سبک های خراسانی |
![]() |
اقبال روز افزون به جراحیهای زیبایی و عواقب آن
مبحث اول: اقبال روز افزون به جراحیهای زیبایی و عواقب آن بهتر است پیش از ورود به مسئله جراحیهای زیبایی، وجوه تمایز این جراحیها با جراحیهای درمانی بررسی شود. شاخه جراحی زیبایی که یکی از شاخه های تخصصی پزشکی است مانند هر جراحی دیگری دارای مخاطراتی است که جزئی از آن به حساب میآید و حتی در صورتی که پزشک تمامی مسائل حرفه ای و فنی را رعایت نماید باز هم احتمال اینکه برای متقاضی این قبیل اعمال جراحی خطراتی پیش بیاید چه در اثر مشکلاتی که بیمار از قبل داشته و به دنبال این جراحی تشدید شده و چه بر اثر نقص دانش پزشکی در زمینهی اعمال جراحی زیبایی، وجود دارد. اما بهتر است بیش از هر چیز به این نکته توجه نمود که این شاخه از اعمال جراحی، دارای یک سری…
نظریه های عزت نفس
عزت نفس از نظر پوپ دارای ابعاد متفاوت است که عبارتند از : عزت نفس اجتماعی، عزت نفس تحصیلی، عزت نفس خانوادگی و عزت نفس کلی (صادقیان ،۱۳۸۸ ، ص۵۰). از نظر براندن ارزشیابی فرد از خویشتن، به اندازه مسئله مرگ و حیات برای وی اهمیت دارد، چون ارزشیابی شخص از خویشتن، آثار برجستهای در جریان فکری، احساسها، گرایشها، ارزشها و هدفهای وی دارد و کلید فهم تمام رفتارهای اوست و به منظور شناخت حالات روانی انسانی و پیبردن به روحیات او باید به طبیعت و میزان «عزتنفس» و معیارهای داوری وی در باره خویشتن، آگاهی یافت. ارزش و اهمیت «عزت نفس«، صرفاً در این نیست که به ما امکان میدهد احساس بهتری داشته باشیم، بلکه فرصتی فراهم میکند تا بهتر زندگی کرده و ما را قادر میسازد با چالشهای زندگی، بهتر رو…
ویژگی های عشق در شعر سهراب
۴-۴-۳-۱ عشق وسیع استعشق در سروده های سهراب وسعتی به اندازه همه اجزای طبیعت دارد. این مقوله را می توان حاصل انعکاس تعالیم کریشنا مورتی در سروده های سهراب دانست. مورتی می گوید: «معشوق من آسمان های گسترده، سنگ، گل، هر موجود آدمی است. زیرا حقیقت مکان معین و ثابتی ندارد، بنابراین نمی توان از طریق مسلک ها و مرشدها و دانش های فلسفی یا تکنیک های روانشناسی به حقیقت رسید. شخص باید حقیقت را در روابط کشف کند. رابطه با خویشتن خود و با مجموعه ی قضایا و پدیده های زندگی. نمی توان معشوق را درک کرد و شناخت، مگر موقعی که بتوان او را در هر جاندار، در هر برگ علف یا هر فرد دید» (کریشنا مورتی، ۱۳۸۳: ۱۳۱). در سروده های سپهری نیز، نظری مشابه اندیشه های کریشنا مورتی یافت…
عشق در شعرهای شاملو و نیما
ب ـ عشق به مفاهیم انسانیدر این دوره¬ نیما به جهان هستی و انسانی به عنوان یک کل می نگرد نه انسانی جزئی به عنوان یک معشوق. در این دوره عشق شایسته ی آن است که نثار انسان و انسانیت گردد. عشق سرشار از همدردی و شفقت. آرمان های انسانی و آرزوی رستگاری و رهایی انسان، دردهای انسان معاصر، عدالت برای همه و آزادی انسان ها دغدغه ی اوست. نیما از بی¬¬عدالتی و رنج انسان ها دردمند و آزرده است:من به تن دردم نیستیک تب سرکش تنها پکرم ساخته و دانم این را که چراو چرا هر رگ من از تن من سفت و سقط شلّاقی¬ ستکه فرود آمده سوزان دم به دم در تن منتن من یا تن مردم، همه را با تن من ساخته اندو به یک جور و صفت
می…
جایگاه عشق در شعر های نیما یوشیج
۴ـ ۱ـ ۱ شرح زندگی وآثار علی اسفندیاری در سال ۱۲۷۶ در یوش ـ دهکده ای کوهستانی از توابع نور مازندران ـ در خانواده ای اربابی متوّلد شد. کودکی اش «در زد وخوردهای وحشیانه و چیزهای مربوط به زندگی کوچ نشینی و تفریحات بدوی گذشت» (لنگرودی، ۱۳۷۸: ۹۵)پدرش، ابراهیم خان، گلّه دار و کشاورز بود و او کودکی را در کنار پدرش، در دامان طبیعت گذراند. خواندن و نوشتن را به شیوه ی سنّتی آموخت امّا در محیط خانواده و از قصّه های شبانه مادربزرگ از هفت پیکر نظامی چیزهای دیگری می آموخت. در آغاز نوجوانی به همراه خانواده اش به تهران رفت و پس از گذراندن دوره ی دبستان، برای آموختن زبان فرانسه، وارد مدرسه «سن لویی» شد.در دبیرستان فرانسوی سن لویی در تهران درس خواند. همزمان به تحصیل زبان عربی دروس…
پایان نامه رابطه متغیرهای عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تأمین
مقدمه در ادبیات آکادمیک و حرفه ای مدیریت، توجه قابل ملاحظه ای برای فهم تأثیر رفتار شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای فراوظیفه ای کارکنان بر مشارکت آنان به صورت مثبت در عملکرد سازمان ها شده است. رفتار شهروندی سازمانی، نگرش و ظرفیت کارکنان را برای توانمندسازی و انعطاف پذیری بالاتر آنها در راستای اهداف سازمان و در شرایط مختلف محیطی فراهم می آورد. بنابراین وفاداری و تعهدی که در کارکنان ایجاد می شود عاملی برای تضمین سلامت سازمان و بقای آن در محیط رقابتی و متحول محسوب می شود.(فانی، فانی، دانایی فرد، زکیانی، ۱:۱۳۹۲).مفهوم عدالت در محیط سازمانی و در میان کارکنان نیز مطرح می باشد و اکثراً از آن به عنوان عدالت سازمانی یاد می کنند. به اعتقاد گرینبرگ درک عدالت در سازمان یک اصل و الزام اساسی برای اثربخشی و کارکرد…
پایان نامه رابطه متغیرهای عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تأمین
مقدمه در ادبیات آکادمیک و حرفه ای مدیریت، توجه قابل ملاحظه ای برای فهم تأثیر رفتار شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای فراوظیفه ای کارکنان بر مشارکت آنان به صورت مثبت در عملکرد سازمان ها شده است. رفتار شهروندی سازمانی، نگرش و ظرفیت کارکنان را برای توانمندسازی و انعطاف پذیری بالاتر آنها در راستای اهداف سازمان و در شرایط مختلف محیطی فراهم می آورد. بنابراین وفاداری و تعهدی که در کارکنان ایجاد می شود عاملی برای تضمین سلامت سازمان و بقای آن در محیط رقابتی و متحول محسوب می شود.(فانی، فانی، دانایی فرد، زکیانی، ۱:۱۳۹۲).مفهوم عدالت در محیط سازمانی و در میان کارکنان نیز مطرح می باشد و اکثراً از آن به عنوان عدالت سازمانی یاد می کنند. به اعتقاد گرینبرگ درک عدالت در سازمان یک اصل و الزام اساسی برای اثربخشی و کارکرد…
پایان نامه : ۱-۱ تعامل در آموزش از راه دور
۱-۱ تعامل در آموزش از راه دور مور، سه نوع تعامل را در آموزش از راه دور توصیف کرده است که این سه شکل شامل: تعامل میان دانشجو و اساتید، تعامل میان دانشجویان با همدیگر و تعامل میان دانشجویان با محتوا میباشد. اما تعامل در یادگیری میتواند از اینها نیز فراتر باشد که به شش دسته تقسیمبندی میشوند: تعامل استاد با دانشجو، تعامل دانشجو با محتوا، تعامل دانشجو با دانشجو، تعامل استاد با محتوا، تعامل استاد با استاد و تعامل محتوا با محتوا (ابراهیم زاده، زندی، علیپور، زارع، یزدانی، ۱۳۸۹). برای نشان دادن راههای گوناگون پشتیبانی شبکه از تعامل آموزشی شش رابطه تعاملی ممکن در بین سه عنصر اصلی محیط آموزش رسمی دانشجویان، اساتید و محتوا ارائه میشود: ۱-۱-۱ تعامل استاد – دانشجو در یادگیری الکترونیکی تعامل دانشجو با استاد، به روش و…
پایان نامه : ۱-۱ تعامل در آموزش از راه دور
۱-۱ تعامل در آموزش از راه دور مور، سه نوع تعامل را در آموزش از راه دور توصیف کرده است که این سه شکل شامل: تعامل میان دانشجو و اساتید، تعامل میان دانشجویان با همدیگر و تعامل میان دانشجویان با محتوا میباشد. اما تعامل در یادگیری میتواند از اینها نیز فراتر باشد که به شش دسته تقسیمبندی میشوند: تعامل استاد با دانشجو، تعامل دانشجو با محتوا، تعامل دانشجو با دانشجو، تعامل استاد با محتوا، تعامل استاد با استاد و تعامل محتوا با محتوا (ابراهیم زاده، زندی، علیپور، زارع، یزدانی، ۱۳۸۹). برای نشان دادن راههای گوناگون پشتیبانی شبکه از تعامل آموزشی شش رابطه تعاملی ممکن در بین سه عنصر اصلی محیط آموزش رسمی دانشجویان، اساتید و محتوا ارائه میشود: ۱-۱-۱ تعامل استاد – دانشجو در یادگیری الکترونیکی تعامل دانشجو با استاد، به روش و…
حسن نیت در سنت
قواعدی که در زیر از آن نام برده می شود به استناد احادیث و روایات از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیه السلام می باشد، که عبارتند از : ۱-قاعده لاضرر و لاضراراً فی الاسلام که به عنوان حدیث از حضرت رسول اکرم نقل شده است. ۲-قاعده غرور (المغرور یرجع الی من غره) حدیث نبوی است یعنی فریب خورده باید به فریب دهنده مراجعه و مطالبه خسارت نماید. ۳-قاعده احسان –آیه «ما علی المحسنین من سبیل» از ادله این قاعده محسوب می شود . در نامه ۵۳ حضرت علی (ع) به مالک اشتر به تفاوت نیکوکار و بدکار اشاره شده است . برخی حقوقدانان همچون دکتر کاتوزیان عقیده دارند که احسان به کار مشروعی می گویند که برای جلب منفعت یا دفع ضرر از دیگران انجام شود. و…
ازدواج سفید به معنای «همباشی»
۱ـ۱۶ ازدواج سفید درباره تعریف ازدواج سفید میگویند: در این ازدواج که در غرب رایج است و به معنای «همباشی» نیز شناخته میشود؛ پیوندی است که به مدت زمان نامعلوم بین دو فرد برقرار میشود و فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی است. از نظر شرعی این ازدواج گناه محسوب میشود و از نگاه حقوقی و قانونی نیز، جرم است و همواره فرد با نوعی ترس و نگرانی از عواقب چنین ارتباطی دست و پنجه نرم میکند و این در حالی است که اگر این روابط ثبت شود، امکان اثبات متعلق بودن فرزند به پدر وجود دارد.[۱] پس منظور از ازدواج سفید، زندگی مشترک زن و مرد بدون ازداوج رسمی است؛ یعنی: به گونه ای که زن و مرد بدون اینکه خطبه عقد یا صیغه بینشان جاری شود، برای زندگی زیر یک سقف میروند؛…
تأثیرپذیری پیشگیری از جـرم : تحولات اجتماعی
مبحث هفتم- تأثیرپذیری پیشگیری اجتماعی ازتحولات اجتماعی پیشگیری اجتماعی را میتوان نسل حقوق بشری پیـشگیری از جـرم دانـست کـه در بستر نظریه های انتقادی جرمشناسی متولد شده اسـت. ایـن نـوع پیشگیری موضوع اصلی مطالعات علوم جنـایی اسـت کـه جایگـاه ویـژه ای در میـان انـواع راهبردهـای پیـشگیرانه حـوزه مطالعـات جـرم شـناختی پیـدا کـرده و تمایـل و احساس نیاز به فهم و درک عوامل اجتماعیِ پیدایش پدیده مجرمانه، توجه سیاسـت جنایی را به آن معطوف ساخته است. [۱] رویکرد پیشگیری اجتماعی معطوف به علل و عوامل بنیادین وقوع جـرم اسـت و شرایط اجتماعی جرم زا، مشارکت جامعه و نهادهای آن برای مقابله با پدید ه مجرمانه وارتباط میان کارایی وتأثیرگذاری نهادهای جامعه بروقـوع جـرایم درآینـده مـورد توجه قرار میگیرد. این نوع از پیشگیری شامل تمـامی تـدابیری اسـت کـه بـر انـواع محیطهای پیرامون فرد تأثیر می…
عشق در ادبیات حماسی
عشـق همواره از مهم ترین مفاهیم در ادبیات محسوب شده است، امّا نوع گرایش به آن و نمودش در دوره های گوناگون، متفاوت بوده است. حضور این مضمون در آثار شعرا جاذبه ای وصف ناپذیر ایجاد کرده است. در اکثر قریب به اتّفاق منظومه های فارسی به داستان های عشقی پرداخته شده است. حتّی درآثار حماسی که جایگاه بیان دلاوری ها و جنگ های یک ملّت محسوب می شود نیز، به مناسبت، گریزی به یک ماجرای عشقی زده می شود. در تعریف این نوع آثار می خوانیم: «آثار حماسی انتقال دهنده ی خاطرات جمعی یک ملّت است که در یک فرآیند دراز مدّت تاریخی شکل گرفته است. شخصیت ها و قهرمانان آثار حماسی معمولاً ابرمردهایی هستند که برای دفاع از ارزش های موجود در یک جامعه با نیروی اهریمنی و شر نبرد می…
عشق و شعر فارسی
چکیدهعشق یکی از عالی ترین و مهم ترین موضوعات شعر فارسی است. هرچند شکل پرداختن به آن در ادوار گوناگون شعر فارسی، بنا به شرایط خاص اجتماعی، متفاوت بوده، اماادبای زبان فارسی هیچ گاه از شرح و توصیف آن غافل نبوده اند.دراین پژوهش، نخست مفهوم عشق در لغت، عرفان، رواشناسی و فلسفه تبیین شده است؛ سپس نمود عشق در ادوار مختلف شعر فارسی مورد مطالعه قرار گرفته و ویژگی ها و جایگاه عاشق و معشوق در هر یک از این دوره ها بررسی شده است. در این راستا از شعرکلاسیک، آثاربرجسته ی هر دوره و از شعر معاصر ، آثار پنج شاعر نامی: نیما یوشیج، احمد شاملو، فروغ فرخزاد،سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث، مورد تحقیق قرار گرفته است.پاره ای از مهم ترین نتایج پژوهش، چنین است : ادوار شعر فارسی، هیچ گاه…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 03:07:00 ب.ظ ]
|