مضامین اخلاقی |
![]() |
پایان نامه بررسی محتوایی مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن و کاربردهای آن در طراحی نظام تربیتی آموزشی
۴٫۱٫ اهداف تحقیق هدف کلی: بررسی محتوایی مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن کریم و کاربردهای آن در طراحی یک نظام تربیتی آموزشی اهداف جزئی: به کاربستن این مفاهیم برای طراحی یک نظام آموزش اخلاقی ۵٫۱٫ سوالات تحقیق مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن کریم کدامند؟ ۲٫چگونه می توان از این مفاهیم برای طراحی یک نظام آموزش اخلاقی استفاده کرد؟ ۳٫با توجه به مفاهیم ومضامین اخلاقی در قرآن کریم عناصر تربیت اخلاقی (اهداف، مبانی، روش ها …….)کدامند؟ ۶٫۱٫ تعریف اصطلاحات ۱٫۶٫۱٫ اخلاق: ” واژه اخلاق جمع خُلق و خَلق است و در لغت به معنی مفاهیم خوی ها، طبیعت باطنی، سرشت درونی، طبع، مروت، خوشرفتاری” (دهخدا، ۱۳۵۷) “برخی از لغت شناسان معتقدند خَلق و خُلق هر دو به یک معناست لکن خَلق به هیئت ها و شکل ها و صورت هایی اختصاص…
پایان نامه طراحی نظام آموزش اخلاقی با استفاده از مفاهیم و مضامین اخلاقی قرآن
۳٫۲٫ دیدگاه ها و مکاتب موجود در مورد اخلاق : امروزه علم اخلاق دارای شاخه های متعددی است که هر بخش با رویکرد خاص به توضیح و تبیین علم اخلاق می پردازد که عمدتاً در سه شاخه اصلی طبقه بندی می شوند: ۳٫۲٫ ۱٫ اخلاق توصیفی [۱] ۳٫۲٫ ۲٫ اخلاق هنجاری [۲] ۳٫۲٫ ۳٫ فرا اخلاق [۳] ۳٫۲٫ ۱٫اخلاق توصیفى اخلاق توصیفى چیزى است که جامعه شناسان، روانشناسان، مورخان و انسان شناسان به آن مىپردازند، در اینجا تنها به گزارش، توصیف وتبیین پرداخته مىشود و از هر گونه توصیه یا امر و نهى پرهیز مىگردد. در اخلاق توصیفى به اخلاق ملتها و اقوام مختلف و حتى اخلاق نحل توجه مىشود و مسایل و نظامهاى پذیرفته شده از سوى آنها توصیف و تبیین مىگردد. مثلاً مسائل اخلاقی را از دیدگاه اسلام یا مسیحیت بررسی…
پایان نامه عناصر تربیت اخلاقی (اهداف، مبانی، روش ها …….) با توجه به مفاهیم ومضامین اخلاقی در قرآن کریم
. ۲. ۱٫دیدگاه و نظریات غایت گرایانه این دیدگاهها به هدف و غایت رفتار نظر دارد و ارزش اخلاقی کار را براساس غایت و نتیجهی خارجی آن تعیین میکنند. لذت، سود، قدرت، رفاه و کمال، هر یک ممکن است غایت و نتیجه اخلاقی کارها و معیار ارزشهای اخلاقی به حساب آیند. در این دیدگاهها، ملاک درستی یا نادرستی و بایستگی و نبایستگی یک رفتار همان ارزشهای بیرونی و خارج از حوزهی اخلاق است که به وجود میآورد. نظریات غایتگرا، درستی یک عمل را صرفاً به وسیله تعیین میزان فایدهی حاصل از آن قابل تشخیص میدانند. یک عمل در صورتی از لحاظ اخلاقی درست است که نتایج آن بیشتر مطلوب باشد تا نامطلوب. نظریات غایتگرا، در ابتدا نتایج خوب و بد عمل را محاسبه میکنند، سپس تعیین میکنند که آیا مجموع نتایج خوب بر…
پایان نامه کاربردهای مفاهیم و مضامین اخلاقی قرآن در طراحی یک نظام تربیتی آموزشی
۳٫۲٫ ۲٫ ۱٫۳٫ مکتب جرمی بنتام جرمی بنتام[۱] فیلسوف انگلیسی است. وی سودگرایی لذتگرا است بنابراین، خوب را معادل سعادت و سعادت را معادل لذت میداند. وی سود عمومی یا سودگرایی اخلاقی را برای رسیدن به منفعت شخصی به حساب آورده و به آن توجیه میکند.او و امثال او مدعیاند که هر چه سود عمومی افزایش یابد، سود فرد نیز افزایش مییابد و نیز هر قدر زیان عمومی بیشتر باشد، فرد نیز بیشتر در معرض زیان قرار میگیرد. در این دیدگاه ملاک و معیار فعل ارزش اخلاقی در توجه نمودن به بیشترین غلبه خیر به شر یا کمترین غلبه شر بر خیر است. و در حقیقت با این معیار است که میتوان به سود شخصی رسید. به نفع خود ما است که منفعت دیگران را در نظر بگیریم. اگر ما به وعدههایمان…
پایان نامه مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن کریم
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق ۱٫۲٫ مقدمه : علم اخلاق از جمله دیرینه ترین دانش های بشری است، چراکه از دیرباز دغدغه بشر بوده است و در کهن ترین متونی که از فرهنگ های مختلف بر جای مانده نیز با آموزه های اخلاقی مواجه می شویم توصیه ها و دستورات فراوانی که از حکما و فرزانگان درباره رفتارهای درست و نادرست و خصلت های خوب و بد رسیده، همه گویای سابقه دیرینه این دانش است و در تعریف و توصیف این واژه، ادبا، فلاسفه، عرفا و سایر اندیشمندان سخن گفته و هر یک به قدر وسع و به تناسب دریافت شخصی خود به ارائه تعاریف متنوع پرداخته اند. در ادامه میکوشیم تا با استفاده از دیدگاه صاحب نظران مختلف به تبیین کلمه اخلاق بپردازیم. ۲٫۲٫ تعریف مفهوم اخلاق: واژه…
پایان نامه مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن و کاربردهای آن در طراحی نظام تربیتی آموزشی
۳٫۲٫ ۲. ۲٫ نظریات وظیفهگرایانه نظریات وظیفهگرایانه در اخلاق، بر آن است که خوبی و بدی، عمل مبتنی بر نتایج آن نیست؛ بلکه ویژگیهایخود عمل است که مشخّص میکند آن عمل، خوب یا بد است؛ برای مثال، احکامی نظیر راستگویی خوباست یا باید با مردم به عدالت رفتار کنی، اگر به خود عمل توجّه داشته باشیم، یعنی راستی و عدالت را برای خود راستی و عدالت انجام دهیم و نه برای غایت و نتیجه آنها و همچنین اگر نتایج راستی و عدالت، در خوبی و بدی آنها تأثیری نداشته باشد، چنین نظریهای، نظریه وظیفهگرایانه است.(مصباح یزدی،۱۳۷۴: ۱۴۰) ۳٫۲٫ ۲. ۲٫ ۱٫مکتب کانت: یکی از طرفدارا ن نظریه وظیفه گرایی کانت می باشدکه در نظام اخلاقی خود سعی کرده است ارزش احکام اخلاقی را در خود آنها و مستقل از هر…
حقوق ایران، علوم بلاغت، فقه امامیه
۱-۱-۵اهداف پژوهش بررسی احکام تکلیفی تأدیب در حقوق ایرانبررسی احکام تکلیفی تأدیب در فقه امامیهبررسی قوانین تأدیب در حقوق ایرانمقایسه احکام تکلیفی تأدیب در حقوق ایران و فقه امامیهبررسی احکام وضعی تأدیب در فقه و حقوق ۱-۲ مفاهیم و اصطلاحات ۱-۲-۱ تأدیب۱-۲-۱-۱ ادب و سیر آن در فرهنگ عربی و فارسی الف) در فرهنگ عربیواژه ادب از کلماتی است که معنی آن همراه با تحوّل زندگی قوم عرب وانتقال آن از بدویّت به مدنیّت تغییر یافته وپی درپی معانی نزدیک به هم پیدا کرده، تا به معانی که امروزه استعمال می شود رسیده.عصرجاهلی . اگر در عصر جاهلی راجع به کلمه ادب کندوکاو کنیم آنرا در زبان شاعران نمی یابیم بلکه به کلمه آداب به معنی کسی که مردم را به طعام می خواند بر می خوریم. همچنین به معنی سنت وسیرت پدران استعمال می…
پایان نامه روانشناسی در مورد : ارزش ها
ارزش ها ارزش ها در حقیقت عبارتند از عمل گزینش یا انتخاب که آدمی در اوضاع مختلف زندگی به آن تکیه میکند و جهتگیریهای اساسی و میلهای عمیق و ریشهدار او و اشیایی را که نزد او از احترام و تقدس بهرهمند هستند را در بر میگیرد(سیدی، ۱۳۷۸: ۶۲). بروس کوئن میگوید: ارزش ها باورهای ریشهداری هستند که گروه اجتماعی، هنگام پرسش درباره خوبیها و بدیها و کمال مطلوب به آن رجوع میکند (ترابی، ۱۳۵۳: ۷۳). جایگاه رفیع «ارزش ها» در زندگی بشر، با همهی تفاوتها و تضادهایی که در نمودها و تظاهرات فرهنگها دیده میشود، نکته قابل توجهی است که هم در بقاء و دوام جوامع و هم در رشد و ارتقاء آنها نقش اساسی ایفاء میکند. به قول«کارل مانهایم»:«وقتی اوتوپیا ازمیان برود،تاریخ دیگرفرایندی نخواهد بودکه به فرجام نمائی هدایت گردد. مبنای…
پایان نامه روانشناسی در مورد : ارزش ها
ارزش ها ارزش ها در حقیقت عبارتند از عمل گزینش یا انتخاب که آدمی در اوضاع مختلف زندگی به آن تکیه میکند و جهتگیریهای اساسی و میلهای عمیق و ریشهدار او و اشیایی را که نزد او از احترام و تقدس بهرهمند هستند را در بر میگیرد(سیدی، ۱۳۷۸: ۶۲). بروس کوئن میگوید: ارزش ها باورهای ریشهداری هستند که گروه اجتماعی، هنگام پرسش درباره خوبیها و بدیها و کمال مطلوب به آن رجوع میکند (ترابی، ۱۳۵۳: ۷۳). جایگاه رفیع «ارزش ها» در زندگی بشر، با همهی تفاوتها و تضادهایی که در نمودها و تظاهرات فرهنگها دیده میشود، نکته قابل توجهی است که هم در بقاء و دوام جوامع و هم در رشد و ارتقاء آنها نقش اساسی ایفاء میکند. به قول«کارل مانهایم»:«وقتی اوتوپیا ازمیان برود،تاریخ دیگرفرایندی نخواهد بودکه به فرجام نمائی هدایت گردد. مبنای…
پایان نامه رشته روانشناسی : خودکشی و افکار خودکشی
خودکشی و افکار خودکشی واژهی خودکشی به معنای قتل نفس است. در فرهنگ معاصر خودکشی به مفهوم خاتمه دادن عمدی به زندگی به میل خود و به سمت خود تعبیر شده است و اعتقاد بر آن است که این واژه اولین بار در نیمه قرن هفدم به کار برده شده است. علم خودکشیشناسی را پرفسور آلمانی به نام بونگر۱ در سال ۱۹۲۹ ابداع کرد. در اواخر قرن نوزدهم امیل دورکیم۲، جامعه شناس فرانسوی، و فروید۳ زمینه روش شناسی خودکشی را مورد بررسی جدی قرار دادند (به نقل از آذر، و شفیعی کندجانی، ۱۳۸۵). خودکشی از ترکیب دو واژهی سوی۴ به معنی خود و ساید۵ به معنی کشتن تشکیل شده است. خودکشی عملی است که با قصد آسیب رساندن به خود توسط شخص انجام میشود که میداند چه می کند و چه پیامد احتمالی…
مسائل و چالشهای معنوی کودکان مبتلا به سرطان: تجربه والدین
سمیه برجعلیلو * ، شهریار شهیدی **، جلیل فتح آبادی ***، محمدعلی مظاهری ****دریافت مقاله:۱۷/۱۱/۹۱ پذیرش:۹۲/۳/۲۵چکیدههدف: سرطان از بیماری مزمن و از دومین علل اصلی مرگ در کودکان است. عـلاوه بـر مسـائل بـالینی بـا خـود چالش ها و بحران های معنوی به همراه دارد. در این راستا خانواده به عنوان یکـی از اعضـاء مراقـب کننـده از ایشان با این چالش ها مواجه هستند. در پژوهش حاضر در پی شناسایی تجربه والدین در مواجه بـا مسـائل و چالش های معنوی کودکان مبتلا به سرطان هستیم.روش: پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی و با روش تحلیل محتـوا انجـام شـد . بـرای جمـع آوری اطلاعات تعداد ۲۱ نفر از والدین به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به مدت ۳ ماه مـورد مصـاحبه نیمـه عمیق قرار گرفتند. دادهها به روش تجزیه و تحلیل مداوم مقایسهای بررسی…
پایان نامه : معنویت در کار[۱]
معنویت در کار[۱] ۲-۲-۱- مفاهیم معنویت با در نظر گرفتن افزایش قابل ملاحظه توجهات به معنویت در محیط کار، پرسش اصلی این است که معنویت در محیط کار چه معنایی دارد؟ معنویت برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد و بنابراین تعاریف زیادی در ادبیات این موضوع وجود دارد که ناشی از وجود دیدگاههای متفاوت میباشد. میتروف معنویت را تمایل به جستجوی هدف نهایی در زندگی و زیستن بر اساس این هدف تعریف میکند (Mitroff & Denton,1999). سایرین معنویت را نوعی نوعی معنا و نوعی آگاهی در زندگی ونظایر آن تعریف میکنند. بعضی دیگر مصرانه بر مفاهیم مذاهب و آیینهای شرقی همچون تائوئیسم، بودیسم، ذن، و نیز اسلام تأکید دارند. چنین محققانی به درستی ادعا میکنند که این جوامع غیرغربی بسیار بهتر میان زندگی شخصی، کار، تفریح، عبادت، و دیگر جنبههای زندگی یکپارچگی ایجاد…
پایان نامه : معنویت در کار[۱]
معنویت در کار[۱] ۲-۲-۱- مفاهیم معنویت با در نظر گرفتن افزایش قابل ملاحظه توجهات به معنویت در محیط کار، پرسش اصلی این است که معنویت در محیط کار چه معنایی دارد؟ معنویت برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد و بنابراین تعاریف زیادی در ادبیات این موضوع وجود دارد که ناشی از وجود دیدگاههای متفاوت میباشد. میتروف معنویت را تمایل به جستجوی هدف نهایی در زندگی و زیستن بر اساس این هدف تعریف میکند (Mitroff & Denton,1999). سایرین معنویت را نوعی نوعی معنا و نوعی آگاهی در زندگی ونظایر آن تعریف میکنند. بعضی دیگر مصرانه بر مفاهیم مذاهب و آیینهای شرقی همچون تائوئیسم، بودیسم، ذن، و نیز اسلام تأکید دارند. چنین محققانی به درستی ادعا میکنند که این جوامع غیرغربی بسیار بهتر میان زندگی شخصی، کار، تفریح، عبادت، و دیگر جنبههای زندگی یکپارچگی ایجاد…
پایان نامه رشته حقوق درباره : حق شکایت، پاسخگویی و تصحیح
حق شکایت، پاسخگویی و تصحیح در مورد حقوق مذکور، با یک دقت و موشکافی باید گفت که از سه حق مستقل یاد میشود؛ چرا که «حق شکایت» به خودی خود، دارای استقلال حقوقی بوده و عملاً نتیجه و ثمره و یا به تعبیر حقوقی، ضمانت اجرای آن به طرق مختلفی قابل تحقق است که دو مورد آن عبارتند از «حق پاسخگویی» و «حق تصحیح». تفکیک حق پاسخگویی از حق تصحیح در این است که در مورد اول، رسانه از موضع خود دفاع کرده و به پاسخگویی و تبیین رویکرد و نظر و اقدام خود میپردازد؛ در حالی که در حق تصحیح، رسانه به اشتباه خود اعتراف کرده و نسبت به تصحیح خطای خود، اقدام میکند. با این حال و به واسطه ارتباط وثیق و همراهی و تلازم عملی سه حق موجود، آنها را…
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-04-20] [ 06:27:00 ق.ظ ]
|