تصویر سازی کتاب درسی |
![]() |
تکنیک های متداول در تحلیل کتابهای درسی :
در تحلیل کتابهای درسی آموزشی عمومی اغلب دو تکنیک ذیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد: الف ) ابزارهای فهرستی [۱] این روش تحلیل گر را متوجه موارد دیگری که توسط فرمول های خوانایی اندازه گیری نمی شود می کند . بدین ترتیب پرسش های این فهرست نظر خواننده را به مواردی از کتاب درسی مانند به کار بردن وسایل کمک آموزشی دیداری ، جهت گیری های فرهنگی ، کتاب راهنمای معلم ، کیفیت کار ، کیفیت سواد ، هزینه ها و کیفیت نوشتار جلب می کند.(همان منبع،ص۱۴۳ ). ب ) فرمول های خوانایی [۲]از فرمول های ذیل برای تعیین درجه پیچیدگی زبانی متن کتاب یا به عبارت دیگر درجه خوانایی متن استفاده می شود: ۱ ـ روش کلوز [۳]( ۱۹۴۳ ) : این روش بر کل نگری تاکید دارد و یک روش…
کتاب های درسی، کتابهای درسی، قضیه حقیقیه
چکیده سخن آنکه دلالت معلول اعتبار واضع نیست ، بلکه معلول قرن اکید است ، اما اصل قرن، یعنی مقارنت پیدا کردن لفظ به معنا در استعمال اول، خود به خود وبه صرافت طبع انسانی یا به فعل واضع وقصد اوبوده است. اما اکید بودن قرن یا به سبب تکرار است یا به سبب موثر بودن شرایط . به هر صورت وقتی دلالت برقرار شد، نتیجه اش آن است که اگر آن لفظ به ذهن آمد ، بی درنگ معنا به ذهن می آید. ودر اصطلاح اصولی، معنا انسباق وتبادر(۱) پیدا میکند. از اینجاست که اصولیون گفته اند تبادر علامت وضع است. یعنی از شنیدن لفظ آن معنایی که قبل از همه به ذهن پیشی می گیرد، همان معنا ارتباط شدید با لفظ پیدا کرده است. پس همان موضوع له وهمان معنای حقیقی…
قانون آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی مدنی
همچنین ممکن است که دلیلی لزوماً به اثبات ادعای مدعی نیانجامد؛ مثلاً اگر شهودی که از طرف مدعی برای اثبات دعوی شهادت دادهاند؛ توسط دو شاهد عادل جرح شوند، در اینجا دو شاهد را می توان اسماً بیّنه به حساب آورد، در حالی که ادعایی به اثبات نرسیده است. قانون آیین دادرسی مدنی نیز به صراحت دلیل را مقید به امری می کند که توسط اصحاب دعوی مورد استناد قرار گیرد. چنان که اشاره شد، در مواردی از ادله استفاده می شود بدون آنکه طرف دعوایی در کار باشد (امور حسبی و …) و یا بدون آن که لزوماً مورد استناد یکی از طرفین دعوی قرار گرفته باشد، مثل اماره قضایی و قانونی که قاضی بدون استناد یکی از طرفین دعوی، می تواند آن را مستند حل دعوی و اصدار حکم قرار دهد.البته…
محتوای برنامه های درسی، محتوای کتاب های درسی
دستیابی به مقاصد، انتظارات و هدف های آرمانی و کلیّ معمولا زمان زیادی را طلب می کند. تحکیم یادگیری، وحدت در یادگیری و تقویّت آموخته ها ایجاب می کند که سازماندهی محتوا به شیوه ی منطقی صورت بگیرد.سازماندهی محتوا به نحوه چینش محتوا در یک کتاب درسی و یا کتاب های درسی یک پایه و یا پایه های مختلف و چگونگی ارتباط طولی و عرضی مفاهیم در پایه های مختلف با رعایت مجموعه ای از اصول علمی و تربیتی( ملاحظات منطقی، روان شناسی نظیر تحوّلات رشد، اصول یادگیری) محیطی اشاره دارد.[۱۸۵]کتاب های هدیه های آسمانی در طول دوره ی تحصیلی ابتدایی، در هر سال منبع آموزشی قرار می گیرند. لذا رعایت یک سلسله اصول لازم است تا در طی این توالی، محتوای هدفمندی ارائه شود و همچنین محتوای هر کتاب نیز به صورت…
محتوای کتاب های درسی، رعایت حقوق دیگران
همانطورکه قبلا نیز در بندهای گذشته به فراخور موضوع گفته شد، در کتاب هدیه های آسمانی به وسعت بخشی تدریجی توجّه کافی نشده است. این اصل در کتاب پایه دوم تقریبا رعایت شده است ولی در کتاب سوم، به یکباره فراگیر با حجم بالای مطالب و مفاهیم پیشگیرانه از جرم مواجه می شود و برخلاف انتظار در پایه های بعد مفاهیم و محتوای کتب نه تنها وسعت نمییابد بلکه طّراح، خطّی صاف را در طرّاحی محتوا دنبال می کند. در واقع به جای حرکت تصاعدی و پلکانی، با حرکتی نوسانی در ارائه ی مفاهیم در کتب هدیه های آسمانی دوره ی ابتدایی مواجه هستیم.گفتار سوم : اصول انتخاب زبان و نحوه بیانزبان ابزار ارتباط بین انسان ها و وسیله ی اندیشیدن و تفکر است. در کشور ما، زبان فارسی عامل وحدت ملّی و…
پایان نامه با موضوع تجزیه وتحلیل وپیاده سازی سیستم مکانیزه کتابخانه
این پایان نامه شامل یک سیستم مکانیزه شده کتابخانه می باشد که درمحیط c# درست شده است این سیستم قادرمی باشد کلیه اطلاعات ثبت شد ه درسیستم را درهرزمانی نمایش دهد واگر اطلاعات موجود نیازبه ویرایش و اصلاح داشته باشد کابران به راحتی قادربه انجام آن خو اهند بود. ازویژگی های دیگر این سیستم این است که تمام اطلاعات راروی کلیدها وفرم ها به فارسی نوشته شده واستفاده ازسیستم کارچندان مشکلی نیست . این سیستم دارای امکانات زیراست : امانت کتاب – ثبت کتاب – ثبت عضو جدید – تمدید کتاب – جستجو ( مو ضوعی – نویسند ه – عنو ان ) و راهنما برای کاربران می باشد. مقدمه : کتابخانه ها درطول تاریخ به عنوان یک سازمان پویا نقش اطلاع رسانی خود را بااستفاده از ابزارها وتکنولوژی های موجود در هر…
مقاله (پایان نامه حقوق) ۱-۱-۱-۱ مهارتهای موردنیاز یادگیرنده الکترونیکی
۱-۱-۱-۱ مهارتهای موردنیاز یادگیرنده الکترونیکی یادگیرنده منابع غنی اطلاعاتی را میشناسد و آنها را ارج مینهد به خوبی میداند که چه میخواهد و به دنبال چه چیزی است، متفکری نقاد، تحلیلگر و گزینشگر اطلاعات است، از فنون و ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مرور اطلاعات و دادهها از منابع گوناگون استفاده میکند. دادهها و اطلاعات را تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی میکند و آنها را به شکل اطلاعات و دانش مفید و قابل استفاده ارائه میدهد. او به مثابه تولید کنندۀ دانش، با بهره گرفتن از منابع و فناوریهای نو، اعتماد به نفس، صلاحیت، راهبردهای مدیریت اطلاعات و مهارتهای فنی لازم را کسب میکند تا بتواند در زندگی روزمره و در محیط کار خود ابزارهای فناورانه و ارتباط جمعی را با موفقیت راهاندازی کند و مورد استفاده قرار دهد(خسروری،۱۳۸۶). برای اینکه…
مقاله (پایان نامه حقوق) ۱-۱-۱-۱ مهارتهای موردنیاز یادگیرنده الکترونیکی
۱-۱-۱-۱ مهارتهای موردنیاز یادگیرنده الکترونیکی یادگیرنده منابع غنی اطلاعاتی را میشناسد و آنها را ارج مینهد به خوبی میداند که چه میخواهد و به دنبال چه چیزی است، متفکری نقاد، تحلیلگر و گزینشگر اطلاعات است، از فنون و ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مرور اطلاعات و دادهها از منابع گوناگون استفاده میکند. دادهها و اطلاعات را تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی میکند و آنها را به شکل اطلاعات و دانش مفید و قابل استفاده ارائه میدهد. او به مثابه تولید کنندۀ دانش، با بهره گرفتن از منابع و فناوریهای نو، اعتماد به نفس، صلاحیت، راهبردهای مدیریت اطلاعات و مهارتهای فنی لازم را کسب میکند تا بتواند در زندگی روزمره و در محیط کار خود ابزارهای فناورانه و ارتباط جمعی را با موفقیت راهاندازی کند و مورد استفاده قرار دهد(خسروری،۱۳۸۶). برای اینکه…
آرشیو پایان نامه روانشناسی – آموزش مجازی
آموزش مجازی یکی از شکوفاییهای پیشرفت تکنولوژی در تعلیم و تربیت میباشد. همگام با رشد تکنولوژی و تبلور آن در حوزه یادگیری، متخصصان این حیطه را به این فکر واداشت که به نیاز آموزشی فراگیران از طریق راه اندازی دورههای یادگیری الکترونیکی پاسخ گو باشند. آموزش مجازی بسیاری از آرمانهای آموزشی مانند: یادگیری در هر مکان و هر زمان، یادگیری مشارکتی، خودارزیابی و خود راهبری را تحقق بخشیده است(رستگارپور و گرجیزاده،۱۳۹۱). این یادگیری، رویکردی تازه در ارائه محیط یادگیری مجهز، تعاملی و یادگیرنده محور است که در هر زمان و مکانی با به کارگیری منابع و مشخصه های فناوریهای مختلف دیجیتالی و همسو با شکلهای دیگر محیطهای آموزشی برای ایجاد نظامی آزاد، منعطف و توزیع شده در آموزش استفاده میشود(کرمی، آهنچیان، ابراهیمی،۱۳۹۱). در سالهای اخیر آموزش مجازی به عنوان یکی از کاربردهای مهم…
مقاله نشانهها و علایم بالینی اعتیاد اینترنتی:
نشانهها و علایم بالینی اعتیاد اینترنتی: اورزاک (۲۰۰۵) وابستگی به اینترنت را به عنوان یک مشکل روانشناختی دارای دو دسته علایم و نشانهها میداند. الف- نشانهها و علایم روانشناختی و ب- نشانهها و علایم جسمانی ۲-۴-۱ نشانههای روانشناختی: نوعی احساس خوب بودن و رضامندی که به فرد هنگام استفاده از رایانه دست میدهد، ناتوانی در متوقف کردن فعالیت و صرف کردن وقت زیاد و بیشتر با رایانه، دوری از خانواده و دوستان، احساس تهی بودن، افسردگی، بدخلقی در مواردی که فرد از رایانه استفاده نمیکند، دروغ گفتن به کارفرما یا افراد خانواده در مورد فعالیتها، مشکل در مدرسه. ۲-۴-۲ نشانههای جسمانی: سندرم عصبی، خستگی، سردرد میگرنی، کمر درد، بینظمی در غذا خوردن و صرفنظر کردن از بعضی وعدههای غذایی، توجه نکردن به بهداشت شخصی، اختلال خواب و تغییر در الگوی خواب (آرتز…
پایان نامه روانشناسی درباره نشانهها و علایم بالینی اعتیاد اینترنتی:
نشانهها و علایم بالینی اعتیاد اینترنتی: اورزاک (۲۰۰۵) وابستگی به اینترنت را به عنوان یک مشکل روانشناختی دارای دو دسته علایم و نشانهها میداند. الف- نشانهها و علایم روانشناختی و ب- نشانهها و علایم جسمانی ۲-۴-۱ نشانههای روانشناختی: نوعی احساس خوب بودن و رضامندی که به فرد هنگام استفاده از رایانه دست میدهد، ناتوانی در متوقف کردن فعالیت و صرف کردن وقت زیاد و بیشتر با رایانه، دوری از خانواده و دوستان، احساس تهی بودن، افسردگی، بدخلقی در مواردی که فرد از رایانه استفاده نمیکند، دروغ گفتن به کارفرما یا افراد خانواده در مورد فعالیتها، مشکل در مدرسه. ۲-۴-۲ نشانههای جسمانی: سندرم عصبی، خستگی، سردرد میگرنی، کمر درد، بینظمی در غذا خوردن و صرفنظر کردن از بعضی وعدههای غذایی، توجه نکردن به بهداشت شخصی، اختلال خواب و تغییر در الگوی خواب (آرتز…
انواع شکستهای تحصیلی
انواع شکستهای تحصیلی به طور کلی میتوان تحقیقات موجود پیرامون شکستهای تحصیلی را به سه قسمت تقسیم کرد: «آنهایی که خود دانشآموز را عامل اصلی شکست میدانند و در این رهگذر، معتقد به «عامل هوش» به عنوان عامل موفقیت و یا شکست دانشآموز میباشند. طبیعی است که نظریه هوش بیشتر در حیطه روانشناسی است و تحقیقات مختلف نشان میدهد که هنگامی که عامل هوش ثابت نگهداشته میشود،بین گروه های مختلف اجتماعی، فرهنگی از نظر پیشرفت تحصیلی، اختلاف معنیداری وجود دارد، یعنی عامل هوش نمیتواند تعیین کننده باشد. (منادی، ۱۳۷۲ ،۵۸) به موجب توافق عمومی، هوش، ناشی از هر دو عوامل ژنتیکی و محیطی است. بخشی از هوش به ژنهایی که فرد از والدین به ارث میبرد و بخشی دیگر به محیطی که در آن رشد و زندگی میکند، مربوط میشود. هوش در مقابل…
فروش پایان نامه روانشناسی : انواع شکست های تحصیلی
انواع شکست های تحصیلی به طور کلی میتوان تحقیقات موجود پیرامون شکست های تحصیلی را به سه قسمت تقسیم کرد: ۱- «آنهایی که خود دانشآموز را عامل اصلی شکست میدانند و در این رهگذر، معتقد به «عامل هوش» به عنوان عامل موفقیت و یا شکست دانشآموز میباشند. طبیعی است که نظریه هوش بیشتر در حیطه روانشناسی است و تحقیقات مختلف نشان میدهد که هنگامی که عامل هوش ثابت نگهداشته میشود، بین گروه های مختلف اجتماعی، فرهنگی از نظر پیشرفت تحصیلی، اختلاف معنیداری وجود دارد، یعنی عامل هوش نمیتواند تعیین کننده باشد(منادی، ۱۳۷۲: ۵۸). به موجب توافق عمومی، هوش، ناشی از هر دو عوامل ژنتیکی و محیطی است. بخشی از هوش به ژنهایی که فرد از والدین به ارث میبرد و بخشی دیگر به محیطی که در آن رشد و زندگی میکند، مربوط میشود….
پایان نامه ویژگی های اسباب بازی مناسب
مدارس هوشمند تا چند سال قبل، آموزش رایج در مدارس کشور، یک آموزش سنتی و یا به عبارت دیگر آموزش فقط شنیداری بود. حداکثر اقدام تصویری در خصوص موضوعات مورد آموزش، نصب بعضی پوسترهای رنگی روی تخته سیاه کلاس بود. در روش دیداری- شنیداری سعی می شود آموزش به کمک فیلم، انیمیشن، نماهنگ و … ارائه گردد. در این روش ماندگاری مطلب بیشتر است. در ضمن در روش دیداری- شنیداری مطالب علمی در محیطی جذابتر و در مدت زمان کمتر قابل انتقال است (شفیع پورمطلق و همکاران، ۱۳۹۰). در مدارس عادی، طرح درس معلم شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها، برنامه های درسی، سوالات و تمرینات اضافه، امتحانات کلاس و … می شود. اما در مدارس چندرسانه ای علاوه بر این موارد، معلم از مواد آموزشی چندرسانه ای شامل فیلم، عکس، صدا، اسلاید…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 08:19:00 ق.ظ ]
|