چرخش ذهنی |
![]() |
مقاله : طرحواره درمانی یانگ
طرحواره درمانی یانگ طرحواره درمانی که توسط یانگ وهمکارانش(۱۹۹۰ و ۱۹۹۹) بوجود آمده، درمانی نوین ویکپارچهاست و عمدتاً براساس روش های درمان شناختی -رفتاری کلاسیک بنا شدهاست و تأکیدش بیشتر بر ریشه های تحولی مشکلات روانشناختی در دوران کودکی و نوجوانی، استفاده از تکنیک های بر انگیزنده و ارائه مفهوم سبک های مقابله ای است.طرحواره درمانی تلفیقی از مبانی مکاتب شناختی رفتاری، دلبستگی گشتاکت، روابط شیئی، سازنده گرایی و روان کاری است» (یانگ، ۱۳۹۹، به نقل از حمیدپور،۱۳۸۶). طرحواره درمانی برای درمان بیماران مزمن و مقاوم به درمان و بیمارانی که اختلالات شخصیت دارند یا کسانی که مشکلات منش شناختی مزمن دارند و نمی توانند بخوبی از رفتار درمانی شناختی کلاسیک کمکی دریافت کنند تدوین شدهاست . طرحواره درمانی با توجه به مشکل بیمار میتواند کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد»…
پایان نامه روانشناسی درباره : طرحواره درمانی یانگ
طرحواره درمانی یانگ طرحواره درمانی که توسط یانگ وهمکارانش(۱۹۹۰ و ۱۹۹۹) بوجود آمده، درمانی نوین ویکپارچهاست و عمدتاً براساس روش های درمان شناختی -رفتاری کلاسیک بنا شدهاست و تأکیدش بیشتر بر ریشه های تحولی مشکلات روانشناختی در دوران کودکی و نوجوانی، استفاده از تکنیک های بر انگیزنده و ارائه مفهوم سبک های مقابله ای است.طرحواره درمانی تلفیقی از مبانی مکاتب شناختی رفتاری، دلبستگی گشتاکت، روابط شیئی، سازنده گرایی و روان کاری است» (یانگ، ۱۳۹۹، به نقل از حمیدپور،۱۳۸۶). طرحواره درمانی برای درمان بیماران مزمن و مقاوم به درمان و بیمارانی که اختلالات شخصیت دارند یا کسانی که مشکلات منش شناختی مزمن دارند و نمی توانند بخوبی از رفتار درمانی شناختی کلاسیک کمکی دریافت کنند تدوین شدهاست . طرحواره درمانی با توجه به مشکل بیمار میتواند کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد»…
پایان نامه در مورد اختلال اضطراب اجتماعی
اختلال اضطراب اجتماعی امروزه کارکرد جوامع بیش از پیش بر موقعیتهای اجتماعی و شبکههای ارتباطات بین فردی متکی است تا آنجا که حضور در موقعیتهای اجتماعی و عملکردی تقریباً اجتناب ناپذیر است. در شرایطی که ارزیابی شدن مؤلفه اساسی چنین موقعیتهایی محسوب میشود، تجربه نسبی اضطراب معمول و متداول شناخته میشود؛ اما در صورتی که فرد در موقعیتهای اجتماعی یا عملکردی ترسی شدید و مداوم را تجربه کند و این ترس در احساسات و عملکرد وی تداخل ایجاد کند، اختلال اضطراب اجتماعی مطرح میشود (سادوک و سادوک، ۲۰۰۷). اختلال اضطراب اجتماعی با دو زیر طبقه تشخیصی معرفی شده است: ۱) اختلال اضطراب اجتماعی منتشر[۱]. برای افرادی تشخیصگذاری میشود که دربرابر بسیاری از موقعیتهای اجتماعی دچار اضطراب میشوند. ۲) اختلال اضطراب اجتماعی خاص[۲]. مبین اضطراب فرد در یک موقعیت اجتماعی خاص یا موقعیتهای محدودی…
پایان نامه در مورد اختلال اضطراب اجتماعی
اختلال اضطراب اجتماعی امروزه کارکرد جوامع بیش از پیش بر موقعیتهای اجتماعی و شبکههای ارتباطات بین فردی متکی است تا آنجا که حضور در موقعیتهای اجتماعی و عملکردی تقریباً اجتناب ناپذیر است. در شرایطی که ارزیابی شدن مؤلفه اساسی چنین موقعیتهایی محسوب میشود، تجربه نسبی اضطراب معمول و متداول شناخته میشود؛ اما در صورتی که فرد در موقعیتهای اجتماعی یا عملکردی ترسی شدید و مداوم را تجربه کند و این ترس در احساسات و عملکرد وی تداخل ایجاد کند، اختلال اضطراب اجتماعی مطرح میشود (سادوک و سادوک، ۲۰۰۷). اختلال اضطراب اجتماعی با دو زیر طبقه تشخیصی معرفی شده است: ۱) اختلال اضطراب اجتماعی منتشر[۱]. برای افرادی تشخیصگذاری میشود که دربرابر بسیاری از موقعیتهای اجتماعی دچار اضطراب میشوند. ۲) اختلال اضطراب اجتماعی خاص[۲]. مبین اضطراب فرد در یک موقعیت اجتماعی خاص یا موقعیتهای محدودی…
دانلود پایان نامه روانشناسی در مورد مدلهای سببشناسی اختلال اضطراب اجتماعی
۱-۱- مدلهای سببشناسی اختلال اضطراب اجتماعی در این بخش مدلهای شناخته شده در سببشناسی این اختلال معرفی میشود: ۱-۱-۱- مدل کلارک و ولز (۱۹۹۵) ۱-۱-۲- مدل رپی و هیمبرگ (۱۹۹۷) مدل شناختی– رفتاری اختلال اضطراب اجتماعی که توسط رپی و هیمبرگ (۱۹۹۷) ارائه شده است، فرآیندهای
شناختی سوگیرانه را در تداوم این اختلال مهم فرض می کند. این مدل بر این فرض است که پیش بینی موقعیت یا خود موقعیت مفروضههایی را در ذهن افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی فعال می کند. این افراد باور دارند که در موقعیتهای اجتماعی بهطور غیر موجه عمل خواهند کرد، به طوری که به پیامدهای اجتماعی نامطلوبی منجر میشود. آنها آنچه را که انتظار رخ دادن آن را دارند، در ذهن خود مرور می کنند، حوادث منفی گذشته را به خاطر میآورند و خودشان را در…
دانلود پایان نامه روانشناسی در مورد مدلهای سببشناسی اختلال اضطراب اجتماعی
۱-۱- مدلهای سببشناسی اختلال اضطراب اجتماعی در این بخش مدلهای شناخته شده در سببشناسی این اختلال معرفی میشود: ۱-۱-۱- مدل کلارک و ولز (۱۹۹۵) ۱-۱-۲- مدل رپی و هیمبرگ (۱۹۹۷) مدل شناختی– رفتاری اختلال اضطراب اجتماعی که توسط رپی و هیمبرگ (۱۹۹۷) ارائه شده است، فرآیندهای شناختی سوگیرانه را در تداوم این اختلال مهم فرض می کند. این مدل بر این فرض است که پیش بینی موقعیت یا خود موقعیت مفروضههایی را در ذهن افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی فعال می کند. این افراد باور دارند که در موقعیتهای اجتماعی بهطور غیر موجه عمل خواهند کرد، به طوری که به پیامدهای اجتماعی نامطلوبی منجر میشود. آنها آنچه را که انتظار رخ دادن آن را دارند، در ذهن خود مرور می کنند، حوادث منفی گذشته را به خاطر میآورند و خودشان را در…
پایان نامه روانشناسی با موضوع : علایم و نشانه های اختلال در مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی
علایم و نشانه های اختلال در مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی بی دقتی در مهارت های نوشتاری و یا ترسیم کردن ناتوانی در ماندن بر روی یک خط و یا مابین دوخط پاک کردن بیش از حد سازمان دهی ضعیف تشخیص ندادن اشتباهات وضعیت نامناسب بدن در هنگام نوشتن فشار دادن مداد و یا بد گرفتن آن در دست مشکل در تنظیم اعداد در ستون ها برای مسائل ریاضی ناتوانی در پاسخ دادن به سوالات بر روی کاغذ[۱] نظریه های ادراکی – حرکتی نظریه های ادراکی – حرکتی[۲] همان گونه که از نامشان پیداست ، بر نقش آسیب های ادراکی و تأخیرهای حرکتی در شکل گیری مشکلات یادگیری تأکید دارند . در این دیدگاه بر نقش مغز و سیستم اعصاب مرکزی در بروز ناتوانی های ادراکی و حرکتی تأکید می شود . بر…
پایان نامه روانشناسی با موضوع : علایم و نشانه های اختلال در مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی
علایم و نشانه های اختلال در مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی بی دقتی در مهارت های نوشتاری و یا ترسیم کردن ناتوانی در ماندن بر روی یک خط و یا مابین دوخط پاک کردن بیش از حد سازمان دهی ضعیف تشخیص ندادن اشتباهات وضعیت نامناسب بدن در هنگام نوشتن فشار دادن مداد و یا بد گرفتن آن در دست مشکل در تنظیم اعداد در ستون ها برای مسائل ریاضی ناتوانی در پاسخ دادن به سوالات بر روی کاغذ[۱] نظریه های ادراکی – حرکتی نظریه های ادراکی – حرکتی[۲] همان گونه که از نامشان پیداست ، بر نقش آسیب های ادراکی و تأخیرهای حرکتی در شکل گیری مشکلات یادگیری تأکید دارند . در این دیدگاه بر نقش مغز و سیستم اعصاب مرکزی در بروز ناتوانی های ادراکی و حرکتی تأکید می شود . بر…
دانلود پایان نامه مدیریت درباره عوامل مؤثر بر توانمند سازی
عوامل مؤثر بر توانمند سازی عوامل موثر بر توانمند سازی را می توان به صورت ذیل تقسیم بندی نمود: ۱٫توانمند سازی وعوامل فردی فرد باید توانمندشدن را برای خود بپذیردواحساس موثربودن،شایستگی،حق انتخاب، رضایت شغلی در وی تقویت شود. توانمندسازی یعنی تغییر در متغیرهای پنداری مانند پندار از محیط، شغل، رفتار رهبر، تعبیر و تفسیر فردی از معنی دار بودن شغل(توماس و ولتهووس[۱]،۱۹۸۵،۲۴). توانمند سازی یعنی داشتن اعتماد به نفس و اخلاق کاری قوی(مارتین، ۱۳۷۳، ۱۶). تغییر نگرش و به تبع آن تغییر رفتار کارکنان از داشتن به خوا ستن. جهت دار شدن تصورات فرد از آینده. تقویت عقاید و ایجاد اعتماد به نفس در خود و تلاش در جهت اثربخشی فعالیتها(گوردن، ۱۳۷۲، ۴۲) توانمندی حالتی در ذهن است و هر فردی با حالت ذهنی توانمند بالندگی گوناگونی را به شرح زیر تجربه می…
دانلود پایان نامه مدیریت درباره عوامل مؤثر بر توانمند سازی
عوامل مؤثر بر توانمند سازی عوامل موثر بر توانمند سازی را می توان به صورت ذیل تقسیم بندی نمود: ۱٫توانمند سازی وعوامل فردی فرد باید توانمندشدن را برای خود بپذیردواحساس موثربودن،شایستگی،حق انتخاب، رضایت شغلی در وی تقویت شود. توانمندسازی یعنی تغییر در متغیرهای پنداری مانند پندار از محیط، شغل، رفتار رهبر، تعبیر و تفسیر فردی از معنی دار بودن شغل(توماس و ولتهووس[۱]،۱۹۸۵،۲۴). توانمند سازی یعنی داشتن اعتماد به نفس و اخلاق کاری قوی(مارتین، ۱۳۷۳، ۱۶). تغییر نگرش و به تبع آن تغییر رفتار کارکنان از داشتن به خوا ستن. جهت دار شدن تصورات فرد از آینده. تقویت عقاید و ایجاد اعتماد به نفس در خود و تلاش در جهت اثربخشی فعالیتها(گوردن، ۱۳۷۲، ۴۲) توانمندی حالتی در ذهن است و هر فردی با حالت ذهنی توانمند بالندگی گوناگونی را به شرح زیر تجربه می…
پایان نامه : ابعاد یادگیری سازمانی
ابعاد یادگیری سازمانی برای اندازه گیری یادگیری سازمانی از عاملهای یادگیری استفاده میشود.عاملهای یادگیری سازمانی عناصر یادگیری هستند که برآیند انها وسعت و عمق یادگیری را در سازمان نشان میدهد و به درک بهتر جریان یادگیری در سازمان کمک می کند.مهمترین کاربرد عاملهای یادگیری استفاده از آنه برای ساخت سیستمهای اندازه گیری است. ۱- تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی مدیریت باید اهمیت یادگیری را درک کرده و فرهنگی را در سازمان ایجاد نماید که کسب، خلق و انتقال دانش بعنوان یک ارزش بنیانی در سازمان درنظر گرفته شود(Stata, 1989,P67). مدیریت باید با صراحت راهبردی بودن یادگیری را بیان کند زیرا یادگیری سازمانی ابزاری ارزشمند برای رسیدن به نتایج بلند مدت است(Ulrich et.al, 1993,P87), همچنین مدیریت باید مطمئن شود که کارکنان، اهمیت یادگیری را درک کرده اند، چرا که یک عامل اساسی در موفقیت…
پایان نامه : ابعاد یادگیری سازمانی
ابعاد یادگیری سازمانی برای اندازه گیری یادگیری سازمانی از عاملهای یادگیری استفاده میشود.عاملهای یادگیری سازمانی عناصر یادگیری هستند که برآیند انها وسعت و عمق یادگیری را در سازمان نشان میدهد و به درک بهتر جریان یادگیری در سازمان کمک می کند.مهمترین کاربرد عاملهای یادگیری استفاده از آنه برای ساخت سیستمهای اندازه گیری است. ۱- تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی مدیریت باید اهمیت یادگیری را درک کرده و فرهنگی را در سازمان ایجاد نماید که کسب، خلق و انتقال دانش بعنوان یک ارزش بنیانی در سازمان درنظر گرفته شود(Stata, 1989,P67). مدیریت باید با صراحت راهبردی بودن یادگیری را بیان کند زیرا یادگیری سازمانی ابزاری ارزشمند برای رسیدن به نتایج بلند مدت است(Ulrich et.al, 1993,P87), همچنین مدیریت باید مطمئن شود که کارکنان، اهمیت یادگیری را درک کرده اند، چرا که یک عامل اساسی در موفقیت…
دانلود پایان نامه مدیریت در مورد تئوری سلسله مراتب نیازهای مازلو:
تئوری سلسله مراتب نیازهای مازلو: آبراهام مازلو[۱] (۱۹۴۳) در این نظریه، احتیاجات بشری را به پنج طبقه تقسیمبندی نموده و آن را سلسله مراتب نیازها نامید. منظور از سلسله مراتب نیازها این است که وقتی یکی از احتیاجات تا حدی برطرف گردید، سلسله مراتب احتیاجات دیگری پدیدار میشود. این سلسله مراتب به ترتیب عبارتند از:۱- نیازهای جسمی ۲- امنیت و تأمین ۳- اجتماعی و تعلق ۴- احترام ۵- خودیابی. چارچوبی که مازلو ارائه نموده، مدیران را یاری میدهد تا با تجزیه و تحلیل نظریات، نگرشها، کمیت و کیفیت کار کارکنان و شرایط شخصیتی، بتوانند برای شناسایی سطح نیاز کارکنان که همواره بهدنبال ارضاء آنها هستند، اقدام لازم را به عمل آورند و بعد از شناسایی سطح نیاز هر فرد، مدیر در محیط کاری فرصت هایی را فراهم آورد تا کارکنان بتوانند نیازهای خود را برآورده نمایند….
دانلود پایان نامه مدیریت در مورد تئوری سلسله مراتب نیازهای مازلو:
تئوری سلسله مراتب نیازهای مازلو: آبراهام مازلو[۱] (۱۹۴۳) در این نظریه، احتیاجات بشری را به پنج طبقه تقسیمبندی نموده و آن را سلسله مراتب نیازها نامید. منظور از سلسله مراتب نیازها این است که وقتی یکی از احتیاجات تا حدی برطرف گردید، سلسله مراتب احتیاجات دیگری پدیدار میشود. این سلسله مراتب به ترتیب عبارتند از:۱- نیازهای جسمی ۲- امنیت و تأمین ۳- اجتماعی و تعلق ۴- احترام ۵- خودیابی. چارچوبی که مازلو ارائه نموده، مدیران را یاری میدهد تا با تجزیه و تحلیل نظریات، نگرشها، کمیت و کیفیت کار کارکنان و شرایط شخصیتی، بتوانند برای شناسایی سطح نیاز کارکنان که همواره بهدنبال ارضاء آنها هستند، اقدام لازم را به عمل آورند و بعد از شناسایی سطح نیاز هر فرد، مدیر در محیط کاری فرصت هایی را فراهم آورد تا کارکنان بتوانند نیازهای خود را برآورده نمایند….
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 06:08:00 ب.ظ ]
|