پایان نامه میزان اضطراب معلمان زن در مدارس استثنایی و عادی

۲-۲-۴-۳ افسردگی از دیدگاه شناختی: یک نظریه­هایی تدوین کرده که براساس آن افسردگی در سطح وسیعی بر پایه یک مثلث شناختی منفی (متشکل از سه عامل) استوار است. موضوع اصلی این مثلث به دور تصوراتی سازمان می­یابد که انسان: ۱- از خود، ۲- از دنیای خارج، ۳- از آینده دارد و فرد افسرده تمام­وقت در حال نشخوار جنبه­های منفی آن است. این تصورات منفی از یک ردیف تحریف­های منطقی ناشی می­شود که فرد را به­عنوان بازدارنده­ای که همیشه خواهد بافت معرفی می­کند خصیصه این نوع تفکر زیاده روی در تعمیم است و این یکی از خصایصی است که آئرون بک[۱] در تفکر افراد افسرده یافته است (اخوت،۱۳۶۲،ص۳۵). ۲-۲-۴-۴ افسردگی از دیدگاه اجتماعی: هنگامی­که می­خواهیم از جنبه­های اجتماعی و بین فردی افسردگی سخن به میان آوریم اولین نامی که به نظرمان می­رسد نام هاری…

پایان نامه میزان اضطراب معلمان زن در مدارس استثنایی و عادی

۲-۲-۴-۳ افسردگی از دیدگاه شناختی: یک نظریه­هایی تدوین کرده که براساس آن افسردگی در سطح وسیعی بر پایه یک مثلث شناختی منفی (متشکل از سه عامل) استوار است. موضوع اصلی این مثلث به دور تصوراتی سازمان می­یابد که انسان: ۱- از خود، ۲- از دنیای خارج، ۳- از آینده دارد و فرد افسرده تمام­وقت در حال نشخوار جنبه­های منفی آن است. این تصورات منفی از یک ردیف تحریف­های منطقی ناشی می­شود که فرد را به­عنوان بازدارنده­ای که همیشه خواهد بافت معرفی می­کند خصیصه این نوع تفکر زیاده روی در تعمیم است و این یکی از خصایصی است که آئرون بک[۱] در تفکر افراد افسرده یافته است (اخوت،۱۳۶۲،ص۳۵). ۲-۲-۴-۴ افسردگی از دیدگاه اجتماعی: هنگامی­که می­خواهیم از جنبه­های اجتماعی و بین فردی افسردگی سخن به میان آوریم اولین نامی که به نظرمان می­رسد نام هاری…

پایان نامه میزان اضطراب معلمان زن در مدارس استثنایی و عادی

۲-۲-۴-۳ افسردگی از دیدگاه شناختی: یک نظریه­هایی تدوین کرده که براساس آن افسردگی در سطح وسیعی بر پایه یک مثلث شناختی منفی (متشکل از سه عامل) استوار است. موضوع اصلی این مثلث به دور تصوراتی سازمان می­یابد که انسان: ۱- از خود، ۲- از دنیای خارج، ۳- از آینده دارد و فرد افسرده تمام­وقت در حال نشخوار جنبه­های منفی آن است. این تصورات منفی از یک ردیف تحریف­های منطقی ناشی می­شود که فرد را به­عنوان بازدارنده­ای که همیشه خواهد بافت معرفی می­کند خصیصه این نوع تفکر زیاده روی در تعمیم است و این یکی از خصایصی است که آئرون بک[۱] در تفکر افراد افسرده یافته است (اخوت،۱۳۶۲،ص۳۵). ۲-۲-۴-۴ افسردگی از دیدگاه اجتماعی: هنگامی­که می­خواهیم از جنبه­های اجتماعی و بین فردی افسردگی سخن به میان آوریم اولین نامی که به نظرمان می­رسد نام هاری…

پایان نامه ارشد مقایسه میزان افسردگی واضطراب در معلمان مدارس کودکان استثنایی ومعلمان مدارس عادی

عنوان کامل پایان نامه : بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان مدارس نظریه ملانی کلاین ملانی کلاین معتقد است که افسردگی مربوط به از شرگرفتن میباشد، به عبارت دیگر کودک چیزی را که قبلا به راحتی از مادر می گرفته الان قادر نیست آنرا بگیرد ترس هم ممکن است یکی از عاملهای افسردگی باشد که به صورتهای گوناگون جلوه می کند . مانند ترس از مدرسه یک شخص یا یک موقعیت مشخص که ترس از مدرسه درکودکان افسرده مشاهده می شود احساس بی ارزشی در بعضی ا زافسرده ها وجود دارد ( پور افکاری ، ۱۳۷۱). نظریه کامرون کامرون در سال ۱۹۶۳ د رتوضیح ر وان کاوانه افسردگی ، آنرا از جهت سازگاری فرد مورد بررسی قرار می دهد زیرا این افسردگی مکانیزمهایی در فرد افسرده ایجاد میکند که تماس او…

پایان نامه تفاوت میزان افسردگی واضطراب در معلمان مدارس کودکان استثنایی ومعلمان مدارس

عادی

عنوان کامل پایان نامه : بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان مدارس نظریه ادوارد بیبرنیک او در سال ۱۹۵۳ نظریه اش را بیان نمود . تفاوتی که با روانکاوان دارد این است که او بیشتر به پاسخهای آگاهانه وبه روانشناسی خود اعتبار می دهد تا به تعارضات ناخود آگاه بین خود وفراخود او عامل اصلی افسردگی را مساله کاهش احترام به خود مطرح می کند ومحرومیتهای آشکار فرد وانتظاراتی را که دارد ، عامل ایجاد افسردگی می داند ( پور افکاری ، ۱۳۷۱) نظریه الکساندر لوئی الکساندر نیز افسردگی را حالت شدید غم واندوه می داند و آن را مانعی می داند که خصومتهای نهفته بعلت آنکه فرد فاقد قدرت بیان آنها نسبت به فرد از دست رفته به خود باز می گردد احساس تقصیر و گناه نیز آن را سخت…

پایان نامه رشته روانشناسی میزان افسردگی واضطراب در معلمان مدارس کودکان استثنایی

عنوان کامل پایان نامه : بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان مدارس ۱– اضطراب موقعیتی : حالت A یک عکس العمل هیجانی موقتی یا لحظه ای است از این رو گاهی اضطراب موقعیتی حالت A نامیده می شود که بعنوان یک وضعیت ناپایدار وزود گذر تعریف شده است که هم از نظر شدت وهم از نظر نوسان در زمانهای مختلف متفاوت است ( راس ، ۱۳۷۳). ۲– اضطراب خصیصه ای : اضطراب خصیصه ای گاهی صفت یا ویژگی A نامیده می شود که بعنوان خصوصیات دیر پای فرد خوانده می شود . همانند سایر صفات این ویژگی هم از فردی به فرد دیگر متفاوت است بعضی از افراد دارای اضطراب خصیصه ای در سطح پائین وبعضی دیگر دارای اضطراب خصیصه ای در سطح بالا هستند کسانی که دارای اضطراب خصیصه ای…

پایان نامه تفاوت میزان افسردگی بین معلمان زن مدارس عادی و استثنایی

۱-۷-۲ تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش اضطراب: در این تحقیق اضطراب عبارت است از نمره­ای است که فرد پس از پاسخگویی به سئوال­های آزمون اضطراب کتل کسب می­کند.افسردگی: در این تحقیق افسردگی عبارت است از نمره­ای که فرد پس از پاسخگویی به سئوال­های آزمون افسردگی بک کسب می­کند.تنش ارگی: در این پژوهش منظور از تنش ارگی سطح تمایل به هیجان پذیری و عصبانیت توسط فرد است که این سطح از طریق نمره­ای که فرد در آزمون اضطراب کتل پس از پاسخگویی به سئوالات ۷، ۹، ۱۳، ۱۹، ۲۷، ۳۰، ۳۳، ۳۶ و ۳۸ کسب می­نماید، مشخص می­شود.گرایش به گنهکاری: در این پژوهش تعریف عملیاتی گرایش به گنهکاری نمره­ای است که فرد پس از پاسخگویی به سئوالات ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۲۰، ۲۵، ۳۱ و ۳۵ این مؤلفه به دست آورده است.گرایش پارانویایی: همان نمره­ای است…

پایان نامه تفاوت میزان اضطراب بین معلمان زن مدارس عادی و استثنایی

ادبیات و پیشینه پژوهش ۲-۱ مقدمه امروزه اضطراب و دلواپسی برای میلیون­ها انسان به صورت مشکلی غیر قابل حل و خسته کننده در­آمده است، ولی باید در نظر داشت که نگرانی­ها همه مخرب نیستند و به کمک یک برنامه­ریزی دقیق می­توان آن ها را از بین برد .نگرانی مفرط یا به عبارت دیگر – دلشوره– یک بیماری روحی است که باعث می­شود سلامتی جسمی به خطر بیفتد. نگرانی­ها اغلب نتیجه تعبیر نادرست افراد از حقیقت است .ما می توانیم روح حقیقت­گرایی و واقع­بینی را به طرق مختلف در خودمان تقویت کنیم. روان­شناسان چنین معتقدند که: «هیچ وقت در خلوت خویش نباید به اضطراب و نگرانی فکر کرد». اضطراب عبارت است از یک عامل ناشناخته و نا­معلوم که موجب پریشانی فکر و گاه باعث بروز علائم احساس خطر از جمله تپش قلب و رنگ­پریدگی…

پایان نامه تفاوت میزان اضطراب بین معلمان زن مدارس عادی و استثنایی

ادبیات و پیشینه پژوهش ۲-۱ مقدمه امروزه اضطراب و دلواپسی برای میلیون­ها انسان به صورت مشکلی غیر قابل حل و خسته کننده در­آمده است، ولی باید در نظر داشت که نگرانی­ها همه مخرب نیستند و به کمک یک برنامه­ریزی دقیق می­توان آن ها را از بین برد .نگرانی مفرط یا به عبارت دیگر – دلشوره– یک بیماری روحی است که باعث می­شود سلامتی جسمی به خطر بیفتد. نگرانی­ها اغلب نتیجه تعبیر نادرست افراد از حقیقت است .ما می توانیم روح حقیقت­گرایی و واقع­بینی را به طرق مختلف در خودمان تقویت کنیم. روان­شناسان چنین معتقدند که: «هیچ وقت در خلوت خویش نباید به اضطراب و نگرانی فکر کرد».اضطراب عبارت است از یک عامل ناشناخته و نا­معلوم که موجب پریشانی فکر و گاه باعث بروز علائم احساس خطر از جمله تپش قلب و رنگ­پریدگی می­شود….

پایان نامه تفاوت میزان اضطراب بین معلمان زن مدارس عادی و استثنایی

ادبیات و پیشینه پژوهش ۲-۱ مقدمه امروزه اضطراب و دلواپسی برای میلیون­ها انسان به صورت مشکلی غیر قابل حل و خسته کننده در­آمده است، ولی باید در نظر داشت که نگرانی­ها همه مخرب نیستند و به کمک یک برنامه­ریزی دقیق می­توان آن ها را از بین برد .نگرانی مفرط یا به عبارت دیگر – دلشوره– یک بیماری روحی است که باعث می­شود سلامتی جسمی به خطر بیفتد. نگرانی­ها اغلب نتیجه تعبیر نادرست افراد از حقیقت است .ما می توانیم روح حقیقت­گرایی و واقع­بینی را به طرق مختلف در خودمان تقویت کنیم. روان­شناسان چنین معتقدند که: «هیچ وقت در خلوت خویش نباید به اضطراب و نگرانی فکر کرد».اضطراب عبارت است از یک عامل ناشناخته و نا­معلوم که موجب پریشانی فکر و گاه باعث بروز علائم احساس خطر از جمله تپش قلب و رنگ­پریدگی می­شود….

پایان نامه تفاوت معلمان زن مدارس عادی و استثنایی از نظر عامل هوشیاری نسبت به خود

۲-۲ مبانی نظری و ادبیات پژوهش ۲-۲-۱ تاریخچه اضطراب اختلالات اضطراب[۱] بشری که در نوشته­جات طبی آمده است، گروه ناهمگن از سندروهای بالینی و تعریف­ها را در بر می­گیرد. از نظر تاریخی، اصطلاحاتی نظیر، خستگی شدید عضو قلب و در قلب تحریک پذیر و «نوروز قلبی» و «سندرم فعالیت» و «آستنی عصبی عروقی» همه برای توصیف اختلالات فرض اضطراب که در آن­ها تنگی­نفس، تپش قلب، خستگی عدم تحمل فعالیت و اشتغال ذهنی با حالات جسمی علائم عمده اختلال را تشکیل می­داده­اند، مورد استفاده قرار گرفته­اند، نور آستنی یا خستگی عصبی یکی دیگر از اصطلاحاتی است که برای اختلالات اضطراب فراوان بکار رفته است. نوروز اضطراب که به­وسیله فروید بکار رفت. برای متجاوز از چهل سال بر چسب عمده برای اختلالات اضطراب بود (کراز،به نقل از منصور،۱۳۶۸).برای اولین بار پزشک آمریکایی به­نام بیرد[۲] سال…

پایان نامه تفاوت معلمان زن مدارس عادی و استثنایی از نظر عامل هوشیاری نسبت به خود

۲-۲ مبانی نظری و ادبیات پژوهش ۲-۲-۱ تاریخچه اضطراب اختلالات اضطراب[۱] بشری که در نوشته­جات طبی آمده است، گروه ناهمگن از سندروهای بالینی و تعریف­ها را در بر می­گیرد. از نظر تاریخی، اصطلاحاتی نظیر، خستگی شدید عضو قلب و در قلب تحریک پذیر و «نوروز قلبی» و «سندرم فعالیت» و «آستنی عصبی عروقی» همه برای توصیف اختلالات فرض اضطراب که در آن­ها تنگی­نفس، تپش قلب، خستگی عدم تحمل فعالیت و اشتغال ذهنی با حالات جسمی علائم عمده اختلال را تشکیل می­داده­اند، مورد استفاده قرار گرفته­اند، نور آستنی یا خستگی عصبی یکی دیگر از اصطلاحاتی است که برای اختلالات اضطراب فراوان بکار رفته است. نوروز اضطراب که به­وسیله فروید بکار رفت. برای متجاوز از چهل سال بر چسب عمده برای اختلالات اضطراب بود (کراز،به نقل از منصور،۱۳۶۸).برای اولین بار پزشک آمریکایی به­نام بیرد[۲] سال…

پایان نامه تفاوت معلمان زن مدارس عادی و استثنایی از نظر عامل هوشیاری نسبت به خود

۲-۲ مبانی نظری و ادبیات پژوهش ۲-۲-۱ تاریخچه اضطراب اختلالات اضطراب[۱] بشری که در نوشته­جات طبی آمده است، گروه ناهمگن از سندروهای بالینی و تعریف­ها را در بر می­گیرد. از نظر تاریخی، اصطلاحاتی نظیر، خستگی شدید عضو قلب و در قلب تحریک پذیر و «نوروز قلبی» و «سندرم فعالیت» و «آستنی عصبی عروقی» همه برای توصیف اختلالات فرض اضطراب که در آن­ها تنگی­نفس، تپش قلب، خستگی عدم تحمل فعالیت و اشتغال ذهنی با حالات جسمی علائم عمده اختلال را تشکیل می­داده­اند، مورد استفاده قرار گرفته­اند، نور آستنی یا خستگی عصبی یکی دیگر از اصطلاحاتی است که برای اختلالات اضطراب فراوان بکار رفته است. نوروز اضطراب که به­وسیله فروید بکار رفت. برای متجاوز از چهل سال بر چسب عمده برای اختلالات اضطراب بود (کراز،به نقل از منصور،۱۳۶۸).برای اولین بار پزشک آمریکایی به­نام بیرد[۲] سال…

پایان نامه تفاوت بین معلمان زن مدارس عادی و استثنایی از نظر عامل نیروی من

۲-۲-۲ تاریخچه افسردگی افسردگی از زمان­های بسیار دور در نوشته­ها آمده و توصیف­هایی از آنچه ما امروزه اختلالات خلفی می خوانیم در بسیاری از مدارک طبی قدیم وجود دارد. داستان «عهد تحقیق» شاه سائون و داستان خودکشی آژاکس در ایلیا هومر، هر دو یک سندرم افسردگی را توصیف کرده­اند حدود ۴۵۰ سال قبل از میلاد، بقراط اصطلاح ملانکولی را برای توصیف اختلالات روانی بکار برد. در حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد کورفلیسوس سلسوس[۱]در کتاب دمیدیسینا[۲] افسردگی را ناشی از صفرای سیاه معرفی نمود. این اصطلاح را پزشکان دیگر از جمله جالینوس (۱۲۹- تا ۹۹ بعد از میلاد) نیز بکار بردند، همین­طور الکساندر تراز از قرن ۶ در قرون وسطی طبابت در ممالک اسلامی رونق داشت و رازی و ابن سینا و پزشک بهبودی سمینونه ملانکولی را بیماری مشخص تلقی می­نمودند ملانکولی را…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...