تعهد سازمانی |
![]() |
عوامل موثر بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی و عملکرد
سازمانی پرداختهاند. تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی به شیوههای متفاوت تعریف شده است. معمولیترین شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان درنظر میگیرند .براساس این شیوه، فردی که به شدت متعهد است، هویت خود را از سازمان میگیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در میآمیزد و از عضویت در آن لذت میبرد. در محیط رقابتی کنونی، سازمانها خواستار بهخدمت گرفتن کارکنانی هستند که نه تنها وظایف تعریف شده را به بهترین نحو انجام میدهند بلکه به میل و خواست خود به انجام وظایفی میپردازند که جزء وظایف رسمی شغلشان نیست، ولی، در بهبود عملکرد سازمان مفید است.با مطالعه ادبیات مربوط به تعهد سازمانی و پیبردن به نتایج مثبت آن در سازمان، این نکته به ذهن خطور میکند که چه عواملی…
مدل سه بخشی تعهد سازمانی، اهمیت تعهد سازمانی
1-2 تعهد سازمانیواژه تعهد در دیکشنری مریم به معنی عمل سپرده گذاری به یک موسسه و توافق و تعهد به انجام کاری در آینده است. تعهد از نظر لغوی عبارت است از به عهده گرفتن، به گردن گرفتن کاری، نگاه داشتن، عهد بستن و پیمان بستن است.تعهد سازمانی بیانگر وابستگی به سازمان است (ساروقی،۱۳۷۵، ص۲۰). شهید مطهری درباره تعهد چنین میگوید:” تعهد به معنی پایبندی به اصول و فلسفه یا قراردادهایی است که انسان به آنها معتقد است و پایدار به آنها میباشد. فرد متعهد کسی است که به عهد و پیمان خود وفادار باشد و اهدافی را که به خاطر آنها و برای حفظ آنها پیمان بسته، صیانت میکند”(مطهری، ۱۳۶۸،ص۱۲). مفاهیم متعددی مانند وجدان، اخلاق کاری، رغبت و مسئولیت پذیری با وجود داشتن تفاوتهای متعددی معادل با تعهد مورد استفاده قرارمی گیرند،…
پایان نامه مدیریت با موضوع
تعهد سازمانی واژه تعهد در دیکشنری مریم به معنی عمل سپرده گذاری به یک موسسه و توافق و تعهد به انجام کاری در آینده است. تعهد از نظر لغوی عبارت است از به عهده گرفتن، به گردن گرفتن کاری، نگاه داشتن، عهد بستن و پیمان بستن است. تعهد سازمانی بیانگر وابستگی به سازمان است (ساروقی،۱۳۷۵، ص۲۰). شهید مطهری درباره تعهد چنین میگوید:” تعهد به معنی پایبندی به اصول و فلسفه یا قراردادهایی است که انسان به آنها معتقد است و پایدار به آنها میباشد. فرد متعهد کسی است که به عهد و پیمان خود وفادار باشد و اهدافی را که به خاطر آنها و برای حفظ آنها پیمان بسته، صیانت میکند”(مطهری، ۱۳۶۸،ص۱۲). مفاهیم متعددی مانند وجدان، اخلاق کاری، رغبت و مسئولیت پذیری با وجود داشتن تفاوتهای متعددی معادل با تعهد مورد استفاده قرارمی…
نظریه فشار عمومی رابرت آگنیو
نظریه فشار عمومی بیان می کند که فشارها یا محرک های تنش زای خاصی احتمال وقوع جرم را افزایش می دهند. نمونه هایی از این منابع فشار شامل ناتوانی در دستیابی به موفقیت مالی، انضباط سخت والدین، همسالان بزهکار و تبعیض می باشد. این فشارها منجر به شکل گیری عواطف منفی مانند خشم و ناکامی می شود که فشاری را برای کنش صحیح ایجاد می کند، و جرم یک واکنش یا پاسخ ممکن به این فشارها می باشد. در واقع، جرم شیوه ای برای کاهش یا فرار از این فشارها می باشد. برای مثال، افرادی که ممکن است دزدی کنند، برای این است که از دست والدین بدرفتار خود فرار کنند(آگنیو[۱]، ۲۰۱۵: ۱۸۴). جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها : پایان نامه : بررسی جامعه شناختی مهارتهای اجتماعی و ارتباطی مؤثر بر…
سطح رضایتمندی، احساسات منفی
تصویر ذهنی (شکل ۲-۷) مدل ECSI (آیدین و اوزر[۲۶]،۲۰۰۵، ص۴۸۷)البته به این نکته باید توجه داشت که در واقعیت ممکن است روابط بیشتری بین متغیرها وجود داشته باشد که در اینجا دیده نشده است.۲-۱-۳-۱۱) رابطهی همکاری با تأمینکننده و رضایت مشتریهمکاری به تشریک مساعی و همکاری دوجانبه میان تأمینکننده و مشتری میپردازد و در مطالب بازاریابی رابطهمند و مدیریت زنجیرهی تأمین، همکاری، متغیر اساسی و مرجع به حساب میآید. این متغیر به همکاری
متقابلی که میان مشتری و تأمینکننده وجود دارد برمیگردد و از این رو در زمینهی بافت همکاری، مشکلاتی که به واسطهی تحول در روابط ایجاد شدهاست را عاملان با یکدیگر برطرف میکنند و رابطه را تقویت میکنند و سطح رضایتمندی دوجانبه و متقابل را افزایش میدهند (کامبرا و پولو[۲۷]،۲۰۰۸، ص۲۳۸). همکاری به مطلوبیت یا تمایل هر دوبخش نسبت به تحقق…
رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، مزایای رفتار شهروندی سازمانی
۴-سبک رهبری ؛۵-ویزگیهای شخصیتی کارکنان؛۶-ویزگیهای شغلی؛۷-ویزگیهای سازمانی؛۲-۳-۷ پیامدها و نتایج رفتار شهروندی سازمانیرفتار شهروندی سازمانی، بهرهوری کارکنان و گروههای کاری، ارتباطات، همکاری و کمکهای بین کارکنان را افزایش میدهد؛کار تیمی را تشویق میکند؛ نسبت اشتباهات را کاهش میدهد و مشارکت و درگیر شدن کارکنان را در مسائل سازمان افزایش میدهد و بهطور کلی جو سازمان مناسبی را فراهم میآورد. رفتار شهروندی سازمانی از طریق اثرگذاری بر عوامل درونسازمانی از قبیل جو سازمانی، بهبود روحیه، افزایش تعهد سازمانی،رضایت شغلی، کاهش نیات ترک شغل، کاهش غیبت و رفتارهای مخرب شغلی و نیز با تأثیرگذاری بر بهبود عوامل برونسازمانی همچون رضایت شغلی، کیفیت خدمات و نیز وفاداری مشتریان، موجب تعالی کیفیت عملکرد کارکنان میشود (کاسترو، سال ۲۰۰۴، ص ۱۸۸).جوهرهی کلیدی در تعریف ارگان از رفتار شهروندی سازمانی ، این است که چنین رفتاری ، اثربخشی سازمانی…
عوامل مؤثر بر عدالت سازمانی، فناوری و عدالت سازمانی
رویکرد حق مدار به عدالت سازمانی، حقوق یک شیفت کار صادقانه باید به رفع نیازهای زندگی کارکنان، و تأمین حداقل معیشت آنان بیانجامد (پورعزت،۱۳۸۲).بنابراین واقعیت محیط تأثیر شگرفی بر ادراک عدالت در سازمان دارد و ممکن اسـت بـه تحریـف حقیقت بیانجامد. در مثال فوق، حقیقت و حقمداری حکم میکند که حداقل حقوق پرداختـی درازای یک شیفت کار، بهاندازه مایحتاج زندگی افراد باشد، درحالیکه وا قعیت بشرساخته یا تصادفی محـیط اقتضاء میکند که مبلغی بیشتر یا کمتر (بر حسب سطح عرضه و تقاضای هر نوع کار و مهارت) به افراد پرداخت شود. بعد از تواناییهای نوآوری فناورانه را اثبات نموند. بطور فزایندهای بر نوآوری بعنوان فرآیندی که از تراکنشهای گوناگون بین بازیگران مختلف بدست میآید نگاه میشود(Doloreux, 2004). برهمکنشهای نوآوری که در بسیاری از تئوریهای مدرن دیده میشود، دستهبندی منطقهای از صنایع را توضیح…
مکتب نئو کلاسیک، مشارکت کارکنان
امور و ایجاد انگیزه لازم در آنان.(موریس˛۱۳۶۸˛۱۸۱) مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارائی ها ناملموس جدید سازمانی مثل دانش و شایستگی های منابع انسانی، نوآوری، روابط با مشتری، فرهنگ سازمانی، نظام ها، ساختار سازمانی وغیره را در برگیرد. دراین میان، نظریه سرمایه فکری توجه روزافزون محققان دانشگاهی و دست اندرکاران سازمانی را به خود جلب کرده است. از طرف دیگر در اقتصاد دانش محور حال حاضر، سرمایه فکری بخش مهمی از ارزش شرکت ها محسوب می شود. توانایی برای مدیریت و کنترل سرمایه فکری مستلزم این است که شرکت ها بتوانند سرمایه فکری را شناسایی، اندازه گیری و گزارش کنند. ( Meer-Kooistra et al.,2001,P.459) سرمایه انسانی را می توان مهمترین دارایی های سازمان تلقی کرد. بنابراین انتظار می رود سازمان هایی که از سرمایه فکری و انسانی…
ویژگی های سازمانی، تفاوت های فرهنگی
خواهندداشت .درحالیکه یکی ازمطالعات پیبه میزان غلظت بازار برای همبستگی منفی با سوددهی حاصل از صادرات میبرد، ( Airaksinen, 2002) دیگری همبستگیمثبتی را با سوددهی صادراتی گزارشمیکندولی همبستگی منفی با رشد صادرات در این بین گزارششد. نتایج تجربی درباره رابطه بین استراتژی انتخاب بازار صادرات و عملکرد صادراتی کاملا با هم درتناقض بسرمیبرند. ۲٫۱۳٫۲ محصولات ارائه شده و عملکرد صادراتی مرحله منطقی بعدی درمفهوم استراتژِی محصول- بازار تصمیم گیری برروی ویژگی های محصولات (تعداد، کیفی، طراحی و انطباق) میباشد ، که در بازارها ارائه خواهندشد. روابط موجود بین تعدادی از محصولات صادرشده و انطباق با عملکرد صادراتی واضح نیست. درحالیکه یکی از مطالعات موجود نشانمیدهد که شرکتهایی باخطوط محصول کم سطوحبالایی از عملکرد را ازخودنشانمیدهند، مطالعه دیگری از شرکت های برزیلی (Christensen, da Rocha & Gertner, 2007) نشان دادکه شرکتهایی با چندین خط…
معیارهای عملکرد، نظارت و کنترل
ساختار[۶۳]: میزان وجود قوانین، مقررات و سرپرستی مستقیم برای نظارت و کنترل رفتارها در سازمان.حمایت[۶۴]:فراهم آوردن یاری و صمیمیت برای کارکنان از جانب مدیر.هویت[۶۵]:حدی که افراد خود را با کل سازمان و نه با گروه کاری یا زمینه تخصصی خود تعیین هویت میکنند.عملکرد و پاداش[۶۶]:میزان پرداخت پاداشها(افزایش حقوق و ترفیعات) بر اساس عملکرد کاری افراد.تحمل تعارض[۶۷]:میزان وجود تعارض در روابط میان همکاران و گروههای کاری و همزمان تمایل به صداقت و راستی در مورد تفاوتها.تحمل ریسک[۶۸]: درجه تشویق کارکنان به رفتارهای مبتنی بر شانس(ریسک).نگرش نسبت به تغییر[۶۹]:پاسخ داده شده نسبت به راه و روشها و ارزشهای جدید در سازمان.تمرکز[۷۰]:چشم انداز و اهداف عملیات سازمانی که توسط افراد تحت کنترل رد و بدل میشود.استانداردها و ارزشها: سطح عملکرد و رفتارهای قابل قبول مطابق با معیارهای رسمی و غیر رسمی سازمان.شعائر[۷۱]:رویدادهای پر هزینه که استانداردها…
الگوی لیت وین و استرینگر، الگوی پیترز و واترمن
فرهنگ توسعه ای: ویژگی این فرهنگ عدم تمرکز قدرت است، بعلاوه سازمان به امور رقابتی بیرونی و رشد توجه دارد. مقاصد وسیع و رهبری به سازمان و ارزشهای آن ایجاد تعهد میکند. بصیرت، اختراع و ابتکار وسایلی با ارزش هستند که سازمان برای رقابت در اخذ حمایت و کسب منبع بیرونی، جهت رشد و تغییر و تحولات خود بکار میبرد.فرهنگ اجتماعی: بوسیله عدم تمرکز قدرت، تنوع فعالیتها و توجه داخلی به حفظ سیستم مشخص میشود. تغییر و تحولات بر بحث شرکتی و اتفاق نظر مبتنی میباشد. بنابراین روابط، نوع دوستانه و تعاونی است؛ که کار گروهی، روحیه بالا و اعتماد را موجب میشود.فرهنگ سلسله مراتبی: با تمرکز قدرت و فعالیتهای یکپارچه و نیز توجه داخلی برای حفظ سیستم مشخص میشود. رفتار توسط قوانین رسمی و اجرای مقررات به پیش میرود. در این فرهنگ…
ویژگی فرهنگ سازمانی، رضایتمندی مشتریان
درگیر شدن در کار : سازمانهای اثربخش افرادشان را توانمند میسازند، سازمان را بر محور گروههای کاری تشکیل میدهند و قابلیتهای منابع انسانی را در همه سطوح توسعه میدهند. اعضای سازمان به کارشان متعهد شده و خود را بعنوان پارهای از پیکره سازمان احساس میکنند. افراد در همه سطوح احساس میکنند که در تصمیمگیری نقش دارند و این تصمیمات است که بر کارشان مؤثر است و کار آنها مستقیماً با اهداف سازمان پیوند دارد. درگیری زیاد در کار بمعنای درگیر شدن ذهنی کامل با کار است که » :همانطور که یک مدیر اجرایی در یک شرکت کرهای اظهار داشته بر اساس آن فرد با جان و دل در شغل خود کار میکند و هرآنچکه در توان دارد در این راه بکار میگیرد. در این مدل این ویژگی با سه شاخص اندازهگیری میشود:الف: توانمندسازی[۷۸]:…
فناوری اطلاعات و ارتباطات، فعالیتهای کارآفرینانه
ب: تشویق و نوآوری: نوآوری ابزار لازم برای کارآفرینی است. از اینرو سازمانها باید نوآوری را بعنوان عامل کلیدی در استراتژیهایشان درک کرده و به توسعه آن بپردازند.ج: ایجاد جوکارآفرینانه در سازمان: برای اینکه مجدداً انگیزهای برای نوآوری در شرکتهای امروزی ایجاد گردد، مهمترین گام و گام نهایی، سرمایهگذاری سنگین در فعالیتهای کارآفرینانی است که موجب تجلی تفکرات جدید در یک محیط نوآور میشود.د: توسعه تیمهای کارآفرینی: در شرکتهایی که نسبت به تشکیل اینگونه تیمها احساس تعهد میشود، نشانی از تغییر وجود دارد، در واقع آنها دگرگونی یا انقلابی را در پیش گرفتهاند (صالحی و شوقی،۱۳۹۱، ص۸۵). ۲-۲٫ فرهنگ سازمانیپیچیدگی محیط تجارت امروز، سازمانها را وادار کرده تا تواناییهای خود را در پاسخگویی به تغیرات محیطی افزایش دهند. از طرفی دگرگونیهای اجتماعی، فناوریهای پرشتاب و چالشزا و تکوین رسالتهای جدید در سازمانها، ضرورت انعطافپذیری…
تعریف فرهنگ سازمانی، خلاقیت و نوآوری
فرهنگ سازمانی محصول و نتیجه روابط متقابل یا تعاملی است که بین تعصبات و اصول مورد قبول بنیانگذاران از یکسو و آنچه اعضای سازمان در بدو استخدام میآموزند و نیز آنچه بعداً خواهند آموخت برقرار میگردد (ریچارد،۱۹۹۱؛ ترجمه طوسی،۱۳۷۲، ص ۴۶).در هر صورت امروزه فرهنگ عنصر مهمی در مدیریت میباشد و نقش و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی بر محققان مدیریت کاملاً مشخص گردیده است، از اینرو مدیران خردمند ناگزیر از توجه به فرهنگ هستند(نارانجو والنسیا، وال، مارتینز و تربلانچ،۲۰۱۰،ص۱۲).۲-۴-۲٫ اهمیت شناخت فرهنگ سازمانیضرورت توجه به فرهنگ سازمانی تا جایی است که صاحبنظران بر این نظر هستند که اگر قرار است در سازمانی تغییرات مؤثر و پایدار بوجود آید فرهنگ آن سازمان باید دستخوش تغییر شود. بعبارت دیگر موفقیت و شکست سازمانها را باید در فرهنگ آن جستجو کرد. لذا مدیران با اتکا…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 04:25:00 ق.ظ ]
|