عرفان شیعی |
![]() |
پایان نامه روانشناسی در مورد : ویژگیهای ابعاد معنویت و تجارب معنوی
جیمز (۱۹۱۰) چهار خصوصیت مهم را برای تجارب معنوی بر میشمارد: غیر قابل توصیف بودن شهود گذرا بودن فعل پذیری. نیلسن و کانترل (۱۹۸۰، به نقل از فونتانا، ۱۳۸۵) معتقدند که معنویت شش ویژگی دارد: اعتقاد به واقعیت فوق طبیعی، تمایز بین واقعیت امر دنیوی و امر قدسی، تلاش برای دستیابی به سطوح برتر آگاهی، اعتقاد به آخرت، نظام نامه اخلاقی، رشد هماهنگی درونی، که در کل معنویت بیانگر شیوهای از زندگی است که اتحاد بخش هر یک از این کیفیات است. الدز (۱۹۹۳، به نقل از وست، ۲۰۰۰) نیز از دیدگاه الهیات به دوازده موضوع عمده و حساس در معنویت عصر جدید اشاره میکند که عبارتند از: معنویت عصر جدید برآگاهی یافتن فرد از خود تاکید میکند، برمسئولیت و انتخاب شخصی تأکید میورزد، راه دسترسی شخصی به خداوند را ارائه میدهد،…
پایان نامه روانشناسی در مورد : ویژگیهای ابعاد معنویت و تجارب معنوی
جیمز (۱۹۱۰) چهار خصوصیت مهم را برای تجارب معنوی بر میشمارد: غیر قابل توصیف بودن شهود گذرا بودن فعل پذیری. نیلسن و کانترل (۱۹۸۰، به نقل از فونتانا، ۱۳۸۵) معتقدند که معنویت شش ویژگی دارد: اعتقاد به واقعیت فوق طبیعی، تمایز بین واقعیت امر دنیوی و امر قدسی، تلاش برای دستیابی به سطوح برتر آگاهی، اعتقاد به آخرت، نظام نامه اخلاقی، رشد هماهنگی درونی، که در کل معنویت بیانگر شیوهای از زندگی است که اتحاد بخش هر یک از این کیفیات است. الدز (۱۹۹۳، به نقل از وست، ۲۰۰۰) نیز از دیدگاه الهیات به دوازده موضوع عمده و حساس در معنویت عصر جدید اشاره میکند که عبارتند از: معنویت عصر جدید برآگاهی یافتن فرد از خود تاکید میکند، برمسئولیت و انتخاب شخصی تأکید میورزد، راه دسترسی شخصی به خداوند را ارائه میدهد،…
اعدامهای حدی
گفتار اول: اعدامهای حدی از میان مواردی که در فقه و حقوق اسلامی به عنوان حدود ذکر شده، سه مورد معمولا به تعیین مجازات اعدام منجر میگردند. این جرایم عبارتند از: جرم زنا و لواط که از این دو به عنوان جرایم جنسی تعبیر میشود و جرم محاربه و ارتداد که از این دو میتوان به عنوان جرایم علیه دین و امنیت عمومی یاد کرد. از جمله مواردی که حکم قتل دربارهی مجرم مطرح است و گروهی از فقها آن را نیز به عنوان حد مطرح کردهاند، تکرار سه یا چهار مرحلهای جرم است، به این بیان که اگر شخصی مرتکب جرمی شده و مجازات حدی غیر اعدام و یا هر مجازات دیگری را در کبایر متحمل گردد و باز هم مرتکب همان جرم گردد و بدان سبب نیز مجددا مجازات شود، در…
استقلال قضایی
منظور از استقلال قاضی یا قضایی این است که دادرسان در صدور رای تنها قانون و وجدان را حاکم اعمال خود قرار دهند و توجهی به دستورها و نظرها و خواسته های دیگران نداشته باشند از هیچ مانعی و رداعی نهراسند و بیم انفصال تنزل رتبه و مقام، تغییر محل خدمت و موقعیت شغلی به خود راه ندهند. در اغلب قوانین امروزی استقلال قضایی مورد تاکید قرار می گیرد از جمله بند۱ ماده۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مقرر میدارد «هرکس حق دارد به اینکه به دادخواهی و منصفانه و علنی در یک دادگاه صالح و مستقل و بیطرف رسیدگی شود». استقلال در تصمیم گیری و صدور هرنوع حکم و یا اقرار لازمه قضاوت عادلانه است. استقلال دادرس امنیت قضایی را تضمین می کند و در نتیجه برای حفظ حقوق و…
اجرت رضاع -حق حضانت کودک
۲ـ۳ـ۲ اجرت رضاع آیا مادر میتواند برای شیر دادن بچه خود اجرت بگیرد؟ این اجرت را چه کسی میپردازد؟ به گفته فقهای امامیه، مادر میتواند برای شیر دادن کودک خود اجرت المثل بگیرد و بر پدر واجب میشود اجرت مادر را بپردازد و اگر فرزند مالی داشته باشد باید از مال طفل اجرت پرداخت شود ولی اگر پدر فقیر باشد و فرزند مالی نداشته باشد، بر مادر واجب میشود که کودک خود را بدون اجرت شیر دهد؛ مانند اینکه، اگر پدر فقیر باشد و کودک مالی نداشته باشد، نفقه بر عهده مادر میشود.[۱] در جای دیگر آمده است اجرت رضاع صبی از چیزی که از پدر و مادر خود به ارث میبرد.[۲] ۲ـ۳ـ۳ مدت رضاع اما مدت رضاع دوسال است؛ بر اساس آیه ۲۳۳ سوره مبارکه بقره که میفرماید:« وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَیْنِ…
پایان نامه فرمت ورد : حلیت نکاح متعه
بند سوم : ادله حلیت نکاح متعه گفته شد که نکاح متعه در عصر رسول خدا(صلیالله علیهوآلهوسلم) حلال شمرده می شده و حرمت آن مسئله ایست که در در ده های بعد و در زمان خلیفه دوم جعل شده است و لذا حکم حلیت نکاح متعه مسبوق به حلیت میباشد و نسخ آن محتاج به اقامۀ دلیل است و این وظیفه ایست که بر عهده قائلین به حرمت این قسم از نکاح است. با این حال کسانیکه به بقای حلیت و مشروعیت آن معتقدند به کتاب و سنت تمسک کرده و ادلّه ای اقامه کردهاند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم. الف- دلیل قرآنی: قرآن کریم دربارهی ازدواج موقت میفرماید: « فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فآتُوهُنَّ أُجُورَهُنّفَرِیضَهً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فِیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِیضَهِ إِنَّ اللَّهَ…
امر به معروف و نهی از منکر، سن مسئولیت کیفری، شرایط عامه تکلیف
در کتابهای فقهی، برای امر به معروف و نهی از منکر، شرایطی بیان شده است، اما چه بسا در بیشتر موارد نتوان طبقه بندی منسجمی در این زمینه مشاهده نمود. شاید آن چه عبدالقادر عوده در کتاب خویش (عوده، بیتا، ج ۱، ص ۴۹۵) آورده است، منطقیتر جلوه کند، گر چه جامع نیست. به نظر میرسد با توجه به این که امر به معروف و نهی از منکر از سه رکن: ۱٫ آمر و ناهی؛ ۲٫ مأمور و منهی؛ ۳٫ فرآیند (عمل) تشکیل میشود، باید از سه دسته شرایط سخن گفت. این شرایط، در حقیقت، راهکارهایی است که شرع مقدس اسلام برای کارآمدتر کردن و ثمربخشی هر چه بیشتر و بهتر این آموزه ارایه کرده است.الف. شرایط آمر و ناهیدر کلام فقها برای آمر و ناهی، اعم از آن که یک فرد باشد…
ابوریحان بیرونی، نصیر الدین طوسی
[۱۳۷] – پیتر کاز .پیشین .در سروش . علم شناسی فلسفی . همان . ۱۷۲٫[۱۳۸] – پارسانیا . حمید . پیشین . ص ۱۰[۱۳۹]- Cf. PAUL R. GROSS & NORMAN LEVITT, HIGHER SUPERSTITION: THE ACADEMIC LEFT AND ITS QUARRELS WITH SCIENCE (1994); ALAN SOKAL & JEAN BRICMONT, FASHIONABLE NONSENSE: POSTMODERN INTELLECTUALS‘ ABUSE OF SCIENCE (1998).[140]- For more on the famous Habermas-Gadamer debate regarding the respective roles of hermeneuticsand critical theory, see JU RGEN HABERMAS, DIALE´TICA E HERMENEˆUTICA (Ivaro Luiz Montenegro Valls trans., L & PM 1987); HANSGEORG GADAMER, A RAZ ˜ AO NA ´EPOCA DA CI ˆENCIA (Aˆ ngela Dias trans.,Tempo Brasileiro 1983) (1981).[141] – اندرو سایر . روش در علوم اجتماعی . رویکردی رئالیستی . ترجمه عماد افروغ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی…
مقدمه مقدمه: یکی از موضوعات مطرح در حقوق عمومی، حقوق شهروندی است که از مباحث مهم نظام های دینی و غیر دینی است. حقوق شهروندی، منعکس کننده آرمان جهانی عدالت و جامعه ای است که در آن هر انسانی بتواند از زندگی شرافتمندانه همراه با صلح، امنیت و رفاه برخوردار گردد. این حقوق توامان با پیدایش انسان بوده و با وجود او به وجود آمده
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 04:26:00 ق.ظ ]
|