جامعهشناختی |
![]() |
پایان نامه روانشناسی با موضوع ﻧﻈﺮیه ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺸﯽ ﻣﺮﺗﻮن – نقش و جایگاه زنان و خانواده
ﻧﻈﺮیه ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺸﯽ ﻣﺮﺗﻮن – نقش و جایگاه زنان و خانواده ﻣﺮﺗﻮن[۱] رﻫﯿﺎﻓﺖ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪای درﺑﺎره ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دارد و اﯾﻦ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﮐﻠﯿﺪی ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﭘﺎﯾﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺶﻫﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. وی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ از ﻧﻈﺮ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ، ﺛﻤﺮ بخشﺗﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭘﺎﯾﮕﺎه را در ﺑﺮﮔﯿﺮﻧﺪه ﺗﻌﺪادی از ﻧﻘﺶﻫﺎ ﺗﺼﻮر ﮐﻨﯿﻢ که در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ اﻧﻮاﻋﯽ از ﻣﮑﻤﻞﻫﺎی آن ﭘﺎﯾﮕﺎه ﻣﺸﺘﺮﮐا اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮔﺮدﻧﺪ ﮐﻪ ﮐﻼً ﺑﻪ آنﻫﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺶﻫﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﻣﺮﺗﻮن ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺸﯽ را ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽﮐﻨﺪ :آن ﻣﮑﻤﻞ رواﺑﻂ ﻧﻘﺸﯽ ﮐﻪ اﻓﺮاد ﺑﻪ وﺳﯿله اﺷﻐﺎل ﯾﮏ ﭘﺎﯾﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﺎص دارا ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﭘﺎﯾﮕﺎه واﺣﺪ داﻧﺸﺠﻮی ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻘﺶ ﺷﺎﮔﺮد در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ اﺳﺘﺎد اﺳﺖ و ﻧﯿﺰ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از ﺳﺎﯾﺮ ﻧﻘﺶﻫﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ اﺷﻐﺎلﮐﻨﻨﺪه آن ﭘﺎﯾﮕﺎه را ﺑﺎ ﺷﺎﮔﺮدان دﯾﮕﺮ، ﭘﺰﺷﮏﻫﺎ، ﻣﺪدﮐﺎران اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ،…
پایان نامه روانشناسی با موضوع ﻧﻈﺮیه ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺸﯽ ﻣﺮﺗﻮن – نقش و جایگاه زنان و خانواده
ﻧﻈﺮیه ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺸﯽ ﻣﺮﺗﻮن – نقش و جایگاه زنان و خانواده ﻣﺮﺗﻮن[۱] رﻫﯿﺎﻓﺖ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪای درﺑﺎره ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دارد و اﯾﻦ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﮐﻠﯿﺪی ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﭘﺎﯾﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺶﻫﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. وی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ از ﻧﻈﺮ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ، ﺛﻤﺮ بخشﺗﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭘﺎﯾﮕﺎه را در ﺑﺮﮔﯿﺮﻧﺪه ﺗﻌﺪادی از ﻧﻘﺶﻫﺎ ﺗﺼﻮر ﮐﻨﯿﻢ که در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ اﻧﻮاﻋﯽ از ﻣﮑﻤﻞﻫﺎی آن ﭘﺎﯾﮕﺎه ﻣﺸﺘﺮﮐا اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮔﺮدﻧﺪ ﮐﻪ ﮐﻼً ﺑﻪ آنﻫﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺶﻫﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﻣﺮﺗﻮن ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺸﯽ را ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽﮐﻨﺪ :آن ﻣﮑﻤﻞ رواﺑﻂ ﻧﻘﺸﯽ ﮐﻪ اﻓﺮاد ﺑﻪ وﺳﯿله اﺷﻐﺎل ﯾﮏ ﭘﺎﯾﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﺎص دارا ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﭘﺎﯾﮕﺎه واﺣﺪ داﻧﺸﺠﻮی ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻘﺶ ﺷﺎﮔﺮد در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ اﺳﺘﺎد اﺳﺖ و ﻧﯿﺰ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از ﺳﺎﯾﺮ ﻧﻘﺶﻫﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ اﺷﻐﺎلﮐﻨﻨﺪه آن ﭘﺎﯾﮕﺎه را ﺑﺎ ﺷﺎﮔﺮدان دﯾﮕﺮ، ﭘﺰﺷﮏﻫﺎ، ﻣﺪدﮐﺎران اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ،…
پایان نامه روانشناسی در مورد : نظریه باز تولید مناسبات سلطه ناظر بر معیارهای گزینش در نظام آموزشی
نظریه باز تولید مناسبات سلطه ناظر بر معیارهای گزینش در نظام آموزشی این نظریه نظامهای اجتماعی، به دوگروه متمایز به حساب میآید، بر ماهیت اجبار [۱] و تغییر[۲] در جامعه تاکید میکند. بر اساس این نظریه نظامهای اجتماعی به دو گروه متمایز دارا و ندار یا سلطهگر و تحت سلطه تفکیک میشوند. رابطه منابع مادی جامعه برخوردار است. گروه تحت سلطه فاقد آنها است. در نتیجه، اهداف و برنامههای یک گروه غالباً در تضاد با اهداف و برنامههای گروه دیگر است. تضاد میان گروه ها، گاهی پنهان و غالباً آشکار و خشونت آمیز است. با پدید آمدن خشونت، مبارزه میان گروه های متنازع، شدت میگیرد و نظام و وجود به فروپاشی سوق مییابد. مطالعات و پژوهشهایی که از این دیدگاه به عمل میآید. معمولاً بر فشارها و کشاکشهایی که به وسیله قدرت و…
پایان نامه روانشناسی در مورد : نظریه باز تولید مناسبات سلطه ناظر بر معیارهای گزینش در نظام آموزشی
نظریه باز تولید مناسبات سلطه ناظر بر معیارهای گزینش در نظام آموزشی این نظریه نظامهای اجتماعی، به دوگروه متمایز به حساب میآید، بر ماهیت اجبار [۱] و تغییر[۲] در جامعه تاکید میکند. بر اساس این نظریه نظامهای اجتماعی به دو گروه متمایز دارا و ندار یا سلطهگر و تحت سلطه تفکیک میشوند. رابطه منابع مادی جامعه برخوردار است. گروه تحت سلطه فاقد آنها است. در نتیجه، اهداف و برنامههای یک گروه غالباً در تضاد با اهداف و برنامههای گروه دیگر است. تضاد میان گروه ها، گاهی پنهان و غالباً آشکار و خشونت آمیز است. با پدید آمدن خشونت، مبارزه میان گروه های متنازع، شدت میگیرد و نظام و وجود به فروپاشی سوق مییابد. مطالعات و پژوهشهایی که از این دیدگاه به عمل میآید. معمولاً بر فشارها و کشاکشهایی که به وسیله قدرت و…
مقاله : نظام آموزش و پرورش
نظام آموزش و پرورش یکی از نظامهای مهم اجتماعی است که رسالت آن علاوه بر انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید، ایجاد تغییرات مطلوب در شناختها و در نهایت رفتار کودکانه، نوجوانان و جوانان است (صافی، ۱۳۸۲، ۱). پایه تحصیلی منظور از پایه تحصیلی، یک مرحله از تعلیمات عمومی است که معمولا دوره آن یکسال است. (دارپاپور، ۷۰-۱۳۶۹، ۲۱). مدرسه از مهمترین نهادهای اجتماعی، تربیتی و آموزشی و اصلیترین رکن تعلیم و تربیت است. که به منظور تربیت صحیح دانشآموزان در ابعاد دینی، اخلاقی، علمی و آموزشی، اجتماعی و کشف استعدادها و هدایت و رشد متوازن روحی و معنوی و جسمانی آنان بر اساس اهداف مصوب دورههای تحصیلی، برابر ضوابط و دستورالعملهای وزارت آموزش و پرورش تأسیس و اداره میشود. مدرسه با همکاری کلیه کارکنان و با مشارکت دانشآموزان و…
پایان نامه روانشناسی درباره : نظام آموزش و پرورش
نظام آموزش و پرورش یکی از نظامهای مهم اجتماعی است که رسالت آن علاوه بر انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید، ایجاد تغییرات مطلوب در شناختها و در نهایت رفتار کودکانه، نوجوانان و جوانان است (صافی، ۱۳۸۲، ۱). پایه تحصیلی منظور از پایه تحصیلی، یک مرحله از تعلیمات عمومی است که معمولا دوره آن یکسال است. (دارپاپور، ۷۰-۱۳۶۹، ۲۱). مدرسه از مهمترین نهادهای اجتماعی، تربیتی و آموزشی و اصلیترین رکن تعلیم و تربیت است. که به منظور تربیت صحیح دانشآموزان در ابعاد دینی، اخلاقی، علمی و آموزشی، اجتماعی و کشف استعدادها و هدایت و رشد متوازن روحی و معنوی و جسمانی آنان بر اساس اهداف مصوب دورههای تحصیلی، برابر ضوابط و دستورالعملهای وزارت آموزش و پرورش تأسیس و اداره میشود. مدرسه با همکاری کلیه کارکنان و با مشارکت دانشآموزان و…
دانلود مقاله نوجوانی: تغییرات بنیادی
نوجوانی دوره تغییرات بسیار، از جمله تغییرات زیستشناختی مرتبط با بلوغ، تغییرات شناختی و تغییرات گوناگون در روابط اجتماعی، است. همانطور که اکلز و میجلی۵(۱۹۹۸) مطرح کردهاند، چنین تغییرات متنوع و سریعی میتوانند پیامدهای مثبت و منفی برای نوجوان داشته باشند. اگرچه بیشتر نوجوانان بدون طوفان و تنیدگی زیاد از این دوره تحولی عبور میکنند، تعداد قابل توجهی از آنان با مشکلاتی مواجه میشوند که در بخشهای بعدی این فصل به آنها خواهیم پرداخت. در اینجا، تغییرات رواناجتماعی و رفتاری دوره نوجوانی را با تأکید بر اوایل این دوره از نظر خواهیم گذراند. ۱ـ۲ـ۲ تحول رواناجتماعی تحول رواناجتماعی به جنبههایی از تحول اطلاق میشود که ماهیّتی روانشناختی و اجتماعی دارند. طبق دیدگاه اریکسون (۱۹۶۸، نقل از اکلز، براون۶و تمپلتون۷، ۲۰۰۸) مجموعهای از تکالیف رواناجتماعی بهطور عمده رشد احساس تسلط۸، هویت و صمیمیت بهخصوص…
دانلود پایان نامه روانشناسی درباره نوجوانی: تغییرات بنیادی
نوجوانی دوره تغییرات بسیار، از جمله تغییرات زیستشناختی مرتبط با بلوغ، تغییرات شناختی و تغییرات گوناگون در روابط اجتماعی، است. همانطور که اکلز و میجلی۵(۱۹۹۸) مطرح کردهاند، چنین تغییرات متنوع و سریعی میتوانند پیامدهای مثبت و منفی برای نوجوان داشته باشند. اگرچه بیشتر نوجوانان بدون طوفان و تنیدگی زیاد از این دوره تحولی عبور میکنند، تعداد قابل توجهی از آنان با مشکلاتی مواجه میشوند که در بخشهای بعدی این فصل به آنها خواهیم پرداخت. در اینجا، تغییرات رواناجتماعی و رفتاری دوره نوجوانی را با تأکید بر اوایل این دوره از نظر خواهیم گذراند. ۱ـ۲ـ۲ تحول رواناجتماعی تحول رواناجتماعی به جنبههایی از تحول اطلاق میشود که ماهیّتی روانشناختی و اجتماعی دارند. طبق دیدگاه اریکسون (۱۹۶۸، نقل از اکلز، براون۶و تمپلتون۷، ۲۰۰۸) مجموعهای از تکالیف رواناجتماعی بهطور عمده رشد احساس تسلط۸، هویت و صمیمیت بهخصوص…
پایان نامه نوجوانی: تعریفها و مفهومپردازیها
نوجوانی: تعریفها و مفهومپردازیها به لحاظ تأثیرپذیری تجربه نوجوانی از عوامل تاریخی، اقتصادی و فرهنگی، ارائه تعریفی جهانی از نوجوانی، دشوار است. اصطلاح نوجوانی برای اولین بار در قرن پانزدهم مورد استفاده قرار گرفته است. ریشه لاتینی واژه نوجوانی فعلadolescere به معنی”رشد کردن۱[۱]“است. نوجوانی را میتوان مرحلهای از زندگی در نظرگرفت که با بلوغ آغاز میشود و هنگامی که فرد حقوق و مسئولیتهای بزرگسالان را به دست میآورد و از سوی خانواده، قانون و جامعه به رسمیت شناخته میشود، پایان میپذیرد (آدامز، ۲۰۰۵؛ لرنر۲و استاینبرگ، ۲۰۰۹ ). نوجوانی دورهای از گذر۳هاست. این دوره اگرچه گاه مترادف با سالهای ۱۳ تا ۱۹ سالگی در نظرگرفته شده، در قرن گذشته بهطور قابل ملاحظهای طولانی شده است؛ زیرا نوجوانان از نظر جسمانی زودتر رشد یافته میشوند، همچنین ورود بسیاری از افراد به دنیای کار و ازدواج…
پایان نامه نوجوانی: تعریفها و مفهومپردازیها
نوجوانی: تعریفها و مفهومپردازیها به لحاظ تأثیرپذیری تجربه نوجوانی از عوامل تاریخی، اقتصادی و فرهنگی، ارائه تعریفی جهانی از نوجوانی، دشوار است. اصطلاح نوجوانی برای اولین بار در قرن پانزدهم مورد استفاده قرار گرفته است. ریشه لاتینی واژه نوجوانی فعلadolescere به معنی”رشد کردن۱[۱]“است. نوجوانی را میتوان مرحلهای از زندگی در نظرگرفت که با بلوغ آغاز میشود و هنگامی که فرد حقوق و مسئولیتهای بزرگسالان را به دست میآورد و از سوی خانواده، قانون و جامعه به رسمیت شناخته میشود، پایان میپذیرد (آدامز، ۲۰۰۵؛ لرنر۲و استاینبرگ، ۲۰۰۹ ). نوجوانی دورهای از گذر۳هاست. این دوره اگرچه گاه مترادف با سالهای ۱۳ تا ۱۹ سالگی در نظرگرفته شده، در قرن گذشته بهطور قابل ملاحظهای طولانی شده است؛ زیرا نوجوانان از نظر جسمانی زودتر رشد یافته میشوند، همچنین ورود بسیاری از افراد به دنیای کار و ازدواج…
پایان نامه با موضوع نظریهی خودکنترلی بزهکاری
نظریهی خودکنترلی بزهکاری برای درک کامل آموزهی نظریهپردازی هیرشی، بسیار مهم است که شرایط تاریخی او را در هنگام نگارش علل بزهکاری درک کنیم. در دههی ۱۹۶۰، جامعهی آمریکا از دیدگاه تشتت اجتماعی جرمشناسی که قبلاً تفکر غالب در جرمشناسی بود، خسته شده بود. در آن زمان، هیرشی شاهد از دست رفتن کنترل اجتماعی بر روی افراد بود. موسسات اجتماعی، مانند مذهب سازمان یافته، خانواده، موسسات آموزشی، و گروههای سیاسی، با ظهور موسیقیهای جدید و مواد اعتیادزا جایگاه خود را از دست داده بودند، و جنبش حقوق اجتماعی افراد را تشویق میکرد که پیوند خود را با هنجارهای متعارف اجتماعی قطع کنند (لیلی[۱] و همکاران، ۱۹۹۵) وی احساس میکرد که برجستهترین ویژگی دههی ۱۹۶۰، از بین رفتن خانوادهی اصیل آمریکایی است. این نظریه معتقد بود که ریشهی شرارتهای روزافزون اجتماعی، نابودی بنیان خانواده…
پایان نامه با موضوع نظریهی خودکنترلی بزهکاری
نظریهی خودکنترلی بزهکاری برای درک کامل آموزهی نظریهپردازی هیرشی، بسیار مهم است که شرایط تاریخی او را در هنگام نگارش علل بزهکاری درک کنیم. در دههی ۱۹۶۰، جامعهی آمریکا از دیدگاه تشتت اجتماعی جرمشناسی که قبلاً تفکر غالب در جرمشناسی بود، خسته شده بود. در آن زمان، هیرشی شاهد از دست رفتن کنترل اجتماعی بر روی افراد بود. موسسات اجتماعی، مانند مذهب سازمان یافته، خانواده، موسسات آموزشی، و گروههای سیاسی، با ظهور موسیقیهای جدید و مواد اعتیادزا جایگاه خود را از دست داده بودند، و جنبش حقوق اجتماعی افراد را تشویق میکرد که پیوند خود را با هنجارهای متعارف اجتماعی قطع کنند (لیلی[۱] و همکاران، ۱۹۹۵) وی احساس میکرد که برجستهترین ویژگی دههی ۱۹۶۰، از بین رفتن خانوادهی اصیل آمریکایی است. این نظریه معتقد بود که ریشهی شرارتهای روزافزون اجتماعی، نابودی بنیان خانواده…
پایان نامه روانشناسی با موضوع تئوری مبادله
تئوری مبادله ۲-۱- ۶- نظریه کارکردگرایی طبق نظریه کارکردگرایی، هر فرهنگ، مجموعهی به هم پیوسته، یگانه و نسبتا منسجمی است که باید آن را به عنوان یک کل ملاحظه و تبیین کرد؛ از اینرو جدا کردن یک عنصر یا ویژگی فرهنگی [همچون مهریه] یا یک نهاد از بستر و زمینهی اصلی آن، مانع از تبیین واقعبینانه آن خواهد بود؛ زیرا عناصر و ویژگیهای فرهنگی در صورتی که خارج از موقعیت و جایگاه ساختاریشان در مجموعه مربوط و بهگونهای مستقل از ارتباط با سایر عناصر فرهنگی ملاحظه شوند، پدیدههایی بیمعنا و غیرقابل تفسیر خواهند بود. نظریهپردازان کارکردگرا از خاستگاه پدیدههای اجتماعی و نیز پیامدها و کارکردهای آن پدیده بحث میکنند. به عبارت دیگر نه فقط به فلسفه وجودی پدیدهها، بلکه به نتایج خواسته یا ناخواسته آنها نیز توجه میکنند که نکته بسیار…
پایان نامه روانشناسی با موضوع تئوری مبادله
تئوری مبادله ۲-۱- ۶- نظریه کارکردگرایی طبق نظریه کارکردگرایی، هر فرهنگ، مجموعهی به هم پیوسته، یگانه و نسبتا منسجمی است که باید آن را به عنوان یک کل ملاحظه و تبیین کرد؛ از اینرو جدا کردن یک عنصر یا ویژگی فرهنگی [همچون مهریه] یا یک نهاد از بستر و زمینهی اصلی آن، مانع از تبیین واقعبینانه آن خواهد بود؛ زیرا عناصر و ویژگیهای فرهنگی در صورتی که خارج از موقعیت و جایگاه ساختاریشان در مجموعه مربوط و بهگونهای مستقل از ارتباط با سایر عناصر فرهنگی ملاحظه شوند، پدیدههایی بیمعنا و غیرقابل تفسیر خواهند بود. نظریهپردازان کارکردگرا از خاستگاه پدیدههای اجتماعی و نیز پیامدها و کارکردهای آن پدیده بحث میکنند. به عبارت دیگر نه فقط به فلسفه وجودی پدیدهها، بلکه به نتایج خواسته یا ناخواسته آنها نیز توجه میکنند که نکته بسیار…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 04:01:00 ب.ظ ]
|