قانون ثبت |
![]() |
صدور سند مالکیت، قانون ثبت اسناد
تقویم بهای کارشناسی روز و تعیین زمان ساخت بنا بهعهده کارشناس واجد شرایط میباشد. ضمناً اگر هر یک از طرفین ظرف یک هفته کتباً بهنظریه کارشناس اعتراض نمایند، هیئتحلاختلاف به تقاضای معترض، گروهی مرکب از سه کارشناس واجد شرایط را جهت بررسی موضوع انتخاب مینماید و نظر اکثریت این گروه قطعی است.پرداخت هزینه کارشناسی در مرحله نخست بهعهده متصرف و هزینه گروه کارشناسی بهعهده معترض میباشد و نکته قابل توجه این است که اگر از تاریخ ارجاع امر به کارشناس تا تاریخ واریز بهای تعیینشده توسط متقاضی بیش از یک سال بگذرد، کارشناسی تجدید میشود.به موجب ماده ۵ آییننامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۲ قانون اصلاح مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ اصلاحی قانون ثبت مصوب ۲۵/۷/۷۸ هیئت وزیران؛ «در مواردی که دستگاه صاحب زمین با انتقال زمین موافقت نمینماید مکلف است علت را مستدل…
صدور سند مالکیت، قانون ثبت اسناد
تبصره ۲ ماده فوقالذکر نیز مقرر میدارد که: « در صورت لزوم به تشکیل هیئت یا هیئتهای دیگر، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور میتواند نسبت به انتخاب خبره و قائممقام رئیس ثبت رأساً اقدام نماید» پس در این موارد نیازی به معرفی از ناحیه ثبت استان ندارد.در اینجا ممکن است این سؤال به ذهن متبادر شود که آیا ترکیب هیئتحلاختلاف، با نبود اکثریت قضایی قابل دفاع است یا خیر؟در پاسخ باید گفت: با توجه به اینکه در هیئتها، موضوع بیشتر از حیث ثبتی مطرح میشود تا قضایی؛ بنابراین ترکیب جدید هیئتها، ترکیبی غیرمنطقی نیست. به عبارت دیگر، به دلیل اینکه پروندههای مطروحه در هیئتها اکثراً شبیه به هم هستند و مقررات تکراری و خاصی بر آنها حاکم است و مسایل حقوقی پیچیده ندارند، بنابراین وجود یک مقام قضایی در هیئت به لحاظ…
تنظیم صورت مجلس تحدید حدود، قانون ثبت اسناد
۳- در مورد املاکی که مورد نذر یا وصیت یا حبس شود به طور دائم یا مدتی که کمتر از هیجده سال نباشد و برای مصارف عمومی تخصیص داده شده باشد.بر اساس ماده ۳۵ آیین نامه قانون ثبت ناظر به ماده ۲۷ همان قانون، در مورد موقوفات خاصه هر یک از موقوف علیهم نیز علاوه بر متولی حق درخواست ثبت دارند.مطابق مواد ۳۴و ۳۵ آیین نامه قانون ثبت املاک ناظر به ماده ۲۷ همان قانون در مورد املاکی که به نفع عمومی یا به نفع اشخاص معینی حبس شده است، متصدی امور حبس مکلف به درخواست ثبت است و در حبس به نفع اشخاص معین هر یک از محبوس لهم نیز می تواند درخواست ثبت نماید.و بر اساس ماده ۳۶ آیین نامه قانون ثبت در مورد ثلث موبد و باقی، وصی، مکلف به…
دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور، قانون ثبت احوال
۴- در یکی از آراء میخوانیم که با توجه به استثنایی بودن ماده، امکان تغییر فقط از جانب خود صاحب شناسنامه پذیرفته شده است و ولی قهری اجازه درخواست چنین تغییری را ندارد. اما این نظر قابل تأمل است؛ زیرا اصل بر این است که هر کاری که خود شخص میتواند انجام بدهد، دیگری به نمایندگی از او نیز میتواند انجام
بدهد.در این شبهه حکمیه میتوان به عموم این اصل استناد کرد. به ویژه آنکه هیچ منطقی برای این استثنا وجود ندارد. بنابراین این شرط فاقد پشتوانه است؛ هرچند که با تفسیر لفظی سازگار میباشد.وجود اطلاق صدر ماده و دلالت آن بر ممنوعیت تغییر سن و مشروط کردن تغییر آن به شرایطی در تبصره، این نکته را تداعی میکند که از نظر مقنن، اصل بر عدم امکان تغییر سن است و استثنائاً تغییر…
شرکت در انتخابات، قانون ثبت احوال، شورای عالی ثبت
ب ) تغییر نام کسانی که به موجب تبصره ۶ ماده ۲۰ صلاحیت قانون ثبت احوال با تایید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف می شوند .ج – حذف کلمات زاید و غیر ضروری در نام اشخاص مانند حذف کلمات قلی و غلام از نام اشخاص و یا حذف کلمات زاید گرگ از گرگعلی و یا ذولف ازذولفعلی .تبصره – پیشوند «عبد» خاص اسامی و صفات ذات پروردگار است و در سایر موارد متقاضی می تواند تقاضای حذف آن را نماید.د – تصحیح اشتباهات املایی در نام اشخاص که به دلیل عدم آشنایی مامور بالهجه و الفاظ و مبانی محلی و یا ناشی از تلفظ اظهار کننده پیش آمده ، مانند زهرا به سهراب و یا منیجه به منیژه و یا …در خصوص صلاحیت سازمان ثبت احوال کشور درباره تغییر نام کوچک…
دفتر ثبت کل وقایع، اموال غیر منقول، قانون ثبت احوال
این نظامنامه، حاوی ۶ ماده است که در آن به وظایف اداره شهربانی هر محل هنگام گزارش فوت اتباع خارجی و تهیه گواهینامه پزشک مبنی بر فوت و اطلاعات مربوط، وظایف ثبت احوال در این مورد، تعیین آنکه متوفی وارثی دارد یا خیر و تعیین تکلیف اموال وی، تعیین تکلیف شهربانی درباره شناسنامه، پاسپورت و جواز اقامت متوفی اشاره شده است.در ماده آخر مامورین امنیه، بخشدار و کدخدایان در صورت نبودن شهربانی برای انجام این تکالیف معرفی شده اند. وزارت کشور از وزارتخانه های قدیمی ایران است که قبل از مشروطیت نیز وجود داشته و تا سال ۱۳۱۸ وزارت «داخله» نامیده می شد. این وزارتخانه دارای قسمت های امور انتظامی، نفوس و آمار، شهرداری ها، امور دهات، دفاع غیرنظامی و ادارات مرکزی بوده است.ادارات مرکزی هر کدام، انجام قسمتی از کارهای مربوط به…
تعریف احوال شخصیه، قانون ثبت احوال، کشورهای اسلامی
عمده ترین و مهمترین مسأله حضور مهاجرین افغانی و عراقی است که عمدتاً بر اثر جنگ و یا مرز زمینی زیاد با این کشورها و عدم کنترل آن ، به ایران مهاجرت نموده اند.در این خصوص ثبت احوال کشور به صورت مستقیم با این مسأله برخورد نداشته و اداره کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور و وزارت امورخارجه متولی ساماندهی به امور این افزاد می باشند و با توجه به ساز و کارهای طراحی شده در سال های اخیر و پایان جنگ و مراودات مجدد ایران با سران این کشورها منجر به بازگرداندن تعدادی از این مهاجرین به کشورشان شده است.اما موضوع به همین جا ختم نمی شود.مهاجرین از بدو ورود با مسائل و مبتلایاتی همچون وقایع چهارگانه روبرو هستند.ثبت وفات تابعین خارجی چه آنها که دارای مجوز قانونی اقامت بوده و…
غائب مفقود الاثر، قانون ثبت احوال، شورای عالی ثبت
شاید بتوان گفت یکی از مقاصد قانونگذار در وضع ماده ۹۷۰ تشویق اتباع خارجی به کسب تابعیت ایرانی است.چرا که این اتباع در صورت حضور در ایران و تولد فرزند از ایشان بدلیل اخذ گواهی ولادت اتباع خارجه ناگزیر از ثبت ازدواج خود می باشند.از دیگر دلایل قوانین و مقررات اقامت اتباع بیگانه و کار و تجارت در ایران و یا امور دیگر می تواند باشد که الزامی برای اتباع بیگانه جهت ثبت ازدواج ایجاد می نماید.دلیل دیگر شاید نگاه قانون گذار به نظم عمومی و قواعد الزام آور داخلی می باشد مبنی بر مشخص و روشن بود رابطه افراد و انسان ها و شهروندان یک جامعه هرچند تابعیت آن کشور را ندارند.در هر حال وجود چنین قانونی به جهت مباحث مربوط به تابعیت ، نظم عمومی ، قواعد الزام آور ، اقامتگاه…
دیوان عدالت اداری، قانون ثبت احوال، ناصرالدین شاه
ج) ایران و انگلیس در معاهده پاریس مورخ ۴ مارس ۱۸۵۷ میلادی منعقده بین ایران و انگلستان ، ضمن فصل دوازدهم آن شرح مختصری در خصوص اتباع دو کشور در زمینه حقوق و امتیازات خاصه فی مابین تنظیم گردید.( مدنی،۱۳۹۱) د) مقررات متفرقه دستخط ۱۳۰۸ قمری ناصرالدین شاه که بموجب آن کلیه زن های ایرانی که شوهر خارجه اختیار کرده باشند بعد از فوت شوهر ، باید تبعه دولت ایران شناخته شوند ، دلیلی بر این مدعاست.اما آنچه مسلم است در سال ۱۳۲۴ قمری اساسنامه یا مجموعه ای از مقررات تابعیت ایران مشتمل بر قواعدی مبنی بر ملاک تشخیص تبعیت ایران ، شرایط دخول به تابعیت ایران و خروج از آن ، بازگشت به تابعیت ، تغییر تابعیت زن ایرانی در اثر ازدواج و غیر اینها تنظیم می گردد و اگرچه این قواعد…
فناوری های نوین، قانون ثبت احوال، انقلاب اسلامی
ز – جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن.ح – وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان گذاشته شده است.( اصلاحی ۱۸/۱۰/۶۳)وظایف و تکالیف مندرج در قانون به همین جا ختم نمی شود.چرا که در درون هر بند از مادهیک قانون ثبت احوال وظایف و مأموریت های دیگری نهفته است که به بر تکالیف این سازمان میافزاید.همچون ثبت وقایع حیاتی اتقان اسناد هویت و تابعیت ایرانیان تولید و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی کشور اما این سازمان در سال های اخیر با بکارگیری روند توسعه و پیشرفت در زمینه های مختلف با هدف ارتقا حقوق افراد و تابعان ایرانی که جزء لاینفک وظایف آن برشمرده می شود اقدام به گسترش اهداف ، وظایف و مأموریت های خود در دو بعد داخلی و بین المللی نموده است….
قوانین بین المللی، تعاریف و مفاهیم، قانون ثبت احوال
فصل دومتعاریف و مفاهیم بخش اول : تعریف سجل “سجل” اسم عربی ” سجّل ” و جمع ” سجلات ” و به معنی دفترچه ای که در آن نام ، نشان ، تاریخ تولد ، ازدواج ، طلاق و فوت ثبت می شود ، می باشد.[۱]فرهنگ فارسی معین از آن به دفتر” احکام ” ، “حکم و فتوای قاضی”( در عربی) و در فارسی به ” شناسنامه ” تعبیر کرده است.و دهخدا نیز به ریختن آب و در جای دیگر آن را ” جهت ” خوانده است.در اینجا آنچه منظور نظر ماست واژه ” سجل احوال ” است که به معنی اداره ایست که در آنجا احوالات شخصی از لحاظ پدر و مادر و اقامتگاه و تولد ثبت می شود . بخش دوم : تاریخچه سازمان ثبت احوال کشور سازمان ثبت احوال کشور…
سازمان امور مالیاتی، برنامه اول توسعه، قانون ثبت احوال
الف ـ تکمیل سامانه جامع تبادل اطلاعات مشتریان با مشارکت کلیه مؤسسات پولی، مالی، سازمان امور مالیاتی و سایر سازمانها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات عمومی دارای اطلاعات موردنیاز سامانه فوقب ـ فراهم نمودن امکان احراز صحت اسناد و اطلاعات ارائهشده توسط مشتریان به بانکها به صورت الکترونیکی از طریق وزارت کشور (سازمان ثبت احوال کشور) و قوهقضائیه (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور).با توجه به مطالعات مقدماتی انجام شده توسط شرکتهای خارجی پیش از انقلاب ، پس از انقلاب نیز اصلاحات اساسی در سیستم ثبت احوال صورت گرفت .بر این اساس شماره ملی طراحی گردید، که از این شماره به عنوان یکی از پدیده های سیستم نوین ثبت احوال نام برده می شود.این شماره از سال ۱۳۶۸ به متولدین آن سال به بعد اختصاص یافت.در سال ۱۳۷۰ به منظور تهیه نرم افزارو سخت…
قانون مجازات اسلامی، دفاتر اسناد رسمی، قانون ثبت اسناد
مطابق ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی: «جعل و تزویر، عبارتند از ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشتهای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب». هرچند این تعریف، یک تعریف مصداقی بوده، تعریفی منطقی جامع و مانع نیست. لیکن از آنجا که در متن قانون گنجانده شده است، وافی به مقصود میباشد.فصل پنجم قانون تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده و مواد ۵۲۳ لغایت ۵۴۲ آن به این جرم اختصاص داده شده است. هرچند جرائم مندرج در بعضی از مواد قانونی ذکر شده، از جمله مواد ۵۳۹، ۵۴۰…
صدور سند مالکیت، قانون ثبت اسناد، جرم کلاهبرداری
رکن مهم عنصر مادی این جرم در آن است، که لحظه تقاضای ثبت، باید ملک مورد تقاضا در مالکیت و تصرف مالک باشد، متقاضی ثبت تظاهر کند که در مالکیت و تصرف اوست نه مالک واقعی، زیرا اگر هنگام تقاضای ثبت ملک در تصرف متقاضی ثبت باشد. تصرف متقلبانه و تظاهر به تصرف معنی ندارد و وسیله متقلبانه که همان تظاهر به تصرف است تحقق پیدا نمیکند. کلیات عنصر مادی این جرم از تقدیم تقاضانامه ثبت به اداره ثبت محل شروع شده و به ثبت ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت خاتمه مییابد عنصر مادی تکمیل میشود.صرف تقاضای ثبت، موجب تحقق کامل رکن مادی جرم نیست، تا زمانی که ملک در دفتر املاک بنام متقاضی ثبت نشود و سند بنام او صادر نگردد، جرم کلاهبرداری تحقق نمییابد. از واژه «هرکس» در…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 06:50:00 ق.ظ ]
|