایرانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مواجه است. از این‌رو این موضوع زمینۀ انجام تحقیقات گوناگونی را فراهم نموده است. تحقیقات مختلفی، چرایی پیشی گرفتن حضور زنان در دو دهۀ اخیر از پسران را به عواملی چون، خاستگاه خانوادگی افراد، پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده، ساختار و منابع خانواده همچون سرمایه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز امکان دست‌یابی…

آموزش عالی

آموزش عالی آموزش عالی بالاترین و آخرین مرحلۀ نظام آموزشی یا به عبارت دیگر رأس هرم آموزش در هر کشور است. در کشور ما به تحصیل در دوره‌هایی که پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه صورت می‌گیرد و به کسب مدارج کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری منجر می‌شود، آموزش عالی اطلاق می‌شود (مدهوشی و نیازی، ۱۳۸۹: ۱۱۳). با توجه به گسترش آموزش عالی در سه دهۀ گذشته، این حوزه امروزه با گسترش حضور زنان ایرانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مواجه است. از این‌رو این موضوع زمینۀ انجام تحقیقات گوناگونی را فراهم نموده است. تحقیقات مختلفی، چرایی پیشی گرفتن حضور زنان در دو دهۀ اخیر از پسران را به عواملی چون، خاستگاه خانوادگی افراد، پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده، ساختار و منابع خانواده همچون سرمایه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز امکان دست‌یابی…

منابع پایان نامه و مقاله با موضوع : دیدگاه‌های مربوط به تعریف مخاطب

دیدگاه‌های مربوط به تعریف مخاطب ۲٫۳٫۱٫۱٫ مخاطب به عنوان «انبوه‌ای از تماشاگر، خواننده، شنونده و بیننده» این دیدگاه شناخته شده‌ترین دیدگاه نسبت به مخاطب است که در وسیع‌ترین سطح در غالب تحقیقات انجام شده برای رسانه‌ها، کاربرد دارد. تأکید این دیدگاه بر «تعداد» است. بدین صورت که مخاطب را به عنوان کل تعداد افراد قابل دسترسی توسط یک رسانه یا واحدی از محتوای آن و در قدمی فراتر کل افرادی با ویژگی‌های جمعیت شناختی خاص که مورد نظر فرستنده‌ی پیام هستند، تعریف می‌کند. در عمل، کاربرد این مفهوم آن چنان که در ظاهر ساده و صرفاً کمی به نظر می‌رسد،‌نمی باشد. مخاطبان از این دیدگاه در سطوح مختلف تعریف می‌شوند. در اولین و وسیع‌ترین سطح، مخاطب به عنوان جامعه‌ای که برای دریافت ارتباط ارائه شده در دسترس هستند‌‌، تعریف می‌شود. بدین معنی که…

منابع پایان نامه و مقاله با موضوع : دیدگاه‌های مربوط به تعریف مخاطب

دیدگاه‌های مربوط به تعریف مخاطب ۲٫۳٫۱٫۱٫ مخاطب به عنوان «انبوه‌ای از تماشاگر، خواننده، شنونده و بیننده» این دیدگاه شناخته شده‌ترین دیدگاه نسبت به مخاطب است که در وسیع‌ترین سطح در غالب تحقیقات انجام شده برای رسانه‌ها، کاربرد دارد. تأکید این دیدگاه بر «تعداد» است. بدین صورت که مخاطب را به عنوان کل تعداد افراد قابل دسترسی توسط یک رسانه یا واحدی از محتوای آن و در قدمی فراتر کل افرادی با ویژگی‌های جمعیت شناختی خاص که مورد نظر فرستنده‌ی پیام هستند، تعریف می‌کند. در عمل، کاربرد این مفهوم آن چنان که در ظاهر ساده و صرفاً کمی به نظر می‌رسد،‌نمی باشد. مخاطبان از این دیدگاه در سطوح مختلف تعریف می‌شوند. در اولین و وسیع‌ترین سطح، مخاطب به عنوان جامعه‌ای که برای دریافت ارتباط ارائه شده در دسترس هستند‌‌، تعریف می‌شود. بدین معنی که…

نظریه‌های شبکه اجتماعی

۲-۱-۴-۳- نظریه کاشت نظریه کاشت یا پرورش گربنر، برکنش متقابل میان رسانه و مخاطبانی که از آن رسانه استفاده می‌کنند و نیز بر چگونگی تاثیرگذاری رسانه‌ها بر مخاطبان تاکید دارد. فرض اساسی این است که بین میزان مواجهه و استفاده از رسانه و واقعیت‌پنداری در محتوا و برنامه‌های آن رسانه ارتباط مستقیم وجود دارد. به این صورت که ساعت‌های متمادی مواجهه با رسانه‌ای خاص باعث ایجاد تغییر نگرش و دیدگاه‌های موافق با محتوای رسانه می‌شود. در واقع نظریه پرورش با تعیین میزان و نوع برنامه‌های مورد استفاده از رسانه‌ها، میزان تاثیر را مطالعه می‌کند تا به سازوکار و نحوه تاثیر دست پیدا کند (عباسی قادری و خلیلی کاشانای، ۱۳۹۰: ۸۱). نظریه کاشت یکی از اشکال اثر رسانه‌ها در سطح شناختی بوده است و مربوط به این موضوع است که قرار گرفتن در معرض…

، لذا اهمیت، انواع و نظریه‌های مختلف بررسی استناد، تشریح می‌گردد. در ادامه دلایل و انگیزه‌های استناد با مرور آثار مرتبط بطور خلاصه معرفی می‌شوند. دلایل مختلفی برای استناد به یک اثر معرفی شده است که می‌توان آنها را در دو گروه بزرگ انگیزه‌های حرفه‌ای و پیوندی قرار داد اما استناد به یک اثر لزوما نشاندهنده اهمیت اثر مورد استناد نیست. استناد تنها زمانی می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌های اهمیت مقاله استناد‌شونده مورد توجه قرار گیرد که نویسنده استناد کننده از مدرک مورد استناد به خوبی استفاده کرده و اهمیت آن را در پیشبرد اهداف تحقیق خود تایید کند. از این رو، در بخش بعد روش‌های ارزش‌گذاری استنادها بر پایه سه شاخص نوع…

مطالعات میان رشته ای، جامعه شناسی معرفت

[۳۴۲] – درج و تعبیه روش حقوق و اقتصاد ، در ذیل روش شناسی های علت کاو ، با مناقشاتی چند همراه است ؛ نخست اینکه چنین سازه ای چند تقریری و چند لایه است که در سطوح ناظر به تبیین نسبت حقوق و اقتصاد ، اساسا رویکردی علت کاو به مسائل دارد ؛ دوم اینکه تقریر عقلانیت مداراین رهیافت روش شناسانه ، بیشتر مقتضی تعبیه در ذیل روش شناسی های دلیل کاو است که نرم ها و هنجارها و روندهای حقوقی را از این حیث که توسط بازیگران و مطابق قواعد بازی سود – هزینه و در پرتو عقلانیت حاکم بر کنش انسان به مثابه حیوان اقتصادی صورت می گیرد ؛ مطالعه ، تنسیق ، تنظیم و تحلیل می نماید . با این حال ؛ ترجیح نویسنده این بود که روش مزبور…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...