حقوق بین الملل عمومی، حقوق بین الملل بشر

[۳۲]- Discourse Analysis – Cf. James Paul Gee. An Introduction To Discourse Analysis : Theory and method .George Town University Press. First Published 1999.[33]- Hermeneutic- Cf .Celso Luiz Ludwig .HERMENEUTICS—THE PATH OF THE HERMENEUTIC-ONTOLOGICAL SHIFT.Oxford University Press. 2010.- JU RGEN HABERMAS, DIALE´TICA E HERMENEˆUTICA (Ivaro Luiz Montenegro Valls trans., L & PM 1987); HANSGEORG GADAMER, A RAZ ˜ AO NA ´EPOCA DA CI ˆENCIA - Legal Intertextuality[35] – آزادبخت . چالش های معرفتی حقوق بین الملل اثباتی و پسا اثباتی . در شرف چاپ . ص ۱۹٫[۳۶]- Cf . Fisher, W.W. et al., 1933, American Legal Realism, New York: Oxford University Press. [37] – آزادبخت ، تقریرات درس مکاتب فلسفی در حقوق بین الملل ، دوره دکتری حقوق بین الملل…

اعلامیه جهانی حقوق بشر، تحلیل گفتمان انتقادی

۵ – عمل اجتماعی واجد همان معنایی است که فاعلان بدان می بخشند؛ [۳۹۶]۶- فعل جمعی ، ذاتا امری معنادار است؛ [۳۹۷]۷ – پدیده های اجتماعی ، عینیت هویات طبیعی را ندارند.روش شناسی هرمنوتیک و یا تاویل گرا[۳۹۸] ، کنش حقوقی بین المللی را که گونه خاصی از کنش های جمعی معنادار است ، از طریق بازنمایی اهداف و نیت کنش گران قابل فهم می سازد. قاعده حقوقی در واقع یک متن اجتماعی است که هدف حقوقدان به مثابه یک پژوهنده اجتماعی ، تفسیر و تاویل آن است. این تفسیر ویا فهم مبتنی بر چند رویه به هم پیوسته است : نخست اینکه، کشف نظم سببی بین پدیدارهای حقوقی وهمینطور مستدل ساختن کنش های حقوقی از حیطه روش تفسیری

بیرون است و روش معناکاو صرفا به فهم پذیری فعل، رفتار و کنش جمعی…

حقوق بین الملل، روش شناسی علم

گفتار پنجم : مکاتب روش شناسی عصر جدید تمهید بحث – از منظر رویکرد تحلیلی – منطقی ؛ روش شناسی در واقع ؛ همان منطق علم و یا منطق علمی است ؛ در حالی که بر اساس پیشفرض های رویکرد تاریخی – جامعه شناختی ؛ روش شناسی یعنی تاریخ علم و پویش جامعه شناختی آن [۲۰۸] به تعبیر دیگر ، آن دسته از روش شناسی ها که ساختارهای منطقی و صوری علم را باز می کاوند ، در شمار نحله منطقی و دسته دیگر که به تحول و قبض و بسط و تکامل علم در بستر جمعی – تاریخی نظر دارند در زمره روش شناسی های تاریخی – جامعه شناخی جای می گیرند . کارل ریموند پوپر ، یکی از استوارترین مکاتب روش شناختی با مختصات منطقی عرضه کرده است و تامس…

کثرت گرایی روش شناختی، تحلیل گفتمان انتقادی

تحصیل و تدارک هرگونه شناخت ابطال – اثبات پذیر ، دانش انتقادی و معرفت متن محور : اعم از تبیینی ؛ انتقادی و تاویلی در باب پدیدارها، هنجارها ، اعتبارات و متن های حقوق بین الملل ، مستلزم تبعیت از الگوهای روش شناسانه علت کاو ، دلیل کاو و معناکاو است .فقره دوم : فرضیه های فرعی :الف – تحصیل شناخت ابطال – اثبات پذیر ؛ در باب پدیدارهای حقوق بین الملل ؛ مستلزم کاربست رویکردهای روش شناسانه علت کاو است .ب – تدارک چارچوب های عقلانیت محور ؛ در باب کنش های جمعی ، اعتبارات و هنجارهای حقوق بین الملل ؛ مقتضی کاربست گفتمان های روش شناسانه دلیل کاو است .پ – خوانش و تاویل متن های متکثر حقوق بین الملل ؛ مستلزم توسل به الگوهای روش شناسانه معناکاو است جستار دوم :…

حقوق بین الملل عمومی، حقوق بین الملل

در فلسفه علم حقوق عمومی معاصر دو شاخه اصلی ، مطمح نظر و توجه است که در واقع استخوان بندی فلسفه علم حقوق بین الملل و مبانی روش شناختی آن را تشکیل می دهد: شاخه دستوری و منطقی فلسفه علم حقوق که با تز ابطال گرایی پوپری برای پژوهشگران ایرانی شناخته شده است و شاخه تاریخی و جامعه شناختی آن که با ایده پارادایم علمی تامس کوهن مسبوق به سابقه است. نگارنده با الهام از ادبیات غنی و سرشار فلسفه علم و بویژه با الهام و اقتباس از شاخه دستوری و منطقی و آراء کارل رایموند پوپر نکات تازه ای در باب الگوها و گفتمان های اصلی روش شناسی حقوق بین الملل عمومی به میان خواهد آورد.[۱۰۷] مبحث پنجم : ضرورت و اهمیت پژوهشضرورت باز اندیشی انتقادی گفتمان های روش شناختی حقوق بین الملل…

حقوق بین الملل عمومی، جامعه بین المللی

جستار نخست : مفهوم سازی تئوریک : تبیین معرفتی طرح تحقیقمبحث نخست : بیان و طرح مساله تحقیقدر حوزه مطالعات حقوقی به طور عام و حقوق بین الملل به طور خاص ؛ کم توجهی به مسائل نوظهور فلسفه علم حقوق اعم از مسائل معرفت شناسی[۱۱] ، هستی شناسی [۱۲]،انسان شناسی ،ارزش شناسی و نسبت زبان و حقوق[۱۳] و بویژه غفلت از مسائل ،مقولات ، چالش ها و پیشرفت های حوزه روش شناسی دلایل وعلل گوناگونی دارد که دراین میان سلطه دیرپای پراگماتیسم فلسفی ،پوزیتیویسم حقوقی ، و استقراگرایی خام و قیاس سنجی های افراطی و بی مورد [۱۴]به مثابه گفتمان های اصلی حوزه سنتی و انحصاری روش شناسی حقوقی بین المللی مانع قبض و بسط ، تعامل ، تلائم و ترابط گفتمان های روش شناختی مرسوم و متداول حوزه معرفت حقوقی با الگوهای…

کثرت گرایی روش شناختی، پوزیتیویسم منطقی

منابع فارسی.. ۱۳۰کتب :.. ۱۳۰مقالات :.. ۱۳۴رساله ها و پایان نامه ها :.. ۱۳۶تقریرات :.. ۱۳۶طرح های پژوهشی :.. ۱۳۶منابع اینترنتی.. ۱۳۶ چکیده تاریخ روش شناسی نوین ؛ شاهد حضور سه سنت روش شناسانه رقیب است که جریان نخست به تحلیل منطقی سازوکار علم اهتمام می ورزد و سنت دوم پویش جاری و جمعی دانش را باز می کاود و سنت سوم با آمیختن افق های زایش و خوانش ؛ به تاویل و تفسیر متن های معرفتی می پردازد . پوزیتیویسم منطقی و راسیونالیسم انتقادی با مدعیاتی چون : وحدت روش شناسی علوم طبیعی و علوم اجتماعی ، واقع گرایی و نفی نسبیت گرایی نماینده جریان اول و مکاتب جامعه شناختی علم و انتقادی که بر شالوده کثرت گرایی روش شناختی و نسبیت گرایی علم استوار است ، بانی سنت دوم و هرمنوتیک ، تحلیل…

تحلیل گفتمان انتقادی، جامعه شناسی معرفت

فصل نخست : مفهوم ، مبانی ، پیشینه تاریخی و پویش معرفتی دانش روش شناسی تمهید بحث :فصل نخست این پایان نامه ؛ عهده دار بازتعریف و بازاندیشی انتقادی مفاهیم و مبانی سنت های پیشا اثباتی ؛ اثباتی و پسا اثباتی روش شناسی علوم اجتماعی به طور عام و حقوق بین الملل به طور خاص است که در گفتار نخست به چارچوب مفهومی موضوع تحقیق ، با تاکید بر ساختار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...